CBR600F loopt op 3 cilinders

Niels3000

Rookie
20 mrt 2013
18
0
Hoi allemaal. Ik weet dat er onderwerpen zijn die over motoren gaan die op 1 cilinder te weinig lopen maar ik kon er geen vinden waarbij de omstandigheden hetzelfde zijn als bij mijn cbr600 uit 1992.
Om een heel erg lang verhaal zo kort mogelijk te maken heb ik hier de belangrijke punten opgesomd:

Motor begin januari gekocht. Was goed. Carburateur is bij aankoop helemaal schoongemaakt.

Motor van januari t/m april in koude garage gestaan met volle tank.

Motor begin mei uit de garage gehaalt. Liep ontzettend beroert op 3 cilinders. Na zelf wat proberen (niks geks!) met ingeknepen koppeling naar de motorzaak moeten rijden. Daar bleek dat de 2e bougie helemaal los zat. Toen is er een nieuwe bougie en een nieuwe schroefdraad voor de bougie ingezet. Ook is de carburateur grondig schoongemaakt (was na 200km alweer vies). Motor liep na reparatie weer goed.

Gevallen met 25 kmph op rontonde. Direct na de val liep de motor nog prima.

2 maanden later merkte ik een aanzienlijk hoger brandstofverbruik op. De motor bleek weer op 3 cilinders te lopen (dezelfde die uitvalt als vorige keer). Deze keer reed hij echter veel beter dan de vorige keer. Op een klein beetje benzinelucht en iets vermogensverlies na qua rijgedrag niets aan de hand. Ook klonk de motor eerst nog erg goed voor een motor die op 3 cilinders loopt, er was bijna geen verschil te horen (hoe dat kan weet ik niet) Binnen vrij korte tijd liep hij echter wel een flink stuk beroerder (ook hoorbaar).

Omdat ik onderhand zelf iets handiger ben geworden heb ik eerst samen met 2 vrienden aan mijn motor gewerkt. Toen hebben we:
- Bougies gecheckt en verwisselt van cilinder. De bougie’s op zich zijn goed
- Carburateur op snelle manier schoongemaakt (alleen bakjes)
- Compressie doet het (gecheckt dmv compressietest).
- Bougiekabels doen het ook (gecheckt door andere bougie op kabel te zetten en tegen motorblok aan te houden).

Wat opvalt is dat de 2e bougie nu nog steeds hoger zit dan de rest (en ik kan hem echt niet verder naar beneden draaien want hij zit wel vast). Wat ik zelf denk is dat de schroefdraad die er destijds bij de motorzaak ingezet is misschien niet goed is. Ik heb trouwens niet overdreven veel kracht gezet met het indraaien van de bougie

Verder denk ik dat het probleem naast de bougie misschien bij de ontsteking, CDI of junctionbox zit maar als dat het probleem is weet ik niet hoe ik het zelf op moet lossen.

Mijn vraag is of jullie denken dat het probleem ook bij de CDI of bij de junctionbox (naast het feit 1 bougie te hoog zit) zit of dat het ergens anders vandaan komt?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën! Mocht ik ergens in mijn verhaal iets niet duidelijk zijn laat dat dan gerust weten!

Groeten Niels
 
Mijn vraag is of jullie denken dat het probleem ook bij de CDI of bij de junctionbox (naast het feit 1 bougie te hoog zit) zit of dat het ergens anders vandaan komt?

junction-box -> onmogelijk, daar zit niet meer in dan wat relais' enzo waar wat veiligheden langs passeren, en als alles in orde is zet die de CDI in zijn geheel aan het werk. alles of niets dus.

CDI -> kan je beschouwen als "2 delen" , 1 voor cyl 1 en 4, 1 voor 2 en 3. vermits 3 wel werkt -> onmogelijk.

carbu of probleem in de cylinder zlf dus. als compressie ook ok is, zal het wel in de carbu zitten. dat de bougie net iets hoger zit is niet voldoende om niet meer te werken. en daarbij draaide hij wel goed nadat de schroefdraad vervangen was.
 
Laatst bewerkt:
Het kan zoveel zijn

1. zijn beide bobines nog ok? --> meten met multimeter.
2. zijn de bougiekabels nog ok? --> meten...als ze vonken wel niet zeggen dat het een sterke vonk is.
3. Loopt hij altijd slecht? --> stationair, half gas of volgas (warm of koud)?
4. Start hij wel goed op de choke?
5. heb je geen vuil in de tank?
6. heb je geen vacuum lek?
7.

Advies:
Zoek even uit welke cyclinders het slecht doen --> meten temperatuur uitlaatbochten is vaak wel een aardige indicatie.
Bekijk het brandstof filter vies--> vervangen --> wellicht niet goed sluitende vlotternaald en een te hoog brandstof niveau in een van de vlotterkamers...

Ik zou beginnen met even de onsteekcomponenten door te meten en te zoeken naar een vacuum lek. Daarna de carburateurs er eens afhalen........dan zien we wel weer verder.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem bleek voort te komen uit een verkeerde elektrodeafstand. Dat de 2e bougie er te hoog in zit komt waarschijnlijk gewoon door de nieuwe schroefdraad die er destijds is ingezet. Is blijkbaar niet erg want na het vervangen van de betreffende bougie loopt hij nu weer als een tier.
Ook de carburateur heb ik bij het terugzetten niet hard genoeg aangedrukt (om m er goed in te krijgen moet je er zo ongeveer op gaan staan..).
In ieder geval bedankt voor de tips! kan nu weer lekker rijden :)
 
de bougie hoort precies goed te zitten in de verbrandingskamer. Als hij hoger zit veranderd de vorm van de verbrandingskamer. De verbranding zal dan wat minder efficient verlopen.
Lijkt erop dat de heli coil niet goed geplaatst is. Hoeveel hoger zit deze bougie vergeleken met de andere ?
 
(om m er goed in te krijgen moet je er zo ongeveer op gaan staan..).

Een beetje vet in de ringen smeren en je wipt ze er zo op en af. De eerste keer dat ik ze eraf haalde dacht ik ook....hoe hard moet ik hier ingodsnaam aan trekken? Als amateur sleutelaar heb ik inmiddels geleerd dat het heel belangrijk is om je tijd te nemen en rustig/netjes te werken.

Maar, mooi om te horen dat het F2tje weer snort...!
 
Terug
Bovenaan Onderaan