Centraal verzekerings(vragen) topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alternatief is gewoon in NL een motor kopen op jouw naam, ook hier verzekeren (en ach, als je alleen WA doet, kost het immers geen drol), en naar Berlijn rijden en daar laten staan.
Scheelt weer dat je dan niet met dat ding elke 2 jaar door de Tüv hoeft.
 
Nu ben ik net aangereden door een auto voor het stoplicht, van achteren, dus als het goed is word ik wel redelijk schadeloos gesteld. Ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen dus ik vraag van alles rond en ik heb nu het volgende begrepen:

- Ik heb alleen een simpele WA verzekering, maar de auto heeft schuld.
- Mijn verzekering gaat de schade vergoeden
- De motor is total loss als de reparatie meer zou kosten dan de dagwaarde van de motor
- In dat geval krijg ik de dagwaarde van de motor, als ik de motor inlever.

Nou roept dat een aantal vragen op waar ik het antwoord niet op kan vinden:

- Wat is de dagwaarde van mijn motor?
- Wat krijg ik als hij wel total-loss wordt verklaard maar ik hem toch wil houden?

Het is een Yamaha '95 XJ 600S Diversion.
 
Jouw verzekering betaald je niets, die komt niet eens in beeld, je moet de ander aansprakelijk stellen en je hebt natuurlijk aanrijdingsformulier samen ingevuld...

Ga vast zoeken welke waarde je motor bij verkoop zou hebben, marktplaats kan hier goede dienst doen, print dit uit als een soort van bewijs, niet een maar meerdere...

Je krijgt een aanbod van de tegenpartij, is dit dezelfde waarde als op marktplaats dan ga je akkoord zo niet dan hoef je dit niet te accepteren en overleg je als ondersteunig deze ads...

Wil je je wrak houden dan krijg je waarschijnlijk een bedrag te horen wat men hebben wil voor deze, dit bedrag trekt men dan af van het bedrag welk je uitgekeerd zou krijgen...

Nu zal de dagwaarde zo rond de 1000 euro liggen denk ik trouwens, misschien ietsje hoger...

Succes en hoop dat jij niets hebt...
 
soms wil een verzekeraar je wel helpen de tegenpartij aansprakelijk te stellen, ookal heb je alleen maar WA. Hangt van de voorwaarden af.
 
Ik heb een module voor verhaalrechtsbijstand bij de KNMV, in andere topics lees ik inderdaad dat als je die belt dat ze voor je aan de slag gaan om het te regelen met de andere verzekeraar. Het is jammer dat het nu zondag is, ik zal ze maandag in ieder geval bellen. Bedankt voor de hulp tot nu toe!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een module voor verhaalrechtsbijstand bij de KNMV, in andere topics lees ik inderdaad dat als je die belt dat ze voor je aan de slag gaan om het te regelen met de andere verzekeraar. Het is jammer dat het nu zondag is, ik zal ze maandag in ieder geval bellen. Bedankt voor de hulp tot nu toe!

Dat helpt enorm. De verzekeraar zal het doorsturen naar de rechtsbijstandsorganisatie. Dat was voor KNMV twee jaar terug NRS rechtsbijstand. Daarna heeft de verzekeraar er ook niets meer mee te maken.

Je moet inderdaad rechtsbijstand meteen vanaf het begin inschakelen en hen alles laten regelen. Dat is ook een eis die in de polis staat, om te voorkomen dat jij zelf iets verkeerd zegt/doet. Mocht je rechtstreeks benaderd worden door de tegenpartij stuur die altijd door naar de rechtsbijstand.

Maar reken er wel op dat dit een paar maanden gaat duren. Mocht je in de tussentijd je motor willen laten repareren dan zul je zelf dit bedrag moeten voorschieten.
 
In hoeverre kan ik gewoon de motor laten repareren door mijn garage en dit dan vergoed krijgen? Gaan ze voor zo'n schade (~1000 euro misschien) een schade expert sturen, of kan mijn monteur dat ook beoordelen zonder dat ze achteraf moeilijk doen? Dan kan ik namelijk gewoon de garage de motor laten ophalen, kijken wat er allemaal mis mee is en alvast de nodige dingen repareren en weer doorrijden.
 
Nu ben ik net aangereden door een auto voor het stoplicht, van achteren, dus als het goed is word ik wel redelijk schadeloos gesteld. Ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen dus ik vraag van alles rond en ik heb nu het volgende begrepen:

- Ik heb alleen een simpele WA verzekering, maar de auto heeft schuld.
- Mijn verzekering gaat de schade vergoeden
- De motor is total loss als de reparatie meer zou kosten dan de dagwaarde van de motor
- In dat geval krijg ik de dagwaarde van de motor, als ik de motor inlever.

Nou roept dat een aantal vragen op waar ik het antwoord niet op kan vinden:

- Wat is de dagwaarde van mijn motor?
- Wat krijg ik als hij wel total-loss wordt verklaard maar ik hem toch wil houden?

Het is een Yamaha '95 XJ 600S Diversion.

Niet jou verzekering gaat dokken, maar de verzekering van de auto.

Indien TL, dan krijg je de dagwaarde. Die wordt bepaald adhv huidige waarde van vergelijkbare motoren en de staat van de je motor direct voor het ongeval.

De dagwaarde is trouwens enigszins onderhandelbaar. De verzekeraar gaat erg laag zitten, jij kan het hoger krijgen door zelf ook vergelijkbare motoren op internet te zoeken, foto's van je motor, recent onderhoud (facturen).

Schade wordt in eerste instantie vastgesteld door garage. Indien nodig, dan stuurt de verzekering eerst een expert langs ter controle. Pas na akkoord mag je hem laten maken. Vaak doen ze dat boven een x bedrag (iets van 500 euro).



Indien TL, dan gaat de motor in principe naar de verzekeraar. Afhankelijk van maatschappij, mag je het terugkopen voor de restwaarde. Soms kan dan niet.
 
Bedankt voor de uitleg. Ik heb net de schade gemeld via de site en daar staat dat indien nodig ze contact met me opnemen, dus dat zullen ze wel doen. Als ik het goed heb zal ik het volgende gaan doen:

- De garage bellen of ze de motor willen komen ophalen, en beoordelen wat er precies kapot is en wat dat zou kosten.
- Dit prijskaartje doorgeven aan de mensen van mijn rechtsbijstand.
- Wachten op akkoord en dan reparatie laten uitvoeren of deels zelf doen, met eigen geld.
- Geld terugkrijgen voor het ophalen, en wat de vastgestelde schade was.

Beetje jammer dat het zondag is, ik wil dat soort dingen altijd meteen gaan regelen :9
 
Bedankt voor de uitleg. Ik heb net de schade gemeld via de site en daar staat dat indien nodig ze contact met me opnemen, dus dat zullen ze wel doen. Als ik het goed heb zal ik het volgende gaan doen:

- De garage bellen of ze de motor willen komen ophalen, en beoordelen wat er precies kapot is en wat dat zou kosten.
- Dit prijskaartje doorgeven aan de mensen van mijn rechtsbijstand.
- Wachten op akkoord en dan reparatie laten uitvoeren of deels zelf doen, met eigen geld.
- Geld terugkrijgen voor het ophalen, en wat de vastgestelde schade was.

Beetje jammer dat het zondag is, ik wil dat soort dingen altijd meteen gaan regelen :9

Ik zou eerst het bericht van de verzekeraar afwachten, en dan pas kosten gaan maken mbt vervoer van de motor.

En heb je de schade gemeld bij de verzekeraar van de tegenpartij, of je eigen verzekering :?
 
Ik zou eerst het bericht van de verzekeraar afwachten, en dan pas kosten gaan maken mbt vervoer van de motor.

En heb je de schade gemeld bij de verzekeraar van de tegenpartij, of je eigen verzekering :?

Eens :Y Ik zou ook even afwachten.. anders kom je straks voor een verassing te staan met kosten die niet (volledig) gedekt worden.
 
Ik zou eerst het bericht van de verzekeraar afwachten, en dan pas kosten gaan maken mbt vervoer van de motor.

En heb je de schade gemeld bij de verzekeraar van de tegenpartij, of je eigen verzekering :?

Ik heb de schade gemeld bij mijn eigen verzekeraar als 'schade met tegenpartij (verhaalbaar)' zodat ze via de rechtsbijstand dat kunnen gaan verhalen op de tegenpartij. Zij hebben zelf melding gedaan bij hun verzekeraar van de schade, dus die zijn ook op de hoogte.
 
Ik heb de schade gemeld bij mijn eigen verzekeraar als 'schade met tegenpartij (verhaalbaar)' zodat ze via de rechtsbijstand dat kunnen gaan verhalen op de tegenpartij. Zij hebben zelf melding gedaan bij hun verzekeraar van de schade, dus die zijn ook op de hoogte.

Je zal echt moeten wachten op de verzekeraar die moet gaan dokken.
Niet je eigen, die heeft er niks mee te maken.

Sterker nog; ik denk dat je er zelfs een beetje achteraan moet gaan bellen :Y
 
Ik denk dat je even een melding moet doen bij je rechtsbijstand verzekeraar, kan zijn dat je deze gelijk hebt afgesloten met je motoverzekering dan kan het zijn dat ze dit gelijk even doorgeven maar toch om zeker te zijn zelf ook nog even doen...

Nog niet je motor naar de zaak brengen, als je niet laat reperaren daar brengen ze je vaak onderzoekskosten in rekening die je zelf mag dokken, regel dit dus ook met je rechtsbijstand...
 
vraagje:


ik heb gister een aanrijding gehad, met mijn auto

schuld ligt bij tegenpartij
maar... nu wil ik dit doorgeven aan mijn verzekeraar, zodat die de schade-experts kan inschakelen, kontakt kan opnemen met verzekeraar tegenpartij, etc. etc.
zeggen ze doodleuk ''we kunnen je niet helpen''

blijkt dat omdat ik wa beperkt casco verzekerd ben, ze mij niet willen helpen om de schade te verhalen op tegenpartij

dan moet ik mij maar gaan melden bij mijn rechtsbijstand verzekering (die niet via de autoverzekering loopt) of moet ik zelf aankloppen bij de verzekeraar van de tegenpartij...


simpel gesteld, is dat normaal? :')
ik ben niet schuldig, en betaal netjes mijn premie
kunnen ze toch assisteren? of wat?

of zie ik er nu zo raar tegenaan? eerste keer schade, dus nieuw met dit soort dingen :')
 
Zoals je kan lezen ben ik de afgelopen dagen ook daarmee bezig geweest, en wat ik heb begrepen is dat je het inderdaad in principe moet regelen met de verzekering van de tegenpartij of de tegenpartij zelf, maar handiger is om het de rechtsbijstand te laten doen, die kunnen dat namelijk voor je overnemen. Dat is de mijne nu ook voor mij aan het doen. Het maakt daarbij inderdaad niet uit of die bij je autoverzekering hoort of niet, aangezien je eigen autoverzekering er inderdaad niet aan te pas komt in dit geval.

Het kan wel zijn dat als je autoverzekering de schade (deels) dekt dat ze dit al kunnen uitkeren, en zij verhalen dat later dan weer op de tegenpartij. Dan kun je mogelijk sneller vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Zoals je kan lezen ben ik de afgelopen dagen ook daarmee bezig geweest, en wat ik heb begrepen is dat je het inderdaad in principe moet regelen met de verzekering van de tegenpartij of de tegenpartij zelf
even aan het teruglezen geslagen inderdaad

rechtsbijstand is inmiddels gevraagd, maarja, was al 5uur geweest voordat mijn mail+verhaal klaar was
dus even wachten tot morgen voor een reactie

maar dat zal wel goedkomen, zit nu dagwaarde te bekijken

iemand daar een blik op? vind marktplaats niet helemaal representatief :X
mijn auto zat nog in de garantie tot en met april '(

verder helemaal spikgaaf, dealer gekocht en onderhouden etc. van een oud vrouwtje geweest, noem het maar op
ocean-line vw golf uit 2003

als ik aanschafprijzen particulier kijk op MP zie ik gemiddeld iets van 4duizend euro
dagwaarde berekend via independer kom ik op een schammele 2.750 (ja heus :') )
en volgens de anwb koerslijst zo'n 4.450

dat zou in mijn geval betekenen dat ik er 1000 euro bij-in schiet -O-
 
Als jij hem negen maanden in bezit hebt en gekocht voor 5500 is er zo maar 1000 euro af ja in bijna een jaar tijd...

Maar je hebt vast de rekening nog en ga even kijken bij een garage wat het kost om hem te laten maken kun je eventueel beslissen om het wrak terug te kopen en zelf te gaan of laten maken...
 
vraagje:


ik heb gister een aanrijding gehad, met mijn auto

schuld ligt bij tegenpartij
maar... nu wil ik dit doorgeven aan mijn verzekeraar, zodat die de schade-experts kan inschakelen, kontakt kan opnemen met verzekeraar tegenpartij, etc. etc.
zeggen ze doodleuk ''we kunnen je niet helpen''

blijkt dat omdat ik wa beperkt casco verzekerd ben, ze mij niet willen helpen om de schade te verhalen op tegenpartij

dan moet ik mij maar gaan melden bij mijn rechtsbijstand verzekering (die niet via de autoverzekering loopt) of moet ik zelf aankloppen bij de verzekeraar van de tegenpartij...


simpel gesteld, is dat normaal? :')
ik ben niet schuldig, en betaal netjes mijn premie
kunnen ze toch assisteren? of wat?

of zie ik er nu zo raar tegenaan? eerste keer schade, dus nieuw met dit soort dingen :')

Ja :)

Je bent verzekerd voor schade door jouw schuld.

Je tegenpartij is dat ook. De verzekering van de tegenpartij moet je dus hebben, je eigen verzekering hebben er niets mee te maken.

En ze zullen je ook niet helpen, waarom zouden ze?

Enkel wanneer iemand een all risc verzekering heeft, zal de eigen verzekering iets doen.
Deels als extra (betaalde) service, deels omdat dan de eigen verzekering wel een belang heeft om eea snel en goed af te handelen.
 
even aan het teruglezen geslagen inderdaad

rechtsbijstand is inmiddels gevraagd, maarja, was al 5uur geweest voordat mijn mail+verhaal klaar was
dus even wachten tot morgen voor een reactie

maar dat zal wel goedkomen, zit nu dagwaarde te bekijken

iemand daar een blik op? vind marktplaats niet helemaal representatief :X
mijn auto zat nog in de garantie tot en met april '(

verder helemaal spikgaaf, dealer gekocht en onderhouden etc. van een oud vrouwtje geweest, noem het maar op
ocean-line vw golf uit 2003

als ik aanschafprijzen particulier kijk op MP zie ik gemiddeld iets van 4duizend euro
dagwaarde berekend via independer kom ik op een schammele 2.750 (ja heus :') )
en volgens de anwb koerslijst zo'n 4.450

dat zou in mijn geval betekenen dat ik er 1000 euro bij-in schiet -O-

Ten eerste: auto :N
Ten tweede: dagwaarde is dagwaarde. Ongeacht hoe duur jij iets hebt gekocht, je krijgt een dagwaarde terug.

Je zou hooguit de dagwaarde kunnen laten stijgen dmv facturen en foto's ed.
 
vraagje:


ik heb gister een aanrijding gehad, met mijn auto

schuld ligt bij tegenpartij
maar... nu wil ik dit doorgeven aan mijn verzekeraar, zodat die de schade-experts kan inschakelen, kontakt kan opnemen met verzekeraar tegenpartij, etc. etc.
zeggen ze doodleuk ''we kunnen je niet helpen''

blijkt dat omdat ik wa beperkt casco verzekerd ben, ze mij niet willen helpen om de schade te verhalen op tegenpartij

dan moet ik mij maar gaan melden bij mijn rechtsbijstand verzekering (die niet via de autoverzekering loopt) of moet ik zelf aankloppen bij de verzekeraar van de tegenpartij...


simpel gesteld, is dat normaal? :')
ik ben niet schuldig, en betaal netjes mijn premie
kunnen ze toch assisteren? of wat?


of zie ik er nu zo raar tegenaan? eerste keer schade, dus nieuw met dit soort dingen :')

Zoals ook eerder aangegeven; sommige verzekeringen bieden bijstand inderdaad als service. Soms kan je het naast je aansprakelijkheid er apart bijnemen. Maar als dat niet in je voorwaarden staat, heb je er standaard geen enkel recht op.
Gelukkig heb je een andere rechtsbijstand, dus niets aan de hand, zou ik zeggen.
Zolang het om relatief kleine materiele schades gaat, zal dat absoluut voldoende zijn. De echte drama's komen pas als je zware letselschade wilt verhalen.
 
Zoals ook eerder aangegeven; sommige verzekeringen bieden bijstand inderdaad als service. Soms kan je het naast je aansprakelijkheid er apart bijnemen. Maar als dat niet in je voorwaarden staat, heb je er standaard geen enkel recht op.
Gelukkig heb je een andere rechtsbijstand, dus niets aan de hand, zou ik zeggen.
Zolang het om relatief kleine materiele schades gaat, zal dat absoluut voldoende zijn. De echte drama's komen pas als je zware letselschade wilt verhalen.
Rechtsbijstand is geen vanzelfsprekendheid.

Regelmatig zijn vervoer en arbeid uitgesloten en kun/moet je dat aanvullend regelen. Even nakijken dus.
 
Ik weet niet of mijn vraag hier al een keer gesteld is, want 100 pagina's doorlezen wordt wat veel. Ik ga waarschijnlijk binnen een half jaar een nieuwe motor kopen. Ik heb al even bij de verzekeringen gekeken. Momenteel zit ik bij unive en heb ik alleen een WA verzekering. Dat is maar 8 euro per maand. Als ik een nieuwe motor heb wil ik deze wel all risk gaan verzekeren. Als ik bij unive kijk kom ik ergens in de 60 euro uit. Als ik bij ANWB kijk en dan de duurste verzekering (soort all risk +) dan betaal ik maar ergens in de 30 euro. Ik vroeg mij af of het verstandig is om over te stappen naar een bijna de helft goedkopere verzekering, of dat Unive ook echt een heel stuk beter is.
 
Ik weet niet of mijn vraag hier al een keer gesteld is, want 100 pagina's doorlezen wordt wat veel. Ik ga waarschijnlijk binnen een half jaar een nieuwe motor kopen. Ik heb al even bij de verzekeringen gekeken. Momenteel zit ik bij unive en heb ik alleen een WA verzekering. Dat is maar 8 euro per maand. Als ik een nieuwe motor heb wil ik deze wel all risk gaan verzekeren. Als ik bij unive kijk kom ik ergens in de 60 euro uit. Als ik bij ANWB kijk en dan de duurste verzekering (soort all risk +) dan betaal ik maar ergens in de 30 euro. Ik vroeg mij af of het verstandig is om over te stappen naar een bijna de helft goedkopere verzekering, of dat Unive ook echt een heel stuk beter is.
Daar kom je maar op één manier achter: voorwaarden vergelijken! Wat is je eigen risico, wat is wel/niet verzekerd, vervoerskosten, rechtsbijstandmodulen, opzittendenmodule, accessoires, noem maar op...

Je opgebouwde schadevrije jaren bij Univé neem je mee naar een andere verzekering, vul die ook goed in bij een premieberekening.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan