CBR600F okkazie aangeschaft, onderhoud?

Wittmann

MF'er
20 jan 2005
59
0
Belgie
Ik heb net mijn Aprilia RS125 verkocht en een CBR600F bj.'98 gekocht, met 19800km op de teller.
Kan iemand me zeggen welke "onderhoudswerken" ik nu best doe? Motorolie vervangen? Remolie? Olie versnellingsbak? Bougies? ....
 
even zoeken naar een onderhoudsschema. staat in om de hoeveel km je welke checks zou moeten doen. Meestal om de 6, 12 en 24 duizend km's. Voor de zekerheid kan je idd de vloeistoffen vervangen maar nodig is dit niet altijd.
 
Had 1tje gekocht met 38000km op teller. Heb gewoon olie vervangen, olie filter en bougies.
Luchtfilter enzo nagekeken was nog vij nieuw dus zo gelaten. Remvloeistof bijgevult en ketting gekuist en gesmeerd. Blok liep lekker en voila. Als ik een nieuwe 2dehands koop doe ik altijd deze dingen, ookal zijn ze juist gebeurt. Als je het zelf doet ben je zeker dat het gebeurt is.

PS. Als je olie zelf aflaat zie dan dat je bakje groot genoeg is en niet zoals ik voorhad en je vinger op het gat houden en om je moeder roepen dat ja bakje vol is :+
 
Laatst bewerkt:
Zoals je zegt, dan ben je zeker dat het (correct) gebeurt is.
Had ook gedacht aan bougies, motorolie+filter, de olie van de versnellingsbak en de remolie (enkel bijvullen of volledig vervangen?).
Luchtfilter is een K&N die erin zit, misschien ff uitwassen in licht inoliën. Alhoewel deze volgens de verpakking 20k km mee kan, en er waarschijnlijk nog niet zo lang inzit.
Welke type olie gebruik ik best? Bij voorkeur Castrol, kan nl. kiezen uit 4 soorten motorolie, http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9016466&contentId=7031766
 
Zoals je zegt, dan ben je zeker dat het (correct) gebeurt is.
Had ook gedacht aan bougies, motorolie+filter, de olie van de versnellingsbak en de remolie (enkel bijvullen of volledig vervangen?).
Luchtfilter is een K&N die erin zit, misschien ff uitwassen in licht inoliën. Alhoewel deze volgens de verpakking 20k km mee kan, en er waarschijnlijk nog niet zo lang inzit.
Welke type olie gebruik ik best? Bij voorkeur Castrol, kan nl. kiezen uit 4 soorten motorolie, http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9016466&contentId=7031766

Heb jij ff geluk, de motor en de versnellingsbak kun je exact dezelfde olie ingooien O-) :+

Als ik een andere motor koop doe ik olie+oliefilter sowieso, de rest kijk ik gewoon wat nodig is :)
 
Zoals je zegt, dan ben je zeker dat het (correct) gebeurt is.
Had ook gedacht aan bougies, motorolie+filter, de olie van de versnellingsbak en de remolie (enkel bijvullen of volledig vervangen?).
Luchtfilter is een K&N die erin zit, misschien ff uitwassen in licht inoliën. Alhoewel deze volgens de verpakking 20k km mee kan, en er waarschijnlijk nog niet zo lang inzit.
Welke type olie gebruik ik best? Bij voorkeur Castrol, kan nl. kiezen uit 4 soorten motorolie, http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9016466&contentId=7031766


motorolie is zelfde als versnellingsbak olie ;). Gewoon de olie vervangen, dit is het beste. Wat de remolie en koelvloeistof betreft, kijk er eens naar en als ze vuil is => vervangen. En anders gewoon wat bijvullen indien nodig. Luchtfilter kan je mee doen zoals je gezegt hebt.
 
Welke soort van de 4 Castrololies neem ik best als motorolieen welke als versnellingsbakolie?
En waar vind ik ergens in de manual hoe ik de olie van de versnellingsbak vervang? Heb de manual gedownload maar vind niet meteen iets terug. Thnx.
 
oops, *bloos* :)
Bij de rs125 was dit apart, vandaar mijn vraag. Nu nog enkel kiezen uit de verschillende.

Ga nou geen castrol 2t olie in je cbr gieten eh :+

opzicht maakt welke van de 4 niet zoveel uit. Iig, de goeikoopste zou ik niet nemen.

Je oliefilter zou ik ineens ook vervangen dan.

Hoe is heel simpel. je haalt je carnage eraf, en onderaan het blok is een bout dat uitsteekt met een soort van beschermplaatje ernaast om te voorkomen dat er vanalles tegen vliegt. Je draait eerst de oliestok vanboven eraf en dan beneden de bout, nu loopt de olie eruit en op de bout zit ook een ringetje, dit ga je nieuw halen (best nooit een gebruikt ringetje terug gebruiken). als alles eruit is draai je vanvoor aan je blok de filter eraf (hier gaan nog een pak olie uitlopen, opgelet dus). Dan draai je gewoon de nieuwe filter erop. Draai die bout met je nieuw ringetje terug in je blok en giet vanboven waar je het oliepeil meet ongeveer 3.5 liter olie in als ik me niet vergis. hiernaa draai je de dop terug op en kan je gelijk starten en voila :) Als niets lekt heb je het goed gedaan :+
 
Wens je veel stuur plezier op deze km vreter! Heb zelf zo n 45000 km weg gereden op mijn oude cbr 600f pc 25 stond op 78000 toen ik em verkocht en was nix mis mee nog 90 awp s. Onderhoud is easy, olie vervangen zou ik doen en filter, vloeistoffen zoals rem, en misschien de koelvloeistof, en verder kleppenstellen om de 24000 en dan is het meestal nog controleren. Zwakke puntjes zijn de spanningsregelaar en de nokkenaskettingspanner verder super fijne fiets om mee te touren.
 
Gisteren reeds om olie geweest, gevonden bij Auto5. Het is Castrol GPS 4T-10W40 geworden. De R4 Superbike hadden ze ook, maar dit is 5W40 en kostte 40 euro/4L tegenover 27 euro voor de GPS. Ook bij de motowinkel nieuwe bougies meegenomen en een oliefilter (had wel geen van honda). Zou normaal enkel een merkfillter gekocht hebben, maar had nog wat geld tegoed, dus maar meteen gezorgd dat dit op was, zodat ik in de toekomst bij een andere motoshop kan gaan die gespec. is in Honda (en dichterbij huis is).
Wat betreft de spanningsregelaar heb ik iets gelezen om er koelribben op te bevestigen, of te vervangen door een met koelribben? Kunnen jullie me zeggen wat de exacte functie is van deze regelaar?
 
Laatst bewerkt:
Gisteren reeds om olie geweest, gevonden bij Auto5. Het is Castrol GPS 4T-10W40 geworden. De R4 Superbike hadden ze ook, maar dit is 5W40 en kostte 40 euro/4L tegenover 27 euro voor de GPS. Ook bij de motowinkel nieuwe bougies meegenomen en een oliefilter (had wel geen van honda). Zou normaal enkel een merkfillter gekocht hebben, maar had nog wat geld tegoed, dus maar meteen gezorgd dat dit op was, zodat ik in de toekomst bij een andere motoshop kan gaan die gespec. is in Honda (en dichterbij huis is).
Wat betreft de spanningsregelaar heb ik iets gelezen om er koelribben op te bevestigen, of te vervangen door een met koelribben? Kunnen jullie me zeggen wat de exacte functie is van deze regelaar?

Die spanningsregelaar regelt de spanning :+
ok:) ja die zorgt ervoor dat de spanning eigelijk verdeeld wordt. Dus stel hij is kapot, dan gaat al electriciteit dat je alternator maakt naar je lichten en laad je batterij dus niet meer op. Beste is iig 'iets' fabriceren dat ervoor zorgt dat de regelaar rechtstreekse koeling krijgt. Maar vroeg of laat gaat ie er tog aan gaan omdat er geen koelvinnen opstaan. Onlangs heb ik de mijne ook mogen vervangen en heb er 230euro voor neergelegt voor een nieuwe van honda zelf. deze ware wel mét koelvinnen dus de betere. Naargelang uw budget moet je zien of je direct een nieuwe wilt steken of met deze verder gaan. Ik heb mijn bij de mijne gewoon gewacht tot ie stuk was en dan gewoon zonder licht gereden in afwachting dat de nieuwe kwam. Als je met lichten afrijd laad je batterij wel voldoende op om te kunnen starten.
 
Die spanningsregelaar regelt de spanning :+
ok:) ja die zorgt ervoor dat de spanning eigelijk verdeeld wordt. Dus stel hij is kapot, dan gaat al electriciteit dat je alternator maakt naar je lichten en laad je batterij dus niet meer op. Beste is iig 'iets' fabriceren dat ervoor zorgt dat de regelaar rechtstreekse koeling krijgt. Maar vroeg of laat gaat ie er tog aan gaan omdat er geen koelvinnen opstaan. Onlangs heb ik de mijne ook mogen vervangen en heb er 230euro voor neergelegt voor een nieuwe van honda zelf. deze ware wel mét koelvinnen dus de betere. Naargelang uw budget moet je zien of je direct een nieuwe wilt steken of met deze verder gaan. Ik heb mijn bij de mijne gewoon gewacht tot ie stuk was en dan gewoon zonder licht gereden in afwachting dat de nieuwe kwam. Als je met lichten afrijd laad je batterij wel voldoende op om te kunnen starten.

Tis echt niet zo dat als je spanningsregelaar kapot gaat, alle stroom naar je lichten gaat. Een kapotte spanningsregelaar kan ook je accu opblazen door er een dikke 17 volt op te zetten bijvoorbeeld.
 
Voor een betere koeling op de spanningsregelaar kun je eens bij de plaatselijke electronicawinkel kijken naar koelplaten, en koelpasta, of bij Conrad ( zal wel www.conrad.nl zijn, anders even googelen naar Conrad.)
als je dan een koellichaam neemt dat minstens net zo groot is als het grootste oppervlak van je regelaar, je smeert er koelpasta ( is eigenlijk warmtegeleidende pasta) tussen, en klemt het stevig op je regelaar, b.v. met ijzerdraad of met een paar plaatjes en wat schroeven, en je hangt het ding dan ook nog zo goed mogelijk in de rijwind heb je kans dat het beter werkt.
Ik kan helaas geen garantie geven op deze procedure...
Groeten en succes,
Eduard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan