CBR600RR PC37: Vreemd stuurgedrag

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Na een prachtig weekendje Luxemburg (mét bagage), kreeg ik de indruk dat men CBR600RR vreemd begon te sturen.
De motor is van 2004 en heeft slechts 8000km.
Het is niet dramatisch slecht maar het valt mij op en ik heb er geen vertrouwen meer in! (volgens mijn vrouw zit het tussen de oren..)

Ik zal het zo goed mogelijk proberen te beschrijven:

-Het voelt alsof er ergens speling zit
-Gevoelsmatig meer 'beweging' in de motor (bijvoorbeeld zoals bij de eerste ronde op circuit met lagere bandendruk)
-Moeilijk te zeggen of het van de voorkant of achterkant komt
-Geen vertrouwen in de voorkant of om meer hellingshoek te maken
-Spoorzoeken: motor reageert feller op voegen/barsten in de weg
-Opvallender bij lagere snelheden: ben achtjes gaan rijden op een parking, daar voelde het insturen inconsistent, onderdempt en 'losser'
-Het is gevoelsmatig minder erg bij licht gas geven in de bocht

Wat ik reeds heb gecontroleerd:
-Staat banden: goed, niet vlak en slechts 3000km gereden (Michelin road 5)
-Bandendruk = OK
-Ketting spanning = OK
-Bij voorrem indrukken en duwen kan ik geen speling voelen over het voorwiel
-De voorkant van de grond gezet met paddockstand onder balhoofd: geen speling als je aan het wiel trekt
-Bij indukken en optrekken van de kont voelde ik niets speciaals
-Bouten van het linksysteem van de achterdemper zitter allemaal vast, geen speling te voelen met de hand
-Wieluitlijning: afstand kettingspanner en achterbrug links en rechts identiek (of dit dan écht recht is, weet ik niet..)
-Heb inmiddels het achterwiel eruit gehaald: as-bout zat nog netjes op moment en lagers voelen goed.

Wat ik nog plan te doen:
-Achterkant van de grond krikken en aan wiel trekken voor speling te controleren
-Springlinks uit elkaar halen, naaldlagers checken, zuiver maken en smeren
-(vering laten servissen? Doe ik liever tijdes de winter-knutsel periode..)

Als iemand nog tips heeft, of dingen die ik kan testen, laat maar horen!

Bedankt!
PC37.jpg
 
Op die suspension links zat een dikke laag aangekoekt vet, dat heb ik gewoon met een oude microvezeldoek en WD40 gedaan. (Zijn ongelakt gegoten alu)
Velgen, remklauwen en onderste delen van de vorkpoten met de Non-Ferro.
 
die speling achter is normaal hebben ze allemaal wel een beetje
mijn ervaring is als je op vakantie gaat met bepakking de voorband raar gaat afslijten
en daardoor minder stuurt voor de rest niks vernieuwen alleen smeren
en weer opstappen en vraaaaaaoooommmmm
veel te lage km.stand...is een honda :t
 
Zo, nog even een oude indianentruk toegepast op de verroeste uitlaat (staalwol en harpic) en de boel in elkaar gezet!
De CBR is klaar voor het seizoen. Het andere project staat al klaar.


.
2576603D-8DC1-487F-B688-74492DA4CB2F.jpeg
43C1CDB4-F037-4695-BFC2-ADA0AF26C2BB.jpeg
64BB45CF-9757-4A8B-8D51-154393265DDC.jpeg
33F76EDB-5BD2-4D47-8075-1FAB20C26735.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
69310198-E833-445A-BE4A-5E23CF9D23B8.jpeg


Nog even het schermpje gepolijst, zaten wat krasjes op.

556E4117-9150-4E4F-826A-B846BEDA1F97.jpeg


Klaar!

Volgend project: F800gs.

73B7397C-D2AD-4755-BEA5-45DA21AA0947.jpeg


1AF6E8BD-CC62-4810-8C4A-73BD75394496.jpeg


Vorig weekend gekocht. Heeft 3 jaar stil gestaan, en heeft wat liefde nodig. Kijken hoe dat bevalt dit seizoen! Heb een afspraak met de vrouw dat ik in 2021 een keuze maak tussen de gs en de cbr. Maar dat is nog ver weg! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Zo, nog even een oude indianentruk toegepast op de verroeste uitlaat (staalwol en harpic) en de boel in elkaar gezet!
De CBR is klaar voor het seizoen. Het andere project staat al klaar.

Die uitlaten zien er netjes uit. Steenwol en harpic? Is best het proberen waard. O-)
Moet je ze dan nog opnieuw polijsten of oppoetsen ofzo?

Ikzelf heb wat aanslag op de uitlaat. zou het daar tegen helpen?


1581677276023.png
 
Daar is Harpic perfect voor! Enkel checken dat het op zoutzuur basis is (Hydrochloric Acid).
Aanbrengen met een verfborstel, is een gel, dus blijft goed kleven. Ik zou niet op plastic of rubber delen komen.
Laat een uurtje trekken, handschoenen aan en met fijne staalwol (bijvoorbeeld grade 000) poetsen.
Als je echt een die-hard detailer ben kan je nadien nog met chrome polish los gaan, maar dat heb ik maar gelaten.

Zet wel even een veiligheidsbril op en werk in een goed verluchte ruimte. Is agressief spul!
 
Ik ken dit trucje niet. Gebruik je dat op stalen systemen of ook op RVS systemen?

Op RVS zou ik dit sterk afraden. RVS roest niet zichtbaar, maar wel tussen de metaalkristallen. Dit vooral onder invloed van chloriden. Zoutzuur = waterstofchloride. Dit effect wordt versterkt onder invloed van hoge spanning (lasnaden) en warmte (uitlaatbocht...). Behandel je daarna RVS ook nog eens met een staalwolletje, dan introduceer je ferro(ijzer)kristallen op het oppervlak van het RVS dat normaal uit een laagje chroomoxiden bestaat. Dat laagje chroomoxiden is het gene wat RVS roestwerend maakt. Als dat laagje onderbroken wordt door ijzer (ferro), dan geeft dat een kettingreactie en de chroomoxidelaag kan zich niet meer herstellen.

Mogelijk geeft het op de (heel) korte termijn een mooi blank resultaat, maar op lange termijn maakt het de aanslag of corrosie alleen maar erger tot op het punt dat je materiaal gaat scheuren.

Als dit allemaal wat vergezocht klinkt, vraag je dan eens af waarom in een zwembad met al die chloordampen, het verboden is om RVS bouten, moeren en andere bevestigingsmiddelen te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik ken dit trucje niet. Gebruik je dat op stalen systemen of ook op RVS systemen?

Op RVS zou ik dit sterk afraden. RVS roest niet zichtbaar, maar wel tussen de metaalkristallen. Dit vooral onder invloed van chloriden. Zoutzuur = waterstofchloride. Dit effect wordt versterkt onder invloed van hoge spanning (lasnaden) en warmte (uitlaatbocht...). Behandel je daarna RVS ook nog eens met een staalwolletje, dan introduceer je ferro(ijzer)kristallen op het oppervlak van het RVS dat normaal uit een laagje chroomoxiden bestaat. Dat laagje chroomoxiden is het gene wat RVS roestwerend maakt. Als dat laagje onderbroken wordt door ijzer (ferro), dan geeft dat een kettingreactie en de chroomoxidelaag kan zich niet meer herstellen.

Mogelijk geeft het op de (heel) korte termijn een mooi blank resultaat, maar op lange termijn maakt het de aanslag of corrosie alleen maar erger tot op het punt dat je materiaal gaat scheuren.

Als dit allemaal wat vergezocht klinkt, vraag je dan eens af waarom in een zwembad met al die chloordampen, het verboden is om RVS bouten, moeren en andere bevestigingsmiddelen te gebruiken.
Mijn cbr zen uitlaat is geen RVS vermoed ik, Gezien de roest. Ben wel niet zeker.
Maar als je statement klopt, is het wel bijzonder dat veel rvs reinigingsproducten net zoutzuur als actieve stof hebben. (Zoals Optiglanz) Misschien dan in lage dosering?

E2D341AC-1964-4270-8AF7-5AEF35E9B39C.jpeg
B2D592E0-C31F-4048-884D-02B322993B43.jpeg
 
Dit is geen statement maar basis metallurgie. In praktijk worden hier veel vergissingen mee gemaakt. Lees de linkjes in mijn berichten rustig door en laat het op je inwerken.

Ik heb me nooit verdiept in de ingrediënten van reinigingsproducten. Ik zou hierbij wel in je achterhoofd houden dat producenten van schoonmaakproducten gewoon hun product willen verkopen. Die hebben niet altijd kennis van metallurgie. Het product Staluclean dat je aanhaalt lijkt inderdaad HCl (WaterstofChloride) in te zitten, maar ik kan geen Safety Data Sheet vinden. Als ik de verpakking zo bekijk dan lijkt het me meer een algemeen schoonmaakproduct, ondanks de glimmende pijpleidingen die ze afbeelden. Voor algemeen schoonmaken zal het vast agressief goed werken, voor RVS zou ik het niet gebruiken.
Het product OptiGlanz moest ik even naar zoeken. Zij gebruiken volgens hun safety data sheet wel zuur, maar geen zoutzuur. Dat is helemaal niet erg, de beits om lassen van RVS blank te maken is ook een erg sterk zuur (o.a. salpeterzuur en fluorwaterstofzuur, bijzonder giftig maar erg effectief!).

Je uitlaatsysteem controleren op RVS kan met een magneetje. Nou is het niet zo dat elke soort RVS niet-magnetisch is. Veel soorten zijn licht magnetisch. Als je naast je uitlaatsysteem een stuk ijzer houdt, en je magneetje eerst op het stuk ijzer test en dan op je uitlaatsysteem, dan voel je direct een groot verschil in trekkracht aan je magneet als je uitlaatsysteem van RVS is.

Dit is overigens niet betweterig bedoelt. Ik zou het alleen zonde vinden als als je werk resulteert in een compleet verroest uitlaatsysteem. Als deze van RVS blijkt, dan zou ik met een product als OptiGlanz het werk nog een keer over doen, en dan met RVS wol, absoluut geen staalwol.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Dit is overigens niet betweterig bedoelt. Ik zou het alleen zonde vinden als als je werk resulteert in een compleet verroest uitlaatsysteem. Als deze van RVS blijkt, dan zou ik met een product als OptiGlanz het werk nog een keer over doen, en dan met RVS wol, absoluut geen staalwol.

Ik ben allergisch voor betweters en krijg nog geen jeuk :N

Sterker, je hebt kennis en weet die goed over te brengen. Onderbouwd en toegelicht. Ik heb niets aan de informatie maar vind het prima verwoord en waardevol. :t
 
Laatste update ivm de balhoofdlager:
Ondertussen al wat kilometers gemaakt met de CBR. Ik heb nu al 2 keer het lager moeten aantrekken omdat er toch wat speling ontstond.
Onder het motto: beter wat voorzichtiger dan te strak aantrekken en de lagerschalen beschadigen. Gaat in pricipe ook snel: motor optakelen, kroonplaat eraf en lager bijtrekken tot de speling weg is. De laatste keer heb ik het wel wat strakker aangetrokken tot het sturen iets stroever ging, en dan terug een halve slag losser. Volgens mij is het nu perfect. (of de laatste 150km toch :t)

Om af te sluiten nog wat foto's na het wassen, inclusief het behandelen van de uitlaat met Optiglanz, ipv wc reiniger. ;)

1.JPG
1a.JPG
1b.JPG
2.JPG
6.JPG
8.JPG
10.JPG
11.JPG
DSC07742.JPG


Niet slecht voor een motor van 16 jaar oud! Ga hem lekker origineel houden. :]
 
De nieuwe gelijkrichter geeft wel degelijk een verschil. Het bokken bij lage toeren is minder, maar niet helemaal verdwenen. Ik vermoed dat het dus wel een ontstekingsprobleem is (gecorrodeerde contacten in de bobines?)
Dat wordt dan wel gecontroleerd bij de toekomstige klepstel-beurt of bougie wissel.
Trouwens: het bokken bij lage toeren is nu 100% verdwenen! De nieuwe gelijkrichter heeft dan toch verholpen! Motor rijd tip-top nu! *O*
 
strak hoor!

2 x aandraaien zou echter niet nodig moeten zijn....
Ik ben wat te voorzichtig geweest in het begin en hem gewoon te los gelaten. Vraagt denk ik ook wat ervaring om aan te voelen wat goed is en wat te strak/los.
Een professional die al 500 balhoofdlagers vervangen heeft, zal die wel van de eerste keer kunnen. Iemand zoals mij die enkel leren sleutelen heeft op de youtube-school, niet! :+
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan