Ceebeetje beetje heetje

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
Mijn Cb550f wordt nogal heet na een stuk rijden. Vandaag was het buiten iets van 24 graden, heb 65km snelweg gereden met normale snelheid (100-130 km/u voor de geïnteresseerde ;) ) en na terugkomst was het blok gloeiend heet. Als ik op de linkerkant van het carter spuugde dan begon het meteen te sissen/koken! (dus ver over de 100 graden Celsius)
Wat zou de reden kunnen zijn? Heb zelf het volgende geconstateerd:

1. De bougies zijn aan de witte kant --> misschien iets te arm?
2. Big-end lager is beetje versleten (bonkend geluid in de motor) --> heb gehoord dat ie daar extra warm van kan worden, wie weet het fijne ervan?
3. De motor rookt uit de carterontluchting, vooral als de motor warm is --> is dit een teken van oververhitting?
4. Misschien dat de zuigerveren ook wel aan vervanging toe zijn (rookt ook uit de uitlaat vooral als ie warm is), heeft dit te maken met oververhitting?
5. Hoe slecht is dit voor het blok???

Alvast bedankt voor de hulp maar weer! ;) :}
 
Als je bougies wittig zijn staat ie zoiezo te arm, Ik zou even kijken of je luchtfilter goed zit, dat had ik op mijn GS ook. Als je dat opgelost hebt moet je verder gaan zoeken, niet eerder.

suc6
 
Mijn Cb550f wordt nogal heet na een stuk rijden. Vandaag was het buiten iets van 24 graden, heb 65km snelweg gereden met normale snelheid (100-130 km/u voor de geïnteresseerde ;) ) en na terugkomst was het blok gloeiend heet. Als ik op de linkerkant van het carter spuugde dan begon het meteen te sissen/koken! (dus ver over de 100 graden Celsius)
Wat zou de reden kunnen zijn? Heb zelf het volgende geconstateerd:

1. De bougies zijn aan de witte kant --> misschien iets te arm?
2. Big-end lager is beetje versleten (bonkend geluid in de motor) --> heb gehoord dat ie daar extra warm van kan worden, wie weet het fijne ervan?
3. De motor rookt uit de carterontluchting, vooral als de motor warm is --> is dit een teken van oververhitting?
4. Misschien dat de zuigerveren ook wel aan vervanging toe zijn (rookt ook uit de uitlaat vooral als ie warm is), heeft dit te maken met oververhitting?
5. Hoe slecht is dit voor het blok???

Alvast bedankt voor de hulp maar weer! ;) :}
Witte bougie kan teveel vooronsteking zijn en ja heet en ligt bonken.
Dus tijdstip controleren.

Rook uit carter komt door over verhitting olie of idd versleten veren. Compressie meten en je weet wat het is.

Probleem lijkt meer op een vervuild olie filter of versleten olie pomp met alle gevolgen van dien.
Brand je olie lampje niet af en toe of gaat hij na start niet erg langzaam uit. ?
Olie plus filter vervangen in ieder geval omdat olie nu te heet geweest is.
 
Witte bougie kan teveel vooronsteking zijn en ja heet en ligt bonken.
Dus tijdstip controleren.

Rook uit carter komt door over verhitting olie of idd versleten veren. Compressie meten en je weet wat het is.

Probleem lijkt meer op een vervuild olie filter of versleten olie pomp met alle gevolgen van dien.
Brand je olie lampje niet af en toe of gaat hij na start niet erg langzaam uit. ?
Olie plus filter vervangen in ieder geval omdat olie nu te heet geweest is.

Vervuild oliefilter :? Kun je dat uitleggen? Bedoel je dat ie daardoor te weinig druk levert? Het oliedruklampje gaat heel snel uit bij het starten; bij alleen kickstarten gaat het lampje zelfs al uit terwijl de motor nog niet aangeslagen is. Druk zat zou ik zeggen!

De ontsteking staat volgens mij goed, heb het een maand of 2 geleden nog gecontroleerd... Zal het z.s.m. nog eens nakijken. (Evenals het luchtfilter)

Nog effe voor de zekerheid: op het vliegwiel zie je die merktekentjes, F1.4 || T1.4 || etc. Moet het vaste merkpunt nu tegenover de letter F staan of moet dat vaste merkpunt tussen de || staan? In het handboek wordt gesproken over het "F-merkteken", wat ik nogal verwarrend vind, want die || horen ook bij de F...toch :?

Edit: zit net te lezen dat als de vervroeger op naontsteking blijft staan de motor moeilijker start (doet ie idd) en oververhit kan raken (doet ie ook!), dus misschien is dat het probleem wel!!!? Ga het z.s.m. checken!
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 16 september 2003 00:18 schreef Ceebee400Tee het volgende:Vervuild oliefilter :? Kun je dat uitleggen? Bedoel je dat ie daardoor te weinig druk levert? Het oliedruklampje gaat heel snel uit bij het starten; bij alleen kickstarten gaat het lampje zelfs al uit terwijl de motor nog niet aangeslagen is. Druk zat zou ik zeggen!
Ja Filter slaat soms dicht door gebruik van b.v een nieuwe olie welke de koolresten enz oplost waardoor filter eerder dicht is dan normaal.
De huidige erg moderne smeerolie is niet echt lekker voor brikken.
Lampje snel uit dus nog druk zat kennelijk. Dan vrees ik dat je al aardig richting de zuiger veertjes ga.
De ontsteking staat volgens mij goed, heb het een maand of 2 geleden nog gecontroleerd... Zal het z.s.m. nog eens nakijken. (Evenals het luchtfilter)
Kan nooit kwaad
Nog effe voor de zekerheid: op het vliegwiel zie je die merktekentjes, F1.4 || T1.4 || etc. Moet het vaste merkpunt nu tegenover de letter F staan of moet dat vaste merkpunt tussen de || staan? In het handboek wordt gesproken over het "F-merkteken", wat ik nogal verwarrend vind, want die || horen ook bij de F...toch :?
Weet ik niet meer uit hoofd.
Zit nu niet thuis dus geen werkplaatsboek voor je bijdehand.
Steek schroeven draaier in bougie gat dan moet punt openen ongeveer 1,5 mm voor top. dat merk mot je hebben dus.
 
met zo'n bonkend bigend kun je beter niet doorrijden je krukas gaat dan kapot
hij slijt dan aan onder en boven kant af wordt ovaal reparatie kost [echter] maar 200euro per tap !!!!!!!
of hij komt een keer naar buiten
 
met zo'n bonkend bigend kun je beter niet doorrijden je krukas gaat dan kapot
hij slijt dan aan onder en boven kant af wordt ovaal reparatie kost [echter] maar 200euro per tap !!!!!!!
of hij komt een keer naar buiten

Jochem heeft hetzelfde probleem, hij heeft er al zo'n 10.000km probleemloos mee gereden zei hij. Zo'n reparatie ga ik trouwens niet laten doen hoor, maar doe ik lekker zelf. Dat scheelt weer een paar knaken :9
 
Over je ontsteking: statisch (of stationair met stroboscoop) moet het streepje bij 'F' het vaste teken op het blok passeren als er een vonk wordt afgegeven.
Bij volle voor-ontsteking ( hou 3000 tpm aan) moet dit punt komen tussen de twee streepjes voor 'F'.
Als de vervroeger niet meer werkt,en de ontsteking dus niet vervroegd,wordt ze heet en ook lui aan het gas.(is ze dat ook?)
 
Zo te hore is het gewoon een gare bak dus de schroothoop op met dat ding en een modernere fiets kopen of ander blok onder hangen kosten volgens mij geen drol
bel MUTS in soest. :r :r :r
 
Oh nee, daar gaat ze weer! ;)
>> Techniek
Op dinsdag 16 september 2003 21:20 schreef CB400F het volgende:We blijven het proberen hoor

gekloot altijd met het zoeken naar die topics :P



Spider, zie je nou waarom we blijven proberen? :P
Op dinsdag 16 september 2003 21:31 schreef Fury het volgende:
Zo te hore is het gewoon een gare bak dus de schroothoop op met dat ding en een modernere fiets kopen of ander blok onder hangen kosten volgens mij geen drol
bel MUTS in soest. :r :r :r

@Fury: Jij moet je moderne fiets maar eens verkopen & op een gare bak gaan rijen. Dan heb je zoveel fun dat je ook niet meer hoeft te kotsen. ;)
 
Heeeeee, was even mijn topic kwijt! ...Gelukkig weer gevonden! 8-)

Heb vandaag eventjes de ontsteking gecheckt: stond behoorlijk goed, alleen de vervroeger zat een beetje los, dus de bout aangedraaid en ontsteking nagesteld. Het helpt niet tegen het bonkende geluid, maar hij loopt wel iets beter stationair. :)

Verder heb ik het idee dat het bonk-geluid niet van de krukas komt, maar ergens bij de primaire ketting vandaan. Heb mbv een schroevendraaier geluisterd en het
geluid is het best hoorbaar áchter de krukas (in de buurt van de versnellingsbak.)
Is zo'n primaire ketting te spannen of zou het aan die lagers kunnen liggen? :?

Het roken uit de carterontluchting is niet gestopt, heb niet ver gereden (moest studeren :( ) dus of ie nog steeds zo warm wordt check ik een andere keer.
 
Zo te hore is het gewoon een gare bak dus de schroothoop op met dat ding en een modernere fiets kopen of ander blok onder hangen kosten volgens mij geen drol
bel MUTS in soest. :r :r :r

Sorry, maar het is een BRIK en ik had dit topic gepost in de bijbehorende rubriek, maar van Spider mocht dat niet :? ;( Als jij niet tegen ons geouwehoer over échte motoren kan (want jij lult zeker alleen over opgevoerde Tupperware-motoren?) dan sla je die topics toch gewoon lekker over i.p.v. zulke stompzinnige reacties te plaatsen!? Bij voorbaat dank... :r :r :r
 
Dit gaat over een krukas ipv nokkenassen, maar anyways waar zit die Lemstra?

In Wormerveer en is helemaal Honda lijp. Had wel gezien dat het over krukassen ging, maar die doet ie ook wel goedkoper dat die eerder genoemde 200 eurie per tap

Op dinsdag 16 september 2003 21:31 schreef Fury het volgende:
Zo te hore is het gewoon een gare bak dus de schroothoop op met dat ding en een modernere fiets kopen of ander blok onder hangen kosten volgens mij geen drol
bel MUTS in soest. :r :r :r

Wedstrijdje op gelijkwaardige fietsen????? Je bent kansloos }) Brikkers zijn tenminste de baas over de motor en niet andersom :P De gemiddelde supersport kan veel meer dan de bestuurder, dus je hebt motorrijders en mensen die op een motor rijden. Brikkers zijn duidelijk motorrijders
 
Op donderdag 18 september 2003 19:42 schreef CB400F het volgende:In Wormerveer en is helemaal Honda lijp. Had wel gezien dat het over krukassen ging, maar die doet ie ook wel goedkoper dat die eerder genoemde 200 eurie per tap

OK! thanx voor de tip, ik ga eerst zelf even rustig een keertje het zaakje uit elkaar schroeven en dan zien we wel weer... :) Wat had je aan die nokkenassen laten doen overigens?


Wedstrijdje op gelijkwaardige fietsen????? Je bent kansloos }) Brikkers zijn tenminste de baas over de motor en niet andersom :P De gemiddelde supersport kan veel meer dan de bestuurder, dus je hebt motorrijders en mensen die op een motor rijden. Brikkers zijn duidelijk motorrijders


}) }) }) Brik :] Powerrrrrrrrrrrr!
 
Op donderdag 18 september 2003 20:23 schreef Ceebee400Tee het volgende:OK! thanx voor de tip, ik ga eerst zelf even rustig een keertje het zaakje uit elkaar schroeven en dan zien we wel weer... :) Wat had je aan die nokkenassen laten doen overigens?

De zadels die ze op hun plekkie houden waren losgebroken, trof de hele bende zo aan:
nokas002.jpg

en dat heb ik laten repareren, had zelf totaal geen tijd en na een tip van Fastfriend ben ik toen naar die kerel toegegaan, was overigens de eerste die meteen zag van wat voor motor het was :} want het is geen in Nederland gevoerd model

Op donderdag 18 september 2003 20:23 schreef Ceebee400Tee het volgende:
}) }) }) Brik :] Powerrrrrrrrrrrr!
Dat lijkt me duidelijk
 
Heerlijke draadjes toch. Ga m'n ouwe trouwe CB650 maar weer eens uit de garage halen. Met 24 jaar en 120.000 mag ie eigenlijk wel van z'n pensioen genieten, maar het blijft zo leuk. Jammer genoeg heb ik m'n 400 niet meer. Beetje total-loss gereden destijds.
 
gaaf verhaal! Maar het probleem is nu dus opgelost?
ja hoor, is helemaal verholpen, maar het is en blijft een brik dus de volgende problemen zijn er al weer hoor. Het grootste probleem is nu alleen de tijd om het te fiksen.

Op dinsdag 23 september 2003 14:06 schreef afterburn het volgende:
Heerlijke draadjes toch. Ga m'n ouwe trouwe CB650 maar weer eens uit de garage halen. Met 24 jaar en 120.000 mag ie eigenlijk wel van z'n pensioen genieten, maar het blijft zo leuk. Jammer genoeg heb ik m'n 400 niet meer. Beetje total-loss gereden destijds.
Dat is zeker jammer van de 400, maar uit de schuur halen die 650 en optuigen voor 5 oktober Nog maar eens op OBT?
Die fietsen willen geen pensioen, die willen rijden. tot de OBT dan maar he ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan