CBR600F uit 1991 vragen..

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
hallo,

na een lange stilte, ben ik sinds gisteren weer in het bezit van een nieuwe motor... een CBR600F..... maar, het beestje heeft minstens 1 jaar stilgestaan, en nu wil het geval dat ik op dit moment nog helemaal geen technische gegevens voorhanden heb.

dus ik heb een paar vraagjes!!
te beginnen met...: als ik rijd, (heb hem gisteren voorzichtig naar huis gereden) komt hij niet op toeren (in zijn vrij gaat alles prima, maar onder druk van rijden niet, heeeeeeel langzaam kruipt hij naar de hogere toeren. bij de 8000 gaat er ergens iets flink sputteren (mijn broertje reed met zijn auto mee en kon het horen)

thuis heb ik toen de kappen onder het zadel er af gehaald, en toen kwam ik een aantal onbekende onderdelen tegen (mijn kennis is beperkt tot CB400f (1978) en CX500 (1978) dus toen ik aan de benzine kraan kant de kap los had, dacht ik een benzine POMP ??? te zien? kan dat?

waar vind ik de airbox? en hoe kan ik het beste de carbs schoonmaken?!

wat ik ook zag is dat de toeren teller electrisch is... en toen ik dus bij die 8000 toeren aan kwam zakte de teller steeds even 500 toeren.... iemand hier suggesties voor?

ik hoop snel meer te leren...

theo
 
De airbox zit onder de tank, en daar onder zitten de carbs :)

Ik zou even de carburateurs schoonmaken en nieuwe benzine in de tank doen! Ontsteking controleren en bougies schoonmaken/vervangen!

Als dat allemaal is gedaan, zal hij zonder problemen weer rond rijden :]


Succes ermee!!
 
ok, dank je wel voor de tips!!!
hoe kom ik het makkelijkste bij de bougies? en de gasfabrieken!?
hoe controleer ik de ontsteking? (wat kan er mis mee gaan)??
kan het kloppen dat ik een benzine pomp heb??

ik hoop dat iemand antwoorden heeft :)

theo
 
ok, dank je wel voor de tips!!!
hoe kom ik het makkelijkste bij de bougies? en de gasfabrieken!?
hoe controleer ik de ontsteking? (wat kan er mis mee gaan)??
kan het kloppen dat ik een benzine pomp heb??

ik hoop dat iemand antwoorden heeft :)

theo

Yep je hebt een benzinepomp....en ik weet uit eigen ervaring dat die dingen het wel eens begeven :(
Het makkelijkst kom je bij de bougies via de service-kappen aan weerskanten van de kuip ter hoogte van de cilinders..dit is nogal een gepriegel en aangezien je toch bij de gasfabrieken moet zijn kun je beter de tank en luchfilterhuis demonteren dan kan je zo bij de bougies en carbs.
Suc6

Ow ennuh....piccie ?? :? :9
 
Yep je hebt een benzinepomp


Uhm, ik heb geen benzinepomp op m'n '91 CBR hoor. Lijkt me ook sterk dan dat hij er wel een heeft :?

Iig veel plezier ermee.......zal wel lukken denk ik met zo'n prachtige motor *D :P


Edit:

Oja, het stotteren lijkt me (evenals blijkt uit bovenstaande reacties) aan een tekort aan benzinetoevoer te liggen. Ff helemaal schoonmaken die handel. Misschien als eerste carburateur cleaner in tank gooien en proberen? Alsie dan al wat beter gaat lopen, dan weet je dat het aan vervuiling v.d carbs ligt.
Toerenteller probleem ligt misschien aan de verbindingen die gecorrodeerd zijn?

In het Werkplaatshandboeken topic staat ook wel een handboekkie van de CBR600. Met behulp daarvan wordt het je denk ik allemaal snel duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Uhm, ik heb geen benzinepomp op m'n '91 CBR hoor. Lijkt me ook sterk dan dat hij er wel een heeft :?

Iig veel plezier ermee.......zal wel lukken denk ik met zo'n prachtige motor *D :P


Edit:

Oja, het stotteren lijkt me (evenals blijkt uit bovenstaande reacties) aan een tekort aan benzinetoevoer te liggen. Ff helemaal schoonmaken die handel. Misschien als eerste carburateur cleaner in tank gooien en proberen? Alsie dan al wat beter gaat lopen, dan weet je dat het aan vervuiling v.d carbs ligt.
Toerenteller probleem ligt misschien aan de verbindingen die gecorrodeerd zijn?


In het Werkplaatshandboeken topic staat ook wel een handboekkie van de CBR600. Met behulp daarvan wordt het je denk ik allemaal snel duidelijk.

Ik denk zelf niet dat het een los contact is, want ALS hij ietsjes terug valt begint hij ook gelijk te knallen (hij mist dan dus echt een ontbranding die vervolgens in de uitlaat plaats vind...) Echter als ik in zijn vrij gas geef komt hij probleemloos tot de begrenzer.....

alvast erg bedankt!!

theo
 
Ik denk zelf niet dat het een los contact is, want ALS hij ietsjes terug valt begint hij ook gelijk te knallen (hij mist dan dus echt een ontbranding die vervolgens in de uitlaat plaats vind...) Echter als ik in zijn vrij gas geef komt hij probleemloos tot de begrenzer.....

alvast erg bedankt!!

theo
Ik denk de bougies, kan je klote bij, als je daarvoor toch alles lossloopt zou ik ook direct de carburateurs reinigen, luchtfilter indien nodig vervangen en olie + oliefilter vernieuwen.
 
ok ik heb nu een kwartier zitten kloten maar krijg die plaatjes niet voorelkaar , ze staan in mijn bestanden hier op het forum.

moderators? even een handje helpen?!

theo
plaatje!!!
full


full


full


full


full

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt inderdaad een benzinepomp, aan de linkder kant, horizontaal geplaatst.
De latere modellen (zoals Bl8 heeft) hebben dat niet meer :?
 
ok ik heb nu een kwartier zitten kloten maar krijg die plaatjes niet voorelkaar , ze staan in mijn bestanden hier op het forum.

moderators? even een handje helpen?!

theo
plaatje!!!
(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)
Ik ben zo vrij geweest om even je post te editten om de plaatjes er goed op te zetten. Je kunt geen HTML gebruiken hier op het forum, dus vandaar dat het niet lukte. Als je nu je eigen post edit, kun je zien hoe ik het gedaan heb.
 
heeft iemand nog tips en trucs over het verwijderen van de bougies!?
ik zit zelf in utrecht en als iemand het speciale bougiesleuteltje nog heeft wil ik dat HEEL graag even lenen!! andere manieren zijn ook welkom!!!

theo
ps bedankt voor de aanpassing!!!
 
Ik ging er vanuit dat jij het 2e type CBR hebt, maar je hebt waarschijnlijk een overjarige motor gekocht :?

Het kan dus goed dat jij nog wel een benzinepomp erop hebt, ik weet niet zo veel van het 1e model CBR.

Over de bougies: Ik denk dat je het beste een origineel gereedschapssetje kan zien te bemachtigen, via sloop ofzo. Met de bougiesleutel die daar bij zit moet het makkelijk lukken. Op http://www.motorslopers.tk (www.motorslopers.tk) staan 2 slopen in de provincie Utecht. Ik denk dat ze daar wel zo'n setje voor je hebben.

Succes ermee :)
 
Je hebt inderdaad een benzinepomp, aan de linkder kant, horizontaal geplaatst.
De latere modellen (zoals Bl8 heeft) hebben dat niet meer :?

Ik heb zelf een F3 en die heeft ook een benzinepomp....alle CBR-series zijn zover ik weet uitgevoerd met een benzinepomp.

Voor het verwijderen van de bougies kan je eventueel een goede pijpsleutel maatje 16 gebruiken...dus niet zo'n goedkoop gammading want daar verziek je de boel alleen maar mee. Bij Louis.de hebben ze overigens voor +/- 10 euro een bougiesleutelsetje bestaande uit een scharnierende ratel, en drie verschillende bougiedoppen....kwalitatief is de ratel niet echt hoogstaand maar de doppen zijn zeker de moeite waard.
 
ik heb een haynes werkplaats handboek voor cbr600 f 91-98 alleen jammer dat je geen 91 model hebt jij hebt oude type! Maar denk dat de basis wel het zelfde is en ook niet echt moeilijk
 
HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!HIJ DOET HET!!!!

EN IK HEB NIEUW ONDERGOED NODIG!!!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan