CBR600F1 (pc19) snelheidsmeter goed, km teller loopt niet me

sodeknetters

MF veteraan
In memoriam
18 jan 2011
2.401
2
Schiedam
Betreft de motor van mijn vriendin.
Honda CBR600F Hurricane. Eerste type dus aanduiding PC19. Parelmoer wit met Paars. (Echt waar, is nog origineel ook)

De klacht was dat ze de benzinekraan al na 125km op reserve moest zetten, maar ze het idee had dat ze werkelijk méér km's gereden had. We zijn uiteindelijk ergens samen naar toe gereden en toen bleek dat haar dagteller en odometer flink wat minder kilometers erbij geteld hadden dan mijn BMW op dezelfde rit.

Bij de CBR600F Hurricane werkt alles van de tellers elektronisch. Je zou dus denken dat de km teller soms een paar pulsen mist, maar het gekke is dat de snelheidsmeter wél de hele tijd correct werkt.

De motor is oorspronkelijk uitgerust geweest met een mijlenteller, maar omdat de km/h aanduidingen rijdend amper leesbaar zijn heb ik die vervangen door een km tellerunit. Omdat de snelheid goed weergegeven wordt ga ik er niet vanuit dat de mijlenteller een ander pulsgetal nodig heeft ofzo.

Wie heeft dit ook wel eens aan de hand gehad, of een idee waar ik het beste als eerste kan gaan zoeken?

Een Google zoektochtje leverde erg weinig op, lijkt iig geen veel voorkomende storing te zijn. Naar mijn idee moet het iets binnen in de tellerunit zijn, maar misschien vergeet ik nog iets.

Alvast bedankt!
 
Elektronisch,dacht het niet,is gewoon een mechanische teller met een gewone km tellerkabel.
Het ligt waarschijnlijk aan de inwendige teller overbrenging daar zal iets niet goed aan wezen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties zover! Als ie inderdaad gewoon een kabel heeft wat RG-gamma zegt, moet het inderdaad wel een mechanisch defect in de teller zijn. Factor 1,609 had ik vanwege de mijlen->km switch ook al aan gedacht, maar nee: de afwijking is eerder een factor 2.
 
met jouw motor of echte kilometers? De kans dat er een km sticker op een mijlenteller is geplaatst is 1000x groter dan een km teller die niet haperend de helft van de afstand aangeeft.

Het verschil kan alleen maar in de teller zelf zitten,de telleraandrijving bij het voorwiel
heeft namelijk het zelfde onderdeelnummer voor zowel de km als mijlen uitvoering.
ik neem aan dat er bij de omwisseling van de tellerunit een 2e hands is gebruikt?,
zo ja wie weet wat er in het verleden mee gebeurd is.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties zover! Als ie inderdaad gewoon een kabel heeft wat RG-gamma zegt, moet het inderdaad wel een mechanisch defect in de teller zijn. Factor 1,609 had ik vanwege de mijlen->km switch ook al aan gedacht, maar nee: de afwijking is eerder een factor 2.


Heb zelf 2 van die machines gehad, 1 met km- en de andere met mijlenteller. De teller werkt zoals RG zegt met een kabel. De klachten die jij omschrijft komen mij totaal niet bekend voor, zou het idd in je tellerbak zoeken.
 
met jouw motor of echte kilometers? De kans dat er een km sticker op een mijlenteller is geplaatst is 1000x groter dan een km teller die niet haperend de helft van de afstand aangeeft.

De gereden route was op een paar 100m na precies 65 km. De CBR gaf iets aan in de 30km, in ieder geval nog een stuk lager dan de 40,4 mijl die met deze afstand overeen komt. Tijdens de rit hebben we contact via headset gehad en de stand liep niet precies gelijkmatig op. Het was eerder 'lopen en stilstaan'

Ik weet vrijwel zeker dat er nu een originele km teller in zit:

- wijzerplaat van de teller ziet er echt origineel uit (ook van dichtbij, en ook in het donker met het licht aan)
- de mijlen tellerunit (heb ik nog liggen) heeft een waarschuwingslampje voor de jiffy, en zover ik gezien heb hebben de mijlen units dit allemaal. De huidig geplaatste set heeft géén oranje "side stand" lampje.

Het zou nog steeds kunnen maar dan hebben ze de complete wijzerplaat vervangen.

Ik ga die tellerbak denk ik maar uit elkaar halen. Het grappige is dat de tellerstand van de kilometerteller wel overeen komt met de omgerekende mijlenstand van de originele teller (van 80.000mijl naar (1)28.000km) Dus het zou mooi zijn als ik iets kan vinden wat echt niet goed is. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat ergens een plastic tandwieltje slipt op de as of een paar tandjes kwijt is. Ik houd jullie op de hoogte :-)
 
De gereden route was op een paar 100m na precies 65 km. De CBR gaf iets aan in de 30km, in ieder geval nog een stuk lager dan de 40,4 mijl die met deze afstand overeen komt. Tijdens de rit hebben we contact via headset gehad en de stand liep niet precies gelijkmatig op. Het was eerder 'lopen en stilstaan'

Ik weet vrijwel zeker dat er nu een originele km teller in zit:

- wijzerplaat van de teller ziet er echt origineel uit (ook van dichtbij, en ook in het donker met het licht aan)
- de mijlen tellerunit (heb ik nog liggen) heeft een waarschuwingslampje voor de jiffy, en zover ik gezien heb hebben de mijlen units dit allemaal. De huidig geplaatste set heeft géén oranje "side stand" lampje.

Het zou nog steeds kunnen maar dan hebben ze de complete wijzerplaat vervangen.

Ik ga die tellerbak denk ik maar uit elkaar halen. Het grappige is dat de tellerstand van de kilometerteller wel overeen komt met de omgerekende mijlenstand van de originele teller (van 80.000mijl naar (1)28.000km) Dus het zou mooi zijn als ik iets kan vinden wat echt niet goed is. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat ergens een plastic tandwieltje slipt op de as of een paar tandjes kwijt is. Ik houd jullie op de hoogte :-)
ik zei idd "niet haperend" wanneer die hapert zijn er tandjes naar god
 
Terug
Bovenaan Onderaan