CBR600RR PC37: Vreemd stuurgedrag

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Na een prachtig weekendje Luxemburg (mét bagage), kreeg ik de indruk dat men CBR600RR vreemd begon te sturen.
De motor is van 2004 en heeft slechts 8000km.
Het is niet dramatisch slecht maar het valt mij op en ik heb er geen vertrouwen meer in! (volgens mijn vrouw zit het tussen de oren..)

Ik zal het zo goed mogelijk proberen te beschrijven:

-Het voelt alsof er ergens speling zit
-Gevoelsmatig meer 'beweging' in de motor (bijvoorbeeld zoals bij de eerste ronde op circuit met lagere bandendruk)
-Moeilijk te zeggen of het van de voorkant of achterkant komt
-Geen vertrouwen in de voorkant of om meer hellingshoek te maken
-Spoorzoeken: motor reageert feller op voegen/barsten in de weg
-Opvallender bij lagere snelheden: ben achtjes gaan rijden op een parking, daar voelde het insturen inconsistent, onderdempt en 'losser'
-Het is gevoelsmatig minder erg bij licht gas geven in de bocht

Wat ik reeds heb gecontroleerd:
-Staat banden: goed, niet vlak en slechts 3000km gereden (Michelin road 5)
-Bandendruk = OK
-Ketting spanning = OK
-Bij voorrem indrukken en duwen kan ik geen speling voelen over het voorwiel
-De voorkant van de grond gezet met paddockstand onder balhoofd: geen speling als je aan het wiel trekt
-Bij indukken en optrekken van de kont voelde ik niets speciaals
-Bouten van het linksysteem van de achterdemper zitter allemaal vast, geen speling te voelen met de hand
-Wieluitlijning: afstand kettingspanner en achterbrug links en rechts identiek (of dit dan écht recht is, weet ik niet..)
-Heb inmiddels het achterwiel eruit gehaald: as-bout zat nog netjes op moment en lagers voelen goed.

Wat ik nog plan te doen:
-Achterkant van de grond krikken en aan wiel trekken voor speling te controleren
-Springlinks uit elkaar halen, naaldlagers checken, zuiver maken en smeren
-(vering laten servissen? Doe ik liever tijdes de winter-knutsel periode..)

Als iemand nog tips heeft, of dingen die ik kan testen, laat maar horen!

Bedankt!
PC37.jpg
 
Bedankt voor de reacties!
De banden zijn het zeker niet: mooi rond gereden en geen cupping zoals ik bij de pilot road 3’s had.

Heb de voorkant omhoog gezet en er zat geen speling op het balhoofd, voorvork en wiellagers. Van links naar rechts sturen ging soepel met een héél lichte ‘notch’ aan het center. Volgens het WPH zou het stuur tot lock moeten ‘vallen’ als je vanvoor aan de band stomp. Hier moet ik wel behoorlijk hard voor stompen, maar denk dat dat wel goed zit.

Bij de achterband omhoog zetten, was er ook geen speling op de wiellagers. Maar nu er geen kracht op de achterbrug zat, kon ik een minimale speling voelen in de op en neer richting. 0,1mm ofzo. Niet visueel zichtbaar, enkel voelbaar. De speling komt van de bout/naaldlager onderaan de demper. Op deze bout zit ook laterale speling, maar gezien dit een gespacerde naaldlager is (die bovendien goed vast stond), lijkt me dit normaal.

Ik twijfel of deze kleine speling de oorzaak is..
Even doorbijten en de complete springlink demonteren en alle lagers checken, zuiver maken en smeren?? Leuk is anders vol tijdens het seizoen. :z
 
Van links naar rechts sturen ging soepel met een héél lichte ‘notch’ aan het center. Volgens het WPH zou het stuur tot lock moeten ‘vallen’ als je vanvoor aan de band stomp. Hier moet ik wel behoorlijk hard voor stompen, maar denk dat dat wel goed zit.


Ik zou toch het balhoofd lager eens controleren.
 
Bedankt voor alle reacties trouwens!

Na wat research te doen, ben ik er achter dat zelfs een lichte 'notch' in het balhoofd toch niet zo onschuldig is. :+
(tja, had hier geen ervaring mee, wat is nog goed, wat is slecht..)

Dus wat staat er op de planning:
1) nieuw balhoofdlager
2) springlink busjes en dogbone naaldlagers achter vervangen
3) als hij dan toch in de beugels hangt: voorvork en achterdemper laten service-en

Verdient hij wel.

Cheers!
Erik
 
wel opvallend dit al bij 8000 km, ben ik niet gewend van een Honda -O-

Ik denk dat het probleem niet echt bij Honda ligt; na 15jaar zal de kwaliteit van het lagervet waarschijnlijk niet meer OK zijn, wat de slijtage niet ten goede komt.

Bespaar je al het demontage werk... Vernieuw eerst je balhoofdlagers. Vering servicen na 8K km is optimistisch.

Tja, slechts 8K maar wel 15jaar. Weet niet of de vork olie en stickstof in de achterdempers nog zijn zoals het moet..
 
Bedankt voor alle reacties trouwens!

Na wat research te doen, ben ik er achter dat zelfs een lichte 'notch' in het balhoofd toch niet zo onschuldig is. :+
(tja, had hier geen ervaring mee, wat is nog goed, wat is slecht..)

Dus wat staat er op de planning:
1) nieuw balhoofdlager
2) springlink busjes en dogbone naaldlagers achter vervangen
3) als hij dan toch in de beugels hangt: voorvork en achterdemper laten service-en

Verdient hij wel.

Cheers!
Erik
En je wiellagers controleren.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan