CBR600F het doorlopende verhaal....

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Ok op 15 oktober 2004 was het zover.
Theo gaat zijn CBR600F ophalen... de dag ervoor had hij al een proefritje gemaakt.

Niet wetende wat voor kracht een CBR zou moeten hebben vond hij het vermogen tentoongespreid door het machientje al erg mooi.... de thuis rit werd aangevangen, volgetankt, in de gietende regen. Onderweg gestopt bij een tankstation, toch maar zo’n flesje erbij, want echt goed doet ie het niet... 140 als max kan niet goed zijn.... vrachtwagens die me er uit trekken lijk me ook niet de juiste gang van zaken....

Flesje erbij, en weer gaan. Lichte verbetering.

uiteindelijk wat kleine problemen met bougies en stekkers is nu alles koek en ei!
 
Laatst bewerkt:
Yorisima (zeg ik dat zo goed?) uitlaat.

Wie o wie licht mij een beetje bij?!

Groeten

Theo
Yoshimura zal het wel zijn.... enne, particulier gekocht? Ik zou 'm eens goed na laten kijken, als de doppen verkeerd om zitten kan al geen goed teken zijn lijkt me....als het maar geen ernstige motorschade veroorzaakt heeft...
 
Ik heb inmiddels een WPHB van die site, maar die is van een F2 en ik heb een F1.

At Fazero, motorschade heb ik ook aangedacht, maar er is niets dat daar op wijst. alle bougies die ik bekeken heb waren op kleur, geen rate verschijnselen verder.

maar alles open gooien is weten... maar dan moet ik wel weten hoe en wat en een F2 handboek is tot op zekere hoogte wel gelijk maar niet totaal gelijk aan die van de F1.

vandaar de vragen die onderaan staan.

theo
 
Hmm, ben je mooi klaar mee :(
Als je een keer hulp nodig hebt moet je het maar zeggen, woon zelf in Nieuwegein, heb een CBR600f2, een schuur vol gereedschap en een klein beetje sleutel ervaring met een F1, ik zeg niet dát ik je kan helpen, maar wie weet komen we er samen uit.... ;)
Mail me maar als je hulp nodig hebt.
 
hee Jochem, ik heb nog een busje!!!

nee ik wilde altijd al (sinds ik hem gezien had ooit als klein ventje) een CBR1000 of 600 type F1 vond ik gewoon SUPER mooi!!! en deze was betaalbaar... (900 voor de meeschrijvers)

maar zoals je al leest heb ik wat rariteiten... maar hij zou volvermogen moeten zijn (dat mocht ik al sinds ik mijn papiertje heb)

maar ik heb dus inmiddels rednas gemaild, maar als jij in je schuurtje nog een handige sleutel hebt liggen om die 3e bougie te trekken hoor ik dat GRAAG!!!
 
nou de bougie maat zelf is gelijk,
de diepte is wat (bougie ligt zo'n halve wijsvinger onder de rand (met het bovenste puntje dus)) en ik zoek dus een sleutel die tot net onder de rand komt, en dan met een ratel te bedienen is. bougie zelf kan ik er met mijn vingers uit vissen dan

ik heb nog een vraag, die ring die om de bougie zit, die is toch bedoeld als afdichting ? en als jeje bougie zo los laat dat die ring NIET vervormt, is dat niet veel te los?@

theo
 
Misschien te laat, maar de moeite waard om te onthouden: een bougie komt veel makkelijker los uit een doorgewarmde machine.

Wel oppassen: bij het inzetten van een bougie moeten kop en bougie dezelfde temperatuur hebben, dus geen koude bougie in een heet blok draaien.
 
UPDATE:

Vandaag het volgende uitgevoerd (wel jammer het was natuurlijk prachtig weer om een rondje te rijden...)
Allereerst smorgens naar van de bosch en de ruiter gefietst (met de trapfiets, 8 km enkele reis... was heerlijk door de stad langs het zandpad...)
Aldaar 4 nieuwe vonkpluggen gehaald, en een sappie voor door het sap om de carbs nogmaar eens grondig te reinigen via die weg... Na 31 (eenendertig!!!) euro te hebben betaald doorgefiets naar de Brezan voor 2 bussen remreiniger en een dop 18 (ofzoiets) waarmee ik mijn bougies (nummer 3) eruit kan halen. Toen weer heerlijk terug gefietst.....

Thuis aangekomen eerst maar even het huishouden gedaan (ja zeker ben tegenwoordig een huisman (ahum....) toen begonnen met de motor.

Gelijk de bougiedop geprobeerd... WEL GVD... De buiten diameter van de dop is te groot... HANDIG... Moet ik dus weer terug naar de brezan om dat ding terug te brengen. Dus bij deze ook maar een oproep naar een dop waar mee dat ik dat wel kan?

Toen begonnen met het verwijderen van de carburateurs... Ging allemaal vlotjes, netjes de klemmetjes los, kabels los (had al ontdekt dat de choke kabel aan de stuurkant kapot aan het gaan was (nog 2 van de veel strengetjes zat vast) dus die moet ook nieuw.... Carbs naar binnen gebracht, begonnen met demonteren, beetje voorzichtig alles los maken (beetje met de hamer de schroefjes laten schrikken) en alles los, 10 nieuwe schroefjes gehaald, en alles na schoonmaak (moet ik eerlijk gezegd bekennen dat allles best wel schoon was....de bakjes er af, deksels er boven vanaf, schoonmaken, doorblazen beetje weken in remreiniger) alles weer monteren (nog niets met de onderlingen afstelling. Maar daarom komt waarschijnlijk morgen Koekum even langs)

Ohja wat ook me nog opviel is dat de inlaatrubbers een beetje rare binnenkant hadden... blijkbaar heeft iemand ooit eens bedacht dat de versmalling die in het midden zit (is eigenlijk geen versmalling omdat hij namelijk dan netjes recht doorloopt en nu een verbreding heeft (snap iemand dit nog?).
Ik heb toen het slachtwerkje maar even netjes netjes afgemaakt en nu zijn ze weer rond in plaats van willekeurige sterren....

Vervolgens alles weer netjes dicht gemaakt, naar het schuurtje gebracht en gemonteerd. Kabels erop. Paste allemaal heel netjes en vlotjes....

na het metalen achterframe (eigenlijk de bodem van de airbox) weer vast zat (na grondige reiniging) even gestart.... klonk allemaal goed... nu even afwachten tot morgen het oordeel van de meters naar voren komt.

tot zover... de update...
 
Ik gebruik een pijpsleutel voor de xj en een bougiesleutel met schanierstuk voor de FZR/Fazer. Bij de XJ kan je er prima bij als de tank eraf is, bij de nieuwerwetse prut pastte mijn bougiesleutel ook maar net in de kop. Enne die inlaatrubbers, misschien zijn die van een geknepen exemplaar, als dat zo is zullen ook je sproeiers ed aangepast moeten worden om gebruik te kunnen maken van de extra lucht die je ze nu geeft.
 
At Duncan,

Wat jij zegt dacht ik ook eerst, tot ik de rubbers op de carbs zette... toen zag ik dat MET de versmalling (die dus eigenlijk geen versmalling was) ze precies aangesloten zouden hebben op de diameter van de carb (en dus een mooie strakke overgang vormde ) nu die versmalling weg is, krijg je dat het na de carb iets breder wordt, en dan weer smaller bij de cilinderkop.... dus het is niet zo dat hij geknepen was, waarschijnlijk is het zo dat hij nu meer wervelingen enzo krijg....
 
Gelijk de bougiedop geprobeerd... WEL GVD... De buiten diameter van de dop is te groot... HANDIG... Moet ik dus weer terug naar de brezan om dat ding terug te brengen. Dus bij deze ook maar een oproep naar een dop waar mee dat ik dat wel kan?

Bij mijn KLX past de dop 18 er ook net niet in, ik heb een bougiedop 18 van Gedore gekocht bij een automaterialen zaak. De buitendiameter is net iets kleiner van deze dop waardoor deze wel in het gat past. Wat ook wel fijn is, is dat de bougie zit ingeklemt in de dop dus hoef je ook niet te gaan klooien om de bougie eruit te krijgen (zeker fijn bij een diep gat zoals mijn KLX).
 
Het uithalen van de losse bougies is niet zo'n probleem, het gaat meer om de bereikbaarheid van de vast zittende :)

zo meteen nog maar wat dingen proberen....

ik hou jullie op de hoogte!!

theo
 
full
 
MOOIE plaatjes!!!!

wel een vaag gezicht zo met die tank achterstevoren.... ;)

het hele synchroniseren heeft helaas niet het resultaat gehad dat gewenst was... :(

hij rijdt enorm golvend... als of er even geen benzine is, dan weer wel... dan weer niet....

als ik het gas los laat gorgelt de uitlaat....

iemand suggesties? ik heb op dit moment de geluidsdempers van de inlaat en de aanvoer sleurfjes (die niet meer aan de frame gaten ervoor zaten) er uitgehaald.

verder zou mijn lucht filter vies kunnen zijn, maar dat is alleen vies aan 1 kant (waar de klekjes er precies onderzitten)

Iemand nog ideeen? :? (ohja bougie bij aankomst hier gelijk bekeken, (1tje) zag er goed uit.)

theo
 
Hey rednas alles goed? Nog lekker bezig geweest aan je bike! Ik heb nu zwarte wielen staat erg goed! Nog steeds super veel plezier van mijn knippers 1000x thans nog!
[offtopic]
Zo! dat is lang geleden :( Mooi dat je nog steeds plezier heb van die knippers :) kleine moeite, groot genot zeg ik maar weer :) Ik ben nu bezig met een R6 kont bouwen op mijn CBR en ook komt er "binnenkort" (ruim begrip ;) )een ander kleurtje :P
[/offtopic]
@T. Succes nog met je probleempjes, als je ze zaterdag nog steeds hebt rij ik wel ff langs, kijken we samen ff, wie weet helpt het ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan