CDI enduro kapot -> zelf programmeren?

janvangent

MF'er
29 jun 2011
74
0
Gent
Dag iedereen,

2 jaar terug ging de CDI van mijn Honda NX125 kapot, dankzij dit schitterende forum heb ik die toen kunnen herstellen (open dremelen en soldeerpunten terug solderen).

Nu is mijn 2005 Yamaha WR250F aan de beurt. 100% zeker dat het de CDI is gezien hij met mijn vader zijn cdi (ook een 2005 WR250F) perfect loopt.
Dit weekend plan ik die CDI open te gooien en op zoek te gaan naar het defect.

Maar ergens begint het ook te kriebelen voor een programmeerbare CDI te kopen.
Gezien een nieuwe Yamaha cdi €533 excl. btw kost, en een programmeerbare Vortex CDI ook al rond de €500 bengelt, had ik mijn oog laten vallen op: SPARKER DC-CDI-P2 race - IgniTech Přelouč
Voor rond de €150 ben je rond met zoiets. (3D mapping: RPM vs TPS vs ingition timing)

Op dit forum heb ik ook al enkele positieve commentaren gelezen hier over.
Enkel vraag ik me echt af hoe hier aan te beginnen. Ze beweren een map mee te leveren die normaal gezien wel zou moeten werken voor een standaard 4takt 1 cyl. (zal dat ook deftig werken?) Hoe van daar uit vertrekken voor een goede mapping?

Er zijn denk ik verschillende opties:
1) zelf trial & error. Dus wat spelen er mee en kijken hoe het evolueert. Is dit veilig? Wat kan er worst case mis gaan?

2) naar een rollenbank er mee en laten afstellen? Zou iemand die een rollenbank uitbaat dat zien zitten om met "vreemde" apparatuur aan de slag te gaan? Of bedien ik de software en geeft die persoon gewoon aanwijzingen (hier wat meer, daar wat minder?) Of hoe moet ik dit zien? Iemand een idee van kostprijs voor zoiets? (voor een simpele 1cyl 4takt met carburator)

3) mijn huidige (of die van mijn pa) CDI "uitlezen" , dus het input signaal (TPS en RPM) en pickup info "faken/aanleggen" met behulp van bv een arduino ofzo, en kijken wat er uit komt voor de timing en zo de mapping van de originele Yamaha CDI achterhalen.

Wat denken jullie, wat is haalbaar/tips/tricks?
Hebben jullie enig idee of er ergens CDI mapping rond circuleren voor een wr250F of gelijkaardige motoren?

Dit is de enige die ik tot nu toe kon vinden (Honda SLR650)
ignitech1.jpg


Bedankt alvast!
 
Laatst bewerkt:
De standaard mapping die ze meeleveren is meestal een veilige afstelling, dus dat de motor loopt, zodat je hem kan afstellen. Doorgaan houdt dit in: brandstof rijk/ ontsteking relatief laat. Afstellen moet je echt op de bank doen om een mooie curve te krijgen.

Als het afstellen eenvoudig is door in een tabel wat parameters te veranderen zullen het gros van de motorzaken/ tuners dit wel voor je willen en kunnen doen. Misschien is het beter om een zaak te vinden die de ecu verkoopt en de motor af kan stellen. Als ik jou was ging ik eens praten bij Vollenberg tuning.
 
Bedankt voor de info.

Het gaat hier over mapping enkel en alleen van de ontsteking. Dus brandstof rijk etc. wordt gewoon geregeld door de carburator.
De afstelling is dus enkel hetgeen je op de foto ziet: ontsteking vs rpm vs throttle position sensor

Het is dus inderdaad enkel die 3D tabel invullen.

Deze ECU/CDI wordt niet verdeeld binnen België/Nederland bij mijn weten, enkel PS tuning kan ik vinden: Ignitech : PS Tuning, De zaak voor uw Motor
en dat is 200 km van mij thuis.

Iemand weet van goede rollenbank afstelmogelijkheden in de buurt van Leuven/België?
 
Ziet er ook wel een leuke optie uit!

Enige wat ik vreemd vind, dat de standaard versie geen TPS info gebruikt. OEM gebruikt die dat wel... Lijkt me dus een stap achteruit.
Als je voor TPS wilt gaan zit je meteen aan €265 wat toch al direct €100 meer is dan de ignitech oplossing die meteen ook programmeerbaar is. Wil je de programmeerbare oplossing van HPI (en TPS) is het €360 wat meer dan het dubbele is.

Bedankt voor de tip alvast!
 
Zover ik kan zien is die TPS optie een aanvulling van HPI voor het geval er op jouw motor geen TPS aanwezig is. Is deze wel aanwezig, dan wordt daar in de basis al rekening mee gehouden.
Een belletje naar HPI kan uitkomst brengen!
 
Wat dacht je van een CDI van HPI uit België? Programmeerbare CDI WR250
Die zitten ongeveer een uurtje van Leuven af en anders hebben ze wel een dealer bij jou in de buurt.

Zover ik kan zien is die TPS optie een aanvulling van HPI voor het geval er op jouw motor geen TPS aanwezig is. Is deze wel aanwezig, dan wordt daar in de basis al rekening mee gehouden.
Een belletje naar HPI kan uitkomst brengen!

Bij HPI zelf gaan ze dat ding iig niet voor je afstellen. (ik ben er geweest) Die leveren alleen de spullen en hebben verstand van elektronica. Van de motoren hebben ze geen verstand, er is daar naar mijn weten ook geen testbank aanwezig. Ik heb hem in ieder geval niet gezien. Daarnaast is het ook echt maar een heeeeel klein bedrijfje.

Je zou vollenberg idd kunnen proberen. ( Volleberg Motorsport ) Is ook wel een eindje rijden maarja als je niet bereid bent om een stukje te rijden dan gaat het nooit iets worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eens contact opnemen met Vanhovemotors in Kemzeke. Die heeft een rollerbank tot zijn beschikking, Zo ver ik weet ook ervaring met ignitech.
Veel ervaring met motoren en 1 cilinders.

Deze onsteking werd/word ook gebruikt voor de scooterracerij.


Je zou ook contact op kunnen nemen met R4moto uit Gent. Deze persoon kan u ook vast verder helpen.
 
Ik denk niet dat je er met een CT voor medische doeleinden ver ga komen. Geen idee wat de instel mogelijkheden daar mee zijn. Dit is gedaan met een CT scanner voor industriële toepassingen. Dus er heeft heus niemand langer in de wachtzaal moeten wachten :D
 
Bon, de CDI is definitief naar de filistijnen.
 
Nu twijfel ik nog tussen 2 opties:
1. Ingitech
http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/dccdip/dccdip.htm
Voor €160 incl verzending incl BTW heb ik dan een CDI die volledig programmeerbaar is (zie COM poort) Dus mapping kan je zelf aanpassen, alsook extra's zoals rev limiter,... Ook kan je deze dan op elke 1 cyl gebruiken mits aanpassen van stekkers/mapping.
dccdip.jpg

Wordt geleverd met een standaard 3D (ignition vs rpm vs throttle positon sensor) map voor een algemene 4takt. 
 
2. CDI van HPI.be 
Deze CDI is voor €200 excl. btw excl. verzending NIET programmeerbaar, en houdt ook geen rekening met de input van de Throttle position sensor. Dit is volgens die kerel niet nodig. Volgens hem rijden ze in de cross allemaal zonder de TPS input.
Wil ik wel TPS input, kost dit €265 (nog steeds niet programmeerbaar).
Wil de programmeerbare versie met TPS kost dit €360.
Volgens die persoon (net mee gebeld, is een belgische bedrijfje) is de versie van €200 voldoende. De curve die er op zou staan zou volgens hem in 2003 bepaald zijn met een WR250F op de rollen, zou dus goed moeten zijn.
 
 
Ik twijfel dus sterk.
HPI
+belgisch bedrijfje
+volgens hem een WR250F specifieke mapping
-duurder
-niet programmeerbaar
 
Ingnitech
+volledig programmeerbaar
+volgens de ervaringen die ik kan vinden op internet goed spul
+goedkoper
-standaard staat er een "algemene" mapping op
-Tsjechisch bedrijfje
 
Laatst bewerkt:
Tja, da's een lastige keuze!
Wil je zelf spelen en heb je er de mogelijkheden (plus kennis) voor dan zou ik voor Ignitech gaan, anders voor HPI.
Qua kwaliteit zijn producten uit Tsjechië meestal ook prima, het is niet meer zoals vroeger.
 
Ik heb besloten voor de ignitech oplossing te gaan.
Toevallig niemand die een idee heeft van de ontstekingsmap op een WR250F of gelijkaardige 2-wieler? Dan heb ik een vertrekpunt...
Niemand met een vortex/HPI/... cdi die zijn mapping ervaring eens wilt delen?
 
zou mooi zijn als je dit lukt, heel moeilijk kan het zo te zien niet zijn?
wellicht ook een optie voor 2e curve zoals GET kast oid mogelijk?

standaard base timing is wel te vinden denk ik en dan vervroegen met hoger toerental
alleen uitvinden hoe ze motorbelasting bepalen met tps om daar nog op te vervroegen of te verlaten

evt nog klopsensor monteren voor "knock retard"?

al met al mooi projectje!
 
De Standaard mapping heb ik jammer genoeg tot vandaag nog niet gevonden.
er is idd een aansluiting voorzien voor een schakelaar zodat ik tijdens het rijden kan switchen tussen maps. Ook kan ik een toerenteller etc toevoegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan