CDI-unit reparatie (doe het zelf)

René_R1

MF veteraan
30 jul 2002
3.224
1
Vorig jaar liet mijn woon/werk 'brommer', een Honda NX250 Dominator, mij voor het eerst in 12 jaar plotseling staan...CDI-unit stuk. Helaas was nergens meer een gebruikte unit te vinden dus heb ik maar een nieuwe gekocht voor 248 euro (slik, de motor is hooguit 1.250 euro waard!). Later bleek dat het een bekend euvel te zijn van een NX, mogelijk veroorzaakt door trillingen.

Een paar maanden geleden heb ik een nieuwere NX gekocht om zo van twee één goede NX te maken en weer járen vooruit kan. De motor is van het laatste productiejaar 1993 (MD25) en gisteren viel ook hij plotseling stil...CDI-unit stuk! Handig als je dan een goede CDI-unit hebt om te proberen, de diagnose was snel gesteld...

Nu wil het toeval dat een collega ook eens zo'n probleem had met zijn Honda MTX brommer en dat hij - onderweg en vét gefrustreerd - de CDI-unit met de platte kant op het asfalt had geketst waarna hij het weer deed! Aha, dat duidt dus op een koude las op de printplaat!

Je snapt het al, dat heb ik dus ook geprobeerd met beide defecte CDI-units en wat blijkt, ze doen het gewoon weer :} .

Hier is de reparatie handleiding met foto's die je 250 euro kunnen besparen...

Als je motor PLOTSELING stil valt is de kans groot dat de CDI-unit stuk is. Je draait een bougie uit de cilinder en kijkt of deze vonkt als je de buitenkant aan massa legt. Helemaal zeker ben je natuurlijk pas als je daarna een (geteste) bougie probeert, vonkt ook deze niet dan ben je vrijwel zeker dat de CDI-unit is afgepist. Bij een meercilinder zijn natuurlijk niet gelijk alle bougies stuk dus dan hoef je enkel de vonktest te doen. Theoretisch kan de bobine, bougiekap of bedrading ook stuk zijn maar dat gaat wat te ver.

Doe nu de schoktest - zie foto - om te bepalen of de CDI-unit elektronisch goed is en sla hem met een ferme klap op het beton (big deal, defect is hij sowieso al)...doet hij het weer dan kun je hem zelf in een kwartier repareren, 250 euro verdient!

full
 
Laatst bewerkt:
waar zit de CDI bij een fzr 600??
mijn FZR heeft namelijk ook ineens spontaan geen vonk meer .. en dit is de moeite waard het even te testen

greetzz

Bij dit soort motoren vind je die over het algemeen in de buurt van de accu. Het is het vrijwel altijd het kastje met de dikste stekkers (aantal draden). Misschien reageert er nog iemand met een FZR600...
 
Is dit CDI kasje het kasje van de ignition ;-) .. want dan weet ik het wel .. daar komen bij mij 2 dikke stekkers uit met bijna alle draden uit de boom

Precies...eerst eens stekkers eruit en erin drukken (vuil?) en daarna de test doen als niets hebt. Het kastje is meestal zo groot als een pakje sigaretten.
 
okay dat heb ik gedaan ( hij ziet er helaas iets anders uit als een doosje cigaretten bij mij ( meer een doos van cigaren) +- 10 cm lang en 8 breed en 1,5 cm dik ..

conectoren waren niet geoxideerd schoongemaakt ( resultaat ) .. knal en verder niets hahahaha
was leuk vooral omdat ik het in de schuur probeerde ./ leker doof aan 1 oor nu ..

ik heb het idee dat het daar aan ligt hoor want de rest is allemaal okay .. het kan ook nog een bobine zijn maar kan dat hele ding niet vinden
 
okay dat heb ik gedaan ( hij ziet er helaas iets anders uit als een doosje cigaretten bij mij ( meer een doos van cigaren) +- 10 cm lang en 8 breed en 1,5 cm dik ..

conectoren waren niet geoxideerd schoongemaakt ( resultaat ) .. knal en verder niets hahahaha
was leuk vooral omdat ik het in de schuur probeerde ./ leker doof aan 1 oor nu ..

ik heb het idee dat het daar aan ligt hoor want de rest is allemaal okay .. het kan ook nog een bobine zijn maar kan dat hele ding niet vinden

Hmmm, schoongemaakt met wat? Als het knalt dan lijkt het erop dat het e.e.a. nog nat was of dat er iets verkeert is aangesloten, klinkt niet goed...

Natuurlijk kan het een bobine zijn maar gelijk vier, als er eentje stuk is (zou kunnen) dan loopt ie nog wel maar uiteraard slecht.

Misschien toch maar beter dat je de motor naar een dealer brengt, in het werkplaatshandboek staat een simpele foutzoekboom, een paar minuten testen/meten en je weet waaraan het ligt. Een CDI-unit kost meestal rond de 300 euro...
 
wat is een cdi unit

De CDI-unit is het 'kastje' welke de timing voor de pulsen naar de bougie verzorgt, tegenwoordig bij moderne motoren het motormanagement voor de injectie en ontsteking. Dit kastje dus niet verwarren met de spanningsregelaar welke vrij weinig dikke draden en een koelplaat herbergt, een CDI-unit is ongekoeld en heeft een stekker met veel draden.

Heel oude motoren hebben weliswaar contactpunten maar een CDI-unit zit er meestal wel in.
 
Effe off-topic... Mijn 4-wieler gedraagt zich de laatste 14 dagen ook zo, met dit verschil dat de motor eenmaal op temperatuur geen uitval kent, maar wanneer ik net een kilometer of wat heb gereden dán gebeurt het. Het verhoogde toerental daalt onder de 1000 rpm en opeens valt hij stil. Soms start hij moeizaam, soms helemaal niet meer. Hij is bij twee merkgarages geweest die me niet afdoende geholpen hebben. Diagnose apparatuur liet niets ongewoons uitlezen.
Het gaat om een Nissan Maxima. Ik weet 't, Motor Forum is geen auto forum maar jullie zijn mijn laatste hoop als zelfs 2 Nissan garages geen uitkomst bieden.
Is de CDI unit een onderdeel van het motormanagement of is dit hetzelfde? En waar kun je die dingen op de sloop vinden?
 
Ook mijn motor liep super tot het moment dat ik ook in de steek werd gelaten. Achteraf begon het met de knipperlichten die erg langzaam gingen, toen aanduwen omdat hij niet meer electrisch wilde starten uiteindelijk stopte de hele motor. Ben gaan zoeken (ook ik ben een beginnend en inmiddels gefrustreerde sleutelaar)en tot aan de bobines is een vonk. De zgn kenners (twijfel) vertelde me da het de cdi unit was. Als ik zo beetje dit allemaal lees dan is dit in mijn geval dus niet zo. Hoe vind ik het probleem? Is er zoiets als een stappenplan.

Cor
 
mocht je eens vastlopen door niet te leveren electronische componenten,loop dan eens bij een wasmachineboer met eigen reparatiehoek binnen.In die branche werken ze,in tegenstelling tot bijv.een radio-of tv reparateur nl ook met fors grotere vermogens en schakelstromen.Ik heb het zelf vaak zat gedaan bij motormanagement computers van autos.
 
René_R1,
Goed verhaal!
Klachten komen me wel errug bekend voor. Heb ook onlangs een topic geopend waar ik vrijwel dezelfde klacht gemeld heb. Plotseling volledig stilvallen van de motor.
Ik heb nog een vraag voordat ik met m'n tolletje aan de gang ga:
Hoe ben je erachter gekomen aan welke kant de print in het doosje ligt en hoe diep je moest slijpen?
Heb zelf een VFR en heb het idee dat de print ongeveer in het midden van het doosje ligt.
Maar de tol gaat er sowiezo in, wat kapot (lees: onbetrouwbaar) is m'n CDI toch al.... :(
 
die cdi unit voor een honda nx 250 zijn ook te koop op marktplaats voor 50 euro voor de mensen die het niet zelf willen of kunnen maken
je moet wel die oude unit opsturen ( je mag er niet aan gesleutelt hebben)en dan sturen ze je voor 50 euro een anderen op die ze zelf hebben gemaakt


mvegr ton
 
hallo ik ben iemand die zich een zelfcursus geeft moto herstellen ik heb over een aantal weken een caviga aangekocht en heb ook geen ontsteking meer nu heb ik de boine eraf gehaald maar volgens een onafhankelijke motowinkel is het de cdi die stuk is en niet de bobine. nu was mijn vraag hoe ziet zo'n cdi doosje deruit is dat zoals op de foto te zien is en waar zit da ding.

m.v.g. eikel
 
Hee, wacht effe...

Rene_R1, ben jij de persoon die in het verleden achter Winpies NX page zat??

De foto's en de text in jouw uitleg stonden een jaar of wat terug op die site..
Als dat zo is, gooi hem dan effe online.....

Er stonde leuke informatieve dingen op, maar vooral dat forum was handig gezien er op het net verdomt weinig zinnigs over die NX250 tevinden is.

gegroet.

Bijlage: NX250J.JPG
 
250 euro voor zo'n stuk electronische bagger dat vaak kapot gaat is bij de beesten af.
Als dat geteld 10 (koude lassen )breuken zijn door ontwerpfouten is het helemaal shit.
De koude lassen komen door het uitzetten van de metalen delen. door steeds uitzetten en inkrimpen krijg je metaalmoeiheid en breekt het soldeer.

Het lijkt wel op de inkttankjes van de printers. Printers kosten niets maar o we als er een nieuw tankje in moet.

Voor 250 euro koop je een televisie die 10 jaar meegaat, bij een gebruik van 6 uur per dag. En dat is veel meer electronica.

Gr,
Henk
 
hey denk dat ik het cdi doosje heb gevonden kan het zijn dat het een andere aansluiting is dan op de foto te zien.
namelijk bij mij is het ook een rechthoekig doosje waar er verscheidene draden uitkomen 1ne gele waar een fichke aan hangt 1nerode 1nezwarte 1neblauwe en 1neoranje waar een fiche op zit 1ne witte met blauw waar een schuivertje op zit 1ne oranje metwit 1neblauwe met wit waar een fiche op zit.
dus in totaal 3 fiche's en 1 schuivertje.

het is van een caviga 125cc .

met vriendelijke groeten eikel
 
Effe off-topic... Mijn 4-wieler gedraagt zich de laatste 14 dagen ook zo, met dit verschil dat de motor eenmaal op temperatuur geen uitval kent, maar wanneer ik net een kilometer of wat heb gereden dán gebeurt het. Het verhoogde toerental daalt onder de 1000 rpm en opeens valt hij stil. Soms start hij moeizaam, soms helemaal niet meer. Hij is bij twee merkgarages geweest die me niet afdoende geholpen hebben. Diagnose apparatuur liet niets ongewoons uitlezen.
Het gaat om een Nissan Maxima. Ik weet 't, Motor Forum is geen auto forum maar jullie zijn mijn laatste hoop als zelfs 2 Nissan garages geen uitkomst bieden.
Is de CDI unit een onderdeel van het motormanagement of is dit hetzelfde? En waar kun je die dingen op de sloop vinden?


Ik zou het eerder bij de ontsteking gaan zoeken.... Zou goed kunnen dat daar de elektronica het heeft begeven. Vragen of ze eens een andere (sloop) willen steken en proberen maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan