[CBR600F PC31] Spanningsregelaar kapot?

Daros

MF veteraan
10 okt 2006
1.222
0
Odijk
Hallo,

Zaterdag onderweg naar Assen viel mij op dat mijn toerenteller begon te trillen. Af en toe viel hij een 2~3 duizend toeren terug en werd hij weer opgepakt.
Een 10km verder viel ik ook echt stil, geprobeerd te starten maar startmotor deed niks. Neutraal lampje ging zelfs uit als ik hem probeerde te starten.

Uit eindelijk kreeg ik hem aangerend (jaja met + 30) en ben ik snel doorgereden.
30 KM verder op bij een tankstation was mijn accu nog steeds leeg.

Na Assen (en na nog 80 km vanaf het tankstation) had me motor het zwaar met starten maar zat wel genoeg fut in om te starten. De hele terugreis heb ik zonder lichten aan gereden om stroom te besparen.

Weten jullie wat het is of was?
Ik denk de spanningsregelaar. Of me accu die verrot is?
Alvast bedankt!
 
Klinkt inderdaad als een SR die overleden is, en troost je; Bij Honda sneuvelen die dingen vaker (én nemen ze vaak de accu méé in d'r overlijden doordat de accu een te hoge spanning te verwerken krijgt).

Als je een multimeter hebt: Meet eens met draaiende motor wat er voor een voltage over de accu-polen staat. Bij stationair moet dit iets onder de 13V liggen, als je gas geeft (4 á 5 K rpm) dan moet dit op iets rond de 14,8V uitkomen maar nóóit hoger worden dan 15V.
ALs je fiets "uit" staat moet je nog steeds rond de 12V meten en tijdens het starten mag het eigenlijk niet onder de 11V komen.

Probleem met orginele Honda SR's (uit die bouwjaren) is dat ze op een lokatie geplaatst zijn waar je amper rijwind hebt + dat ze géén koelribben hebben waardoor ze zichzelf eigenlijk kapot "stoken", zeker met deze temperaturen.
Aftermarket SR's zijn vaak wél voorzien van koelribben en kosten ook nog eens minder in aanschaf, vaak.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt inderdaad als een SR die overleden is, en troost je; Bij Honda sneuvelen die dingen vaker (én nemen ze vaak de accu méé in d'r overlijden doordat de accu een te hoge spanning te verwerken krijgt).

Als je een multimeter hebt: Meet eens met draaiende motor wat er voor een voltage over de accu-polen staat. Bij stationair moet dit iets onder de 13V liggen, als je gas geeft (4 á 5 K rpm) dan moet dit op iets rond de 14,8V uitkomen maar nóóit hoger worden dan 15V.
ALs je fiets "uit" staat moet je nog steeds rond de 12V meten en tijdens het starten mag het eigenlijk niet onder de 11V komen.

Probleem met orginele Honda SR's (uit die bouwjaren) is dat ze op een lokatie geplaatst zijn waar je amper rijwind hebt + dat ze géén koelribben hebben waardoor ze zichzelf eigenlijk kapot "stoken", zeker met deze temperaturen.
Aftermarket SR's zijn vaak wél voorzien van koelribben en kosten ook nog eens minder in aanschaf, vaak.
Ah oke.
Toevallig een online shop die ze aanbied?
 
Online shop zou ik zo niet één, twee, drie weten .... Maar er zijn genoeg motorzaken die je zo'n ding willen verkopen zónder dat 't de hoofdprijs hoeft te kosten.

Huybers in Schijndel is Honda dealer en levert ze voor rond de 9 tientjes geloof ik, maar als je ze belt weet je het zeker, en opsturen zal 'ie vast ook wel doen. Maar er zitten in de regio Utrecht volgens mij ook wel wat zaakjes.

[edit]Uiteraard wél eerst even meten... zou zonde zijn als je goede onderdelen onnodig gaat vervangen.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn vorige motor (CBR600F) heb ik hier ook problemen mee gehad. Doordat de spanningsregelaar zijn warmte niet goed kwijt kon, deze gaat dan kapot en met een beetje pech neemt hij de accu mee (2x!).

Ik heb het uiteindelijk als opgelost en nooit meer problemen gehad:

- Spanningsregelaar met koelribben, en hier op gemonteerd;
- Simpele koelventilator van een PC. Voeding voor deze koelventilator haalde ik van het achterlicht.
Omdat zo'n ventilatortje lekker klein is paste hij precies onder de zijkap.

Werkt uitstekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan