cbr600 start slecht

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.453
145
Ik heb hier een cbr600 uit 1999 die onlangs een schuivertje heeft gemaakt. De motor heeft kort op zijn zij gelegen met de motor uit. Sindsdien wilt de motor slecht starten. Ik vroeg mij af hoe dit kan en op te lossen is.

Uiteindelijk start de motor wel en werkt verder soepel. Maar het kost aardig tijd voordat het start.
 
Slecht starten als in te zwakke accu?
Enige wat in mijn beungedachtes omgaat is dat misschien je accu is gaan lekken of iets dergelijks.
Dan even de accuniveau checken en even spanning opmeten.

Weet ook niet wat voor accu je hebt.
 
Ik heb een onderhoudsvrije accu. Kan verder geen vloeistoef niveau controleren oid. Er zit nog 12.3v op.

Ik zal het eens proberen met een andere accu waarvan ik weet dat deze goed is.

Zijn er verder nog aandacht punten?
 
Eerlijk gezegd zou ik verder geen idee hebben.

Zou wel je olie controleren miss is er benzine doorgelopen langs de zuigers.
Luchtfilter controleren of er olie of iets is ingelopen.
Bougies even eruit draaien kijken of ze zijknat zijn.

Verder....?
 
Eerlijk gezegd zou ik verder geen idee hebben.

Zou wel je olie controleren miss is er benzine doorgelopen langs de zuigers.
Luchtfilter controleren of er olie of iets is ingelopen.
Bougies even eruit draaien kijken of ze zijknat zijn.

Verder....?

Thanks, hier ga ik even achteraan. Benzine bij olie maakt het geheel wittig toch?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen nadat ik las dat je motor op de grond heeft gelegen, dat je carb's verzopen zijn.
Dus bougies eruit, schoonmaken, en weer monteren..
Voor de zekerheid kun je je accu (laten) testen.
 
Nee olie en water krijg je wittig spul.
Benzine mengt zich juist er goed gewoon goed ruiken aan de olievulopening en even kijken of je peil hoger is dan anders.
Maar 12,3 volt is idd erg mager normaal zit ie rond de12,6-13 v in rust

Mijn idee blijft bij de accu maar..,
Het controleren van je filter,olie en de bougies er ff uit is sowieso niet verkeerd!
 
Batterij gewoon eens aan de lader hangen tot deze volledig geladen is en meten hoever de spanning inzakt tijdens 't starten. Grote kans dat er nu gewoon dat beetje tekort is om een goede vonk te genereren tijdens 't starten. Bougies reinigen is goed, maar de motor heeft al normaal gedraaid wordt in de OP gezegd...

Ook belangrijk is dat de aansluitingen aan de batterijpolen goed vastzitten. Leg ze er los op en de boordspanning duikt al in mekaar als je 't contact nog maar opzet. Ergens tussen los en vast kan allerlei vreemde dingen veroorzaken.
 
Zojuist een nieuwe accu geprobeerd. Nog steeds hetzelfde probleem. De ene keer start de motor probleemloos (en draait het geheel als een zonnetje) en de andere keer start de motor niet. Als de motor niet wil starten en ik laat de startmotor +-10 seconden draaien dan komt er een knal uit de uitlaat.

Bougies schoonmaken zou ik nog moeten doen, maar heeft dit nog nut?

Ook viel mij op dat er water uit de uitlaat komt. Is dit gewoon condens omdat de motor in de schuur staat (kou/vocht)? Het water voelt niet vettig aan waardoor het volgens mij geen koelvloeistof oid is .
 
Zojuist een nieuwe accu geprobeerd. Nog steeds hetzelfde probleem. De ene keer start de motor probleemloos (en draait het geheel als een zonnetje) en de andere keer start de motor niet. Als de motor niet wil starten en ik laat de startmotor +-10 seconden draaien dan komt er een knal uit de uitlaat.

Bougies schoonmaken zou ik nog moeten doen, maar heeft dit nog nut?

Ook viel mij op dat er water uit de uitlaat komt. Is dit gewoon condens omdat de motor in de schuur staat (kou/vocht)? Het water voelt niet vettig aan waardoor het volgens mij geen koelvloeistof oid is .
Water is normaal bij een koude start, is een bijproduct van onvolledige verbranding. Verder verdenk ik ook je bougies.
 
Enige tijd verder...

Bougie's goed schoongemaakt. Verse Euro 98 in de tank gedaan. Maar nog steeds slecht starten.
Heb afgelopen weekend de cbr wel startend gekregen. In het begin liep het geheel wat rauw en moest ik gas geven om 'm draaiend te houden. Na een minuut of 2 liep hij prima stationair en ging vlot door de touren tijdens een aantal rondjes rijden. Vervolgens de motor uitgezet en weer geprobeed te starten, maar dat deed hij niet.

Kan het zijn dat de bougies gaar zijn?
 
schuivertje heeft alleen kapschade veroorzaakt en de koppelingdeksel lek gemaakt.
Koppelingdeksel al vrij snel vervangen. Verder niks opmerkelijks kunnen vinden.

zal nog eens kijken of choke/stationair/gassensor goed zitten. maar toch, hij rijdt (wanneer ik hem gestart krijg) goed
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan