CBR600RR PC37: Vreemd stuurgedrag

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Na een prachtig weekendje Luxemburg (mét bagage), kreeg ik de indruk dat men CBR600RR vreemd begon te sturen.
De motor is van 2004 en heeft slechts 8000km.
Het is niet dramatisch slecht maar het valt mij op en ik heb er geen vertrouwen meer in! (volgens mijn vrouw zit het tussen de oren..)

Ik zal het zo goed mogelijk proberen te beschrijven:

-Het voelt alsof er ergens speling zit
-Gevoelsmatig meer 'beweging' in de motor (bijvoorbeeld zoals bij de eerste ronde op circuit met lagere bandendruk)
-Moeilijk te zeggen of het van de voorkant of achterkant komt
-Geen vertrouwen in de voorkant of om meer hellingshoek te maken
-Spoorzoeken: motor reageert feller op voegen/barsten in de weg
-Opvallender bij lagere snelheden: ben achtjes gaan rijden op een parking, daar voelde het insturen inconsistent, onderdempt en 'losser'
-Het is gevoelsmatig minder erg bij licht gas geven in de bocht

Wat ik reeds heb gecontroleerd:
-Staat banden: goed, niet vlak en slechts 3000km gereden (Michelin road 5)
-Bandendruk = OK
-Ketting spanning = OK
-Bij voorrem indrukken en duwen kan ik geen speling voelen over het voorwiel
-De voorkant van de grond gezet met paddockstand onder balhoofd: geen speling als je aan het wiel trekt
-Bij indukken en optrekken van de kont voelde ik niets speciaals
-Bouten van het linksysteem van de achterdemper zitter allemaal vast, geen speling te voelen met de hand
-Wieluitlijning: afstand kettingspanner en achterbrug links en rechts identiek (of dit dan écht recht is, weet ik niet..)
-Heb inmiddels het achterwiel eruit gehaald: as-bout zat nog netjes op moment en lagers voelen goed.

Wat ik nog plan te doen:
-Achterkant van de grond krikken en aan wiel trekken voor speling te controleren
-Springlinks uit elkaar halen, naaldlagers checken, zuiver maken en smeren
-(vering laten servissen? Doe ik liever tijdes de winter-knutsel periode..)

Als iemand nog tips heeft, of dingen die ik kan testen, laat maar horen!

Bedankt!
PC37.jpg
 
Leer eens uit een boek dat geschreven is na 1990 waar macho gedrag plaatst gemaakt heeft voor rede en wetenschap.

(Industriele Oliën en vetten zijn meestal zeer slecht voor je gezondheid)

Dat zal, maar je mist ofwel gevoel omdat de handschoen te dik is, of je handschoen scheurt te makkelijk omdat ie te dun is. Ik heb het geprobeerd, maar vind het echt helemaal niks. Met een gescheurde handschoen erger ik me kapot en met stoffen handschoenen lukt het me niet om te sleutelen. Dat is al lastig genoeg zonder handschoenen voor mij, daarom mag ik het ook eigenlijk niet. Kent u dat spreekwoord nog? Wat zijn ogen zien, maken zijn handen. Kapot hoort er in mijn geval nog achter. De kracht in mijn handen wordt gelukkig wat minder, maar heb wel eens een kniptang gesloopt op een RVS-boutje. Dat was toch sterker dan de tang, ook al wassie heel dun.
 
Dat zal, maar je mist ofwel gevoel omdat de handschoen te dik is, of je handschoen scheurt te makkelijk omdat ie te dun is. Ik heb het geprobeerd, maar vind het echt helemaal niks. Met een gescheurde handschoen erger ik me kapot en met stoffen handschoenen lukt het me niet om te sleutelen. Dat is al lastig genoeg zonder handschoenen voor mij, daarom mag ik het ook eigenlijk niet. Kent u dat spreekwoord nog? Wat zijn ogen zien, maken zijn handen. Kapot hoort er in mijn geval nog achter. De kracht in mijn handen wordt gelukkig wat minder, maar heb wel eens een kniptang gesloopt op een RVS-boutje. Dat was toch sterker dan de tang, ook al wassie heel dun.
Ik en mijn collega's gebruiken handschoenen gemaakt van nitriel. (Zeker geen latex gebruiken)
Ik moet ze meestal pas vervangen na 3-4u dan kan er een scheur in komen.
Voor het grove werk doe ik er maxiflex werkhandschoenen over en als het echt ruw/zwaar is gebruik ik lederen werkhandschoenen.
De lederen set gaat professioneel ongeveer 6 maand mee, dus voor thuisgebruik zeker 4-5 jaar.
De gewone werkhandschoenen gaan 2-3 maand mee dus zeker 2j thuisgebruik. (Kost 5 euro per paar)
Nitriel handschoenen zijn nog redelijk duur (de goede toch...). Ik dacht dat we per 100 stuks 50-60euro betalen.
 
Handschoentjes heb je nooit nodig. Dat is voor mietjes. Gewoon effe doorzetten!

Ooit werkte ik tijdens dienstplicht in de machine-kamer van een Marine-schip met stoombedrijf. (420'C)
Als starter was ieder klepwiel mij veel te heet. Na verloop van tijd kon ik het zo aanpakken.
Toen niet veel angst meer voor verbrande handjes!
(Alleen als ik ergens tussen moest. Stoom van 400'C die zie je niet. Maakt wel vreselijke brandwonden op onderarm. Daarom altijd mouwen omlaag)

Daarna heb ik 2 jaar bij een garage gewerkt.
Mijn toenmalige vriendin zei altijd dat de huid van mijn handen was als schuurpapier. Tja, dat was iets minder op sommige plekjes.................??

Het is dus een kwestie van wat je gewend bent.
De laatste jaren loop ik in ergste geval met A4-papier rond. Dus ik heb nu ook handen van een mietje!
 
F2FDF098-52C3-456A-997B-03E2B6330332.jpeg

Gisteren verder gewerkt: lagerschaal van de stuurstang gehaald. Vullen met ijs en buitenkant met hitte-pistool. Ging heel vlot zo!

0A5DE754-FE89-4332-A3D2-2E5F4A808CA2.jpeg

Met de haakse slijper een slipje in gemaakt, zodat ik daarmee de nieuwe lager op de stang kan slaan.

C6D00514-0B8C-40FC-A1E2-5006A2B0E1F0.jpeg

Stuurstang kan de vriezer in!

A21D65B2-B78A-41EA-BE20-BE1F3822EA5A.jpeg

Ondertussen even de vorkpoten proper maken. Stofkapjes verwijderen en invetten.

0B7D4C27-EFBE-42ED-ABD3-AF70ADBEF766.jpeg

A2BEC2D5-C3C7-40E6-B548-1B662B45290A.jpeg

Klauwen even meepakken!:Y

87D38060-322C-455C-B028-93854077180A.jpeg

Oude lagerschalen uit het frame geslagen en nieuwe gemonteerd. Was lastig! Ondanks ze gekoeld waren ging het moeizaam. De schaal moet echt 100% recht erin geklopt worden. Onderaan was het moeilijk werken gezien de topkuip er nog op zat. Anyway, ze zitten erin!
 
Lagers propvol vet geduwd. Stond versteld hoeveel vet erin verdwijnt. Theelepel vet op de palm, vet erin drukken, lager rond draaien en repeat!
713C1640-864B-4135-85C0-BB3C079B2C8D.jpeg

Zoek de fout! Met veel enthousiasme de nieuwe lager op de stang getikt. Ging heel makkelijk. Helaas de onderste seal vergeten! |(|(

Er terug af moeten slaan. Koud kunstje zonder de ton-kooi te raken. Stuurstang hierdoor een beetje beschadigd door de beitel. Putjes en stukjes af gevijld en opgeschuurd met 80, 120, 2000 en 3000. Wouw geen risico nemen dat de lagerschaal zou blijven haken! Die fout maak ik niet meer.

133C0261-AC28-47BC-8195-AB47280C816C.jpeg

Dat lijkt er al meer op! :+
 
De lagerschaal zat al helemaal beneden, tegen de onderste triple clamp. Ik heb een oude, brede platte schroevendraaier aangescherpt tegen de slijpsteen. Hiermee kon ik tussen de lagerschaal en de triple clamp tikken. Er was voldoende afstand tussen de ton kooi en de triple clamp, heb deze dus niet moeten raken. Maar dus wel de stang zelf wat beschadigd door er haaks op te tikken met de schroevendraaier. Het moest ook allemaal snel gebeuren, voordat de stang terug opwarmde.
 
Update:

locknut.jpg

Stuurstang terug gemonteerd en de balhoofdmoer hand-vast gezet. Borgmoer erop en vervolgens de rest gemonteerd: Bovenste triple clamp, vork, clip-ons, spatbort, wiel etc. Allemaal om te checken hoe de speling zit met alles gemonteerd.
Stuur ging soepel van links naar rechts, veel minder weerstand als voorheen! En geen speling te voelen bij het trekken aan het onbelastte wiel/vork! :t

testrit.jpg

Alles op moment getrokken & bouten afgeverfd. Klaar voor een testrit!
Testrit was perfect. Groot verschill in agiliteit. En veel controleerbaarder bij lage snelheden (8-jes rijden bijvoorbeel), probleem alvast opgelost!*O*
Ik ga de balhoofd moer dus momenteel zo laten. Eventueel nog bij-spannen indien nodig na enkele 100den kilometers. Nooit gedacht dat hand-vast zou volstaan bij zo een conische tonlager! Ter vergelijking, met OEM lager moest er 40Nm op de balhoofdmoer!

achterkant.jpg

Na nog even de voorste remvloestof te vervangen en de boel goed te ontluchten, was het tijd voor de achterkant! Optakelen en achterwiel demonteren.
Remmen waren trouwens zo sponzig als wat, waarschijnlijk doordat de clip-ons met reservoir zo lang scheef hebben gelegen.

susp link.jpg

Suspension links demonteren.

susp link2.jpg

Delen zuiver maken en alle naaldlagers controleren.

lagervet.jpg

Naaldlagers vertoonde geen spatje vuil of corrosie. Dus gewoon zuiver gemaakt en nieuw lagervet erin gevingerd. Dit ging zonder de rubberen seals te verwijderen.

susp link3.jpg

Dat ziet er weer netjes uit. :Y Leuk te zien dat een motor van 15 jaar oud er overal nog zo goed uitziet!

Ik heb besloten de achterbrug er niet uit te halen, ondanks er daar ook nog 2 lagers inzitten. Met de demper en linkjes gedemonteerd ging de brug soepel op en neer, zonder speling. Ik ga me de moeite besparen deze eruit te halen! (voorste tandwiel & achterste rempomp moeten eraf + specifiek tooltje nodig etc)

Nu de boel weer in elkaar en een testrit maken!

To Do's:
-Olie en filter
-(Preventief) nieuwe gelijkrichter monteren (met CPU-koel pasta!) Hopelijk was dit de oorzaak van het bokken bij lage toeren.
-Uitlaat ontroesten (Harpic)
-Wassen/detailen
-Rijden!
 
Gelijkrichter zou ik achterwege laten (is trouwens een spanningsregelaar in een) die zal het bokken niet veroorzaken.

Dat schokkerig oppakken moet je aan wennen bij deze 600RR, kettingspanning goed houden en de rest met de rechterhand.
 
De spanningsregelaar-gelijkrichter is reeds aangeschaft, dus die gaat er zoiezo in. Ook mede door de vele verhalen van gestrande Honda's vanwege dit onderdeel..

Het bokken is trouwens wel wat erger als wat schokkerig oppakken; het is echt alsof er een ontstekings-probleem is. Vooral als de motor warm staat. Iemand van een ander forum had hetzelfde probleem en had het zo opgelost.

Als dit het niet is dan moet ik verder kijken naar bougies, spoelen, tank/brandstof toevoer.
 
Dit type heb ik zelden gezien met spanningsregelaar problemen, persoonlijk zelfs nog nooit.

Stotteren zou ik zoeken bij je injectoren op vuil ook in combinatie met je kilometerstand. Of penbobines, die willen nog wel eens oxideren.
 
Dit type heb ik zelden gezien met spanningsregelaar problemen, persoonlijk zelfs nog nooit.
Waar zou dat aan kunnen liggen? Dynamo van deze 600 geeft minder vermogen? Of zit die op een betere (lees koelere) plek?
Bekijk bijlage 1454764
Dat ziet er weer netjes uit. :Y Leuk te zien dat een motor van 15 jaar oud er overal nog zo goed uitziet!

To Do's:
-Olie en filter
-(Preventief) nieuwe gelijkrichter monteren (met CPU-koel pasta!) Hopelijk was dit de oorzaak van het bokken bij lage toeren.
-Uitlaat ontroesten (Harpic)
-Wassen/detailen
-Rijden!
Ja, die ziet er idd na 15jr nog netjes uit.
Dat is ook mijn idee met de Honda. Mijn Yamaha na 35 jaar ook nog steeds acceptabel.
Las onlangs dat veel motoren met deze leeftijd al flink last zouden hebben van roest. Dat is iig niet mijn ervaring.

Nu met het slechte weer prima periode voor (groot) winter-onderhoud. Ben er nu zelf ook mee bezig. (zo lang ik zin heb)
Nu geen haast, dus lekker een beetje klussen. In het voorjaar staat/ staan de motor(en) weer paraat!
 
Waar zou dat aan kunnen liggen? Dynamo van deze 600 geeft minder vermogen? Of zit die op een betere (lees koelere) plek?

Ja, die ziet er idd na 15jr nog netjes uit.
Dat is ook mijn idee met de Honda. Mijn Yamaha na 35 jaar ook nog steeds acceptabel.
Las onlangs dat veel motoren met deze leeftijd al flink last zouden hebben van roest. Dat is iig niet mijn ervaring.

Nu met het slechte weer prima periode voor (groot) winter-onderhoud. Ben er nu zelf ook mee bezig. (zo lang ik zin heb)
Nu geen haast, dus lekker een beetje klussen. In het voorjaar staat/ staan de motor(en) weer paraat!

Zeg het maar? Ik heb geen idee.
Hij zit bij deze motor aan de zijkant, tegen een vrij dun plaatje met de koelribben verticaal. Maarhoe de lucht achter dat kuipdeel stroomt weet ik niet.
 
Mijn SR leeft ook nog steeds........... maar hoe lang nog?
Heb uit de verhalen begrepen dat je voor vervanging een Carmo-SR zou moeten hebben.

Voor grotere reizen pak ik nu nog steeds mijn FZ. (oa zijkoffers)
Als in toekomst de BB hiervoor in actie gaat komen, dan mss uit voorzorg vast een SR aan te schaffen.
Als de SR er nu uit ploft, niet te ver van huis, dan haal ik 'm weer op met de aanhanger.
 
Dit type heb ik zelden gezien met spanningsregelaar problemen, persoonlijk zelfs nog nooit.

Stotteren zou ik zoeken bij je injectoren op vuil ook in combinatie met je kilometerstand. Of penbobines, die willen nog wel eens oxideren.
Ik dacht dat het een algemeen Honda-probleem was, goed om te horen dat jij er geen last van hebt!
Kans is idd groot dat het iets temaken heeft met het lange stilstaan.
Helaas kom je bij de bougies & bobines niet vlot aan. Dat ga ik dus uitstellen tot ooit de bougies vervangen moeten worden of kleppen gesteld moeten worden.
 
Ik dacht dat het een algemeen Honda-probleem was, goed om te horen dat jij er geen last van hebt!
Kans is idd groot dat het iets temaken heeft met het lange stilstaan.
Helaas kom je bij de bougies & bobines niet vlot aan. Dat ga ik dus uitstellen tot ooit de bougies vervangen moeten worden of kleppen gesteld moeten worden.

Dat is naar mijn idee meer iets van jaren geleden, de enige recentere Honda's met dynamo problemen (niet eens direct sr) die ik door de vingers gehad heb waren cbf1000.
De laatste paar SR die kapot waren had ik bij triumph (675, 955, 1050) Maar daar is een terugroepactie voor geweest, idem voor gsxr.

Een goede accu monteren is wel erg belangrijk, ik monteer (als er budget is vd klant) yuasa (gs).

Wat ik trouwens wel meer zie bij defect dynamo/sr is dat de motor volgehangen wordt met allerlei accessoires, tomtom, verstralers, gekke modules voor verlichting, handvatverwarming, 16 gopro's, frituurpan etc.
Ik houd zelf dus de accuklemmen zo leeg mogelijk, bedrading schoon ivm overgangweerstand, geen diepteontladingen, goede accu en dan gaat het vaak wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik trouwens wel meer zie bij defect dynamo/sr is dat de motor volgehangen wordt met allerlei accessoires, tomtom, verstralers, gekke modules voor verlichting, handvatverwarming, 16 gopro's, frituurpan etc.
Ik houd zelf dus de accuklemmen zo leeg mogelijk, bedrading schoon ivm overgangweerstand, geen diepteontladingen, goede accu en dan gaat het vaak wel goed.
Ik neem toch aan dat een GPS en een HVV toch niet zulke gekke accesoires zijn?
 
De nieuwe gelijkrichter geeft wel degelijk een verschil. Het bokken bij lage toeren is minder, maar niet helemaal verdwenen. Ik vermoed dat het dus wel een ontstekingsprobleem is (gecorrodeerde contacten in de bobines?)
Dat wordt dan wel gecontroleerd bij de toekomstige klepstel-beurt of bougie wissel.

Verder heb ik de eerste 50km gereden met het nieuwe balhoofd. Wat een verschil! Nadien zat er wel terug wat speling op, dus de balhoofdmoer nog een kwartje bijgedraaid. Kijken of het zo goed blijft. Beter zo in stukjes goed krijgen dan in één keer te vast. Verder ook olie en filter gewisseld. Bijna klaar!
39EB4837-449E-481B-9065-9CF7E5371ACC.jpeg
DE45722C-5180-4761-A0B3-55723336F132.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan