CBR900RR Fireblade houdt in/verslikt bij hoge toeren

pallette

Die hard MF'er
12 nov 2008
559
0
Overpelt
Beste lezers

Ik heb sinds een paar maanden een CBR900RR uit 95 (37.000 op de teller)

Hij reed in het begin best goed, ik denk ook dat door het wennen ik de motor in die periode nooit echt aan de tand gevoeld heb maargoed: Later werd het af en toe gloeiend heet onder het zadel en zo bleek de spanningsregelaar helemaal aan gort te zijn (opengebarsten en al). Die heb ik vervangen en de spanning is weer goed (13,5), accu heeft het overleefd. Echter begon in die zelfde tijds spanne de motor in te houden bij ca 10000 toeren (kan makkelijk tot 11.000). Het inhouden was zachtmoedig en leek meer op een beetje smoren dan echt inhouden. Ik heb de carbs toen schoongemaakt, bougie's gecheckt. Deze waren goed op eentje na die iets witter leek dan de andere koffiebruine exemplaren. In een enkele carb leek er een vuiltje in de sproeier te zitten. Na alles weer in elkaar gezet te hebben de volgende dag naar het werk gereden, niks aan de hand, motor LEEK goed te lopen. Echter s'middags naar huis terug begon het inhouden weer. het lijkt nu ook heftiger te worden, bij het trachten de top te bereiken gaat hij in zn 6 bij ongeveer 240 km/p/uur echt bokken. Nu gaat hij ook niet meer verder dan 220km/p/uur terwijl 280 makkelijk haalbaar moet zijn.

Als je, als hij dus in de "moeilijke periode" zit het gas onbelast vol open draait stottert de motor echt en springt van 11.000 naar 5/6/7/8/9000 toeren en weer terug al haperend en stotterend.

Ikzelf verdenk momenteel de ontsteking, mogelijk lekke bougiekabel of rotte bougie's??? Of door het te lang doorrijden met de kapotte regelaar misschien de bobine of cdi beschadigd??

Wie heeft een advies/oplossing? Meedenken is zeer gewaardeerd aangezien ik geen enkele ervaring heb met CBR's tot nu toe. Met het sleutelen merkte ik wel dat het redelijk makkelijk werken is aan een CBR maar storing zoeken is nu niet mn sterkste punt en ik weet ook niet precies wat nu veel voorkomende kwalen zijn bij dergelijke motors..

Opvallend detail: s'morgens heeft de cbr er geen last van, s'middags op de terugweg is het iedere keer weer raak, sputteren als ie richting t rood moet, en dus een flink kracht verlies.
 
Zo, beetje opgeladen na de lange dag gisteren (veel tussendoor nog moeten doen dus vandaar de snelle reactie gisteren) dus nu de beloofde uitgebreide reactie en een filmpje voor de media geile heren onder ons ;)

Eenmaal aangekomen bij Paul bekroop mij in zijn werkplaats al snel het gevoel dat hier inderdaad anders gewerkt wordt als bij dealerschappen en dergelijke aanverwante "onderdelen wisselaars".

Als je niet vies bent van vieze handen, oog hebt voor de monteur en zijn werkwijze en niet hoe spik en span het er van binnen uitziet is dit je adres. Ik houd hier wel van :) Onderdelen voor de raap, altijd wel iets in huis zo blijkt, en anders wordt het wel geregeld. Ja, mijn eerste indruk is een goede geweest. Doet me sterk denken aan "Kranenpoot" uit Helmond, de toenmalig local beroemde bromfiets handelaar en reparatie centrum/ deels 2 takt tuner waar ik ooit heb mogen werken. Ja, ik ben om, mooi dat dit soort adressen nog bestaan, al worden ze wel steeds zeldzamer

Genoeg gezeverd nu, de run:

DYNO RUN

rond 1:56 zie je eerste 6-gear pull up en zie je de spanbandjes klapperen rond de 10.000 rpm

rond 2:30 hetzelfde verhaal, maar dan met een screen shotje. Kijk de wijzertjes eens klapperen rond de 10.000 rpm....mooier kan t niet uitgebeeld worden.

Het mooie is dat een test run 50 euro kost, en het een half uurtje zou duren. In totaal ben ik er zowat de halve dag geweest, bobine's gewisseld, spanningsregelaar gewisseld (ja, die is WEER kapot schijnbaar, Paul raade me me het klem aan geen tokiewokie 65 euro regelaar te gaan monteren nu, niks gaat boven orgineel in deze) rijk laten lopen, arm laten lopen...veel meer dan ik op gehoopt had. Een bulk aan adviezen en eigenlijk gewoon all in all een leuke dag gehad.....voor diezelfde prijs. Meer dan ik op gehoopt had by far. Ook is alles wat we gecontroleerd hebben met de digitale scoop ge-checkt en uiteindelijk als resultaat geen storing opgelost, maar een hele hoop uit gesloten.

Belangrijk is nu het mengsel af te (laten) stellen (hij loopt nu te rijk), de carbs waren redelijk synchroon overigens, goeie lucky shot gedaan in deze :), de pulse generator te checken, bougie doppen checken/vervangen eventueel en bougie kabels misschien ook voor alle zekerheid, al heb ik niet echt doorslag kunnen waarnemen en met regenachtige omstandigheden is het ook niet erger, 14 jaar oude doppen however....je weet maar nooit en t zijn de kosten niet. carburatie is dus niet perfect afgesteld nu en er zit mogelijk een fout in de pulsegenerator, maar het zou ook zomaar een zwakke klepveer of verlseten zittingen zijn. zolang er dingen zijn die nog niet uitgesloten zijn is alles nog mogelijk eigenlijk.

Ik hoop op de pulse generator, die wil ik samen met doppen en kabels nog wel eens belangeloos vervangen, ondaks een slecht mengsel en de fout perst ie er toch nog 102,7 pk uit dus ik HOOP dat het geauwehoer geen "kop-zorgen" zijn, maar een haperend electronisch onderdeeltje.

Hoop doet leven....zeggen ze...
 
Laatst bewerkt:
Mooie uitleg hoor en het filmpje is idd duidelijk . Ben benieuwd wat daadwerkelijk de oorzaak is ?

Hoop voor je dat misschien de pulsgenerator of idd iets electronisch de oorzaak is en niet een klep of een veer de problemen veroorzaakt. Blijft dit volgen . :Y
 
Laatst bewerkt:
Het mooie is dat een test run 50 euro kost, en het een half uurtje zou duren. In totaal ben ik er zowat de halve dag geweest, bobine's gewisseld, spanningsregelaar gewisseld (ja, die is WEER kapot schijnbaar, Paul raade me me het klem aan geen tokiewokie 65 euro regelaar te gaan monteren nu, niks gaat boven orgineel in deze) rijk laten lopen, arm laten lopen...veel meer dan ik op gehoopt had. Een bulk aan adviezen en eigenlijk gewoon all in all een leuke dag gehad.....voor diezelfde prijs. Meer dan ik op gehoopt had by far. Ook is alles wat we gecontroleerd hebben met de digitale scoop ge-checkt en uiteindelijk als resultaat geen storing opgelost, maar een hele hoop uit gesloten.

Euh....met de koplamp ben ik het met deze uitspraak eens: Toen mijn koplamp het begaf, heb ik 3x een Philips lamp versleten binnen anderhalf jaar (die notabene 2x zo duur zijn), en toen toch maar de originele gemonteerd: geeft minder licht, maar die blijft tenminste wel heel de winter door branden...

Maar wat spanningsregelaar ben ik het niet met je eens: de originele honda spanningsregelaars zijn gewoon een zwak punt van cbr motoren. Daarvan heb ik er ook al 1 doorgebrand, maar een aftermarket spanningsregelaar van inderdaad 65 euro, zit er nu al weer 2 jaar in.

MAAR! heb jij met je spanningsregelaar ook je accu vervangen? een oude/kapotte accu kan meer spanningsregelaars slopen dan nieuwe spanningsregelaars kunnen opladen.

Oh ja
Alles gedaan wat ik wilde doen, regelaar met koperblokje en koelpasta geplaatst, accu verwisseld.
:z
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb de accu en regelaar in een keer vervangen. Zo werkt dat gewoon, ok een orginele uyasa accu gestoken (ytx9)

Het IS een zwak punt, maar met een orginele regelaar rijd je soms tot 8/10 jaar, een aftermarket....tsja, wie zal t zeggen? 1? 2? 3 jaar?Ritzen weet waar die over praat, daar ben ik ondertussen dik en dwars van overtuigd. Als de goede man zegt dat aftermarket regelaar meer problemen geeft dan de orginele zeg ik: ik geloof je! Ik heb genoeg gezien en gehoord zaterdag. Dingen monteren die er uiteindelijk te universeel zijn en van andere componenten opgebouwd KAN probelemen gaan geven.

Feit is dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, ik ook daar niet van (ik heb immers een CBR van 1500 euro!) Maar idd....je moet dan niet klagen als alles in een bepaalde regelmaat gaat sneuvelen.
 
Laatst bewerkt:


Voor diegen die graag ook de grafiek willen zien, je ziet duidelijk hoe ze instort bij hogere toerentallen, op t laatst bij de 9000 RPM zie je de feul/air ratio ook sterk stijgen wat mij doet vermoeden dat de onsteking faalt op dat punt.

gezien alles wat we uitgesloten hebben ga ik vandaag actief op zoek naar een pulse regelaar. Wellicht nieuw, want tweede hans geloof ik er niet zo in....ze zijn alleen maar te testen met een speciale zeer dure piek-voltage adaptor die je tussen een digitale multimeter moet zetten...Een dure setup die ik niet bezit helaas.....
 
Laatst bewerkt:
De originele is een k@t ding zonder koelings ribben, die bloedheet wordt en snel defekt raakt .
Ik begrijp niet waarom een aftermarkt met koelingsribben slechter zou zijn dan de bovengenoemde drama SR ? heb er zelf eentje met koelribben maar met letters SH + type nummer erop.
Wat ik zou doen als de mijne defekt zou raken, is er een Mosfet type SR monteren.
Afin het >10.000 toeren probleem van deze topic ligt denk ik ergens anders.
 
Laatst bewerkt:
Er is een orgineel genuine SR die ook koelribben heeft, dat is het nieuwere en iets betere type. Dat is het enige goede alternatief. De oude koelrib-loze orginele zijn denk ik niet eens meer te krijgen (behalve E-bay) omdat die zo slecht waren.

Toch deden die hele slechte het op nieuwe fietsen, zoals ik al zei, soms 8/10 jaar goede dienst. Ik heb nu 2 keer aftermarket gehad en 2 keer kl*te to say the least.

Ik ga voor de nieuwe genuine versie (ook met koelribben)

Maar eerst eens gaan rondbellen voor een pulse generator ;)

Edit: 65 euri inc. btw.....hmmm te duur om ff te testen, te goedkoop om het te laten liggen....

Als ik nou een piek voltage adapter had die ik tussen mn multimeter kon zetten kon ik de oude testen.....toevallig iemand hier in mijn buurt die zo'n ding heeft?
 
Laatst bewerkt:
Ik zit niet stil :)

Heb tussendoor een paar kekke plaatjes gemaakt om een paar normale knipperlichten voor te monteren. Eerst zater er van die bud-ugly bolletjes op en ik had laatst een paar identieke pinkers van de achterkant voor de voorkant bij gehaald.

Die pastte dus niet omdat de orginele plaatjes waar die op komen miste....dan maar zelf aan de gang met een stuk echt carbon.(geen fopspul!!)

Tsja, t houd me van de straat he ;)



Straks het blok eens openen en bekijken of ik iets kan zien aan de pulsgenerator (vervuiling van metaal deeltjes, afstand tot de rotor, rotte bekabeling whatever), morgen zowieso een nieuwe monteren.

En dan wordt het heeeeel spannend......doet ie t of doet ie t niet? (ovder de 10.000 rpm)
 
Laatst bewerkt:
Morgen zit ik dan sowieso de hele dag te F5-en in dit topic.

Lang geleden dat ik zo nieuwsgierig ben geweest. :P

EDIT:
F5_toets.gif


(ff gejat van Bensi uit petfles topic :P )
 
Laatst bewerkt:
Ben ik de enige die deze dyno-chart een beetje vreemd vind?

runcbr.jpg


Vanaf 2500 rpm gelijk 65 bhp of meer??? :?

Terwijl ik van de meeste cbr900rr motoren gewend ben dat ze pas vanaf 6 a 7000 toeren dat soort power leveren:

dj2.jpg


Wat klopt hier niet? zijn er misschien andere carburateurs of sproeiers/naalden ingezet ofzo? :?
 
Laatst bewerkt:
Nee, gisteren pellets moeten halen voor de kachel, voer voor de katten etc etc, toen ik thuiskwam schemerde het al en mn tl verlichitng in de garage weigerde ook nog eens.

Vandaag gaat het gebeuren, heb het onderdeel ook al (ik wissel m zowieso uit, omdat het een intermittend probleem is, misschien is het na wat stellen/peotsen weer goed, maar ik wil geen risico nemen) dus vanavond meer in dit theater!
 
Laatst bewerkt:
Ben ik de enige die deze dyno-chart een beetje vreemd vind?

[afbeelding]

Vanaf 2500 rpm gelijk 65 bhp of meer??? :?

Terwijl ik van de meeste cbr900rr motoren gewend ben dat ze pas vanaf 6 a 7000 toeren dat soort power leveren:

[afbeelding]

Wat klopt hier niet? zijn er misschien andere carburateurs of sproeiers/naalden ingezet ofzo? :?

Je zit naar de koppellijn te kijken. Die eronder is de vermogenslijn.
 
Ah...als ik het goed zie ben jij de eigenaar van dat groene "monster"?

Goeiendag zeg, had de allrun gear gezien op Ritzen zn site.....mooi man, dat de vlammen er aan alle kanten uitschieten :) 5 versnellingen in 3 seconden ofzo? pfff.......diep respect!
 
Ben ik de enige die deze dyno-chart een beetje vreemd vind?

[afbeelding]

Vanaf 2500 rpm gelijk 65 bhp of meer??? :?

Terwijl ik van de meeste cbr900rr motoren gewend ben dat ze pas vanaf 6 a 7000 toeren dat soort power leveren:

[afbeelding]

Wat klopt hier niet? zijn er misschien andere carburateurs of sproeiers/naalden ingezet ofzo? :?
Zit dan ws. wel ene dynojet kit in, dan pakken ze stukken beter op onderin. Zal wel is even kijken of ik mijn oude uitdraai van m'n '94 blade kan vinden en ff posten.
 
okay

Kogel is door de kerk, pulse generator gemonteerd,

Op advies wilde ik kijken of ik m ook kon verzetten, en dat gaat helaas niet. Tis een echte fixture, plug and play zeg maar. Nog irritanter is dat de rotor op t blok zit, en de pulse generator op t carter kapje dus eventueel scherper zetten wordt al lastig en op de gok...en als ik m wil verzetten moet ik aan de bevestegings ogen van de generator gaan vijlen. Misschien doe ik dat ook wel maar zal eerst mn bevindingen eens posten voordat ik onverdroten de vijl in een spliksplinternieuw ondereel ga zetten.

Komt ie, houd in ere dat ik geen echte rit heb kunnen maken, dat doe ik morgen als ik m naar n werk meeneem om te testen:

Hij gaat over de 10.000 toeren warempel! ook lijkt het dat ie veel vloeiender er naartoe gaat vanaf 6.000 MAAR!!!!!!! en daar komt ie....nu houd het op bij 11.000 toeren.......en zn rood gaat tot 13.000 dus ik weet nu ff niet waar t uiterste van t uiterste zit bij een CBR900RR uit 95,

Weet iemand wanneer de rev limiter bij een CBR in kickt? Mij lijkt iets later dan 11.000 (ik meen zelf 12.500)


Morgen weet ik heel zeker of het echt verschil heeft gemaakt. Eerst minstens 30 kilometer vlammen....woonwerk dus. dan weet ik het heel zeker...

Edit: de oude regelaar was schoon, het witte plastic bij het magneetje was wel bruin geworden, maar dat zal de nieuwe regelaar ook snel hebben, drijft in de olie dus..dus geen metaaldeeltjes, geen troep
 
Laatst bewerkt:
Helaas, vanmorgen goed gereden, geen verschil!

Ik ga er ff niet verder op in......ben er ff ziek van en klaar mee. Ik zal mezelf echt ff bij elkaar moeten rapen voor een volgend idee......er zijn nog zat opties, maar wil er dit weekend even niet meer aan denken. het is gewoon K*T!
 
Terug
Bovenaan Onderaan