CBR600F4 '00 loopt onregelmatig

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi Allemaal, een vraagje over een CBR600F4 die ik aan het opknappen ben. Het gaat om een CBR600F4 met carburateurs.

Well, ik heb hem helemaal opgeknapt, maar nu loopt hij dus onregelmatig. Het probleem in de basis is dat ik hem had opgeknapt, en dat de motor echt prima liep, maar dat de benzine uit de carburateur spoot waar de benzineaansluiting zit. Er zitten twee plastic T-stukjes in, en bij eentje bleek er na hermontage een O-ring kapot te zijn. Daarna heb ik de motor weggezet, nieuwe O-ringen gekocht, en vervolgens de motor 3 jaar stil laten staan uit teleurstelling en tijdgebrek. :)

Recentelijk heb ik de motor weer tevoorschijn gehaald en heb ik de O-ringen vervangen. Natuurlijk waren de carburateurs inmiddels weer dichtgekoekt, dus die heb ik weer schoongemaakt. Maar helaas. De motor start en loopt, maar loopt helaas toch op 3 cylinders. Of eigenlijk 3.5, want de uitlaat van die ene cylinder die niet goed meeloopt wordt toch heet, maar beduidend minder heet dan de andere.

Ik heb de carburateurs opnieuw schoongemaakt, maar dat hielp niets. Toen nogmaals open gehad en schoongemaakt, maar nog steeds loopt de cylinder niet goed mee.

Nou heb ik de bougies er uit gehaald om te zien of er wel een goede vonk was. En op het eerste gezicht lijkt het alsof de betreffende cylinder een veel kleinere vonk heeft dan de anderen. Hij vonkt wel, maar een klein vonkje. Ik heb bougies van de andere cylinder geprobeerd, maar het vinkje blijft klein. Dus ik heb een verdenking dat de bobine niet helemaal ok meer is.

Voordat ik nou weer ga sleutelen (en dit keer de bobines eens zal doormeten, misschien omwisselen om te zien of het probleem mee wisselt, en de carburateurs NOG een keer nakijken), heb ik de vraag:

Kun je inderdaad zo op het oog aan de vonk zien of een bobine niet helemaal ok is?
 
Hmm, nog een extra vraagje:

Is er iemand in de buurt van Huizen die misschien een ultrasooncleaner heeft die groot genoeg is voor een carburateur (of misschien zelfs alle vier tegelijk)?
 
Kan ook de bougie kabel of dop zelf wezen of dat deze niet helemaal goed erin zit ?
Zou eerst de bobines omdraaien om te kijken of de vonk op die cilinder dan heftiger is .
Ohms kun je de bobines doormeten volgens waarden WPH.
Carburateurs na zo`n stilstand is vaak wel wenselijk om deze ultrasoon te laten reinigen.

Tank V power of BP ultimate om de carburateurs zo clean mogelijk te houden.
 
Ok, hier de uiteindelijke uitkomst.

Ik heb de bobines eruit gehaald en eens doorgemeten (met een goede Fluke meter). En well, ik mat bij alle bobines 1.8 ohm, maar bij de betreffende 'moeilijke' bobine 2.2 ohm.
Ik heb ze nog een keer gemeten. Om ze vast te houden tijdens het meten deed ik ze in de bankschroef. En weer mat ik 1.8 en 2.2 ohm. Dat was het dus, dacht ik.
En toen heb ik ze NOG een keer gemeten. En mat ik ineens 1.8 ohm bij ALLE bobines. :(

Ik heb ze teruggezet, maar allemaal eentje opgeschoven. En natuurlijk... De motor loopt nu als een zonnetje.

Geen idee wat er aan de hand was met die bobine. Maar ik hou hem in de gaten. Als de motor weer onregelmatig gaat lopen, dan gaat die bobine er uit voor een ander. Maar voorlopig loopt hij prima.

Dus wat er aan de hand was weet ik niet, maar ik blijf er van af nu de motor goed loopt, en de toekomst zal uitwijzen of het probleem weer terug komt. :)

Bedankt voor de reacties allemaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan