CBX550 koppelingprobleem?

Crusader

MF'er
24 okt 2004
66
0
Zoetermeer
Vandaag effe een ritje gemaakt op m'n CBX550. Vandaag viel het mij voor het eerst op dat wanneer ik flink optrek en de toerental komt boven de ca. 6500 toeren, dat ie dan ineens lijkt te ontkoppelen. Het toerental loopt dan ineens hard op, alsof ik de koppeling zou inknijpen. Gas loslaten verhelpt het.
Dit komt in elk geval in de 3e en 4e versnelling voor. Maar als ie dit een paar keer heeft gedaan, dan kan ik het niet meer voor elkaar krijgen dat ie weer zo "doorslipt". Dus één of twee keer, daarna niet meer reproduceerbaar.
Enig idee waar ik dit moet zoeken?
 
Niet mee blijven rijden, klinkt als slippende koppeling.
Als je geluk hebt zijn het nu alleen de gevoerde platen en nieuwe veren, als je pech hebt of er lang mee blijft rijden gaan ook je staalplaten er aan.
Ververs meteen even je olie en plaats een nieuw oliefilter.
 
Maar dan zou ie toch moeten doorslippen bij het wegrijden in de 2e versnelling? En dat doet ie niet. Kan volgas wegtrekken zonder dat de koppeling slipt.
Ook na die paar keer doet ie het niet meer. Bij versleten koppeling zou ie dat altijd moeten doen. En waarom zou ie dan met name slippen in de hogere toeren en niet in het gebied 2000-5500?
Dat gaat volgens mij dus niet op.
Twee weken terug nieuwe olie + oliefilter in gedaan.
Heb de motor drie weken.
 
Ik heb er ni veel verstand van maar mischien ligt het aan de soort olie omdat het nu kouder begint te worden :+
(olie is mischien te dik voor de winterse temperaturen van ons kikkerlandje)
En dat de koppeling daardoor begint te slippen ;)
 
Nee bij een beginnend versleten koppeling hoeft hij dat niet altijd te doen.
Pas op het moment dat je motor het hoogste koppel moet leveren gaat hij slippen.
Hoe hoger de snelheid hoe meer vermogen je motor moet leveren (luchtweerstand/wrijving etc.) dus hij zal het als eerste gaan doen op het moment dat je vermogen vraagt.
 
Nee bij een beginnend versleten koppeling hoeft hij dat niet altijd te doen.
Pas op het moment dat je motor het hoogste koppel moet leveren gaat hij slippen.
Hoe hoger de snelheid hoe meer vermogen je motor moet leveren (luchtweerstand/wrijving etc.) dus hij zal het als eerste gaan doen op het moment dat je vermogen vraagt.

bij volgas moet de motor in alle versnellingen hetzelfde vermogen leveren dus maakt het niet uit in welke versnelling je rijd. Hooguit kan de massatraagheid van je motor invloed hebben. Dit is dan vooral in eerste en tweede versnelling.
 
Hoi

Ik heb ook zo'n cbx en ik denk
dat je er de verkeerde olie in hebt.
Ik weet niet waar je de olie vandaan
hebt maar er moet een halfsyntheet 10W40 in.
En wees er zeker van dat het motorfiets olie is.
Ook zal ik even kijken naar je koppelingskabel
als die niet heeeeeel makkelijk gaat smeren of vervangen.

groet Zeldzame
 
@jb37: jouw verklaring is een logische. Ik begreep van de vorige eigenaar dat de motor zo rond de 6500 toeren nog eens extra vermogen ging leveren, dus als ie dan gaat slippen is dat voor de hand liggend.

@cbx550: ik hoopte voorzichtig al een beetje dat jij dit al eens meegemaakt had ;)
Ik wacht wel even af wat jouw bevindingen zijn. Maak je er een fotoreportage van? Daar zou je me enorm mee helpen!

Ik heb er onlangs 10W40 in gegooid, volgens mij een halfsynthetische olie. Kreeg 'm van Safe Motors hier in Zoetermeer. Volgens die gozer kon dat prima in zo'n oude motor. Anders probeer ik de volgende keer wel even een minerale olie.
 
@cbx550: ik hoopte voorzichtig al een beetje dat jij dit al eens meegemaakt had ;)
Ik wacht wel even af wat jouw bevindingen zijn. Maak je er een fotoreportage van? Daar zou je me enorm mee helpen!

Ik kan alleen nog niet inschatten wanneer (druk,druk,druk) en echt hinderlijk is het (nog) niet (gebeurt alleen bij heel hard en ver doortrekken)
Maar als ik het ga doen, zal ik n mooie fotoreportage maken!
 
Ik kan alleen nog niet inschatten wanneer (druk,druk,druk) en echt hinderlijk is het (nog) niet (gebeurt alleen bij heel hard en ver doortrekken)
Maar als ik het ga doen, zal ik n mooie fotoreportage maken!
Ik heb het precies zo als jij het omschrijft, meer bij de extreme acceleratie.
Alvast bedankt! Ik heb wel een WPH maar een live verslag van lotgenoten is natuurlijk veel leuker :P
 
Heb je weleens op een fiets met versnellingen gereden dan? :)

nee wordt je moe van :+

of je nu volgas in z'n 2 of 6 geeft de motor levert dan altijd zijn maximale vermogen aan de koppeling. Dus de koppeling zou dan bij iedere versnelling door moeten slippen. Alleen in de eerste en beetje tweede versnelling kan de het motorblok niet het maximale vermogen leveren omdat de versnelling van motorblok onderdelen ook vermogen vraagt
 
Daar gaat het niet om .........de kracht die nodig is om de aarde onder je achterwiel uit te duwen wordt groter naarmate de snelheid stijgt (door luchtweerstand voornamelijk) dus het koppel op je koppeling wordt bij elke hogere versnelling steeds groter, snap je wat ik bedoel?
 
ff bijvallen:
Ik heb dezelfde motor, zelfde probleem en heb het ook enkel bij hogere versnellingen!
Alsof bij lagere versnellingen het op toeren komen van de motor de langzame factor is en bij hogere versnellingen het achterwiel/motorgewicht...
 
De kracht die nodig is om steeds sneller te rijden neemt niet evenredig toe, maar kwadratisch, anders zou je ook onbeperkt hard kunnen rijden door de versnellingen steeds groter te maken?
Dus vandaar dat je koppeling in steeds hogere versnellingen steeds meer "op z'n donder" krijgt.
 
het maximum koppel wat op de koppeling komt, is het maximum koppel van de motor 49 Nm voor de CBX) en hangt niet af van in wat voor een versnelling de motor staat.Dat je inderdaad naar mate de snelheid toe neemt meer koppel nodig hebt voor de luchtweerstand te overwinnen ben ik met je eens. Maar het is zelfs zo dat je in lagere versnellingen meer koppel op je achterwiel hebt dan in hoge versnellingen. Daardoor kun je ook sneller optrekken in lagere versnellingen.

beetje kromme tekst maar ik hoop dat je het begrijpt
 
Ik krijg het idee dat t 2 verschillende dingen zijn waar we over praten :)
Koppel is koppel ok.
En dat t koppel op t achterwiel bij lagere versnelling zelfs hoger is, is ook zo.
Maar de kracht op de koppeling is volgens bij hogere versnelling groter ivm traagheid en massa
(hou je achterrem maar eens in bij volgas optrekken...)

(bij mij ook een beetje kromme tekst :) maar we komen er wel)
 
Laatst bewerkt:
Wat mij alleen verbaasd, is dat het "loskomen" van de koppeling zo opeens gebeurd. Ik heb regelmatig in auto's gereden met versleten koppeling, maar daar gebeurd het gelijkmatig en kun je nog netjes corrigeren door gas te minderen.
Maar met die CBX550 schiet ie in no time (zeg 0,25 sec) van 6000 toeren naar 9000 toeren, nog voordat je het door hebt.
Ik zou denken dat je dan toch vaker last zou moeten hebben van die slippende koppeling en niet alleen bij aggressief accelereren, dan ook nog eens alleen boven de 6500 toeren. Maar goed, ik ben geen expert op motorgebied.
 
Had ik ook al gedacht.
Denk dat t komt omdat zo'n motor veel aggressiever in toeren klimt als n auto en omdat de toeren ook allemaal bijna 2x zo hoog zijn, zijn de verschillen dat wellicht ook?
 
Maar hij doet dat slippen dus niet altijd. Na een paar keer doet ie het niet meer. En wanneer ik dán snel optrek, zou ik verwachten dat ik rond de 6500 toeren de extra power zou moeten voelen, omdat ie het dan wel via de koppeling naar m'n achterband kan overbrengen. Maar ik voel niets van een extra powerstoot ofzo wat het af en toe slippen van de koppeling kan verklaren, of ik heb het gewoon niet door |(

Misschien dat toch de gebruikte olie niet goed is, ik heb hier vaker iets gelezen over de samenhang tussen slippende koppeling en gebruikte olie. Maar daar komt ie weer: dan slipt de koppeling ook bij het normaal wegrijden en voornamelijk bij koude motor. Maar dan heb ik dus helemaal geen problemen.
Ik snapputniemeer :?
 
Laatst bewerkt:
Ken ik net zo. bij mij slipt ie ook lang niet altijd.
Volgens mij is het niet zo dat er rond de 6500 plotseling een extra power opkomt, maar lukt t de koppeling dan al even niet meer om t bij te benen en als de toeren dan blijven toenemen, begint ie een beetje te slippen... en dan is t einde zoek.
(Net als een zware kist die je probeert te verschuiven: plotseling gaat ie)
 
Terug
Bovenaan Onderaan