(Centraal) Ik heb rijlessen ** Deel 23 **

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind het vooral vervelend dat ik nogal veel tijd kwijt ben met wat er achter en om me heen gebeurt. Als ik het hele circus afgewerkt heb, heb ik een beetje de indruk alsof ik veel te lang niet voor me heb gekeken. Laatst reed ik dan ook bijna tegen een auto op na het spiegelen (was overigens allereerst zijn fout, maar in de auto had hij me waarschijnlijk niet verrast).

Van het nut van het consequent gebruiken van beide spiegels ben ik nog niet helemaal overtuigd. Linkerspiegel voor linksaf en rechterspiegel voor rechts lijkt me meestal wel voldoende eigenlijk. 'K zal m'n instructeur eens vragen.


Idd ik vind op dit moment dat het te veel tijd in beslag neemt en dat je op dat moment niet je aandacht op je voorligger hebt.
Ik spiegel namelijk al vaak als ik gewoon rechtdoor rij, dus veel eerder dan dat ik moet afslaan heb ik alles al gezien wat er achter mij gebeurd(waarschijnlijk door koekblik ervaring)
Ook moet je overdreven kijken(laten zien dat je kijkt) waardoor het weer meer tijd kost.
 
Tijdens het lessen heb je nog heel erg het "wel kijken niet zien" effect, waardoor je vaker moet kijken. Dat leer je vanzelf efficienter te doen en dan kijk al een stuk minder. Ik kijk voor elke keer dat ik afsla of rijbaan verwissel in m'n spiegels, dode hoek minder (alleen als ik langzaam rij). Dat omdat ik sneller rij dan een eventuele fietser of brommer en ik hem dus eerst ingehaald moet hebben, dan weet ik wel hoever hij nog achter me zit. Ook bij het gas geven kijk ik in m'n spiegels, om te kijken wat er mee komt (kan maarzo blik op de weg zijn :P ) en uiteraard voor het remmen. Maar het gaat op een gegeven moment zo automatisch dat je het niet meer door hebt joh.

Het bij het linksafslaan eerst in je rechterspiegel kijken is knap zinloos. Ik weet niet waarom ze je dat leren... Doe ik nooit meer in ieder geval, en eerlijk gezegd heb ik het op m'n examen ook bijna niet gedaan.


Gisteren even de noodstop geoefend, was voor het eerst in 2 weken een echt droge weg, dus was perfect. Opbouwen tot je fluitende band hebt (niet blokkerend, maar dan weet je iig dat je op de limiet zit) en die daar houden :) Heb ook een paar keer voorzichtig doorgeknepen en het voorwiel laten blokkeren, nou, da's ook niet alles wat ze d'rvan maken. Je gaat gewoon rechtdoor als je weer op tijd loslaat. Ik denk toch dat mijn fiets ietsje teveel op het achterwiel leunt, een stoppie zit er niet in -O- Hij blokkeert voor ie de kans krijgt :P

Heb het wel gelijk grondig gedaan, begonnen bij 30 en opbouwend all the way tot 140 *O* Damn dat remt hard op een gegeven moment, kreeg last van m'n schouders :P
 
Laatst bewerkt:
Gewoon net doen alsof je kijkt. Onbewust zit je toch vaak in je spiegels te kijken om alles in de gaten te houden. Belangrijkste (vind ik) is gewoon naast je kijken als je van rijbaan gaat verwisselen, of andere move uit gaat halen.

In principe kan je het ook als 1 vloeiende/snelle move doen (spiegel/schouder/naast je kijken)
 
Net als auto les, word het je overdreven aangeleerd. Wat uiteindelijk wel effect heeft dat je het in je achterhoofd houdt dat je altijd goed moet spiegelen en kijken.

Voor je baantje verwisseld, toch even die ene keer extra kijken, er kan heel wat gebeuren in die seconde.
 
Net nog een les gehad

Echt hondenweer
Had 2 uur
na uurtje stoppen we opeens bij cbr

ik dacht huh moest toch pas volgende week op :P

maar kreeg wat technische info (die ik overigens al wist)
en de motor reed super kut instructeur dacht aan 1 half doode bougie

iig moest dus extra goed rijden en na 1.5 uur zei hij rij ma na huis weer is te slecht en je kan het toch wel :P.

Dus nog 1 lesje volgende week donderdag en dan vrijdag op :D

Hoop iig dat de motor goed rijd want dit was bagger.
 
Nocer,
Zou je mij ook in de startpost kunnen vermelden ?

Theorie: 22/01/08 (gehaald)
AVB: Eerdaags
AVD: Hopelijk ergens in het voorjaar

Les bij Kickersbloem in Hellevoetsluis
Lesmotor; Honda cb500

Bedankt!

Vanavond weer lessen, heb er zin in! hoop ook te horen wanneer ik AVB kan gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
@ all: soowwhhhh.....1,5 dag niet op MF en niet achter de PC gezeten, nu al een nieuw deeltje *O*

@ Nocer: ik heb net naar je gemaild met de mailadres uit je profiel, dan weet je waar je moet opzoeken ;)

:W
 
Vandaag me theorie gehaald!! *O*
percies 6 fout! O-) viel nog best tegen. Me vorige 3 theorieen waren makkelijker! maar goed ik heb hem!


Theorie: 30-01-2008 (gehaald)
AVB: ?
AVD: ?

Lest bij:Ron Lemair
Lesmotor; Honda cbf 500

ik weet alleen nog niet waneer ik kan beginnen met lessen ;( ik moet vanaf maandag t/m april op het buitenland rijden.... hoop dat ik het een beetje kan indelen allemaal.

(kan iemand de begin post aanpassen? )

bedankt

:W :W
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je theorie!
Nou dan maar in april beginnen ;) kan je wel met mooi weer rijden (mooi weer lesser :P )
 
Mijn eerste post op dit forum.

Mijn naam is Simon en ik ben nu drie weken aan het lessen, even een godsvermogen uitgegeven aan helm en kleding (moet allemaal van een studentensalaris ;).

Theorie: ?
AVB: ?
AVD: ?

Lest bij: Tom de Keizer in Zaandam
Lesmotor: Honda CBF 500 of Honda CB 500

Ik heb er ontzettend veel lol in, maar het langzame gemanouvreer is toch lastiger dan wat ik had verwacht voor ik begon.
 
dammit gvd....

gister theorie gezakt....
opzich tjah lekker boeiuh doe je toch gewoon nog een keertje...
majah om nou met 1 fout teveel te zakken... net zoals me gebeurede met auto theorie de 1ste keer.. dat maakt het verhaal wel ff kutter.

ach nu maar hopen dak dan volgende keer met motortheorie het net zo doe als met auto dat ik maar 2 fout had de 2de keer.

... kom niet met opmerkingen dan had je beter moeten leren want in dit geval had dat geen nut... heb mezelf kapot geleerd... zaten alleen vragen in die echt niet in m'n theorieboek stonden.
dus tjah dan doe je er weinig aan.
ach volgende keer beter hoop ik dan maar.
 
dammit gvd....

gister theorie gezakt....
opzich tjah lekker boeiuh doe je toch gewoon nog een keertje...
majah om nou met 1 fout teveel te zakken... net zoals me gebeurede met auto theorie de 1ste keer.. dat maakt het verhaal wel ff kutter.

ach nu maar hopen dak dan volgende keer met motortheorie het net zo doe als met auto dat ik maar 2 fout had de 2de keer.

... kom niet met opmerkingen dan had je beter moeten leren want in dit geval had dat geen nut... heb mezelf kapot geleerd... zaten alleen vragen in die echt niet in m'n theorieboek stonden.
dus tjah dan doe je er weinig aan.
ach volgende keer beter hoop ik dan maar.

Wat ik erg nuttig vond was het maken van veel examens, veel leerzamer dan alleen maar het theorieboek lezen. Want dan kom je echt alle vragen tegen die ze zouden kunnen stellen op het theorie examen.
Als je dan ook nog een cd-rom/dvd/vragenboek neemt waar niet alleen het goede antwoord instaat, maar ook nog een uitleg/motivatie, dan snap je ook nog eens waarom je hem fout had. Succes met de volgende (en natuurlijk laatste :) ) keer!
 
dammit gvd....

gister theorie gezakt....
opzich tjah lekker boeiuh doe je toch gewoon nog een keertje...
majah om nou met 1 fout teveel te zakken... net zoals me gebeurede met auto theorie de 1ste keer.. dat maakt het verhaal wel ff kutter.

ach nu maar hopen dak dan volgende keer met motortheorie het net zo doe als met auto dat ik maar 2 fout had de 2de keer.

... kom niet met opmerkingen dan had je beter moeten leren want in dit geval had dat geen nut... heb mezelf kapot geleerd... zaten alleen vragen in die echt niet in m'n theorieboek stonden.
dus tjah dan doe je er weinig aan.
ach volgende keer beter hoop ik dan maar.

Balen Flux,

Zoals hierboven gezegd, probeer eens oefenexamens te maken.. (staat volgens mij een goede link van in de openingspost)..
Gewoon nieuwe datum prikken en je hier overheen zetten!
 
Mijn eerste post op dit forum.

Mijn naam is Simon en ik ben nu drie weken aan het lessen, even een godsvermogen uitgegeven aan helm en kleding (moet allemaal van een studentensalaris ;).

Theorie: ?
AVB: ?
AVD: ?

Lest bij: Tom de Keizer in Zaandam
Lesmotor: Honda CBF 500 of Honda CB 500

Ik heb er ontzettend veel lol in, maar het langzame gemanouvreer is toch lastiger dan wat ik had verwacht voor ik begon.

Welkom!
Wat voor spullen heb je gekocht overigens?
 
dammit gvd....

gister theorie gezakt....
opzich tjah lekker boeiuh doe je toch gewoon nog een keertje...
majah om nou met 1 fout teveel te zakken... net zoals me gebeurede met auto theorie de 1ste keer.. dat maakt het verhaal wel ff kutter.

ach nu maar hopen dak dan volgende keer met motortheorie het net zo doe als met auto dat ik maar 2 fout had de 2de keer.

... kom niet met opmerkingen dan had je beter moeten leren want in dit geval had dat geen nut... heb mezelf kapot geleerd... zaten alleen vragen in die echt niet in m'n theorieboek stonden.
dus tjah dan doe je er weinig aan.
ach volgende keer beter hoop ik dan maar.
Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties. Ik had alleen een boekje van de auto, die heb ik doorgelezen. Daarnaast heb ik gewoon veel examens geoefend van oefencd's (Verjo en Vekabest). Daarnaast kun je ook best oefencd's van de auto gebruiken, maar gebruik in ieder geval die van de motor (het komt vrijwel helemaal overeen, maar er zijn toch wat typische motordingetjes).

Schrijf bij elke vraag die je fout hebt op papier wat de verkeersregel is die op die vraag van toepassing is. Na een tijdje heb je gewoon een aantal punten die je nog niet helemaal beheerst en die je later nog even goed door kunt lezen: in je theorie boek staat gewoon niet alles.

Dus niet ontzettend veel gaan leren, maar vooral veel doen: examens oefenen. Ik heb zelf de 28e theorie-examen gehad en daarvoor met 0 fout geslaagd: eigenlijk elke vraag had je kunnen weten door het gewoon geoefend te hebben, bij sommigen moet je even nadenken (maar zelfs daarvoor hoef je niet bijzonder slim te zijn).

Succes!
 
Mijn eerste post op dit forum.

Mijn naam is Simon en ik ben nu drie weken aan het lessen, even een godsvermogen uitgegeven aan helm en kleding (moet allemaal van een studentensalaris ;).

Theorie: ?
AVB: ?
AVD: ?

Lest bij: Tom de Keizer in Zaandam
Lesmotor: Honda CBF 500 of Honda CB 500

Ik heb er ontzettend veel lol in, maar het langzame gemanouvreer is toch lastiger dan wat ik had verwacht voor ik begon.

Cool, ik les ook bij Tom de Keizer! Van wie heb je les? Tom of Micheal? Nou, veel succes met de speciale verrichtingen!

Groetjes, Marloes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan