CBR600F het doorlopende verhaal....

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Ok op 15 oktober 2004 was het zover.
Theo gaat zijn CBR600F ophalen... de dag ervoor had hij al een proefritje gemaakt.

Niet wetende wat voor kracht een CBR zou moeten hebben vond hij het vermogen tentoongespreid door het machientje al erg mooi.... de thuis rit werd aangevangen, volgetankt, in de gietende regen. Onderweg gestopt bij een tankstation, toch maar zo’n flesje erbij, want echt goed doet ie het niet... 140 als max kan niet goed zijn.... vrachtwagens die me er uit trekken lijk me ook niet de juiste gang van zaken....

Flesje erbij, en weer gaan. Lichte verbetering.

uiteindelijk wat kleine problemen met bougies en stekkers is nu alles koek en ei!
 
Laatst bewerkt:
UPDATE
Ik heb zojuist het kleppen deksel verwijderd... de eerste paar kleppen die ik kon voelen stonden netjes vrij...

het is GODZIJDANK ook een "tuimelaars" systeem, maar dan met de tuimelaars onder de nok-as. dus geen bucket shim gezeur.... :)

MAAR nu wil ik die kleppen natuurlijk netjes gaan stellen.... voelermaten zijn voorradig...
platte schroevendraaier.... Check
10mm steek/ring/pijp sleutel... CHeck... PASSEN DOH!!!

dus nu staan de volgende oproepen open:
GEZOCHT:
CDI
VAAG KASTJE
SPECIAAL gereedschap om de kleppen te stellen!

ik hoop dat iemand me kan helpen want kleppen stellen bij de dealer was minstens 200 euro zeiden ze... en dat kan ik echt niet betalen!!!

ik kan wel een mooie fles wijn, boekenbon, krat bier naar keuze betalen... dat is dan ook wat er klaar staat voor de gene die me kunnen helpen!!!
 
Ha ha, op de goede weg! (ik zei je toch al dat die vent met dat zwarte haar een hele hoop uit z'n hoofd wist ;) ) Heb je al even bij de bieb gekeken naar een WPH? Of anders autoboek.nl he?
 
Zo vanmorgen in alle vroegte een motorfiets-techniek boek gekocht bij Motoport in vianen (46 euro)
en zometeen aan de slag met (in eerste in stantie) het meten van de klepspeling (0,16 en 0.2 mm)

daarna nog wat andere dingen na meten (electra) en weer inelkaar zetten en kijken wat ik dan heb... :? ...

vanavond weten jullie meer :)

theo
 
UPDATE!!!
Vandaag met sander (SANDER BEDANKT SANDER BEDANKT!!) en het net aangschafte boek, de kleppen gesteld. kleppen stellen was helemaal niet zo moelijk... geen speciaal gereedschap nodig gehad... dus die kneuzen van VDBEDR hadden weer ongelijk. na het stellen (een paar stonden wat strakjes, maar niet meer dan 0,05 te strak (dat was de stap grote van de voelermaat en die ging er dan wel door)

alles weer monteren draait iemand (.... ) bij het vast zetten van hetkleppen deksel een van de 8 schroeven die daar zitten kapot....
ik gelijk bellen , brezan had wel iets maar daar was iets mee aan de hand (om die oude tap eruit te trekken) dus wij daar heen, ook gelijk olie en koelsap gehaald, 2 2,5mm boortjes erbij 34 euro (maar de uithaal tap was GRATIS als ik maar liet weten of het kwaliteit was of niet)
thuis het ding dat het slachtoffer is voorzien van een klein boorgaatje, tap erin, tok, los. klaar.

alles verder monteren, perongelijk de benzine pomp ook getest... (door met de dodemans knop uit even de nieuwe olie rond te pompen) bleek dat de benzine aanvoerslang niet vast zat en de pomp vrolijk benzine pompte :) :)

nou alles er weer op en aan... starten... lopen... prima... (koelsap was toegedient door de opening onder de tank) rondje rijden.... na verloop schiet de temp meter naar High... heel voorzichtig terug gereden... laten afkoelen...
en het sap aangevuld. en naar mijn ouders gereden (binnen door) temp meter zwerft ergens in de bovenste helft... .

olie lekt langs het deksel van de pickup sensors (had ik er afgehaald om de kruk as door de draaien bij het stellen van de kleppen) morgen maar even netjes dicht maken met wat pakking. De Pick up sensor zagen er SUPER netjes uit... ook gelijk maar even doorgemeten... uitstekend!!!
de 3 fase spoelen door gemeten, uitstekend
benzinepomp uitstekend!!
kleppen uitstekend

kortom... UITSTEKEND (tot op heden...)

theo
ps er is nog steeds een beetje een dipje bij de 8000 maar vermoed dat dat wel eens met de open bleeeer pijp te maken kan hebben (binnenkort de originele eens montere.)
 
ohja de oorzaak van het kut lopen... een klein rond metalen stukje staal (uitgeponsd...) dat de bougie beperkte in het indraaien... (kon er maar half in...) ik leg later uit hoe en wat (zit niet op mijn eigen pc en wordt helemaal gek van deze tiep houding...)
 
Zo net even naar paps en mams geweest (FREE FOOD *D )
op de terug weg lekker vrijbaan... even door gereden... blijven toch problemen rond de 8000 toeren... hij wilde er gewoon weg niet voorbij bij hogere snelheden (in de lagere versnellingen geen probleem)

morgen de bougies bekijken, en de originele uitlaat maar weer eens monteren

iemand anders nog suggesties?

groeten van een toch wel redelijk gelukkigere theo! :)
 
UPDATE:

Ik heb inmiddels de lucht aanzuigruisbuizen weer gemonteerd, de kleppengesteld, de bougies GOED ingedraaid, alleen 1 boutje van het kleppen deksel afgebroken, en de tijdelijke oplossing die ik ering had gezet ben ik gisteren ook verloren (rechter knie onder de olie, HEEL VEEL BLAUWE ROOK) dus vanmiddag naar molenaar... in de hoop dat zij een rubber en schroef hebben... :)

verder lijken de loop problemen heel erg ver teruggedrongen.... ik heb nog steeds het vage lagen toeren geluid, maar ga binnen kort de stationair schroeven na lopen en afstellen (morgen syncen en afstellen)

dus alles lijkt geod te komen!!

theo
 
jullie zijn lekker bezig hoor ik!!! Beter is om iemand het een keer voor te laten doen, en kleppendeksel boutje afgebroken????? Geen momentsleutel gebruikt rednes???? Dom hoor want ik heb ze hier liggen!!!!
 
pardon? volgens mij was je er niet bij.. :S
ding begaf t toen ie nog niet eens half vast zat, dus ff makkie an...

Heb begrepen dat Theo inmiddels een nieuw boutje heeft gehaald :) Zondag worden de carbs afgesteld en dan eens kijken of dat dipje weg is.
 
Goeiedag mensen!!
niet met elkaar ruzieen he!
ik heb het boutje bij Muts gehaald, 2 euro :) zo even in draaien stukkie rijden en dan eens naar die stel schroefjes kijken (2 slagen uit) (toch?)

zondag inderdaad de klokkies weer aan de carbs :)

originele uitlaat zou ook wel eens een beetje kunnen helpen (komt later)
 
Hallo Theo,

Flink geschrokken van de week zag ik. Hoe loopt de CBR nu, kunnen we al afspreken voor een tourtje? De gpz is net terug van de ruiter en bosch, lekke benzinekraanpakking waardoor de 2e cilinder vol liep met benzine.

Gr Dennis
 
hij is allang geleden verkocht :) maar reed toen prima!!! :) maar was voor mij niet handig... vandaar de verkoop (wel een leuke winst overigens :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan