cbr600f materiaal gebrek?

pth

Die hard MF'er
13 jan 2006
314
5
Dit zou misschien in het cbr600 topic thuis horen maar anderen zouden ook hun "voordeel" hier mee kunnen doen.
Het "probleem": ik was met onderhoud bezig aan mijn cbr600f uit 1999, bij het terug plaatsen van de remklauwen voor kon ik de linker klauw niet meer op moment ( 30Nm) krijgen, ik kon blijven draaien (ja moment sleutel getest op betrouwbaarheid), dus de bouten er weer uit en wat bleek.... ze waren dusdanig opgerekt dat hij bij de kop dunner was geworden. Zelf heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt (ook de motorzaak waar ik nieuwe bouten heb gekocht niet) en heb een e-mail gestuurd naar Honda Nederland en dit was hun antwoord.

"Geachte heer Hildenbrant,
In reactie op uw e-mail via het contactformulier, willen wij u graag als volgt
beantwoorden.
In de algemeenheid geldt dat er bij het demonteren van bouten en moeren altijd
gecheckt moet worden of deze onbeschadigd en niet vervormd zijn. (doe ik altijd)
Als er bij de inspectie wel een vervorming of beschadiging wordt gevonden, dienen de
bouten of moeren, waar mogelijk, te worden vervangen door exemplaren met dezelfde
eigenschappen.( dit was niet zo) Zeker bouten en moeren, welke voor onderhoudswerkzaamheden vaker
worden gedemonteerd en weer gemonteerd, moeten secuur worden gecontroleerd.
Het is feitelijk onmogelijk een antwoord te geven op de vraag waarom bij deze 13
jaar oude motor een bout “opgerekt” is, is het feitelijk onmogelijk een antwoord te
geven. We kunnen hier slechts naar gissen, maar mogelijk dat er ooit in het verleden
door iemand niet de voorgeschreven handelswijze is gevolgd.

Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.
"

Dus medemotor rijders misschien eens nieuwe bouten hier en daar :)
 
Laatst bewerkt:
Dit zou misschien in het cbr600 topic thuis horen maar anderen zouden ook hun "voordeel" hier mee kunnen doen.
Het "probleem": ik was met onderhoud bezig aan mijn cbr600f uit 1999, bij het terug plaatsen van de remklauwen voor kon ik de linker klauw niet meer op moment ( 30Nm) krijgen, ik kon blijven draaien (ja moment sleutel getest op betrouwbaarheid), dus de bouten er weer uit en wat bleek.... ze waren dusdanig opgerekt dat hij bij de kop dunner was geworden. Zelf heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt
standaard
(ook de motorzaak waar ik nieuwe bouten heb gekocht niet)
weinig ervaring of ze controleren het niet
 
Remklauwbouten opgerekt?????, dat heb ik in m,n motorsleutel leven nog niet meegemaakt,dan is of het materiaal van erg slechte kwaliteit
geweest,of er heeft 1 of andere onbehouwen bruut aan gewerkt,dat is geen materiaal
gebrek maar technische kennis gebrek.
 
Laatst bewerkt:
Sleutel er verkeerd opgezet ooit denk ik, en zo bovenkant vd bout verkracht.
Of van die goeiekope alu? bouten erin gezet, of koperen? die je kan kopen als opleuk sets vd kuip enzo.
Nu moet ik zeggen dat ik nooit een momentsleutel gebruik voor die bouten. Goed vast=goed vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan