Hi Allemaal, een vraagje over een CBR600F4 die ik aan het opknappen ben. Het gaat om een CBR600F4 met carburateurs.
Well, ik heb hem helemaal opgeknapt, maar nu loopt hij dus onregelmatig. Het probleem in de basis is dat ik hem had opgeknapt, en dat de motor echt prima liep, maar dat de benzine uit de carburateur spoot waar de benzineaansluiting zit. Er zitten twee plastic T-stukjes in, en bij eentje bleek er na hermontage een O-ring kapot te zijn. Daarna heb ik de motor weggezet, nieuwe O-ringen gekocht, en vervolgens de motor 3 jaar stil laten staan uit teleurstelling en tijdgebrek.
Recentelijk heb ik de motor weer tevoorschijn gehaald en heb ik de O-ringen vervangen. Natuurlijk waren de carburateurs inmiddels weer dichtgekoekt, dus die heb ik weer schoongemaakt. Maar helaas. De motor start en loopt, maar loopt helaas toch op 3 cylinders. Of eigenlijk 3.5, want de uitlaat van die ene cylinder die niet goed meeloopt wordt toch heet, maar beduidend minder heet dan de andere.
Ik heb de carburateurs opnieuw schoongemaakt, maar dat hielp niets. Toen nogmaals open gehad en schoongemaakt, maar nog steeds loopt de cylinder niet goed mee.
Nou heb ik de bougies er uit gehaald om te zien of er wel een goede vonk was. En op het eerste gezicht lijkt het alsof de betreffende cylinder een veel kleinere vonk heeft dan de anderen. Hij vonkt wel, maar een klein vonkje. Ik heb bougies van de andere cylinder geprobeerd, maar het vinkje blijft klein. Dus ik heb een verdenking dat de bobine niet helemaal ok meer is.
Voordat ik nou weer ga sleutelen (en dit keer de bobines eens zal doormeten, misschien omwisselen om te zien of het probleem mee wisselt, en de carburateurs NOG een keer nakijken), heb ik de vraag:
Kun je inderdaad zo op het oog aan de vonk zien of een bobine niet helemaal ok is?
Well, ik heb hem helemaal opgeknapt, maar nu loopt hij dus onregelmatig. Het probleem in de basis is dat ik hem had opgeknapt, en dat de motor echt prima liep, maar dat de benzine uit de carburateur spoot waar de benzineaansluiting zit. Er zitten twee plastic T-stukjes in, en bij eentje bleek er na hermontage een O-ring kapot te zijn. Daarna heb ik de motor weggezet, nieuwe O-ringen gekocht, en vervolgens de motor 3 jaar stil laten staan uit teleurstelling en tijdgebrek.
Recentelijk heb ik de motor weer tevoorschijn gehaald en heb ik de O-ringen vervangen. Natuurlijk waren de carburateurs inmiddels weer dichtgekoekt, dus die heb ik weer schoongemaakt. Maar helaas. De motor start en loopt, maar loopt helaas toch op 3 cylinders. Of eigenlijk 3.5, want de uitlaat van die ene cylinder die niet goed meeloopt wordt toch heet, maar beduidend minder heet dan de andere.
Ik heb de carburateurs opnieuw schoongemaakt, maar dat hielp niets. Toen nogmaals open gehad en schoongemaakt, maar nog steeds loopt de cylinder niet goed mee.
Nou heb ik de bougies er uit gehaald om te zien of er wel een goede vonk was. En op het eerste gezicht lijkt het alsof de betreffende cylinder een veel kleinere vonk heeft dan de anderen. Hij vonkt wel, maar een klein vonkje. Ik heb bougies van de andere cylinder geprobeerd, maar het vinkje blijft klein. Dus ik heb een verdenking dat de bobine niet helemaal ok meer is.
Voordat ik nou weer ga sleutelen (en dit keer de bobines eens zal doormeten, misschien omwisselen om te zien of het probleem mee wisselt, en de carburateurs NOG een keer nakijken), heb ik de vraag:
Kun je inderdaad zo op het oog aan de vonk zien of een bobine niet helemaal ok is?