Hoi,
Mijn Honda Helix (CN250) uit 1986 (rijdende sofa;-) hield er een maand of 2 geleden plotseling mee op.
Nog voordat ik de straat uit was viel de motor uit.
Bij controle thuis bleek er geen vonk dus s'avonds op zoek naar de oorzaak.
En niks kunnen vinden als een bobine die een iets hogere weerstand gaf dan de specs aangeven.
Dus die eerst een besteld op ebay.
Dat bleek dus niet de oorzaak.
Volgende stap was een nieuwe CDI.
Omdat een originele van Honda 235 euro kost toch eerst maar een Chinese besteld op ebay voor 8 euro om zeker te weten dat het de CDI is.
Afijn, levertijd uit China duurt nogal dus ik dacht ik bestel er ook nog een in Engeland, ook een niet zo dure.
Wachtend op de cdi's nog eens in een opwelling een startpoging gedaan en verrek hij deed het weer.
Maar zonder oorzaak te weten rijd ik er toch niet meer lekker op en de motor is nog een keer uitgevallen maar startte direct weer (inmiddels was er een cdi binnen en die lag in de kofferbak mocht er wat gebeuren).
Toen de tweede er eindelijk was bleek dat een groter formaat te zijn en ik dacht even proberen wat die doet. De motor startte direct maar bij gas geven sloeg hij ook weer af. Jammer dacht ik nu dus de andere Chinees eens proberen en daar liep de motor helemaal niet op.
Gelukkig liep de motor wel op de originele dus die weer terug geplaatst en toen was het over. Niks nada lopen
Balen natuurlijk en maar eens op CDI onderzoek uit.
Nu blijkt mijn Helix een DC = gelijkstroomsysteem te hebben en de geleverde CDI's zijn allebei AC = wisselstroom. Wel raar dat de motor dan wel start op de grote CDI.
Over DC en AC zijn hele discussies te vinden op WWW maar echt duidelijk wordt het er niet op. Als bij de Helix bij contact aan de lampen branden zonder dat de motor loopt schijnt het DC te zijn (heb ik want amerikaanse uitvoering)
Schijnbaar is de Helix zowel AC als DC uitgevoerd geweest.
Dus op ebay maar weer een poging gewaagd en een DC besteld, daar wacht ik nu nog steeds op en omdat ik daar wel mee klaar ben heb ik vandaag een originele tweedehandse bij een Helix specialist gekocht. Nog een boel geld maar dan heb ik tenminste een originele, geteste en goede CDI.
Maar je voelt het al aankomen....daar loopt de motor ook niet op
Nog maar eens contact opgenomen met verkoper en die verzekert me dat het een goede is. Dat geloof ik ook wel maar wat als dat nou ook een AC type is?
Inmiddels ben ik het wel een beetje zat en heb alles vanavond nog maar eens doorgemeten maar alle waarden vallen binnen de specs. dus het moet echt in de CDI zitten.
Op de foto links de originele en de andere twee Chinezen.
Zijn er hier nog elektronica en/of CDI specialisten die me kunnen helpen want ik weet het niet meer?
Mijn Honda Helix (CN250) uit 1986 (rijdende sofa;-) hield er een maand of 2 geleden plotseling mee op.
Nog voordat ik de straat uit was viel de motor uit.
Bij controle thuis bleek er geen vonk dus s'avonds op zoek naar de oorzaak.
En niks kunnen vinden als een bobine die een iets hogere weerstand gaf dan de specs aangeven.
Dus die eerst een besteld op ebay.
Dat bleek dus niet de oorzaak.
Volgende stap was een nieuwe CDI.
Omdat een originele van Honda 235 euro kost toch eerst maar een Chinese besteld op ebay voor 8 euro om zeker te weten dat het de CDI is.
Afijn, levertijd uit China duurt nogal dus ik dacht ik bestel er ook nog een in Engeland, ook een niet zo dure.
Wachtend op de cdi's nog eens in een opwelling een startpoging gedaan en verrek hij deed het weer.
Maar zonder oorzaak te weten rijd ik er toch niet meer lekker op en de motor is nog een keer uitgevallen maar startte direct weer (inmiddels was er een cdi binnen en die lag in de kofferbak mocht er wat gebeuren).
Toen de tweede er eindelijk was bleek dat een groter formaat te zijn en ik dacht even proberen wat die doet. De motor startte direct maar bij gas geven sloeg hij ook weer af. Jammer dacht ik nu dus de andere Chinees eens proberen en daar liep de motor helemaal niet op.
Gelukkig liep de motor wel op de originele dus die weer terug geplaatst en toen was het over. Niks nada lopen
Balen natuurlijk en maar eens op CDI onderzoek uit.
Nu blijkt mijn Helix een DC = gelijkstroomsysteem te hebben en de geleverde CDI's zijn allebei AC = wisselstroom. Wel raar dat de motor dan wel start op de grote CDI.
Over DC en AC zijn hele discussies te vinden op WWW maar echt duidelijk wordt het er niet op. Als bij de Helix bij contact aan de lampen branden zonder dat de motor loopt schijnt het DC te zijn (heb ik want amerikaanse uitvoering)
Schijnbaar is de Helix zowel AC als DC uitgevoerd geweest.
Dus op ebay maar weer een poging gewaagd en een DC besteld, daar wacht ik nu nog steeds op en omdat ik daar wel mee klaar ben heb ik vandaag een originele tweedehandse bij een Helix specialist gekocht. Nog een boel geld maar dan heb ik tenminste een originele, geteste en goede CDI.
Maar je voelt het al aankomen....daar loopt de motor ook niet op
Nog maar eens contact opgenomen met verkoper en die verzekert me dat het een goede is. Dat geloof ik ook wel maar wat als dat nou ook een AC type is?
Inmiddels ben ik het wel een beetje zat en heb alles vanavond nog maar eens doorgemeten maar alle waarden vallen binnen de specs. dus het moet echt in de CDI zitten.
Op de foto links de originele en de andere twee Chinezen.
Zijn er hier nog elektronica en/of CDI specialisten die me kunnen helpen want ik weet het niet meer?