CDI-unit reparatie (doe het zelf)

Baaniooo

Die hard MF'er
5 aug 2006
251
0
40
Nieuwegein
www.locktight.nl
Bij een KLX 650 uit 93 zou ik dit niet proberen. Dat ding zit helemaal ingegoten, lijkt wel of er glas bij inzit.
Nu maar hopen dat het ergens anders aan ligt.

Je kan de unit niet testen zeker, zonder een tweede KLX te hebben?
 

ponytail

MF'er
10 mei 2005
148
0
oostakker
alles is gelukt, cdi openen,
maar hoe herken je nu zo'n koude las? Ik kijk goed met de loep, maar ik zie niet meteen waar er iets kapot zou kunnen zijn...

kan iemand dit omschrijven?
 

Xperimental

MF'er
23 mei 2005
83
0
36
Eindhoven
is dit ook een bekend probleem bij een suzuki GSX-R 600 uit 1997?
Werkplaatsboek doorgenomen...
bougies gecontroleerd, vonken niet als ik ze op t blok leg, starten met hulpaccu werkt niet, aanlopen werkt niet echt (in zijn 2 en 3 geprobeerd, gas vol open en er gebeurd niks)
Wel een dure grap
 

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
0
51
Huizen
Deze schade komt dus niet van mechanische trillingen van de motor maar juist van hoogspanning op de print. Bij monitoren is het standaard de hoogspanningstransformator en CDI units werken ook met hoogspanning.
Hi jkoehorst! Toevallig heb ik hier ook een beetje verstand van, en ik kan je zeggen dat dat van die monitoren WEL komt door mechanische trillingen. Een hoogspanningstransformator wordt aangestuurd met een wisselspanning. Als de windingen van de transformator niet zo heel erg strak zitten, zit er beweging in. Dit kun je voelen aan de transformator: hij trilt zachtjes. Na 2 of meer jaar trillen willen er inderdaad nog wel eens soldeerbreuken ontstaan. Maar het komt echt door de mechanische trillingen. En door de TE goedkope hoogspanningstransformator :).

Hoogspanning komt alleen uit dat kabeltje naar de beeldbuis toe, op de print is het iets van maximaal 30 volt geloof ik. Niet echt hoogspanning (wel genoeg lading om je te doden, dat wel, daarom moet je uitkijken).

Bij de CDI units is het puur en alleen de trillingen die de soldeerbreuken veroorzaken.

Ik denk trouwens dat het ook aan de kwaliteit van het gebruikte soldeer ligt. Tegenwoordig wordt er soldeer zonder lood gebruikt. Dat heeft een hoger smeltpunt, maar is ook harder, en dus minder vatbaar voor soldeerbreuken.
 

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
0
51
Huizen
is dit ook een bekend probleem bij een suzuki GSX-R 600 uit 1997?
Werkplaatsboek doorgenomen...
bougies gecontroleerd, vonken niet als ik ze op t blok leg, starten met hulpaccu werkt niet, aanlopen werkt niet echt (in zijn 2 en 3 geprobeerd, gas vol open en er gebeurd niks)
Wel een dure grap
Volgens mij kun je het wel als een 'bekend probleem' voor elke motor met een CDI kastje noemen.

De snelste manier om uit te vinden of je CDI kastje kapot is, is om even met een andere te testen waarvan je zeker bent dat hij goed is (even lenen uit een andere GSX-R).

Als je motor met dat andere kastje weer loopt, dan weet je dat het je CDI is. Dan zou je hem kunnen proberen te repareren zoals hier beschreven.
 

SpiritPeter

Rookie
11 nov 2009
10
0
59
Belgium
Bezoek site
die cdi unit voor een honda nx 250 zijn ook te koop op marktplaats voor 50 euro voor de mensen die het niet zelf willen of kunnen maken
je moet wel die oude unit opsturen ( je mag er niet aan gesleutelt hebben)en dan sturen ze je voor 50 euro een anderen op die ze zelf hebben gemaakt


mvegr ton
Is "marktplaats" een specifiek adres? In België zijn duizenden marktplaatsen...
 

SpiritPeter

Rookie
11 nov 2009
10
0
59
Belgium
Bezoek site
Volgens mij kun je het wel als een 'bekend probleem' voor elke motor met een CDI kastje noemen.

De snelste manier om uit te vinden of je CDI kastje kapot is, is om even met een andere te testen waarvan je zeker bent dat hij goed is (even lenen uit een andere GSX-R).

Als je motor met dat andere kastje weer loopt, dan weet je dat het je CDI is. Dan zou je hem kunnen proberen te repareren zoals hier beschreven.
Ik zou niet weten wie zijn CDI ik zo even zou kunnen lenen... Die van mij is van een CB 250 T van '77
 

SpiritPeter

Rookie
11 nov 2009
10
0
59
Belgium
Bezoek site
Hoogspanning komt alleen uit dat kabeltje naar de beeldbuis toe, op de print is het iets van maximaal 30 volt geloof ik. Niet echt hoogspanning (wel genoeg lading om je te doden, dat wel, daarom moet je uitkijken).

Bij de CDI units is het puur en alleen de trillingen die de soldeerbreuken veroorzaken.

Ik denk trouwens dat het ook aan de kwaliteit van het gebruikte soldeer ligt. Tegenwoordig wordt er soldeer zonder lood gebruikt. Dat heeft een hoger smeltpunt, maar is ook harder, en dus minder vatbaar voor soldeerbreuken.
Dat men bij 30 V elektrocutie reeds kan sterven, klinkt me onwaarschijnlijk... Ik ben meermaals door 230 V gepakt geweest en zie hier aan m'n schrijven hoe levend ik nog ben. Gelijkstroom verandert de zaak wel omdat je dan elektrolise in je bloed kan krijgen...

Mij lijkt een hardere solduur net makkelijker te "breken" omdat die minder flexibel is...
 

SoloMotard

MF veteraan
20 apr 2004
5.553
1
30
Mechelen (Vlaanderen)
Zo, we zijn er bijna. Na wat zoeken met de loep vind ik zomaar een stuk of TIEN koude lassen, uiteraard zal er maar eentje de uitval hebben veroorzaakt maar de anderen waren ook aardig op weg om uit te vallen.

Opnieuw solderen van de bewuste punten, CDI-unit testen en jawel, het werkt weer zoals het hoort.

Nu nog het 'dekseltje' erop lijmen en de buitenrand met siliconenkit afwerken, klaar...

Succes!!!

[afbeelding]
In 1993 gebruikte ze nog lood, die soldeerboud mag wel wat zachter :) (kwestie van nu mensen aan te zetten om hun banen af te branden :D)
 

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.736
1
47
's-Hertogenbosch
Nou ik starte laatst mijn motor, hij plofte een paar keer en toen was tie dood.
Na een hoop klooien was het de CDI.
Open gezaagd met de draimel, met de loep was niets geks te vinden.
Oftewel voorzichtig alle eilanden na gesoldeerd, en nog niks.

Oftewel jammergenoeg werkt het niet altijd.
Nou is het dus zoeken naar een deugdelijke waarbij ik de vervroeging in kan stellen.
Dan heb ik mischien bovenin nog wat meer vermogen ook?
 

SoloMotard

MF veteraan
20 apr 2004
5.553
1
30
Mechelen (Vlaanderen)
Nou ik starte laatst mijn motor, hij plofte een paar keer en toen was tie dood.
Na een hoop klooien was het de CDI.
Open gezaagd met de draimel, met de loep was niets geks te vinden.
Oftewel voorzichtig alle eilanden na gesoldeerd, en nog niks.

Oftewel jammergenoeg werkt het niet altijd.
Nou is het dus zoeken naar een deugdelijke waarbij ik de vervroeging in kan stellen.
Dan heb ik mischien bovenin nog wat meer vermogen ook?
Condensatoren na gekeken? Thyristor kan ook nog wel is stuk gaan
 

emgi

Die hard MF'er
15 okt 2009
728
0
Rilland
Hele goede tip. Dat kan een mens een flinke hoop geld besparen. :)
Deze ga ik zeker onthouden. Klasse!
 

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.736
1
47
's-Hertogenbosch
Ik kan niet bij de component zijde komen, die kant is helemaal dicht gegoten.

Ik ben er al wel achter dat een instelbare ontsteking met 2 verschillende onderweg schakelbare mappings goedkoper is als orgineel.
Oftewel dat blijft een optie.
Maar welke? er zijn er zoveel verschillende.
 

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
15.895
582
Capelle aan den IJssel
Dat men bij 30 V elektrocutie reeds kan sterven, klinkt me onwaarschijnlijk... Ik ben meermaals door 230 V gepakt geweest en zie hier aan m'n schrijven hoe levend ik nog ben. Gelijkstroom verandert de zaak wel omdat je dan elektrolise in je bloed kan krijgen...
Hangt ervan af hoe de stroom door je lichaam gaat.

Mij lijkt een hardere solduur net makkelijker te "breken" omdat die minder flexibel is...
Dat losbreken van de soldering (koude las) komt doordat de componenten ingegoten zitten. Bij warm worden willen de aansluitpootjes uitzetten en dat kunnen ze nu maar naar 1 kant en dat is door de soldeerplaats. Ze wrikken zichzelf los en dat heb je een slechte verbinding.
 

HAPO

MF veteraan
14 apr 2007
6.105
0
59
Deventer
Na het lezen van dit topic, geprobeerd de CDI-unit van mijn Suus GS550E te repareren.
Nou, dat gaat dus niet lukken:





Helemaal in gegoten in een bikkelharde subtantie (2komponenten hars?).

Twee weken geleden zou een ander opgestuurd zijn van ebay, nog niks ontvangen.
Kan ik naar fluiten waarschijnlijk...
 

Raymond W

Veter vast
23 okt 2006
7.495
425
54
Mijdrecht
Er stond "openmaken met een dremel"......geen voorhamer.
Niet geschoten is altijd mis moet je maar denken.

Ebay hoor ik wel vaker slechte berichten over.
Zelf durf ik daar niets te bestellen.
Ik betaal liever iets meer waarvan ik zeker weet dat ik "waar" voor mijn geld krijg.


Succes met het zoeken naar een nieuwe cdi.
 
Laatst bewerkt:

Makrolon

MF veteraan
5 aug 2008
19.446
7
29
Apeldoorn
Er stond "openmaken met een dremel"......geen voorhamer.
Niet geschoten is altijd mis moet je maar denken.

Ebay hoor ik wel vaker slechte berichten over.
Zelf durf ik daar niets te bestellen.
Ik betaal liever iets meer waarvan ik zeker weet dat ik "waar" voor mijn geld krijg.


Succes met het zoeken naar een nieuwe cdi.
Ebay is risicoloos, als je iets niet krijgt ben je daarvoor verzekerd via paypal.
 

robbiesniper

Rookie
9 apr 2010
17
0
42
hillegom
hoi ik heb ook een probleem met vonken
dan rijd hij perfect heel lang goed
en in eens valt hij uit
dan start en vonkt hij niet daarna alle contacten in gespoten
en na een tijd deed hij het weer
alleen vandaag starte hij weer niet
iemand enig idee
en vonkt hij nooit meer als de cdi unit kapot is of kan hij ook weer goed lopen
en daar na weer uit vallen
en hoe meet je dat door geld ook voor de bobiene enspanningsregelaar
ik hoor graag van jullie gr rob
 

Quark

MF veteraan
3 mrt 2007
6.712
5
38
Geldrop
lees het topic eens voor de grap, daar staat zon beetje antwoord op al je vragen....

maargoed ik ben de beroerdste niet, antwoord op je vragen in volgorde van stellen:
ja; dat varieerd, kan beide; testen met bougie; multimeter, zoek maar eens op dit forum; asjeblieft.
 
Laatst bewerkt:

michelvdn

MF'er
4 nov 2009
83
0
32
Almere
Hmm, ook met een NX650 is dit niet een hele goeie optie, deze zit ingegoten in een bruinig en gom/rubberachtig spul.
Cdi dus verkloot, nieuwe is wel goedkoper dan oude laten repareren.
 

Makrolon

MF veteraan
5 aug 2008
19.446
7
29
Apeldoorn
Mn xr hield er mee op als de buitentemperatuur boven de 20 graden was en de motor warm begon te worden (lees na 10 minuutjes) Kan dit ook slechte soldeerpunten zijn?
 

Sambucas

MF'er
21 sep 2010
160
0
43
Amsterdam/Haarlem
www.travelin.tk
Heb ik voor de zekerheid ook gedaan, het zijn er een stuk of 100... Voor de duidelijkheid heb ik echter een foto bijgevoegd waar je het e.e.a. goed kunt zien.
Zo, we zijn al een paar jaar verder, maar dit is precies wat ik nodig had!

Na wat troubleshooten erachter gekomen dat de CDI unit stuk is. (Makkelijk idd. als je meerdere NX-en hebt en CDIs kan wisselen! Op een internationaal forum hadden ze ook een goede tip: als bij het starten de naald van de toerental ietsje omhoog komt, is het waarschijnlijk niet de CDI, maar als bij je startpoging de naald van de toerenteller NIET beweegt, dan is het wel de CDI!)

Net de unit open ge-dremelt en jawel hoor, minimaal 5 koude breuken gevonden! Hoera!

Alles even doorgesoldeert en nu morgenochtend testen!

René_R1, superbedankt voor je goeie beschrijving! :)


Dan nog even een ander vraagje: Als NX 250 rijder, weet jij dit misschien:

Heeft/had jouw NX ook een snerpend, piepend geluid onder bepaalde omstandigheden???

Zie ook: Vreemde snerp in motorgeluid

Alvast bedankt als jji (of iemand anders) hier een antwoord op zou hebben!