Hoi allemaal. Ik weet dat er onderwerpen zijn die over motoren gaan die op 1 cilinder te weinig lopen maar ik kon er geen vinden waarbij de omstandigheden hetzelfde zijn als bij mijn cbr600 uit 1992.
Om een heel erg lang verhaal zo kort mogelijk te maken heb ik hier de belangrijke punten opgesomd:
Motor begin januari gekocht. Was goed. Carburateur is bij aankoop helemaal schoongemaakt.
Motor van januari t/m april in koude garage gestaan met volle tank.
Motor begin mei uit de garage gehaalt. Liep ontzettend beroert op 3 cilinders. Na zelf wat proberen (niks geks!) met ingeknepen koppeling naar de motorzaak moeten rijden. Daar bleek dat de 2e bougie helemaal los zat. Toen is er een nieuwe bougie en een nieuwe schroefdraad voor de bougie ingezet. Ook is de carburateur grondig schoongemaakt (was na 200km alweer vies). Motor liep na reparatie weer goed.
Gevallen met 25 kmph op rontonde. Direct na de val liep de motor nog prima.
2 maanden later merkte ik een aanzienlijk hoger brandstofverbruik op. De motor bleek weer op 3 cilinders te lopen (dezelfde die uitvalt als vorige keer). Deze keer reed hij echter veel beter dan de vorige keer. Op een klein beetje benzinelucht en iets vermogensverlies na qua rijgedrag niets aan de hand. Ook klonk de motor eerst nog erg goed voor een motor die op 3 cilinders loopt, er was bijna geen verschil te horen (hoe dat kan weet ik niet) Binnen vrij korte tijd liep hij echter wel een flink stuk beroerder (ook hoorbaar).
Omdat ik onderhand zelf iets handiger ben geworden heb ik eerst samen met 2 vrienden aan mijn motor gewerkt. Toen hebben we:
- Bougies gecheckt en verwisselt van cilinder. De bougie’s op zich zijn goed
- Carburateur op snelle manier schoongemaakt (alleen bakjes)
- Compressie doet het (gecheckt dmv compressietest).
- Bougiekabels doen het ook (gecheckt door andere bougie op kabel te zetten en tegen motorblok aan te houden).
Wat opvalt is dat de 2e bougie nu nog steeds hoger zit dan de rest (en ik kan hem echt niet verder naar beneden draaien want hij zit wel vast). Wat ik zelf denk is dat de schroefdraad die er destijds bij de motorzaak ingezet is misschien niet goed is. Ik heb trouwens niet overdreven veel kracht gezet met het indraaien van de bougie
Verder denk ik dat het probleem naast de bougie misschien bij de ontsteking, CDI of junctionbox zit maar als dat het probleem is weet ik niet hoe ik het zelf op moet lossen.
Mijn vraag is of jullie denken dat het probleem ook bij de CDI of bij de junctionbox (naast het feit 1 bougie te hoog zit) zit of dat het ergens anders vandaan komt?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën! Mocht ik ergens in mijn verhaal iets niet duidelijk zijn laat dat dan gerust weten!
Groeten Niels
Om een heel erg lang verhaal zo kort mogelijk te maken heb ik hier de belangrijke punten opgesomd:
Motor begin januari gekocht. Was goed. Carburateur is bij aankoop helemaal schoongemaakt.
Motor van januari t/m april in koude garage gestaan met volle tank.
Motor begin mei uit de garage gehaalt. Liep ontzettend beroert op 3 cilinders. Na zelf wat proberen (niks geks!) met ingeknepen koppeling naar de motorzaak moeten rijden. Daar bleek dat de 2e bougie helemaal los zat. Toen is er een nieuwe bougie en een nieuwe schroefdraad voor de bougie ingezet. Ook is de carburateur grondig schoongemaakt (was na 200km alweer vies). Motor liep na reparatie weer goed.
Gevallen met 25 kmph op rontonde. Direct na de val liep de motor nog prima.
2 maanden later merkte ik een aanzienlijk hoger brandstofverbruik op. De motor bleek weer op 3 cilinders te lopen (dezelfde die uitvalt als vorige keer). Deze keer reed hij echter veel beter dan de vorige keer. Op een klein beetje benzinelucht en iets vermogensverlies na qua rijgedrag niets aan de hand. Ook klonk de motor eerst nog erg goed voor een motor die op 3 cilinders loopt, er was bijna geen verschil te horen (hoe dat kan weet ik niet) Binnen vrij korte tijd liep hij echter wel een flink stuk beroerder (ook hoorbaar).
Omdat ik onderhand zelf iets handiger ben geworden heb ik eerst samen met 2 vrienden aan mijn motor gewerkt. Toen hebben we:
- Bougies gecheckt en verwisselt van cilinder. De bougie’s op zich zijn goed
- Carburateur op snelle manier schoongemaakt (alleen bakjes)
- Compressie doet het (gecheckt dmv compressietest).
- Bougiekabels doen het ook (gecheckt door andere bougie op kabel te zetten en tegen motorblok aan te houden).
Wat opvalt is dat de 2e bougie nu nog steeds hoger zit dan de rest (en ik kan hem echt niet verder naar beneden draaien want hij zit wel vast). Wat ik zelf denk is dat de schroefdraad die er destijds bij de motorzaak ingezet is misschien niet goed is. Ik heb trouwens niet overdreven veel kracht gezet met het indraaien van de bougie
Verder denk ik dat het probleem naast de bougie misschien bij de ontsteking, CDI of junctionbox zit maar als dat het probleem is weet ik niet hoe ik het zelf op moet lossen.
Mijn vraag is of jullie denken dat het probleem ook bij de CDI of bij de junctionbox (naast het feit 1 bougie te hoog zit) zit of dat het ergens anders vandaan komt?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën! Mocht ik ergens in mijn verhaal iets niet duidelijk zijn laat dat dan gerust weten!
Groeten Niels