CDI-unit reparatie (doe het zelf)

René_R1

MF veteraan
30 jul 2002
3.224
1
Vorig jaar liet mijn woon/werk 'brommer', een Honda NX250 Dominator, mij voor het eerst in 12 jaar plotseling staan...CDI-unit stuk. Helaas was nergens meer een gebruikte unit te vinden dus heb ik maar een nieuwe gekocht voor 248 euro (slik, de motor is hooguit 1.250 euro waard!). Later bleek dat het een bekend euvel te zijn van een NX, mogelijk veroorzaakt door trillingen.

Een paar maanden geleden heb ik een nieuwere NX gekocht om zo van twee één goede NX te maken en weer járen vooruit kan. De motor is van het laatste productiejaar 1993 (MD25) en gisteren viel ook hij plotseling stil...CDI-unit stuk! Handig als je dan een goede CDI-unit hebt om te proberen, de diagnose was snel gesteld...

Nu wil het toeval dat een collega ook eens zo'n probleem had met zijn Honda MTX brommer en dat hij - onderweg en vét gefrustreerd - de CDI-unit met de platte kant op het asfalt had geketst waarna hij het weer deed! Aha, dat duidt dus op een koude las op de printplaat!

Je snapt het al, dat heb ik dus ook geprobeerd met beide defecte CDI-units en wat blijkt, ze doen het gewoon weer :} .

Hier is de reparatie handleiding met foto's die je 250 euro kunnen besparen...

Als je motor PLOTSELING stil valt is de kans groot dat de CDI-unit stuk is. Je draait een bougie uit de cilinder en kijkt of deze vonkt als je de buitenkant aan massa legt. Helemaal zeker ben je natuurlijk pas als je daarna een (geteste) bougie probeert, vonkt ook deze niet dan ben je vrijwel zeker dat de CDI-unit is afgepist. Bij een meercilinder zijn natuurlijk niet gelijk alle bougies stuk dus dan hoef je enkel de vonktest te doen. Theoretisch kan de bobine, bougiekap of bedrading ook stuk zijn maar dat gaat wat te ver.

Doe nu de schoktest - zie foto - om te bepalen of de CDI-unit elektronisch goed is en sla hem met een ferme klap op het beton (big deal, defect is hij sowieso al)...doet hij het weer dan kun je hem zelf in een kwartier repareren, 250 euro verdient!

full
 
Laatst bewerkt:
Misschien een idee....
Ik doe metalen delen, zoals magnesium weleens ontlakken met gewone remolie.
Omdat verafafbijt te agressief is voor dat soort metalen, en je putcorrosie krijgt.
Remolie is agressief tegen heel veel verven of harsen.
Maar niet tegen metalen, en steenachtige materialen.

Dus misschien een weekje in de remolie, en het printje valt er zo uit..
 
Misschien een idee....
Ik doe metalen delen, zoals magnesium weleens ontlakken met gewone remolie.
Omdat verafafbijt te agressief is voor dat soort metalen, en je putcorrosie krijgt.
Remolie is agressief tegen heel veel verven of harsen.
Maar niet tegen metalen, en steenachtige materialen.
Dus misschien een weekje in de remolie, en het printje valt er zo uit..

Lijkt me een slecht plan. Remvloeistof tast namelijk ook delen van je printplaat aan, sommige componenten bevatten kunststof of zijn er door omhuld. Niet doen dus.
 
Dag oma!
Nog een handige tip. Bij een Kawasaki LTD 454 zit de cdi ook ingegoten. Ik kocht deze motor met een storing, liep soms keurig en begon na een tijdje te sputteren en in te houden. De vorige eigenaar had al verschillende keren de carburateurs schoongemaakt, en een keer ultrasoon laten reinigen. Het bleek uiteindelijk de cdi te zijn. Om deze diagnose te stellen vond ik op een Amerikaans LTD454 forum de volgende tip. Leg de cdi een uurtje in de diepvries en koppel hem vervolgens aan. De storing is dan tijdelijk weg, totdat de cdi weer op normale temperatuur is. De cdi van een Kawasaki LTD454 is ingegoten, dus reparatie is niet te doen. Maar dan weet je in ieder geval zeker dat de cdi kapot is. Ik heb voor 20 euro een gebruikte gekocht bij een sloperij.
 
Dag oma!
Nog een handige tip. Bij een Kawasaki LTD 454 zit de cdi ook ingegoten. Ik kocht deze motor met een storing, liep soms keurig en begon na een tijdje te sputteren en in te houden. De vorige eigenaar had al verschillende keren de carburateurs schoongemaakt, en een keer ultrasoon laten reinigen. Het bleek uiteindelijk de cdi te zijn. Om deze diagnose te stellen vond ik op een Amerikaans LTD454 forum de volgende tip. Leg de cdi een uurtje in de diepvries en koppel hem vervolgens aan. De storing is dan tijdelijk weg, totdat de cdi weer op normale temperatuur is. De cdi van een Kawasaki LTD454 is ingegoten, dus reparatie is niet te doen. Maar dan weet je in ieder geval zeker dat de cdi kapot is. Ik heb voor 20 euro een gebruikte gekocht bij een sloperij.

Die CDI van TS en die hierboven is ook ingegoten. Maar als je de kast aan de juiste kant open maakt kan je er toch bij de solderingen. Dus wat is je probleem?

Als ie kapot is kun je het proberen je loopt dan alleen het risico dat het lukt.
 
Het gaat me meer om de manier van diagnose stellen...In de diepvries stoppen. Dat had ik in dit topic nog niet gelezen. Handige tip misschien? Ik had voor 2 tientjes een andere CDI, heb de oude bewaard.
 
Sommige mensen prefereren het om 2 tientjes uit te geven ipv. 2 uurtjes kutten..

kan, mag. Niks mis mee.

goede tip van die vriezer!

Op een vergelijkbare manier kan je ook bobines testen op haarscheurtjes. Met koudespray er op spuiten als hij slecht loopt.
 
Nog even een tip ivm ingegoten cdi's, had er hier ook 2 stuks.

Zet je cdi 2 dagen op de kop (met het ingegoten gedeelte) in een bakje thinner en laat dit 2 dagen staan, de thinner wordt opgezogen/trekt erin en het hele zwikje valt eraf.

Maar handig topic, scheelt me weer een paar honderd euro. Overigens werkte het plat slaan op de grond/frame bij beiden hier.
 
Laatst bewerkt:
heeft niets met solderen te maken maar wel met een niet-functionerende CDI van een 28jaar oude Honda (de Aziatische broer van de NX250)

geen vonk meer , cdi eraf en een paar keer op de grond geslagen maar geen resultaat

ff de halve pizza uit de oven gehaald, cdi erin en 10 minuten op 150 graden gezet.

en jawel hoor, een vette vonk en die motor liep weer als vanouds.


denk dat alle vocht die binnen was gekomen via de 'zachte' kant van de cdi, was verdampt

meteen epoxy laag erover heen gelegd zodat de poreuze zachte kan nu goed is afgedekt.

lekker geprutst met goed resulaat :)
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van het plastic dat is gebruikt voor de casing (Een moederbord smelt niet bij 200graden)Gewoon in de oven gooien 200 graden, 15 minuten en klaar.
 
heeft niets met solderen te maken maar wel met een niet-functionerende CDI van een 28jaar oude Honda AX-1 (de Aziatische broer van de NX250)

geen vonk meer , cdi eraf en een paar keer op de grond geslagen maar geen resultaat

ff de halve pizza uit de oven gehaald, cdi erin en 10 minuten op 150 graden gezet.

en jawel hoor, een vette vonk en die motor liep weer als vanouds.


denk dat alle vocht die binnen was gekomen via de 'zachte' kant van de cdi, was verdampt

meteen epoxy laag erover heen gelegd zodat de poreuze zachte kan nu goed is afgedekt.

lekker geprutst met goed resulaat :)

Dit dus...

Ook met mijn ps3 gedaan.. werkt prima..
 
Heb zelf zo'n 3 jr. geleden mijn laptop moederbord een goede 5 min. op 180 gr. hetelucht in de oven gehad,wel even het knoopcelbatterijtje verwijderen,laptop was complete dood. Dezelfde als waarop ik nu dit stukje schrijf... Soldeerpunten waren weer mooi uitgevloeid. Als het toch al stuk is kun je een gokje wagen en trok de tip van het alwetend internet.Was toch wel aangenaam verrast maar het idee erachter is eigenlijk best logisch.

Groet,Auke.
 
Op 180 graden zou tin nog niet mogen smelten :N

Afhankelijk van de soldeertin (63/37) die je gebruikt is je smelt temparatuur 180 graden..
Bij 50/50 soldeertin,.. 220 graden, maar dan heb je de max te pakken.

Ik zet hem altijd op 200,.. en heb nog nooit problemen gehad waardoor het reflowen niet lukte..

Mensen met een echt reflow oventje gaan vaak ook niet hoger dan een korte piek rond die temperatuur.

Mischien dat je met loodvrij soldeersel van modernere aparatuur de temp wat op moet krikken.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee wat fabrikant ACER voor spulletjes gebruikt.Weet alleen wat ik gedaan heb en dat dat geweldig heeft gewerkt.De fysica erachter heb ik niet verder ontleedt,mijn doel was de laptop weer aan de praat te krijgen en tot de dag van vandaag heb ik daar plezier van. Wellicht heeft mijn oventje dus het onmogelijke voor elkaar gespeeld,ook goed.Zo blijft er hoop voor de huis-,tuin- en keuken-klusser.

Groet,Auke.
 
Na 40 jaar ook radio en T.V. reparatie is mij gebleken dat je de meeste fouten met een kleine soldeerbout kon repareren vooral deze met de printplaten.
Vooral bij die printen die gesoldeerd zijn met die tin legering die de laatste 15 jaar voor geschreven is waar geen lood meer in zit
Alle sodeerplaatsen waar aan de andere kant onderdelen zitten die wat warm worden gaat de soldeerplaats losscheuren.
Dus een goed vergrootglas en een kleine soldeerbout en wat tin en weer een blijde klant
 
Na 40 jaar ook radio en T.V. reparatie is mij gebleken dat je de meeste fouten met een kleine soldeerbout kon repareren vooral deze met de printplaten.
Vooral bij die printen die gesoldeerd zijn met die tin legering die de laatste 15 jaar voor geschreven is waar geen lood meer in zit
Alle sodeerplaatsen waar aan de andere kant onderdelen zitten die wat warm worden gaat de soldeerplaats losscheuren.
Dus een goed vergrootglas en een kleine soldeerbout en wat tin en weer een blijde klant
Noem eens een print die gesoldeerd is zonder lood in de tin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan