janvangent
MF'er
Dag iedereen,
2 jaar terug ging de CDI van mijn Honda NX125 kapot, dankzij dit schitterende forum heb ik die toen kunnen herstellen (open dremelen en soldeerpunten terug solderen).
Nu is mijn 2005 Yamaha WR250F aan de beurt. 100% zeker dat het de CDI is gezien hij met mijn vader zijn cdi (ook een 2005 WR250F) perfect loopt.
Dit weekend plan ik die CDI open te gooien en op zoek te gaan naar het defect.
Maar ergens begint het ook te kriebelen voor een programmeerbare CDI te kopen.
Gezien een nieuwe Yamaha cdi €533 excl. btw kost, en een programmeerbare Vortex CDI ook al rond de €500 bengelt, had ik mijn oog laten vallen op: SPARKER DC-CDI-P2 race - IgniTech Přelouč
Voor rond de €150 ben je rond met zoiets. (3D mapping: RPM vs TPS vs ingition timing)
Op dit forum heb ik ook al enkele positieve commentaren gelezen hier over.
Enkel vraag ik me echt af hoe hier aan te beginnen. Ze beweren een map mee te leveren die normaal gezien wel zou moeten werken voor een standaard 4takt 1 cyl. (zal dat ook deftig werken?) Hoe van daar uit vertrekken voor een goede mapping?
Er zijn denk ik verschillende opties:
1) zelf trial & error. Dus wat spelen er mee en kijken hoe het evolueert. Is dit veilig? Wat kan er worst case mis gaan?
2) naar een rollenbank er mee en laten afstellen? Zou iemand die een rollenbank uitbaat dat zien zitten om met "vreemde" apparatuur aan de slag te gaan? Of bedien ik de software en geeft die persoon gewoon aanwijzingen (hier wat meer, daar wat minder?) Of hoe moet ik dit zien? Iemand een idee van kostprijs voor zoiets? (voor een simpele 1cyl 4takt met carburator)
3) mijn huidige (of die van mijn pa) CDI "uitlezen" , dus het input signaal (TPS en RPM) en pickup info "faken/aanleggen" met behulp van bv een arduino ofzo, en kijken wat er uit komt voor de timing en zo de mapping van de originele Yamaha CDI achterhalen.
Wat denken jullie, wat is haalbaar/tips/tricks?
Hebben jullie enig idee of er ergens CDI mapping rond circuleren voor een wr250F of gelijkaardige motoren?
Dit is de enige die ik tot nu toe kon vinden (Honda SLR650)
Bedankt alvast!
2 jaar terug ging de CDI van mijn Honda NX125 kapot, dankzij dit schitterende forum heb ik die toen kunnen herstellen (open dremelen en soldeerpunten terug solderen).
Nu is mijn 2005 Yamaha WR250F aan de beurt. 100% zeker dat het de CDI is gezien hij met mijn vader zijn cdi (ook een 2005 WR250F) perfect loopt.
Dit weekend plan ik die CDI open te gooien en op zoek te gaan naar het defect.
Maar ergens begint het ook te kriebelen voor een programmeerbare CDI te kopen.
Gezien een nieuwe Yamaha cdi €533 excl. btw kost, en een programmeerbare Vortex CDI ook al rond de €500 bengelt, had ik mijn oog laten vallen op: SPARKER DC-CDI-P2 race - IgniTech Přelouč
Voor rond de €150 ben je rond met zoiets. (3D mapping: RPM vs TPS vs ingition timing)
Op dit forum heb ik ook al enkele positieve commentaren gelezen hier over.
Enkel vraag ik me echt af hoe hier aan te beginnen. Ze beweren een map mee te leveren die normaal gezien wel zou moeten werken voor een standaard 4takt 1 cyl. (zal dat ook deftig werken?) Hoe van daar uit vertrekken voor een goede mapping?
Er zijn denk ik verschillende opties:
1) zelf trial & error. Dus wat spelen er mee en kijken hoe het evolueert. Is dit veilig? Wat kan er worst case mis gaan?
2) naar een rollenbank er mee en laten afstellen? Zou iemand die een rollenbank uitbaat dat zien zitten om met "vreemde" apparatuur aan de slag te gaan? Of bedien ik de software en geeft die persoon gewoon aanwijzingen (hier wat meer, daar wat minder?) Of hoe moet ik dit zien? Iemand een idee van kostprijs voor zoiets? (voor een simpele 1cyl 4takt met carburator)
3) mijn huidige (of die van mijn pa) CDI "uitlezen" , dus het input signaal (TPS en RPM) en pickup info "faken/aanleggen" met behulp van bv een arduino ofzo, en kijken wat er uit komt voor de timing en zo de mapping van de originele Yamaha CDI achterhalen.
Wat denken jullie, wat is haalbaar/tips/tricks?
Hebben jullie enig idee of er ergens CDI mapping rond circuleren voor een wr250F of gelijkaardige motoren?
Dit is de enige die ik tot nu toe kon vinden (Honda SLR650)
Bedankt alvast!
Laatst bewerkt: