CDI perikelen

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hoi,

Mijn Honda Helix (CN250) uit 1986 (rijdende sofa;-) hield er een maand of 2 geleden plotseling mee op.
Nog voordat ik de straat uit was viel de motor uit.
Bij controle thuis bleek er geen vonk dus s'avonds op zoek naar de oorzaak.

En niks kunnen vinden als een bobine die een iets hogere weerstand gaf dan de specs aangeven.
Dus die eerst een besteld op ebay.
Dat bleek dus niet de oorzaak.
Volgende stap was een nieuwe CDI.
Omdat een originele van Honda 235 euro kost toch eerst maar een Chinese besteld op ebay voor 8 euro om zeker te weten dat het de CDI is.
Afijn, levertijd uit China duurt nogal dus ik dacht ik bestel er ook nog een in Engeland, ook een niet zo dure.

Wachtend op de cdi's nog eens in een opwelling een startpoging gedaan en verrek hij deed het weer.
Maar zonder oorzaak te weten rijd ik er toch niet meer lekker op en de motor is nog een keer uitgevallen maar startte direct weer (inmiddels was er een cdi binnen en die lag in de kofferbak mocht er wat gebeuren).

Toen de tweede er eindelijk was bleek dat een groter formaat te zijn en ik dacht even proberen wat die doet. De motor startte direct maar bij gas geven sloeg hij ook weer af. Jammer dacht ik nu dus de andere Chinees eens proberen en daar liep de motor helemaal niet op.

Gelukkig liep de motor wel op de originele dus die weer terug geplaatst en toen was het over. -O- Niks nada lopen :(

Balen natuurlijk en maar eens op CDI onderzoek uit.
Nu blijkt mijn Helix een DC = gelijkstroomsysteem te hebben en de geleverde CDI's zijn allebei AC = wisselstroom. Wel raar dat de motor dan wel start op de grote CDI. :?
Over DC en AC zijn hele discussies te vinden op WWW maar echt duidelijk wordt het er niet op. Als bij de Helix bij contact aan de lampen branden zonder dat de motor loopt schijnt het DC te zijn (heb ik want amerikaanse uitvoering)
Schijnbaar is de Helix zowel AC als DC uitgevoerd geweest.

Dus op ebay maar weer een poging gewaagd en een DC besteld, daar wacht ik nu nog steeds op en omdat ik daar wel mee klaar ben heb ik vandaag een originele tweedehandse bij een Helix specialist gekocht. Nog een boel geld maar dan heb ik tenminste een originele, geteste en goede CDI.

Maar je voelt het al aankomen....daar loopt de motor ook niet op :r

Nog maar eens contact opgenomen met verkoper en die verzekert me dat het een goede is. Dat geloof ik ook wel maar wat als dat nou ook een AC type is?
Inmiddels ben ik het wel een beetje zat en heb alles vanavond nog maar eens doorgemeten maar alle waarden vallen binnen de specs. dus het moet echt in de CDI zitten.

Op de foto links de originele en de andere twee Chinezen.

Zijn er hier nog elektronica en/of CDI specialisten die me kunnen helpen want ik weet het niet meer?

full
 
Dan blijft het raar dat de motor perfect reed toch?
Ik heb net de spanningsregelaar doorgemeten en die zou op de gele draden tussen 0,1 en 1 ohm weerstand moeten hebben.
Ik meet niets, misschien dan toch de reden dat de stator weer kapot is gegaan?
 
Dan blijft het raar dat de motor perfect reed toch?
Ik heb net de spanningsregelaar doorgemeten en die zou op de gele draden tussen 0,1 en 1 ohm weerstand moeten hebben.
Ik meet niets, misschien dan toch de reden dat de stator weer kapot is gegaan?
Heb je de stator gemeten voor je deze monteerde en was deze toen oneindig hoog t.o.v. massa?
 
Er voor en er na.
De weerstand er na was veel hoger dan er voor.
Er voor van geel naar aarde was er bij een ook weerstand dacht ik bij de andere twee niet.
Als je het bij een hebt heb je het bij alle 3.
Je hebt gemeten dat hij niet goed was en toen toch gemonteerd. Waarom heb je hem gemeten?
 
Omdat je op een gegeven moment overal aan gaat twijfelen. Meet ik wel goed, zou het niet toch, de stator komt van een lopende motor af dus moet dan wel goed zijn, etc.
Dus monteren en verrek de motor loopt perfect op alle cdi's die ik heb liggen. Juichstemming tot ie er na een rit van een minuut of 20 weer mee stopt.
Nu dus de spanningsregelaar door gemeten en die heeft geen weerstand tussen de gele draden onderling terwijl die 0.1 -1 ohm moet zijn.
Die ga ik nog vervangen samen met de stator in de hoop dat het dan eindelijk opgelost is.
 
Omdat je op een gegeven moment overal aan gaat twijfelen. Meet ik wel goed, zou het niet toch, de stator komt van een lopende motor af dus moet dan wel goed zijn, etc.
Dus monteren en verrek de motor loopt perfect op alle cdi's die ik heb liggen. Juichstemming tot ie er na een rit van een minuut of 20 weer mee stopt.
Nu dus de spanningsregelaar door gemeten en die heeft geen weerstand tussen de gele draden onderling terwijl die 0.1 -1 ohm moet zijn.
Die ga ik nog vervangen samen met de stator in de hoop dat het dan eindelijk opgelost is.
Ben je nu de regelaar aan het meten of de stator? Als je geen weerstand meet, wat meet je dan? 0 ohm?
 
oneindig hoog.

Hier staat het beschreven in de manual:
HnRZ5UCl.jpg



EDIT: Maak ik dus een denkfout. weerstand tussen de gele draden van de stator moet 0,1 - 1 ohm zijn.
Over de spanningsregelaar wordt niets gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk toch echt dat ze hier op de stekkers meten die naar de regelaar toe gaan. 0,1 -1 ohm is de weerstand van de stator en niet die van de regelaar. OP zwart rood meet je ook geen 12 volt als de stekkers er niet op zitten. Dat je oneindig hoog meet op de gelijkrichter kan kloppen. Als je een diodestand hebt op je meter kan je zo diode drempelspanningen meten.
 
Even samenvatten voor mezelf.
-CDI = goed
-stator vervangen en gaat vervolgens weer kapot. oorzaak?

Wat doe de spanningsregelaar?
Je stator was al kapot toen je hem monteerde. Of heb je niet goed gemeten?
Probeer deze eens om je gelijkrichter te testen.
je hebt wel een diodestand nodig op je meter.
full
 
diodetest:
geel - rood/geel = 0.656 bij alle drie
geel - groen = 0.644, 0.619 en 0.615
geel - zwart = niets
rood/geel - groen = 1.436
zwart - groen = 1.824


Groen = aarde
Rood/geel = 12 V
zwart = 12 V
 
diodetest:
geel - rood/geel = 0.656 bij alle drie
geel - groen = 0.644, 0.619 en 0.615
geel - zwart = niets
rood/geel - groen = 1.436
zwart - groen = 1.824


Groen = aarde
Rood/geel = 12 V
zwart = 12 V
Ik neem aan dat je van groen naar geel hebt gemeten ipv andersom.
Ik zie zo niks wat niet zou kloppen.
 
Vandeweek krijg ik een andere stator binnen en ga deze doormeten.
Als die goed is wat is dan raadzaam. Ik heb geen zin om weer na een kwartier stil te vallen.
Misschien dat de vorige idd niet goed was maar de motor liep er wel goed op.
 
Vandeweek krijg ik een andere stator binnen en ga deze doormeten.
Als die goed is wat is dan raadzaam. Ik heb geen zin om weer na een kwartier stil te vallen.
Misschien dat de vorige idd niet goed was maar de motor liep er wel goed op.
Waar twijfel je nog aan? Aan je eigen metingen?
 
Nou als de spanningsregelaar wel goed is en dat lijkt er ook op met de metingen. wat is dan de oorzaak van het stilvallen?
Kan een stator dan ook half kapot zijn?
Straks geen zin om weer een stator te mollen.

Zojuist op ebay.de een originele spanningsregelaar gewonnen voor 4,50 :-) komt nog wel 13 euro verzenden bij maar dat is het proberen waard.

Multimeter hep ik twee (een van Hapé), geen dure maar wel goede en ze meten hetzelfde.
 
Vandaag weer een andere stator ingebouwd. Deze ziet er een stuk beter uit en de weerstand over de gele draden is goed.
Maar als ik meet tussen gele draden en massa is er op alle drie dus weerstand van ongeveer 5 ohm!
Wat gaat er nu telkens mis hier?
Kan het zijn dat er ergens massa ontstaat waar het niet moet of zo?
 
Vandaag weer een andere stator ingebouwd. Deze ziet er een stuk beter uit en de weerstand over de gele draden is goed.
Maar als ik meet tussen gele draden en massa is er op alle drie dus weerstand van ongeveer 5 ohm!
Wat gaat er nu telkens mis hier?
Kan het zijn dat er ergens massa ontstaat waar het niet moet of zo?
Meet dat ding dan ook eens voor het monteren.

En een eenfasedynamo ligt bij een tweewieler meestal aan een kant aan massa. Zeker gezien de leeftijd en het feit dat het een lichte fiets is zou dat ook nog kunnen. Een eenfasedynamo kan ook nog aan een greatzschakeling/bruggelijkrichter hangen, maar die schakeling i.c.m. een eenfasedynamo heb ik zelf nog nooit gezien op een motorfiets. Volgensmij is dat systeem overgeslagen en is meteen de sprong gemaakt naar de driefasedynamo.
Ik excuseer mezelf wel alvast: ik heb niet het hele topic gelezen en ik heb geen ervaring met japanners uit dit tijdperk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan