[Centraal] snelheidsovertredingen / boete topic

Ben benieuwd naar het officiele antwoord. ben laatst gelaserd in zandvoort. niet staandegehouden . reed niet absurd te hard en het was niet druk. paar 100 mtr verder noteerden ze je kenteken bij rotonde. dus kans genoeg voor staande houden. wacht het af. is nu 2 wkn geleden


Zover ik weet verplicht justitie in de regel de politie als deze een lasercontrole houdt, de overtreder staande te houden. De identiteit moet dan ook ter plaatse worden vastgesteld. Bekeuren op kenteken kan ingeval de lasergun nog wel, maar alleen nog in uitzonderlijke gevallen en moet worden gemotiveerd.

De vraag is dan natuurlijk wat uitzonderlijk is en wanneer er sprake is van voldoende motivatie. Strikt juridisch gezien wordt er een overtreding vastgesteld door een opsporingsambtenaar, dat is voldoende om het strafbare feit te bewijzen.

Ik ken de aanwijzingen ter zake hiervan niet uit mijn hoofd, maar in het geval zoals je het beschrijft zal het inderdaad nader gemotiveerd moeten worden als je een boete krijgt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je niet 'hard genoeg' reed voor een aanhouding. Het staande houden kost nu eenmaal tijd en misschien dat ze alleen op de 'grote vissen' aan het jagen waren.

Laat maar weten of je een boete krijgt.
 
Laatst ben ik aangehouden en mijn rijbewijs kwijtgeraakt. Het gebeurde op Zaterdag en op de Dinsdag daarop volgend kon ik hem weer ophalen. 60 te hard. Doet er verder niet toe.

Wat ik mij afvraag is de wijze waarop mijn snelheid is vastgesteld of ik daartegen bezwaar kan maken.
Het was een motoragent welke mij na staandehouding vertelde met een constante snelheid, afgelezen op zijn km-teller, enige tijd achter ons aan heeft gereden. Op basis van die aflezing is er een procesverbaal opgemaakt. Alleen die aflezing. Hij trok er 5 km/h af voor de afwijking van zijn km-teller en 5km/h wettelijke correctie. Zijn maat, welke later achter ons aan kwam rijden vertelde uiteraard hetzelfde verhaal. Die motor had wel videoapparatuur aan boord, maar had hij op dat moment niet aan staan. Dus ik moest het doen met de verklaring van die ene agent. Verder konden ze niks bewijzen op dat moment.

Is een PV obv een aflezing van een snelheidsmeter wel rechtsgeldig?
Is dat ding gecalibreerd?
Maak ik een kans als ik daar bezwaar tegen maak?
 
Laatst bewerkt:
JaNeeNope. Op de blaren zitten en hopen dat er een schikkingsvoorstel komt :X .
Nou lekker dan. Hij had net zo goed kunnen zeggen dat ik 180 gereden had.
Vreemd dat zoiets niet geregistreerd wordt of dat die agent moet kunnen aantonen dat hij daadwerkelijk met die snelheid heeft gereden.
 
Laatst ben ik aangehouden en mijn rijbewijs kwijtgeraakt. Het gebeurde op Zaterdag en op de Dinsdag daarop volgend kon ik hem weer ophalen. 60 te hard. Doet er verder niet toe.

Wat ik mij afvraag is de wijze waarop mijn snelheid is vastgesteld of ik daartegen bezwaar kan maken.
Het was een motoragent welke mij na staandehouding vertelde met een constante snelheid, afgelezen op zijn km-teller, enige tijd achter ons aan heeft gereden. Op basis van die aflezing is er een procesverbaal opgemaakt. Alleen die aflezing. Hij trok er 5 km/h af voor de afwijking van zijn km-teller en 5km/h wettelijke correctie. Zijn maat, welke later achter ons aan kwam rijden vertelde uiteraard hetzelfde verhaal. Die motor had wel videoapparatuur aan boord, maar had hij op dat moment niet aan staan. Dus ik moest het doen met de verklaring van die ene agent. Verder konden ze niks bewijzen op dat moment.

Is een PV obv een aflezing van een snelheidsmeter wel rechtsgeldig?
Is dat ding gecalibreerd?
Maak ik een kans als ik daar bezwaar tegen maak?


Jeroen,

Check dit even:

www.meerts.nl

Zij maken kostenloos bezwaar op je boete en gaan door tot aan de kanton rechter!
(verdienen hun geld aan de zaken die ze winnen. Dan kunnen ze alle kosten terugdecalreren bij justitie)

Ik heb al 2 boetes teruggestort gekregen. gemiddeld halen ze er 1 op de 3 onderuit
Wie niet waagt wie niet wint en het kost je buiten de boetes naar hun doorsturen weinig moeite.
 
Ehhh, wat bok001 zegt. (Behalve misschien het stukje over bezwaar).

Ja, een constatering van de politie is voldoende en nee de meters hoeven niet geijkt te zijn (er wordt vaak gebruikt gemaakt van een afwijkingstabel).

Afhankelijk van hoe het PV er uit ziet maak je wel of geen kans in bezwaar. Soms worden die dingen afgeraffeld (hoop papierwerk) en zijn deze niet helemaal correct.
 
Ehhh, wat bok001 zegt. (Behalve misschien het stukje over bezwaar).

Ja, een constatering van de politie is voldoende en nee de meters hoeven niet geijkt te zijn (er wordt vaak gebruikt gemaakt van een afwijkingstabel).

Afhankelijk van hoe het PV er uit ziet maak je wel of geen kans in bezwaar. Soms worden die dingen afgeraffeld (hoop papierwerk) en zijn deze niet helemaal correct.

Je kan bezwaar maken op het PV, dat heb ik ook niet onkent. Op de rest valt echter niet af te dingen.
 
Jeroen,

Check dit even:

www.meerts.nl

Zij maken kostenloos bezwaar op je boete en gaan door tot aan de kanton rechter!
(verdienen hun geld aan de zaken die ze winnen. Dan kunnen ze alle kosten terugdecalreren bij justitie)

Ik heb al 2 boetes teruggestort gekregen. gemiddeld halen ze er 1 op de 3 onderuit
Wie niet waagt wie niet wint en het kost je buiten de boetes naar hun doorsturen weinig moeite.
Hé, das handig. Misschien dat ik daar wel gebruik van ga maken.
Eerst de schikking maar eens afwachten.
 
Vriendin reed net naar het winkelcentrum.. ongeveer 500 meter rijden...
Krijgt ze een boete van 90 euro voor geen gordel.

Normaal ben ik het type als je een fout maakt, moet je op de blaren zitten..
Ik denk dat ik dat ga veranderen in, wat een eikels, ga boeven vangen.. ;(

Moest het ff kwijt, dan maar in dit topic :o
 
Laatst bewerkt:
Tot en met welke afstand vind jij dan dat het niet dragen van een gordel niet verplicht is?
 
Tot en met welke afstand vind jij dan dat het niet dragen van een gordel niet verplicht is?

Geen vaste afstand...

Maar als je in een 30 kmzone zonder gordel rijd, mag je van mij wel genoeg verstand hebben als agent om in te zien dat je jezelf nou niet echt in gevaar brengt...
 
Geen vaste afstand...

Maar als je in een 30 kmzone zonder gordel rijd, mag je van mij wel genoeg verstand hebben als agent om in te zien dat je jezelf nou niet echt in gevaar brengt...

Ik stond stil (mijn snelheid was dus 0 km/h), net als de auto's voor mij en de max snelheid ter plaatste was 50km/h. En toen werd ik van achter aangereden door een auto die niet eens de moeite nam om te remmen. En toen was ik héél blij dat ik altijd een gordel draag in de auto én de hoofdsteun op hoogte had.

Ook in de auto, net als op de motor, kan het ongeluk ook door een ander worden veroorzaakt.
 
Laatst bewerkt:
Tot en met welke snelheid vind jij dan dat je jezelf niet in gevaar brengt (zonder gordel)?
 
Ik stond stil (mijn snelheid was dus 0 km/h), net als de auto's voor mij en de max snelheid ter plaatste was 50km/h. En toen werd ik van achter aangereden door een auto die niet eens de moeite nam om te remmen. En toen was ik héél blij dat ik altijd een gordel draag in de auto én de hoofdsteun op hoogte had.

Ook in de auto, net als op de motor, kan het ongeluk ook door een ander worden veroorzaakt.

Kom op zeg,..

je kan lullen als brugman, en je kan wl. nog 100 andere situaties verzinnen waarbij je beter af was geweest als je je in kussens had gewikkeld.

Feit blijft dat ze de wet heeft overtreden, feit blijft dat je daarvoor een boete kan krijgen, en feit blijft dat je bij mij iig op die manier een heleboel respect verliest waar de politie in NL in godsnaam mee bezig is.
 
Ze zitten niet op jouw respect te wachten hoor, maar je daar maar geen zorgen over.

Die gasten hebben gewoon een baan, en daarbij hoort dat ze een bekeuring in bepaalde gevallen moeten geven.

Jammer dat mensen die het niet voor elkaar krijgen om een gordel om te doen (te veel moeite???) dan moeten dokken, maar ja, zo zit het in elkaar.




edit: typo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot en met welke snelheid vind jij dan dat je jezelf niet in gevaar brengt (zonder gordel)?

Wat wil je hie rnou mee zeggen, dat de politie overal een vaste definitie voor nodig heb en als je eroverheen gaat ze gelijk moeten gaan schrijven zonder na te denken waarvoor ze schrijven...

Mijn punt is dat ie agent prima had kunnen inschatten dat in dit geval ze zichzelf niet in gevaar bracht. Net zoals het onzinnig is om iemand te beboeten voor 5 km te hard.

Ik snap best dat je ergens een grens moet trekken, maar ga aub mensen lastig vallen die er echt een potje van maken.
 
Laatst bewerkt:
Ze zitten niet op jouw respect te wachten hoor, maar je daar maar geen zorgen over.

edit: typo

Dat blijkt inderdaad wel ja...


Die gasten hebben gewoon een baan, en daarbij hoort dat ze een bekeuring in bepaalde gevallen moeten geven.

Jammer dat mensen die het niet voor elkaar krijgen om een gordel om te doen (te veel moeite???) dan moeten dokken, maar ja, zo zit het in elkaar.

edit: typo

Tijd voor een nieuwe jobdescription zou ik denken ;) Toch heb ik wel eens (gelukkig) agente gehoord die zich hier net zo hard voor schamen.

Ze was inderdaad te lui, en vond het niet nodig voor dat stukje. Living on the edge, die gekke meid :+ ;)
 
Laatst bewerkt:
Kom op zeg,..

je kan lullen als brugman, en je kan wl. nog 100 andere situaties verzinnen waarbij je beter af was geweest als je je in kussens had gewikkeld.

Feit blijft dat ze de wet heeft overtreden, feit blijft dat je daarvoor een boete kan krijgen, en feit blijft dat je bij mij iig op die manier een heleboel respect verliest waar de politie in NL in godsnaam mee bezig is.

Azathoth zegt alleen maar waarom die agent de bekeuring uitschrijft.
Het is shit en het is niet logisch en het is niet eerlijk, maar we moeten de bekeuring wel betalen :/
Mijn tante stond laatst in de file en het stond helemaal vast, iedereen stond stil en toen belde ze haar werkgever op dat ze in de file stond en dat ze later komt.
Hoppa bekeuring B|
Ze heeft de bekeuring aangevochten maar verloren :/



Ze was inderdaad te lui, en vond het niet nodig voor dat stukje. Living on the edge, die gekke meid :+ ;)

_O- _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Azathoth zegt alleen maar waarom die agent de bekeuring uitschrijft.
Het is shit en het is niet logisch en het is niet eerlijk, maar we moeten de bekeuring wel betalen :/
Mijn tante stond laatst in de file en het stond helemaal vast, iedereen stond stil en toen belde ze haar werkgever op dat ze in de file stond en dat ze later komt.
Hoppa bekeuring B|
Ze heeft de bekeuring aangevochten maar verloren :/

Snap ik helemaal niks van :X

Ik heb trouwens vol spanning, wel 5x op F5 lopen ramen, was al bang dat je het opgegeven had ;)
 
Snap ik helemaal niks van :X

Ik heb trouwens vol spanning, wel 5x op F5 lopen ramen, was al bang dat je het opgegeven had ;)

_O-

Ja, erg lastig als je gelijk een blanko bericht post en daarna tussendoor moet eten :+
Maare afkloppen, ik heb nog steeds geen bekeuring met de motor :}
 
Ik heb een vraag... Ik heb vandaag een boete gehad voor te hard rijden. Ben staande gehouden en gelijk een gele prent gekregen.

Nu zit ik met het volgende... Ik mag morgen pas me rijbewijs ophalen bij het gemeentehuis. :X (Ik weet het, stom, dom, onverantwoord etc etc)

Komen ze hier nu alsnog achter ofzo??? Het betreft 19 km/h dus geen aantekening.
Motor staat op mijn naam.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag... Ik heb vandaag een boete gehad voor te hard rijden. Ben staande gehouden en gelijk een gele prent gekregen.

Nu zit ik met het volgende... Ik mag morgen pas me rijbewijs ophalen bij het gemeentehuis. :X (Ik weet het, stom, dom, onverantwoord etc etc)

Komen ze hier nu alsnog achter ofzo??? Het betreft 19 km/h dus geen aantekening.
Motor staat op mijn naam.

Sorry voor de late reactie.

Ik weet het antwoord eigenlijk niet. Vaak wordt er geen rijbewijs-check uitgevoerd als snel je gegevens worden genoteerd. Heb me daar altijd over verbaasd eigenlijk.

Bovendien kan het zo zijn dat je al wel in het rijbewijs register staat, maar het pasje nog niet in handen hebt.

Ik denk dat je in dit geval mazzel hebt. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je nog een extra boete verwachten, zal iets boven de € 200,- liggen denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan