[Centraal] Fiscaliteit motoren in België

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
In België kan je je motor volledig afschrijven volgens het percentage van je kilometers die woon-werk verkeer zijn. Doe je enkel woon-werkverkeer, dan kan je dus 100% van je kosten inbrengen. Als een derde van je totale kilometers woon-werkverkeer is, kan de dus maar 33,33% inbrengen.

Wat ik mij nu afvraag:

Vanaf welk bedrag kom je uit boven je forfaitaire vergoeding, en is het dus nuttig van je motor in te geven?

Als je bv. 400 euro boven die forfaitaire vergoeding zit, hoeveel € zie je daar dan netto van terug bij de belastingsafrekening?

Klopt het dat je ook bv. interesten van je lening kan ingeven?

Het is misschien handig om zowel voor belgië als voor nederland eens een mooi overzichtje te maken.

Waar zitten de woon-werkers hier? Ik moet nl. voor 2009 voor het eerst mijn motor ingeven.
 
Je zal normaal gezien altijd boven de forfaitaire vergoeding zitten daar je ALLES kan inbrengen. Van je handschoenen tot onderhoud van je motor en idd intresten van je lening mag je ook inbrengen. Is voor de fiscus zeer moeilijk om je effectieve kilometers te kunnen nakijken daar je vrij bent de weg te kiezen naar het werk. Dit hoeft zeker niet de kortste te zijn. Maar wel de beste voor jou. (Bijv. beter wegdek)
 
Ik gebruik de motor voor iets minder dan 50% als woon-werk, dus ik weet niet of ik er ga komen.
Aan hoeveel € moet je komen om boven je forfait te zitten, en wat brengt dat op?
 
'[Centraal] Fiscaliteit motoren' > '[Centraal] Fiscaliteit motoren in België'
 
In België kan je je motor volledig afschrijven

*O* hiephiep voor de belgische tax

volgens het percentage van je kilometers die woon-werk verkeer zijn. Doe je enkel woon-werkverkeer, dan kan je dus 100% van je kosten inbrengen.

Let op:
Geen enkele taxman zal aanvaarden dat je geen prive kilometers maakt met je motor.
Geef je er geen op dan wordt al snel een forfait van 5000 privé genomen > hangt af van het humeur van de taxman, en van jouw inventiviteit.
Uitzondering: Als je een 2e motor hebt voor prive & fun gebruik.
Uitzondering 2: als je via kilometerstand en # dagen gewerkt * afstand, kan bewijzen dat je minder dan 5000 prive km hebt gereden.

Vanaf welk bedrag kom je uit boven je forfaitaire vergoeding, en is het dus nuttig van je motor in te geven?
Ik heb zo niet direct een cijfer, maar voor een gemiddelde verdiener, pakembeet 1600e netto/maand, kom je al snel aan een sowiso toegekend forfait van 2500€.
De bovenlimiet van het forfait is ~3500.
Je moet dus zorgen dat je motorkosten HOGER uitkomen dan het forfait.
Er is geen bovenlimiet voor bewezen onkosten.

Als je bv. 400 euro boven die forfaitaire vergoeding zit, hoeveel € zie je daar dan netto van terug bij de belastingsafrekening?
Er gaat 400 van je bovenste schijf af. Nog voor andere mogelijke aftrekken.
Voor een gemiddelde verdiener is die schijf 45% belast
Je mag dus rekenen op een kleine 200€ minder belasting betalen
Die 400 gaan bovendien er ook af voor het berekenen van je gemeentetax. Die levert ook nog eens gemiddeld 7% = 30€ op.

Klopt het dat je ook bv. interesten van je lening kan ingeven?
Tis heel simpel: je kan ALLE ALLE ALLE motorgerelateerde kosten inbrengen voor zover ze te maken hebben met je werk, ttz gebruikt worden om je inkomen te verkrijgen.

Aankoopprijs van je motor: afgeschreven in 5 jaar (zelfs degressief: 35% 1ejaar, 30% 2ejaar enz ...). ook okkaziemotoren.
Die 5 jaar is relatief. Van een dure bmw die slechts voor 5000 km per jaar wordt gebruik gaan de tax nooit aanvaarden dat ie na 5 jaar is afgeschreven (terecht), maar wel na 10 jaar. Een CBF1000 van 10.000e gaat wel geloofwaardig afgeschreven zijn na 5 jaar en 70.000 km. Wees eerlijk en geloofwaardig.

Benzine (handig als je motor zogezegd veel verbruikt. niet overdrijven je moet het eventueel kunnen bewijzen via tanken met bancontact = rekening uittreksels. Geen taxman die aanvaard dat je altijd cash betaald. Een beetje creativiteit (qua gevolgde woonwerk route bijvoorbeeld ;) kan, maar blijf geloofwaardig.
Verzekeringen
Rijbelasting
Aanschaf motorplaat
Motorkledij (afschrijven in 3 a 5 jaar naargelang de prijs = kwaliteit)
Helm (idem)
Handschoenen, laarzen, buff, thermokledij, fluojasje etc ...
Touringwegenhulp/vab bijdrage
Onderhoud, herstellingen
Add ons voor zover ze woonwerk gerelateerd zijn. Een hoger windscherm ja, koffers, mogelijks (voor laptop & net kostuum bv). Niet een lawaaiuitlaat, powercommander etc ...
Meschien een gps, als jij kan bewijzen dat je veel op verschillende adressen moet zijn voor je werk. Niet dus als je alle dage op het zelfde adres werkt.
Lidmaatschap van neutrale motorverenigingen zoals de MAG
Abbonnementen op motortijdschift zoals motoren en toerisme.
Eventueel parkeergeld voor je motor (werk parkeren)
je kan ook een deel van je garage thuis gebruiken voor je motor woonwerk gerelateerd, net zoals een zelfstandige zijn burootje thuis kan inbrengen. maar das een moeilijke en brengt niet zoveel op.

Hoedanook: van alles dat je wil inbrengen moet je wel bewijzen hebben: gedateerde facturen enz .... nogal wiedes.

En vooral: ALLE bedragen samen zijn steeds in verhouding woonwerk versus privé.
(behalve dan weer als je een motorpak voor privé en een ander voor woonwerk hebt ;) )

Blijf (een beetje) eerlijk en geloofwaardig en zorg dat je het meeste kan bewijzen.

Snelle rekening:
Wie elke dag met een nieuwe bmwGS 2*75km naar zen werk gaat.
3500 afschrijving/jaar
500 verzekering + pechopdeweg
3000 benzine
2000 banden onderhoud
500 andere foefkes
500 de ganse kledij outfit
= 10.000/jaar uitgegeven aan motorkosten.
doe 5000 km prive, en 35.000 woonwerk = 7/8 woonwerk
= 8750 € af te trekken ...
ipv je forfait van 2750€
is 6000€ verschil
van je bovenste schijven
is 2700€ MINDER tax betalen + nog wat van de gemeentetax ook
Na 5 jaar heb je zo 2/3e van de aankoop van je GS terug.
:}
(maar je hebt er wel elk jaar 8750 voor moeten uitgeven natuurlijk)


Tis meschien wel veel werk allemaal, maar je kan er dan ook veel geld mee verdienen.
Voor een paar duizend € winst kun je al es een paar uren studeren hé


Waar zitten de woon-werkers hier? Ik moet nl. voor 2009 voor het eerst mijn motor ingeven.
Er bestaan hier en daar rekenmodules.
Bij sommige www.banken, en ook op de site van taxgov zelve.
Kzou es moeten zoeken ...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan