Centraal Beheer Inzittende/Opzittenden Verzekering uitgehold

dfcvgool

Rookie
4 jun 2010
2
0
Onlangs ontving ik de nieuw polisvoorwaarden van de Centraal Beheer / Achmea verkeersverzekering. (ik heb hierover verduidelijking aan Achmea gevraagd : zie de tekst hieronder tussen de streepjes)

Mijn conclusie: Als je met name vanwege je motor een extra opzittenden (inzittenden) verzekering hebt afgelsoten zul je voor jezelf even moeten nagaan of je de dekking en de prijs nog in verhouding met elkaar vindt staan. (ik ga op zoek naar een andere.. iemand nog suggesties?)

----
Vraag 1 : In de wijzigingen polisvoorwaarden verkeer (1-6-2010) staat in
mv-960 A/B artikel 1. lid a. staat genoemd: 'De op dit polisblad omschreven
personenauto of kampeerauto'. Het lijkt erop dat hiermee de bestuurder en
opzittenden van de (verzekerde) motorfiets zijn uitgesloten in deze
clausule. Dit in afwijking van eerdere polisvoorwaarden . Kunt u aangeven
of (en in hoeverre) de inzittende beschermingsverzekering nog van
toepassing is voor de besturuder en opzittende van de motor.
Antwoord 1: Dat klopt, sinds 1 juni 2010 geldt voor motoren alleen het Ongevallen
inzittenden deel. Materiele schade, zoals kleding en brillen is uitgesloten voor schades met de motor.

Vraag 2: Ik mag er dus van uit gaan dat het ongevallen gedeelte voor de motor intact blijft en de 30% uitkering bij verlies van arbeidsvermogen ook van toepassing blijft bij ongevallen met de Motor ?

Antwoord 2: De Inzittenden Beschermings Verzekering (IBV) bestaat uit 2 delen:
Deel 1 geldt NIET voor de motor.
1. Een schadeverzekering voor inzittenden
Denk hierbij aan:
• aanvulling van inkomen in verband met tijdelijke arbeidsongeschiktheid
• extra kosten die gemaakt worden in verband met ziekenhuisopname
• vervoerkosten (taxi etc)
• kosten van eigen bijdrage, bijv. bij fysiotherapie
• medische kosten die niet door een ziektekostenverzekeraar worden vergoed
• kosten voor huishoudelijke hulp
• zaakschade (Huisdieren als zaakschade)
• smartengeld (gederfde levensvreugd)

Maximale uitkering € 1.000.000,-.

Uitkering vindt ook plaats als er naast letsel ook materiële schade is zoals bijv.:
• kleding
• brillen
Maximale uitkering: € 5.000,-
LET OP: om materiële schade uitgekeerd te krijgen, MOET er altijd sprake zijn van letsel.

2. Een Ongevallen Inzittendenverzekering
De verzekerde bedragen zijn:
• € 15.000,-- bij overlijden
• € 30.000,-- bij blijvende invaliditeit ten gevolge van een ongeval.
Dit is gelijk aan de huidige OV1.
De OV1 telt voor bromfietsen, brommobielen en invalidenwagens.

De IBV verzekert persoonlijke schade bij een ongeval. Persoonlijke schade is schade door opgelopen letsel na een ongeval. De Verkeersverzekering (WA) verzekert dus wel het opgelopen letsel, maar niet de gevolgen ervan. Dit doet de IBV wel.
Dekkingen

• Persoonlijke schade door (ongeacht) schuld van de verzekerde.
• Kosten van het verhalen van de persoonlijke schade op een schuldige tegenpartij. Dit geldt alleen als de verzekerde geen rechtsbijstandverzekering heeft.
• Zaakschade.
-----------------
 
Univé zit geloof ik beter. Je moet even kijken, ik ben er wel tevreden over, maar de exacte bedragen weet ik niet meer. Ze zijn geloof ik wel hoger dan wat jij hier noemt. Je kunt dat op de site wel vinden.
 
Ik ben ook bij Centraal beheer verzekerd en heb inderdaad ook de nieuwe polis voorwaarden ontvangen. Ongelezen in de kast gegooid. Zal hem toch maar even opzoeken. Thanks
 
ANWB heb ik... en de goedkoopste SVO is €36,- voor max €75.000 of €56,- voor max €150.000

Vergoed worden:
1. a. de zaakschade en de personenschade van verzekerden opgelopen, terwijl
zij:
1. zich in de motor bevinden;
2. van de motor afstappen;
3. brandstof tanken;
4. onderweg een (nood)reparatie aan de motor verrichten;
5. in de onmiddellijke nabijheid behulpzaam zijn of in de naaste
omgeving daarvan hulp inroepen.
Schade als omschreven in artikel 6:106 van het Burgerlijk Wetboek
(smartengeld) en de kosten als omschreven in artikel 6:96 lid 2, en artikel
6:107 van het Burgerlijk Wetboek komen evenwel niet voor vergoeding in
aanmerking;
b. de kosten van geneeskundige behandeling;
c. zaakschade tot het bedrag van de reparatiekosten respectievelijk tot de
waarde van de zaken onmiddellijk vòòr de schadegebeurtenis onder
aftrek van de opbrengst van de restanten. Kostbare zaken zoals sieraden,
schilderijen, muziekinstrumenten, foto-, film- en computerapparatuur zijn
verzekerd tot een maximum van € 2.500,- per verzekerde;
2. aan de personen genoemd in artikel 6:108 van het Burgerlijk Wetboek: de
schade door het derven van levensonderhoud op de voet van artikel 6:108
lid 1 van het Burgerlijk Wetboek. Wij vergoeden bovendien de kosten voor
zover die met onze toestemming of in onze opdracht zijn gemaakt;
3. anders dan in de algemene voorwaarden is er wel dekking bij aardbevingen
en andere natuurrampen.

Heb je hier wat aan?

*Ik heb ook nog ergens een lijst gezien hoeveel % van dat verzekerde bedrag je precies krijg als je bijv, je kleine teen kwijtraak.. of je grote teen :9 dacht 5 en 10% maar kan die lijst ff nergens vinden
 
Laatst bewerkt:
ANWB heb ik... en de goedkoopste SVO is €36,- voor max €75.000 of €56,- voor max €150.000

Vergoed worden:
1. a. de zaakschade en de personenschade van verzekerden opgelopen, terwijl
zij:
1. zich in de motor bevinden;
2. van de motor afstappen;
3. brandstof tanken;
4. onderweg een (nood)reparatie aan de motor verrichten;
5. in de onmiddellijke nabijheid behulpzaam zijn of in de naaste
omgeving daarvan hulp inroepen.
Schade als omschreven in artikel 6:106 van het Burgerlijk Wetboek
(smartengeld) en de kosten als omschreven in artikel 6:96 lid 2, en artikel
6:107 van het Burgerlijk Wetboek komen evenwel niet voor vergoeding in
aanmerking;
b. de kosten van geneeskundige behandeling;
c. zaakschade tot het bedrag van de reparatiekosten respectievelijk tot de
waarde van de zaken onmiddellijk vòòr de schadegebeurtenis onder
aftrek van de opbrengst van de restanten. Kostbare zaken zoals sieraden,
schilderijen, muziekinstrumenten, foto-, film- en computerapparatuur zijn
verzekerd tot een maximum van € 2.500,- per verzekerde;
2. aan de personen genoemd in artikel 6:108 van het Burgerlijk Wetboek: de
schade door het derven van levensonderhoud op de voet van artikel 6:108
lid 1 van het Burgerlijk Wetboek. Wij vergoeden bovendien de kosten voor
zover die met onze toestemming of in onze opdracht zijn gemaakt;
3. anders dan in de algemene voorwaarden is er wel dekking bij aardbevingen
en andere natuurrampen.

Heb je hier wat aan?

*Ik heb ook nog ergens een lijst gezien hoeveel % van dat verzekerde bedrag je precies krijg als je bijv, je kleine teen kwijtraak.. of je grote teen :9 dacht 5 en 10% maar kan die lijst ff nergens vinden
:? apart.... bevind je je als bestuurder van een motorfiets juridisch in de motor? Of wordt dat weer een prachtig excuus van de verzekeraar om niet te hoeven uitkeren: u geeft aan dat u OP de motor zat en dat wordt volgens onze voorwaarden niet gedekt
 
Hoop dat je het niet erg vind, de credits are fore you, maar ik ga even bellen met de anwb om ze op deze fout te wijzen. Kijken wat ze te zeggen hebben ;)
 
Hahaha omg, ok uuhmm ik dacht ook ergens gelezen te hebben "in/op zittende" dus ik neem aan dat ze daar geen onderscheid in maken... verder heet het ook opzittende verzekering Schade Verzekering OPZITTENDE (SVO)... ik denk dat dat wel goed zit ;)

Verder gaat het ook over zaakschade... en dingen kunnen zich weldegelijk in de motor bevinden, zijspan nog niet eens meegerekend. (zit je ook niet op)
 
Hahaha omg, ok uuhmm ik dacht ook ergens gelezen te hebben "in/op zittende" dus ik neem aan dat ze daar geen onderscheid in maken... verder heet het ook opzittende verzekering Schade Verzekering OPZITTENDE (SVO)... ik denk dat dat wel goed zit ;)

Verder gaat het ook over zaakschade... en dingen kunnen zich weldegelijk in de motor bevinden, zijspan nog niet eens meegerekend. (zit je ook niet op)
Ow ja, de zaakschade inderdaad. Vooral alle punten die erna genoemd worden wekken de verwarring (van de motor afstappen, brandstof tanken, e.d.). Dat afstappen kun je dan vrijwel altijd opvoeren: "toen de motor zich in de auto boorde ben ik maar afgestapt" :+
 
Haha, ja precies... En je kan ook ten alle tijden ff bijtanken waar dan ook, staat nergens iets over een erkend pompstation.
 
Jammer dat Achmea dit zo doet. Voorheen waren ze qua voorwaarden voor inzittenden/opzittenden verzekering echt goed, maar dit is dan weer echt slecht :')
 
Ik ben verzekerd bij De Witte Motorverzekeringen (voorheen DOA) volgens mij is het goedkoopste, en de voorwaarden zijn degelijk.
 
Ik ben verzekerd bij Combimotors Niet duur en volgens de polis een prima dekking. Heet ook niet voor niets Combimotors, dan proberen ze natuurlijk niet om de motorrijders helemaal uit te kleden.
 
Laatst bewerkt:
Het is helaas over met de pret '(

Centraal beheer stop helemaal met de opzittenden verzekering :o

Wat doen jullie?
1. Lekker bij centraal beheer blijven, dan maar zonder opzittenden verzekering
2. switchen van verzekeraar. Ik ga naar: ....
 
Tegen mij hebben ze gezegd dat degene die een opzittendeverzekering nog heeft hem behoudt tot een tegenbericht. Voor nieuwe verzekerden is het niet mogelijk hem af te sluiten.
 
Voor Centraal Beheer geldt: De polisvoorwaarden zijn veranderd.
Volgens mij is dus voor alle verzekerden (ook de reeds bestaande) het opzittenden gedeelte aangepast. Ik verwacht dan ook niet dat de dekking behouden blijft. Dat was ook het antwoord dat ik kreeg in de mail van Centraal Beheer (zie mijn eerste post).
 
De brief die ik ontvangen heb vermeldde duidelijk dat bij de eerste verlengdatum van mijn verzekering, dit deel van de polis komt te vervallen. Oftewel, ze stoppen er mee.

Uiteraard kunnen ze niet per direct alle contracten ontbinden, dus doen ze het op deze manier... Erg jammer!

Wie heeft er eigenlijk wel eens gebruik gemaakt / horen maken van deze (deel)verzekering? Ik twijfel tussen blijven zonder opzittenden of overstappen naar bijv KNMV...
 
Het zal vast aan mij liggen, maar ik heb nog helemaal niets van Centraal Beheer hier over gehoord...
 
Terug
Bovenaan Onderaan