CBR600F uit 1995. Klimt niet boven de 180 km/h

Joaookenne

Rookie
17 mrt 2019
9
5
  • Merk: Honda
  • Type: CBR600F
  • Bouwjaar:1995
  • Kmstand:circa 28000
  • Probleem: Zodra ik om en nabij de 180 km/h kom verlies ik vermogen (klimt niet boven de 180).
  • Wanneer is het probleem onstaan: Was er al toen ik hem kocht (6 maanden geleden), had het toen alleen nog niet door.
Hallo allemaal, ik ben van plan om dit weekend mijn carburateur van de motor af te trekken en deze eens goed te reinigen. Verhelp ik daarmee het bovenstaande probleem? Of hebben jullie het idee dat het aan iets anders ligt? Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
 
Maakt het nog uit in welke versnelling je dit probeert? Weet je zeker dat de motor niet begrensd is?

Het kan vooralsnog van alles zijn, maar als je carburateurs vuil zijn heb je meestal juist onderin problemen (die kanaaltjes zijn kleiner en raken dus eerder verstopt). Hoe zien je bougies eruit / heb je de bobines al eens doorgemeten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Het maakt niet uit in welke versnelling ik het probeer. Ik ben er eigenlijk altijd van uitgegaan dat ik gewoon op vol vermogen reed, dus dat lijkt me heel sterk. Maar om er toch zeker van te zijn, hoe controleer ik of mijn motor begrensd is?
 
Als je niet weet hoe hij begrenst zou zijn kunnen het meerdere dingen zijn. Van blokkades in het aanzuigtraject (tussen carbs en kop) en aangepaste vacuumschuiven tot een beperkte gasslag. Zou hem even op de bank zetten.

Loopt de motor rond de 180 ook echt knudde, of is het puur 'vermogen op'?
 
Hij loopt gewoon perfect. Het is ook niet zozeer vermogensverlies hij stopt gewoon met klimmen bij 180 dus ik zou het eerder geen toevoer aan vermogen noemen hahahaha. Even bij op de bank zetten is misschien het meest verstandige idd...
 
Het maakt niet uit in welke versnelling ik het probeer. Ik ben er eigenlijk altijd van uitgegaan dat ik gewoon op vol vermogen reed, dus dat lijkt me heel sterk. Maar om er toch zeker van te zijn, hoe controleer ik of mijn motor begrensd is?
op hoeveel KW staat ie op papier? Hoeft natuurlijk niet alles te zeggen, maar zou een goede indicatie kunnen zijn als er een lager getal staat als standaard (80kw volgens internet). Ook als ie geïmporteerd is uit Duitsland of Belgie zijn ze vaak begrensd naar 100pk. Het verschil van 8 pk met standaard verklaart dan weer niet waarom ie er bij 180 mee ophoud.
 
geen blokkade in je gashendel? (een bekende had dit bij zijn gsr 750)

de rest van de soorten mechanische begrenzingen zou je inderdaad ook kunnen kijken (inlaat )
En is hij niet zo zwaar vertand dat hij maar 180 haalt? (mega groot achtertandwiel?, heel klein voortandwiel)
 
Krijgt hij wel voldoende benzine? Heb een keer ongeveer hetzelfde gehad, bleek er een benzinefilter met een te kleine doorstroom opening op te zitten.
 
Je kan wel zien of hij is geïmporteerd. Als de datum eerste toelating gelijk is als datum eerste tenaamstelling Nederland.
 

Bijlagen

  • IMG_20200410_121741.jpg
    IMG_20200410_121741.jpg
    152,7 KB · Weergaven: 8
Waar een motor gemaakt is kun je herleiden via het framenummer, in dit geval hoogstwaarschijnlijk Japan. In de jaren '90 is er veel grijs geïmporteerd, ook nieuwe motoren, dus dan zou je moeten achterhalen voor welke markt deze is gebouwd.

Ander optie is checken of er meer/andere draden naar de CDI lopen dan bij een Euro versie, en/of de CDI een ander onderdeelnummer heeft
 
Het is gewoon een Nederlandse motor uit 95 volgens de RDW,dus geen import.
In die tijd werden motoren nog niet begrenst op de CDI maar op de inlaat diameter.
Dus kijken of er geen ringen met kleine diameter in de inlaat rubbers zitten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus al 8kw/8pk minder dan vol vermogen, maar verklaart het snelheidsverschil van +/- 60 a 70 km per uur niet. Het zou ook vreemd zijn dat hij op papier (bijna) vol vermogen is, en toch op 25/35 kw staat. Meestal doen de mensen dat andersom ;).

Dit is gewoon het originele vermogen van een f2/f3... Rond de 102pk.

Je komt er waarschijnlijk achter als je je tank en luchtfilterbox verwijdert. Checken of de vacuumschuiven helemaal omhoog kunnen, de vlinderkleppen helemaal openen en of er plaatjes zitten in de inlaatrubbers.

Als dat het niet is, dan zit het in de afstelling of in de elektra.
 
Terug
Bovenaan Onderaan