CDI perikelen

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hoi,

Mijn Honda Helix (CN250) uit 1986 (rijdende sofa;-) hield er een maand of 2 geleden plotseling mee op.
Nog voordat ik de straat uit was viel de motor uit.
Bij controle thuis bleek er geen vonk dus s'avonds op zoek naar de oorzaak.

En niks kunnen vinden als een bobine die een iets hogere weerstand gaf dan de specs aangeven.
Dus die eerst een besteld op ebay.
Dat bleek dus niet de oorzaak.
Volgende stap was een nieuwe CDI.
Omdat een originele van Honda 235 euro kost toch eerst maar een Chinese besteld op ebay voor 8 euro om zeker te weten dat het de CDI is.
Afijn, levertijd uit China duurt nogal dus ik dacht ik bestel er ook nog een in Engeland, ook een niet zo dure.

Wachtend op de cdi's nog eens in een opwelling een startpoging gedaan en verrek hij deed het weer.
Maar zonder oorzaak te weten rijd ik er toch niet meer lekker op en de motor is nog een keer uitgevallen maar startte direct weer (inmiddels was er een cdi binnen en die lag in de kofferbak mocht er wat gebeuren).

Toen de tweede er eindelijk was bleek dat een groter formaat te zijn en ik dacht even proberen wat die doet. De motor startte direct maar bij gas geven sloeg hij ook weer af. Jammer dacht ik nu dus de andere Chinees eens proberen en daar liep de motor helemaal niet op.

Gelukkig liep de motor wel op de originele dus die weer terug geplaatst en toen was het over. -O- Niks nada lopen :(

Balen natuurlijk en maar eens op CDI onderzoek uit.
Nu blijkt mijn Helix een DC = gelijkstroomsysteem te hebben en de geleverde CDI's zijn allebei AC = wisselstroom. Wel raar dat de motor dan wel start op de grote CDI. :?
Over DC en AC zijn hele discussies te vinden op WWW maar echt duidelijk wordt het er niet op. Als bij de Helix bij contact aan de lampen branden zonder dat de motor loopt schijnt het DC te zijn (heb ik want amerikaanse uitvoering)
Schijnbaar is de Helix zowel AC als DC uitgevoerd geweest.

Dus op ebay maar weer een poging gewaagd en een DC besteld, daar wacht ik nu nog steeds op en omdat ik daar wel mee klaar ben heb ik vandaag een originele tweedehandse bij een Helix specialist gekocht. Nog een boel geld maar dan heb ik tenminste een originele, geteste en goede CDI.

Maar je voelt het al aankomen....daar loopt de motor ook niet op :r

Nog maar eens contact opgenomen met verkoper en die verzekert me dat het een goede is. Dat geloof ik ook wel maar wat als dat nou ook een AC type is?
Inmiddels ben ik het wel een beetje zat en heb alles vanavond nog maar eens doorgemeten maar alle waarden vallen binnen de specs. dus het moet echt in de CDI zitten.

Op de foto links de originele en de andere twee Chinezen.

Zijn er hier nog elektronica en/of CDI specialisten die me kunnen helpen want ik weet het niet meer?

full
 
Ik snap niet dat als je een CDI ontsteking hebt, je dynamo er iets mee te maken heeft.. kan ook zijn dat ik te weinig(nix)van cdi vonkerij weet.
Halverwege je topic vroeg ik me af of je er geen contactpuntontsteking op kan zetten?
 
Er moet spanning naar de cdi anders doet ie het niet. Die spanning komt van de dynamo.
Wat ik maar niet begrijp is dat de motor wel loopt, zei het alleen stationair, op de verkeerde cdi,s
 
Er moet spanning naar de cdi anders doet ie het niet. Die spanning komt van de dynamo.
Wat ik maar niet begrijp is dat de motor wel loopt, zei het alleen stationair, op de verkeerde cdi,s

Ah, ik dacht dat die gewoon door de accu word gevoed..
Wel, stel dat er 1 fase van de dynamo nog goed is, kan hij op stat. rpm daarvan alleen 'meepikken'?
 
Geen idee. Ik meet 3 a 4 volt ook als ik de motor nog wat in toeren laat klimmen dus ik verwacht dat het daar aan ligt.
Maar zeker weet ik het niet dus kan wel op zoek naar een andere dynamo in de hoop dat het dan opgelost is maar ik begin er steeds minder in te geloven.
Baal er inmiddels flink van maar het is niet anders.
 
Dan zal het de dynamo wel zijn.
Die had ik nog niet doorgemeten.
Komen drie gele draden uit die onderling een weerstand tussen 0.5 - 1 ohm moeten hebben. Ik meet op alledrie hetzelfde:0.8 ohm, prima dus.
Nu het volgende:
De manual zegt dat er "no continuity" mag zijn tussen iedere kabel en aarde.
Op alle drie meet ik ongeveer 5 ohm, dus met de aarde op de accu.
Moet dat dus 0 zijn en Zou dat dan het probleem zijn?
 
Dan zal het de dynamo wel zijn.
Die had ik nog niet doorgemeten.
Komen drie gele draden uit die onderling een weerstand tussen 0.5 - 1 ohm moeten hebben. Ik meet op alledrie hetzelfde:0.8 ohm, prima dus.
Nu het volgende:
De manual zegt dat er "no continuity" mag zijn tussen iedere kabel en aarde.
Op alle drie meet ik ongeveer 5 ohm, dus met de aarde op de accu.
Moet dat dus 0 zijn en Zou dat dan het probleem zijn?
Je moet meten met de dynamo niet aangesloten. Van ieder fase naar het weekmetaal moet oneindig hoog zijn.
 
Inmiddels de dynamo er af liggen en ziet er zo uit:
IipJgBVl.jpg


Zegt me niet zoveel maar ik ga er maar een andere inzetten nu het toch open ligt.
Is het niet de dynamo dan gaat de fik er in ;-)
 
Vandaag een andere stator plus pulsgever gemonteerd.
Eerst doorgemeten en ook daar meet ik weerstand op een van de gele draden en massa. Toch maar gemonteerd en de Helix startte direct en liep mooi.
Niet op mijn eigen CDI want die is dus dood. Op de twee Chinese loopt ie nu perfect en ik had nog een originele liggen van een XL500 en daar loopt ie ook perfect op. Het systeem is dus AC.
Dus direct een proefrit gemaakt en hij liep perfect. Liep want een kwartier was het weer over en weer geen vonk.
Op de stator meet ik weerstand op alle gele draden en de massa.

IK ben er nu dus wel klaar mee en gooi de handdoek in de ring.
Ding gaat weg in onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een andere stator plus pulsgever gemonteerd.
Eerst doorgemeten en ook daar meet ik weerstand op een van de gele draden en massa. Toch maar gemonteerd en de Helix startte direct en liep mooi.
Niet op mijn eigen CDI want die is dus dood. Op de twee Chinese loopt ie nu perfect en ik had nog een originele liggen van een XL500 en daar loopt ie ook perfect op. Het systeem is dus AC.
Dus direct een proefrit gemaakt en hij liep perfect. Liep want een kwartier was het weer over en weer geen vonk.
Op de stator meet ik weerstand op alle gele draden en de massa.

IK ben er nu dus wel klaar mee en gooi de handdoek in de ring.
Ding gaat weg in onderdelen.
Wat is de weerstand tussen massa en de gele draden? Dit moet oneindig hoog zijn.
 
Daar meet ik dus weerstand, rond de 30 ohm.
De motor heeft dus even goed gelopen met de andere stator. Of die was ook niet goed of iets maakt de stator kapot.
Ik probeer het nog een keer, heb nog ergens een stator gevonden.
 
En maar direct op zoek naar een gelijkrichter want dat zou ook nog de oorzaak kunnen zijn van het defect raken van de stator.
Als de motor perfect loopt en er na 20 minuten mee stopt moet er toch iets anders aan de hand zijn lijkt me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan