CbR600F te veel benzine

matt83

MF'er
21 jul 2009
60
0
Eindhoven
Heb vanmiddag 'n CBR600f uit '98 gekocht. Nog even volgegooid met euro95 en +/- 50 km snelweg. Toen ik de afrit had, en achter een langzame vrachtwagen zat, merkte ik dat ie sputterde, wanneer ik hem beetje doortrok in de toeren, was het weg. Eerst dacht ik dat de choke er nog op stond, maar dat was niet zo.

Vanavond weer even gestart en hij doet het nog steeds stationair en langzaam rijdend.
Hij start overigens wel goed. De motor stinkt erg naar benzine.

Tijdens het proefrijden vd week en de 1e km's tot aan de snelweg en het tanken had ik geen problemen, na 50km snelweg wel.

Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?
 
Checken of de choke echt wel goed terug sluit. Als het dat niet is, misschien versleten/vervormde vlotternaald-sluittipjes of -opvang, checken onder goed vergrootglas, ik meen dat de tipjes van rubber/kunststof zijn.
 
:^
De motor gewoon goed nazien. Als deze een tijd lang heeft stil gestaan, kun je zeker in de carburateurs vuil verwachten. Soms gaat het "als vanzelf" weg, en soms moet je de boel gewoon open schroeven. Vlotterhoogte en afstelling benzine/lucht-mengselschroef nazien.
En ook de vacuumslang( als deze aanwezig is) vanaf 'een' spruitstuk naar benzinekraan.
 
Heb voor de zekerheid ff geinformeerd bij de garage. Daar zeggen ze dat waarschijnlijk 1 bougie rot is en motor waarschijnlijk op 3 cilinders draait. Verder zullen de carburateurs uitgelijnd moeten worden, luchtfilter check etc. Dus wordt gewoon grote beurt denk ik;)
 
dan ben je toch niet na 50 km een volle tank kwijt?

Ik zou eerst zelf even wat dingen willen uitsluiten.

Loopt er bij de carbs wat over?
Lekt het benzinekraantje?
Lekkende slangen?
Zelf bougies checken (vochtig?)
Zelf luchtfilter sjekken.

Daarna pas wegbrengen.

succes in ieder geval.
 
dan ben je toch niet na 50 km een volle tank kwijt?

Ik zou eerst zelf even wat dingen willen uitsluiten.

Loopt er bij de carbs wat over?
Lekt het benzinekraantje?
Lekkende slangen?
Zelf bougies checken (vochtig?)
Zelf luchtfilter sjekken.

Daarna pas wegbrengen.

succes in ieder geval.


Na 50 km een volle tank kwijt?

Na 50km rijden begonnen de problemen, de tank zat nog steeds "vol".
Heb gecheckt op lekkende slangen, carburateurs etc. Maar nergens lekt iets.
 
Even stationair zonder luchtfilter laten draaien en kijken wat ie dan doet. Niet te lang en zorgen dat er geen stof rondwaait. Doet ie het zonder luchtfilter beter, dan weet je dat je in ieder geval kan vervangen.
Maar uiteindelijk is het beter om gelijk alles maar te checken, want als je luchtfilter dicht zit heeft ie lang geen onderhoud gehad en dan is er wel meer mis....
 
Matt, ik heb een cbr400r voor m``n vriendin gekocht, had een tijd stil; gestaan, en na schoonmaken van de carburateurs ook dit soort problemen, en af en toe zelf een overstroomde carburateur.
Heb er nieuwe vlotternaalden ingezet, en probleem is weg.. bij jou misschien ook een mogelijkheid ?
 
Heb de motor vanmiddag weggebracht voor grote beurt. Gister nog even gereden en probleem leek steeds erger te worden. Hoewel hij eerst in hogere toeren wel goed reed, doet ie dat nu niet meer. Ook toen in hem bij de garage neerzette lag er iets benzine onder de motor, terwijl die enkele dagen eerder dat nog niet deed.

Morgen wordt ie onder handen genomen, ik zal de diagnose wel ff posten.

Matt, ik heb een cbr400r voor m``n vriendin gekocht, had een tijd stil; gestaan, en na schoonmaken van de carburateurs ook dit soort problemen, en af en toe zelf een overstroomde carburateur.
Heb er nieuwe vlotternaalden ingezet, en probleem is weg.. bij jou misschien ook een mogelijkheid ?
 
Niets verassends uiteindelijk. Carburateurs vies, en 1 bougie was niet goed.
Rijd nu weer als een zonnetje, nieuwe bougies, luchtfilter, olie, oliefilter, carbs schoon en uitgelijnd, remvloeistof en nieuwe voorband. Schijfrem bleek ook iets krom te zijn voor, dat is rechtgezet..... Pfff wel 650,- lichter. Wat een geld!
 
Na 50 km een volle tank kwijt?

Na 50km rijden begonnen de problemen, de tank zat nog steeds "vol".
Heb gecheckt op lekkende slangen, carburateurs etc. Maar nergens lekt iets.

ah, ok, ik dacht dat je leeg had gereden.

Maar de tips blijven staan.

Als één cilinder niet mee loopt, dan kan het best zijn dat het verbruik wat omhoog gaat.
 
Niets verassends uiteindelijk. Carburateurs vies, en 1 bougie was niet goed.
Rijd nu weer als een zonnetje, nieuwe bougies, luchtfilter, olie, oliefilter, carbs schoon en uitgelijnd, remvloeistof en nieuwe voorband. Schijfrem bleek ook iets krom te zijn voor, dat is rechtgezet..... Pfff wel 650,- lichter. Wat een geld!

Ah, je bent al klaar.

Tja, niet alles kan iedereen zelf, maar je weet nu wat je zelf kunt doen om die rekeningen naar beneden te krijgen.

Zoals bougies vervangen, luchtfilter en olie+filter. Net als remvloeistof trouwens.

Maar eeh, heel veel fijne :] kilometers!
 
Als je hydraulische stoters hebt hoef je in principe geen kleppen te stellen volgens mij, maar ja ik kan het ook mis hebben hoor. Heb bij mijn motor een werkplaatshandboek Engelstalig en dacht te zien dat het om hydraulische stoters ging.

Maar kan geloof ik ook zijn bij achterstallig onderhoud, dat ze alsnog je kleppen moeten stellen geloof ik. Maar goed zal het eens navragen bij de garage als ik daar kom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan