CBR900RR 96' laad problemen, stator?

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Beste allen,

Ik heb een vraag mbt mijn 96 blade.
Tijdens mijn rit van werk naar huis een week geleden begon de motor na circa een halfuur ineens slecht te lopen in lage toeren.
Na hem nog een tijdje aan de praat te hebben gehouden viel hij 2 km van huis toch echt uit en bleek de accu hartstikke leeg.
Ik begon hier al een beetje te vermoeden dat het laad-systeem niet helemaal op orde was.
Thuis de accu opgeladen en door gemeten (na opladen netjes 13 Volt).
Dag erna richting werk, wederom na circa een half uur valt ineens mijn snelheidsmeter weg, aangezien dit een electrische snelheidsmeter is had ik al snel het vermoeden dat het met hetzelfde probleem te maken had.
Toen ik mijn koplamp uitzette deed de snelheidsmeter het weer en zo ben ik verder zonder problemen op mijn werk gekomen.
De accu was wel te leeg om te starten voor de terugweg maar ik kon de motor nog best makkelijk aan lopen.
Na 30 minuten op de terug weg begon de motor (met de verlichting uit) wederom slecht te lopen in lage toeren en ongeveer precies op dezelfde plek als de vorige keer kwam ik wederom stil te staan.

Ik heb het volgende sindsdien gemeten op basis van DIT bestandje:
  • Spanning over de accu polen bij stationair toerental: 12.7 V
  • Spanning over de accu polen bij 4k RPM: 12.9 V
  • Spanning over de accu polen bij 4k RPM met verlichting aan 12.3 V
Dit is dus allemaal te laag. R/R is dan meteen verdacht, echter:
  • R/R is al een aftermarket met dikke koelribben
  • thumbnail_IMG_20180916_111602.jpg
  • Er zit een brandplek in een van de connectoren (zie foto, zou wel oud kunnen zijn)
  • thumbnail_IMG_20180916_111556.jpg
  • Gemeten tussen plus pool naar alle 3 de gele draden en van min pool naar alle 3 de gele draden geeft gelijke waarden en geen draadbreuk (waarde zit op ca 0v680 dus iets hoger dan volgens het check-schema)
  • Gemeten weerstand tussen – pool van de accu en de gele draden richting stator geeft gelijke weerstanden maar wel lager dan volgens dit documentje (5,5k Ohm ipv 10k ohm of meer.)
Ik vond ook nog DIT filmpje op youtube waar de poster aangeeft dat het mogelijk is dat een zwakke stator na verhitting nog slechter gaat presteren. Dit zou verklaren waarom bij mij het pas echt dramatisch wordt na circa 30 minuten.

Klopt mijn conclusie dat ik toe ben aan een nieuwe stator? (De motor heeft overigens 70k gelopen)

Groeten,
Paul
 
brandplekken in een connector zijn niet goed dit duid op weerstand (door corrosie of slecht veerdruk) waardoor de connector heet is geworden. en weerstand in het laadcircuit wil je niet dat kan een heleboel andere problemen veroorzaken zoals een te lage spanning slecht laden generatorspoelen die te heet worden en dan doorbranden of sluiting gaan maken. en dat contact linksboven op de foto ziet er ook niet fris uit.
 
  • Gemeten weerstand tussen – pool van de accu en de gele draden richting stator geeft gelijke weerstanden maar wel lager dan volgens dit documentje (5,5k Ohm ipv 10k ohm of meer.)

Indien je dit op de juiste manier gemeten hebt is de stator sowieso kapot, deze mag nooit met de massa in verbinding staan.
Uiteraard moeten alle slechte verbindingen ook hersteld worden en mogelijk hebben de accu en/of spanningsregelaar het ook niet overleefd.

Ik vond ook nog DIT filmpje op youtube waar de poster aangeeft dat het mogelijk is dat een zwakke stator na verhitting nog slechter gaat presteren. Dit zou verklaren waarom bij mij het pas echt dramatisch wordt na circa 30 minuten.

Nee dat is gewoon omdat je de accu leeg trekt. Met een volle accu heb je geen laadsysteem nodig.

Wel dapper dat je gewoon de volgende dag weer naar het werk vertrok zonder iets te checken :)
 
@Rambabbel Had niet veel keus, moest op een plek zijn die wat slecht bereikbaar is met OV en heb geen auto. Anders had ik het inderdaad niet gedaan ;)

vandaag gemeten zoals in het voorgestelde topic staat.

Accu voltage 12,50V
Accu voltage tijdens starten 10,4V

Accu laadstroom bij 3k rpm 12,7V

Gemeten voltage over de stator polen bij 3k rpm. 1,4 1,5 en 1,3 Volt AC? (multimeter op wisselstroom stand bereik tot 200
Is dus niet over de 3 polen gelijk en lijkt erg laag?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan