CBR600F4i, ratelend geluid tussen 5000-5500 toeren

RobbF

Die hard MF'er
25 okt 2009
491
0
Nieuwegein
Hallo,

Ik merk aan mijn motor dat hij een ratelend geluid maakt tussen de 5000-5500 toeren (en alleen in precies dit toerengebied), klinkt een beetje zoals hoe je vroegah een speelkaart aan een wasknijper aan je fietswiel vastmaakte als je snapt wat ik bedoel.

Ik hoor het vooral goed als ik hem rustig terug laat zakken vanaf boven de 10.000 toeren, zodra hij bij de 5500 is begint hij te ratelen en bij de 5000 houdt het ineens op.

De motor is van 2003, heeft 21.000 gelopen.. Volgens mij rijdt ie nog met de originele NAKS.

Heeft iemand een idee wat dit is? Ik zat zelf aan de NAKS te denken..
 
Hee weer een met de zelfde rammel als ik ook heb in mijn motor. :P

Laatst begon er iemand in dit topic over: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/283044/Help-ratel-extra-oor-gevraagd-regio-ehv-1.html
Alleen is daar nog geen oplossing uit gekomen.

Maar wat jij nu beschrijft heb ik precies zo, 5-5.500 toeren = rammelen, zeker bij langzaam optrekken of gas los in dat toerengebied.
Ik zit er ook over te denken om de naks eens onder handen te nemen, maar heb er nog geen tijd voor gehad zover.

Ik lees weer even mee. ;)
 
Een hele domme vraag, ratelt hij erg hard? In zijn 1 met helm open, hoor je de ratel dan duidelijk?
kan je een filmpje maken met de motor in zijn vrij voor mij? Ik heb ook een ratel en die is zodanig hard dat ik vergelijkingsmateriaal nodig heb :$
 
bij mijn CBR 929 firblade heb ik hetzelfde.

ook precies vanaf de 5000 rpm erg duidelijk te horen.

ik heb al een nieuwe (handmatige) spanner klaarliggen om te gaan monteren, nu alleen de tijd ervoor nog ff....

@RobbF laat maar even weten als de motor bij de dealer is geweest, ben erg benieuwd of het daarna opgelost is ;)
 
Sorry voor de late reactie!

Ben bij de dealer geweest, op de heen weg erheen hoorde ik m ratelen.

Daar in de werkplaats gezet, beetje gasgeven etc., de monteur hoorde niet zoveel.. Ikzelf eerlijk gezegd ook niet.

Toen heeft monteur een proefritje gemaakt, en die zei dat ie niks vreemds hoorde. toen heb ik m maar weer meegenomen en vreemd genoeg hoorde ik t geluid zelf ook niet meer. en toen gister op weg naar de MFMM ineens weer wel, en op de terugweg ineens weer niet :P

Heel vaag dus, ik hou het in de gaten maar ik rijd er mee door.
 
Handmatig 60€



full
 
Is een handmatige niet gevaarlijk?
Ik ben redelijk handig en een handmatige spanner lijkt me een topoplossing, maar ik vraag me af hoe gemakkelijk je te strak kan draaien?

Ik heb al 2 automatische (de nieuwste) spanners gehad en de ratel bleef terugkomen...


Je kan je kleppendeksel openen, en de spelling meten zoals ze nu is, en dan deze overzetten met de handmatige erin.
Of je haalt de automatische eruit, terwijl hij vergrendeld staat, meet de afstand op, en zet deze over op de handmatige als richtlijn. Zet manuele erin, stellen tot lichte ratel en iets bijspannen tot ratel weg is. Om de zoveel tijd als ratel terugkomt, bijstellen.


Maar als je er al twee nieuwe ingezet hebt, zonder resultaat, komt je ratel elders vandaan hoor.
 
Dat was een beetje onduidelijk van mij. Ik bedoel dat de motor na een km of 15000 weer ging ratelen met de nieuwe NAKS. Goede tip, ik heb een automatische besteld!
Toch wil ik de ketting eerst even nakijken, als ik de koppelingsdeksel eraf haal met de motor op zijn zijstand, moet ik dan naast een nieuwe pakking ook de olie nog aftappen? Of heb ik daar geen last van?
 
Terug
Bovenaan Onderaan