CBX550 koppelingprobleem?

Crusader

MF'er
24 okt 2004
66
0
Zoetermeer
Vandaag effe een ritje gemaakt op m'n CBX550. Vandaag viel het mij voor het eerst op dat wanneer ik flink optrek en de toerental komt boven de ca. 6500 toeren, dat ie dan ineens lijkt te ontkoppelen. Het toerental loopt dan ineens hard op, alsof ik de koppeling zou inknijpen. Gas loslaten verhelpt het.
Dit komt in elk geval in de 3e en 4e versnelling voor. Maar als ie dit een paar keer heeft gedaan, dan kan ik het niet meer voor elkaar krijgen dat ie weer zo "doorslipt". Dus één of twee keer, daarna niet meer reproduceerbaar.
Enig idee waar ik dit moet zoeken?
 
Rij er in elk geval niet te lang mee door, of de kosten stijgen ook in het kwadraat. Als je het nu aanpakt kom je misschiem/waarschijnlijk weg met alleen de veren vervangen (deze worden ook behoorlijk slapper in 20 jaar) Als je door rijdt komen daar nog zeer zeker je gevoerde platen bij (slippen betekent nu eenmaal verhoogde slijtage) en op den duur ook nog je stalen platen (slippen betekend behoorlijke temperatuursontwikkeling waardoor deze ook verbranden)
Als TIJDELIJKE oplossing kun je het koppelingsdeksel losnemen, ringetjes onder de koppelingsveren leggen zodat de platen weer meer druk krijgen en het koppelingsdeksel met (zo min mogenlijk) vloeibare pakking weer monteren. Dit alles hoeft bij elkaar nog geen half uur te duren.
Als je de motor op zijn zijstandaard zet hoef je nog niet ens de olie af te laten, omdat het peil dan laag genoeg blijft.
 
Doe t toch graag de eerste keer met hulp erbij.
Verder slipt ie bij mij bijna nooit omdat ik rustig genoeg optrek en het weet
enne...k ben wel van plan om t binnen 1000km te doen (rij nu niet zoveel)
 
't is at je te ver weg woont anders had ik met liefde geholpen.
CBX550 was m'n 1e motor en dat blijft toch wat speciaals.
Alle hulp is welkom, wil er desnoods een stuk voor rijden.
Al weet ik niet waar jij woont :P
Maar heb ik geen speciaal gereedschap nodig voor het vervangen van die platen en veren en wat kost zo'n geintje ongeveer, als je het zelf vervangt?
 
Alle hulp is welkom, wil er desnoods een stuk voor rijden.
Al weet ik niet waar jij woont :P
Maar heb ik geen speciaal gereedschap nodig voor het vervangen van die platen en veren en wat kost zo'n geintje ongeveer, als je het zelf vervangt?

Je hebt er niets speciaals voor nodig: een koppelingsdeksel pakking, setje nieuwe veren, setje gevoerde koppelingsplaten, olie en filter, en als je er te lang mee door rijdt ook nieuwe staalplaten.
Als je alles origineel koopt, (zou ik zeker adviseren met koppelingsplaten) denk ik dat er ongeveer 150 euro aan materiaal in zit.
 
Met mijn brikje had ik hetzelfde verhaal. De koppeling bleek ruim binnen de marge te vallen maar slipte toch door (nog maar ~30% versleten). Het verhogen van de veerdruk hielp niet maar het wisselen van platen wel. Na lange tijd hard de voering van koppelingsplaten uit en daarom beginnen ze door te slippen.
 
het maximum koppel wat op de koppeling komt, is het maximum koppel van de motor 49 Nm voor de CBX) en hangt niet af van in wat voor een versnelling de motor staat.Dat je inderdaad naar mate de snelheid toe neemt meer koppel nodig hebt voor de luchtweerstand te overwinnen ben ik met je eens. Maar het is zelfs zo dat je in lagere versnellingen meer koppel op je achterwiel hebt dan in hoge versnellingen. Daardoor kun je ook sneller optrekken in lagere versnellingen.

beetje kromme tekst maar ik hoop dat je het begrijpt

Stel dat die motor geen weerstand ondervind, hoe kan dat ding dan toch 49Nm afgeven? ;) .

Datzelfde effect heb je in lagere versnellingen. Doordat een motorfiets hard versneld kan de motor niet zijn maximale koppel afgeven (motorfiets geeft mee). Pas als de motor afgeremd word door de luchtweerstand en de rolweerstand komt het volledige koppel los op de rest van de aandrijflijn.
Vandaar ook de term 'bhp': "Brake Horse Power" oftewel geremd vermogen.
 
Duidt dit hele verhaal niet opeen paar versleten drukringen in de versnellings bak waardoor het lijkt alsof de koppeling slipt gezien het feit dat het alleen in de 3 en 4 de versnelling optreedt.
Is ook heel goed mogelijk denk ik. Maar dat zal wel meer werk zijn om te vervangen, is dat nog wel zelf te doen?
Ik blijf er toch bij dat ik een versleten koppeling niet direct als mogelijkheid zie, puur om het feit dat wanneer ik het voorwiel tegen de muur zou zetten en probeer weg te rijden, de koppeling niet zou slippen maar de motor afslaat, ook in tweede of derde versnelling. Ik heb dit niet geprobeerd, maar om even aan te geven welk gevoel ik heb n.a.v. de rij-ervaring m.b.t. de mate van slijtage.
Als ik de koppeling versleten wil hebben, moet ik dit voorbeeld vooral in de praktijk brengen :P
 
Stel dat die motor geen weerstand ondervind, hoe kan dat ding dan toch 49Nm afgeven? ;) .

Datzelfde effect heb je in lagere versnellingen. Doordat een motorfiets hard versneld kan de motor niet zijn maximale koppel afgeven (motorfiets geeft mee). Pas als de motor afgeremd word door de luchtweerstand en de rolweerstand komt het volledige koppel los op de rest van de aandrijflijn.
Vandaar ook de term 'bhp': "Brake Horse Power" oftewel geremd vermogen.

bij hard versnellen heb je weldegelijk heel veel koppel nodig. Bij bv een auto heb je maar 15 kW nodig om 120 te rijden maar wel 50 of 60 kW nodig om fatsoenlijk tot die 120 te komen (hebben we een keer moeten uitrekenen op school). Optrekken gaat nu eenmaal het meeste vermogen dus koppel in zitten.


kracht op het achterwiel motor bij 100 km/u

Cw motor = 0,75 (beetje veel maar ik kon nergens een waarde vinden)
Frontaal opp motor = 1,5 vierkante meter
rho lucht 1,29
1/2*1,29*1,5*0,75*27^2=560 N

kracht optrekken tot 100 km/u in 5 sec(puur massatraagheid)

Massa motor + bestuurder = 300 kilo
versnelling = 27/5= 5,6 m/s^2
5,6*300=1670 N is 3 keer zoveel dan de luchtweerstand bij 100 km/u
 
Laatst bewerkt:
laat er gewoon even iemand een keer op rijden met verstand van motoren, zo blijven we aan het gissen naar wat het kan zijn, ik hou het gewoon nog steeds op een slippende koppeling aan de hand van je verhaal.
Nog een vraagje.................wat zijn drukringen in je versnellingsbak??????
 
Tuurlijk heb je meer nodig voor versnellen dan rijden met constant tempo, dat is logisch. Maar het ging er om dat er tijdens de acceleratie in lagere versnellingen niet zoveel kracht op de koppeling komt te staan als bij de hoogste versnelling (en hetzelfde toerental natuurlijk).

Het motortje geeft pas zijn maximale koppel af op het moment dat het ding tegengehouden word (geeft zelfs meer als je hem afremd ;) ).
Het motorblok zelf is ook een zwaar & traag ding dat op gang gebracht moet worden en neemt zo een deel van het vermogen weg bij accelereren.
 
Tuurlijk heb je meer nodig voor versnellen dan rijden met constant tempo, dat is logisch. Maar het ging er om dat er tijdens de acceleratie in lagere versnellingen niet zoveel kracht op de koppeling komt te staan als bij de hoogste versnelling (en hetzelfde toerental natuurlijk).

Het motortje geeft pas zijn maximale koppel af op het moment dat het ding tegengehouden word (geeft zelfs meer als je hem afremd ;) ).
Het motorblok zelf is ook een zwaar & traag ding dat op gang gebracht moet worden en neemt zo een deel van het vermogen weg bij accelereren.

ok dat ben ik wel een beetje met je eens maar bij een motor is dat toch alleen in de eerste en klein beetje in de tweede versnelling
 
Heel mooi al die berekeningen, maar waar het om gaat is dat een versleten koppeling zich laat kenmerken door een geleidelijk slippen van de koppeling. Niet zoals ik het heb, dat het *plotsklaps* optreedt. Ik heb het probleem aan een techneut van Safe Motors voorgelegd, die achtte het niet voor de hand liggend dat de koppeling versleten zou zijn. Het slippen gaat volgens hem geleidelijk aan, dus niet zo dat het is alsof je tijdens gas geven je koppeling met een ruk inknijpt. Meer te vergelijken met het optrekken met een bewust half ingeknepen koppeling.
 
Heel mooi al die berekeningen, maar waar het om gaat is dat een versleten koppeling zich laat kenmerken door een geleidelijk slippen van de koppeling. Niet zoals ik het heb, dat het *plotsklaps* optreedt. Ik heb het probleem aan een techneut van Safe Motors voorgelegd, die achtte het niet voor de hand liggend dat de koppeling versleten zou zijn. Het slippen gaat volgens hem geleidelijk aan, dus niet zo dat het is alsof je tijdens gas geven je koppeling met een ruk inknijpt. Meer te vergelijken met het optrekken met een bewust half ingeknepen koppeling.

Dit vind ik dus wel vreemd hoor :?
Volgens mij heb ik toch echt t zelfde probleem als jij, maar ik ben er WEL van overtuigd dat t de koppeling is
 
Dit vind ik dus wel vreemd hoor :?
Volgens mij heb ik toch echt t zelfde probleem als jij, maar ik ben er WEL van overtuigd dat t de koppeling is
Ik ben er ook van overtuigd dat het "iets" met de koppeling is, maar slijtage van de platen of veren plaats ik wat onderaan de mogelijkheden. Onderzoek zal uitwijzen wat het precies is...
Waar ik me nog het meeste in kan vinden is de verklaring dat de contactvlakken van de platen door de tijd wat "uitgehard" zijn waardoor optimaal contact niet meer mogelijk is.
Vergelijk het een beetje met het voorbeeld dat jij dacht ik gaf over die zware kist, die "opeens" begint te schuiven.
 
OK, agree :)
'TZ750 Owner' heeft op mijn bike gereden en dacht wel aan de koppeling.
We willen m eerst maar eens uit elkaar halen en de platen met remmenreiniger schoonmaken (en wellicht een beetje opruwen??).
Als onderzoek uitwijst dat nieuwe platen nodig zijn, dan komen die er in en anders kan ik ook altijd nog een ringetje tussen de veren proberen.
 
OK, agree :)
'TZ750 Owner' heeft op mijn bike gereden en dacht wel aan de koppeling.
We willen m eerst maar eens uit elkaar halen en de platen met remmenreiniger schoonmaken (en wellicht een beetje opruwen??).
Als onderzoek uitwijst dat nieuwe platen nodig zijn, dan komen die er in en anders kan ik ook altijd nog een ringetje tussen de veren proberen.
Nice. Ik hoor 't wel of het geholpen heeft.

Trouwens, over remmen gesproken, remt ie bij jou ook niet al te hard op het voorwiel? Zelfs als ik 'm erg hard inknijp vind ik de remkracht tegenvallen. Net alsof de remblokken ook behoorlijk hard geworden zijn. Wel een voordeel: onmogelijk om het voorwiel te laten blokkeren. Nadeel: vind 't geen veilig idee dat ie niet optimaal remt. Zijn die remblokken ook op te schuren ergens mee? Schuurpapier is erg voor de hand liggend, maar kan dat geen kwaad?
 
Terug
Bovenaan Onderaan