CBR600 start niet of erg slecht..

b2xtreme

MF'er
19 nov 2005
138
0
Ik heb sindskort een CBR600 uit '88.
Als hij loopt, loopt hij lekker, maar ik heb nogal wat moeite met starten. Ik heb de accu nagekeken (met een optimate 3) en goed opgeladen, dus daar ligt het zeker niet aan.

Als ik op de startknop druk hoor je dat de motor aangezwengelt wordt, maar hij slaat niet aan, net alsof hij niet wil. Ik heb met de choke erop en zonder de choke erop geprobeerd.

Aanduwen werkt wel, dan start hij. Als ik hem direct na het starten via het aanduwen uitschakel kan ik hem daarna gewoon weer starten met de start-knop. Enkele uren nadat hij gelopen heeft is hij echter met geen mogelijkheid meer aan te krijgen (of ik moet weer gaan duwen).

Heeft iemand van jullie enig idee wat de mogelijke oorzaak is van dit probleem?

Alvast bedankt!
 
Toch een zwakke accu of een startmotor die te veel stroom trekt door slechte koolborstels bijvoorbeeld.
Meet eens tot hoe ver de accuspanning zakt tijdens starten, als die te ver omlaag gaat is je vonkspanning te laag om het mengsel te kunnen ontsteken.
Als je geen meter hebt, probeer het anders eens met een setje startkabels naar een auto.
 
Toch een zwakke accu of een startmotor die te veel stroom trekt door slechte koolborstels bijvoorbeeld.
Meet eens tot hoe ver de accuspanning zakt tijdens starten, als die te ver omlaag gaat is je vonkspanning te laag om het mengsel te kunnen ontsteken.
Als je geen meter hebt, probeer het anders eens met een setje startkabels naar een auto.


Precies !! Zwakke accu. Hij kan de startmotor rondkrijgen maar er blijft te weinig over voor de onsteking.Ik heb precies hetzelfde met de motorscooter.
Startknop 's ochtends in >>> hij draait maar pakt hem niet. ! tik op de kickstarter en hij loopt. Na een stukje rijden weer starten en hij start weer op de startmotor.
Heb dit vaker gezien bij motoren, even accu wisselen en hij starte wel.

Stel dat de accuspanning zakt naar 10 volt >> bobine weerstand = 1 ohm.
Dan loopt er dus 10 ampere door je bobine en heeft (10x10) x 1 = 100 watt vermogen.

Als de accu spanning nu naar 7 volt dan loopt er dus 7 V/ 1 ohm = 7 ampere
Vermogen van de bobine = dan (7x7)x 1 = 49 watt
Dan blijven er dus weinig vonkjes over voor je bougies.

Frans

 
Laatst bewerkt:
Ok, ik zal morgenavond (ben vanavond niet thuis) eens de accuspanning meten bij het starten. Ik ben benieuwd.... als die Optimate 3 aangeeft dat de accu ok is, kan dit dan toch niet het geval zijn?

Bedankt!
 
Hij kan dan wel vol zitten, zo'n ding meet alleen maar de spanning.
Maar de capaciteit van je accu kan wel ver gedaalt zijn, dat is alleen te meten door hem te belasten. Met een accutester kan dat. Is een hele dikke weerstand die kortstondig op je accu wordt gezet om hem te belasten, en zo te zien hoe ver de spanning zakt. Of door hem te starten en de klemspaning te meten.
 
Die spanningsregelaar, is dat een bekend probleem?

Zo'n spanningsregelaar, is dat eenvoudig te vervangen? Wat moet ik me er precies bij voorstellen?

Ja is op zich wel een bekend probleem, maar met een volle accu zou je motor ook met een kapotte regelaar gewoon moeten starten.
Vervangen is heel simpel, het ding hangt aan je frame met twee boutjes en zit aangesloten met 1 connector.
Maar voor je op de gok dingen gaat vervangen, probeer hem eerst eens aan de gang te krijgen en meet dan wat er mis is.
 
Ok, ik ga vanavond eens meten hoeveel spanning op de connectoren van de accu staat, voor, tijdens en na het starten. Dan kunnen we vast al een aantal mogelijke problemen uitsluiten....
 
Om te beginnen is 12,1 volt veel te weinig, een volle accu heeft ongeveer 12,8 volt.
10,8 volt is ook te weinig voor je ontsteking.
Hoeveel is de laadspanning als je motor loopt?
Als die op de accu gemeten minder is dan 13/13,2 volt ongeveer dan is er wat aan de hand met dynamo en/of spanningsregelaar.
Als die wél hoog genoeg is heb je gewoon een kapotte accu.
 
Het is een no-maintenance accu, er staat uitdrukkelijk op dat je geen water mag toevoegen....

(Als het geen gel-accu is): Kun je wel zien of het vocht nog een krap centimetertje boven de plaatkoppen staat? Dat zegt al iets over de conditie. Overigens zag ik wel eens een ervaren iemand zo'n accu tòch bijwerken en met succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan