Cbr600f2 zekering brand door bij gebruik knipperlicht

wolves1

MF'er
24 jul 2011
144
4
Amsterdam
Oke guys I need some help:

Vorige week tijdens een ritje naar huis viel plotseling alle verlichting uit behalve de koplamp. Het gebeurde op het moment dat ik richting gaf naar links.
Eenmaal thuis gekomen gelijk even de fusebox bekeken en de 15amp zekering was doorgebrand. Volgende dag deze vervangen waarna alle verlichting het weer deed.
Ik besloot even geen knipperlicht te gebruiken om te checken hoe het zou gaan. Geen problemen. Later weer even de knipperlichten gebruiken en ja hoor zekering brandde gelijk weer door.

Mijn vraag is dus hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik heb wel is een oplaad issue zelf kunnen analyseren en fixen. Maar dit is iets nieuws.
tweede vraag: Is er een grote kans dat de boosdoener knipperlicht relais?
 
Als je een relais hebt met 2 aansluitingen kan deze geen zekering laten springen. Als je 3 aansluitingen hebt wel.
Ik verwacht dat je kortsluiting hebt voor of in de stuurschakelaar.
 
heb je een Multimeter?
zo ja trek de draden van de knipperlichten los van het knipperrelais en meet of ze allemaal de zelfde weerstand hebben voeding naar massa. heeft er 1 lampje veel minder weerstand als de rest zit daar ergens de sluiting in en wordt het bedrading nalopen om het te vinden. zijn alle lampjes plus bedrading gelijk dan zit het probleem in het knipperrelais of in de stuuraansluiting. kwestie van meten en op zoek gaan naar een weerstand die veel lager is als verwacht.
 
Het is hoogst uitzonderlijk dat door kortsluiting in de raws een zekering springt. vandaar dat ik eerder de stuurschakelaar en bedrading daar naar toe verdenk.
 
aangezien er geen motor beschreven wordt kan het beide voorkomen. en door halverwege te beginnen kan je heel snel de helft van het circuit uitsluiten.
bewegende knipperlichten die vast zitten aan en dus meedraaien met het stuur zijn ook kwetsbaar net als knippers op steeltjes die niet meer goed vast zitten of plekken waar modificaties zijn uitgevoerd zoals bij de aansluiting van zelf opgebouwde ledknippers.
 
Na al het bovenstaande gechecked te hebben. Met en zonder de motor draaiende sprong de zekering dit keer niet. Dus dacht ik toch maar ook even me accu te meeten en spanningsregelaar. Ik heb het vermoeden dat het aan me spanningsregelaar kan liggen die gaf bij toeren 3000 en 4000 bijna 16-17 volt. Dat is niet goed.
 
Bij 17 volt is het vermogen door de lamp ongeveer 2 x zo hoog. De stroom door de lamp gaat van 1.5A bij 14v naar 2,35A bij 17 volt.
De stroom door de zekering blijft daarmee nog ver onder wat de zekering aan kan. Of zit er nog meer aan die zekering?
 
Terug
Bovenaan Onderaan