Beste allen,
Ik heb een vraag mbt mijn 96 blade.
Tijdens mijn rit van werk naar huis een week geleden begon de motor na circa een halfuur ineens slecht te lopen in lage toeren.
Na hem nog een tijdje aan de praat te hebben gehouden viel hij 2 km van huis toch echt uit en bleek de accu hartstikke leeg.
Ik begon hier al een beetje te vermoeden dat het laad-systeem niet helemaal op orde was.
Thuis de accu opgeladen en door gemeten (na opladen netjes 13 Volt).
Dag erna richting werk, wederom na circa een half uur valt ineens mijn snelheidsmeter weg, aangezien dit een electrische snelheidsmeter is had ik al snel het vermoeden dat het met hetzelfde probleem te maken had.
Toen ik mijn koplamp uitzette deed de snelheidsmeter het weer en zo ben ik verder zonder problemen op mijn werk gekomen.
De accu was wel te leeg om te starten voor de terugweg maar ik kon de motor nog best makkelijk aan lopen.
Na 30 minuten op de terug weg begon de motor (met de verlichting uit) wederom slecht te lopen in lage toeren en ongeveer precies op dezelfde plek als de vorige keer kwam ik wederom stil te staan.
Ik heb het volgende sindsdien gemeten op basis van DIT bestandje:
Klopt mijn conclusie dat ik toe ben aan een nieuwe stator? (De motor heeft overigens 70k gelopen)
Groeten,
Paul
Ik heb een vraag mbt mijn 96 blade.
Tijdens mijn rit van werk naar huis een week geleden begon de motor na circa een halfuur ineens slecht te lopen in lage toeren.
Na hem nog een tijdje aan de praat te hebben gehouden viel hij 2 km van huis toch echt uit en bleek de accu hartstikke leeg.
Ik begon hier al een beetje te vermoeden dat het laad-systeem niet helemaal op orde was.
Thuis de accu opgeladen en door gemeten (na opladen netjes 13 Volt).
Dag erna richting werk, wederom na circa een half uur valt ineens mijn snelheidsmeter weg, aangezien dit een electrische snelheidsmeter is had ik al snel het vermoeden dat het met hetzelfde probleem te maken had.
Toen ik mijn koplamp uitzette deed de snelheidsmeter het weer en zo ben ik verder zonder problemen op mijn werk gekomen.
De accu was wel te leeg om te starten voor de terugweg maar ik kon de motor nog best makkelijk aan lopen.
Na 30 minuten op de terug weg begon de motor (met de verlichting uit) wederom slecht te lopen in lage toeren en ongeveer precies op dezelfde plek als de vorige keer kwam ik wederom stil te staan.
Ik heb het volgende sindsdien gemeten op basis van DIT bestandje:
- Spanning over de accu polen bij stationair toerental: 12.7 V
- Spanning over de accu polen bij 4k RPM: 12.9 V
- Spanning over de accu polen bij 4k RPM met verlichting aan 12.3 V
- R/R is al een aftermarket met dikke koelribben
-
- Er zit een brandplek in een van de connectoren (zie foto, zou wel oud kunnen zijn)
- Gemeten tussen plus pool naar alle 3 de gele draden en van min pool naar alle 3 de gele draden geeft gelijke waarden en geen draadbreuk (waarde zit op ca 0v680 dus iets hoger dan volgens het check-schema)
- Gemeten weerstand tussen – pool van de accu en de gele draden richting stator geeft gelijke weerstanden maar wel lager dan volgens dit documentje (5,5k Ohm ipv 10k ohm of meer.)
Klopt mijn conclusie dat ik toe ben aan een nieuwe stator? (De motor heeft overigens 70k gelopen)
Groeten,
Paul