CBS ontluchten

gliderbee

Die hard MF'er
16 jun 2008
345
112
Lubbeek (België)
Ik kreeg op mijn 125je de achterrem niet ontlucht: er kwam onmiddellijk remvloeistof (dus geen lucht) uit terwijl er geen druk werd opgebouwd. Dus naar de garage en nu terug na ontluchting alles ok aan ongeveer 100 euro (ook ketting gespannen zeggen ze) .. De voorrem werkte prima.

Wat deed ik fout ? Is er een speciale procedure om een CBS te ontluchten ? Eerst vooraan en dan achteraan of andersom ?
 
Ik kreeg op mijn 125je de achterrem niet ontlucht: er kwam onmiddellijk remvloeistof (dus geen lucht) uit terwijl er geen druk werd opgebouwd. Dus naar de garage en nu terug na ontluchting alles ok aan ongeveer 100 euro (ook ketting gespannen zeggen ze) .. De voorrem werkte prima.

Wat deed ik fout ? Is er een speciale procedure om een CBS te ontluchten ? Eerst vooraan en dan achteraan of andersom ?
Hoe moeten wij nou weten wat je fout deet als je niet eens vertelt wat je gedaan hebt,en waarom heb je dat dan niet bij de garage gevraagd
 
Misschien niet genoeg remvloeistof erdoor gepompt bij het ontluchten? hendel los gelaten voor 't dichtdraaien?
Kan eigenlijk niet zo heel veel mis gaan, het is gewoon even een saai repetief klusje.
 
Hoe moeten wij nou weten wat je fout deet als je niet eens vertelt wat je gedaan hebt,en waarom heb je dat dan niet bij de garage gevraagd

Ik schreef wat ik gedaan heb (of beter:probeerde): remmen ontluchten, en het leek me niet nuttig om uitgebreid te gaan uitleggen hoe je dat doet. Hoe je remmen ontlucht, is gemakkelijk op te zoeken en eenvoudig te doen ... Aangezien er direct remvloeistof uit de nippel van de achterrem kwam (wat ik dus wèl vertelde) leek me daar geen lucht in te zitten, en aangezien de voorrem prima werkte, wist ik niet hoe verder. Vandaar mijn vraag: ik wou vooral weten of er iets bijzonders moet extra gebeuren igv een CBS, dat is alles ...

De werkplaats in de garage was al gesloten: ik was in het administratieve deel om te betalen en dan weg te rijden ...
 
remmen ontluchten, en het leek me niet nuttig om uitgebreid te gaan uitleggen hoe je dat doet. Hoe je remmen ontlucht, is gemakkelijk op te zoeken en eenvoudig te doen

Niet dus, anders was het niet nodig om professionele hulp in te schakelen.

Daarom wordt er gevraagd uit te leggen wat je precies deed. Ergens ging er iets fout, als je niet vertelt wat je precies gedaan hebt kan iemand je niet vertellen waar het fout ging. Het is namelijk ook erg simpel om iets over het hoofd te zien. :t
 
Niet dus, anders was het niet nodig om professionele hulp in te schakelen.

Daarom wordt er gevraagd uit te leggen wat je precies deed. Ergens ging er iets fout, als je niet vertelt wat je precies gedaan hebt kan iemand je niet vertellen waar het fout ging. Het is namelijk ook erg simpel om iets over het hoofd te zien. :t

Goed dan, dit is wat ik deed: slangetje op de nippel, rem ingedrukt, nippel los, remvloeistof zonder luchtbelletjes die uit nippel in slangetje stroomt (onmiddellijk), nippel dicht, rem los.
Aangezien er onmiddellijk remvloeistof in het slangetje liep, leek het me niet nuttig om te blijven remvloeistof uitpompen. De voorrem heb ik niet geprobeerd omdat ze prima werkte.

Heb ik iets over het hoofd gezien ? Misschien had ik toch de remklauw van de voorrem toch eerst moeten doen (met drukken op de achterrem dan) ?
 
denk niet dat D-CBS op een Hondaatje van 125cc te vinden is.
In de Honda Common Service Manual staat enkel "scooters".
Het is wat offtopic, maar CBS bestaat voor mechanische en hydraulische systemen, en gemengd.

IMG_20200729_075954331.jpg
IMG_20200729_080026586.jpg
IMG_20200729_080050192.jpg
IMG_20200729_080145543.jpg

Misschien dat de topic starter wat foto's van het systeem van zijn fiets kan delen?
 
Gewoon nog ergens een luchtbel , ondanks dat je de remvloeistof er door kon pompen.
Vaak lukt het dan wel als je de remklauw even van de brug verwijdert en hoger houdt dan de rempomp.
Wel iets tussen de remblokjes drukken. 8-)
 
Wat was in 1e instantie dat je aan de rem begon te werken? Hij werkte al niet of gewoon onderhoud/vloeistof verversen?
Als je na 1x pompen geen lucht ziet en dan al stopt, tja. Er kan natuurlijk ook een luchtbel ergens anders in de leiding zitten.

Omdat ik na de winterstop merkte dat de pedaal van de achterrem induwen helemaal geen remeffect gaf; ik kon het wiel gewoon ronddraaien.

Misschien ben ik inderdaad te vroeg gestopt: ik ging er van uit dat lucht altijd onmiddellijk zal zichbaar zijn, maar allicht zit daar mijn fout. Dat betekent dat dat ik had moeten doordoen tot alle remvloeistof vervangen was en er volledig verse remvloeistof uit de nippel komt.
 
Gewoon nog ergens een luchtbel , ondanks dat je de remvloeistof er door kon pompen.
Vaak lukt het dan wel als je de remklauw even van de brug verwijdert en hoger houdt dan de rempomp.
Wel iets tussen de remblokjes drukken. 8-)

Dat klinkt logisch: dan moet de lucht wel omhoog tot aan de nippel. Ik zat met het idee dat indien er ergens lucht is, er geen vloeistof uit de nippel kan komen omdat je dan de lucht samendrukt zonder dat de vloeistof aan het bewegen gaat. Ik probeer volgende keer met losmaken van de remklauw en hoger houden, bedankt !
 
Staat er trouwens op de bon niet gespecificeerd wat ze precies hebben gedaan?
Ik vind €100 erg duur voor een achterrem ontluchten en de ketting spannen. Het zou hooguit een half uurtje werk moeten zijn met hooguit €5 aan materiaalkosten.
 
@ Sjefman Ik ben het hier helemaal mee eens,maar ik wou niet stoken

Ik vraag me dus vooral af of ze niet meer gedaan hebben maar vind het weer goedkoop klinken voor een keerring/revisie van de hoofdremcilinder of remklauw of het vervangen van de remleiding.

Als het goed is komt er namelijk na de winterstop niet zomaar lucht in het remsysteem. Er zou wezenlijk niks veranderd moeten zijn. Een pedaal wat ineens zacht is (en niet hard wordt na een paar keer pompen) zou op verteerde afdichtingen kunnen duiden.
 
@ Sjefman Ik ben het hier helemaal mee eens,maar ik wou niet stoken

Tja, dit staat op de factuur (mijn vorig bedrag was uit mijn hoofd):

- uurloon mechanica/onderhoud: 59,95 €
- Campion DOT 4 250ml: 5,05 €
- Ecotax bijdrage verwerking afvalstoffen: 4,89 €
- Gebruik klein materiaal: 4,89 €
- BTW: 15,70 €
TOTAAL: 90,50 €
 
Terug
Bovenaan Onderaan