Centraal verzekerings(vragen) topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

kawasnellie

Die hard MF'er
29 feb 2004
661
0
Putten
Beste MF-ers,

Als je het hebt over verzekeringen dan heb je het vaak meteen ook over een bron van misverstanden, onduidelijkheden, en soms ergernis.

Gelukkig is veel op voorhand gewoon te voorkomen, als je maar weet hoe het werkt.

Nou is het absoluut niet mijn bedoeling om hier een spoedcursus verzekeringen te gaan geven, maar wellicht kan ik jullie als mede MF-er helpen met het beantwoorden van veel gestelde vragen over b.v.:
-(motor)verzekeringen
-royementsverklaringen
-schadevrije jaren
-4,6 of 8 ventielenpolissen
-eigen risico's
-verschillen tussen WA WA+ en all-risk verzekeringen
-regelmatige bestuurders
-B/M ladders
-schadeformulieren
-verhaalsbijstand of rechtsbijstand
-opzittenden verzekeringen

en wat jullie zoal nog meer kunnen bedenken. MAAK ME GEK!
-
*O* LET OP! *O*
Er moeten wel een paar spelregels in acht worden genomen:

1. In dit topic mag géén reclame worden gemaakt.
2. Vragen hoeveel jouw motorverzekering gaat kosten heeft geen zin, hierop mag ik niet antwoorden (reclame!!) surf hiervoor dus gewoon naar de site van de gewenste aanbieder.
3. Iedere hulp van collega tussenpersonen/verzekeraars is welkom, maar houdt het informatief en zonder propaganda s.v.p.!
4. Antwoorden worden door mij zo zorgvuldig mogelijk gegeven, maar om het leesbaar te houden is het niet te doen om alle uitzonderingen óók op te sommen, dus ff in vaktaal: er kunnen géén rechten aan ontleend worden.

***update spelregels per 03-11-2010***

5. In de dikke 70 pagina's die dit topic inmiddels behelst worden regelmatig vragen gesteld over hoe je de verzekeraar zodanig om de tuin kunt leiden dat hij dubieuze zaken toch accepteert of de waarheid zo kunt verdraaien dat je tóch een uitkering kunt lospeuteren. |(
Voor al deze personen geldt één standaard advies: Eerlijk duurt het langst!!
(helaas soms letterlijk, dat zal ik niet ontkennen.....).
Vragen staat dus vrij, maar verwacht hier geen "how to f*** a insurancecompany"
Alvast bedankt !! :}
 
Laatst bewerkt:
Nu hoef ik dus bikerpolis.nl geen emailtje te sturen met mijn vragen *O*


;)



Copyright ©2005 Bikerpolis.nl

Bovenstaande even veranderen op je :? site aub :)
 
O, dan heb ik er wel een:

Waarom wordt de premie altijd berekend aan de hand van de nieuwwaarde, terwijl deze nooit uitgekeerd wordt?


Dat is eigenlijk vrij simpel, een verzekeraar gaat eigenlijk uit van het gemiddelde. dus zij kijken naar de gemiddelde premie voor alle motoren en hun gemiddelde schadelast en gemaakte kosten.

met andere woorden:
iemand met een splinternieuwe motor betaald eigenlijk te weinig voor zn all-risk (WA+casco) verzekering en iemand met een motor van 10 jaar oud betaald dus eigenlijk te veel.

Hierdoor houden ze de premie's dus binnen de grenzen en calculeren ze op deze manier in dat ze de volle mep moeten uitkeren aan iemand die net 20 euro voor de eerste maand betaald heeft.

Er is overigens wel een tussenoplossing voor oudere motoren met een lage(re) dagwaarde, en dat is een ALL-risk dekking tot maximaal 2500,- euro.

oftewel: bij een schuldschade (bv vallen) is de eerste 2500,- schade aan de eigen motor volledig gedekt, verder is de motor gewoon obv WA+beperkt casco verzekerd, dus bij diefstal oid ontvang je gewoon de volledige dagwaarde.

misschien ideetje??
 
Nu hoef ik dus bikerpolis.nl geen emailtje te sturen met mijn vragen *O*

Copyright ©2005 Bikerpolis.nl

Bovenstaande even veranderen op je :? site aub :)



@ Rat&Mouse :

Vragen mogen altijd, maar we hadden afgesproken hier geen reclame te maken toch? :N


@orpheus: bovenstaande post mag weg hoor! thx!
 
Laatst bewerkt:
@ Rat&Mouse :

Vragen mogen altijd, maar we hadden afgesproken hier geen reclame te maken toch? :N


@duderuud: bovenstaande post mag weg hoor! thx!
Het was niet mijn bedoeling reclame te maken, maar als je op je 'huisje' klikt, zie ik die site namelijk :Y
 
Ik dreig dit jaar iets over het maximale aantal km's van 20.000 heen te gaan. Wat nu? (Univé)

Hoeveel heb je vorig jaar gereden?
Op zich is het nl geen probleem als het gemiddelde maar rond de 20.000 blijft.

anders ff bellen met de univé en het kilometrage op onbeperkt laten zetten.
(geeft wel een hogere premie uiteraard)
 
@kawasnellie

Ik rij nog geen jaar.... Maar met vakanties e.d. kan het aantal kilometers snel oplopen. Wellicht zit ik er volgend jaar weer onder. Maar misschien ook niet.
Ik vondt de premie voor een ongelimiteert aantal km's wel heel erg hoog namelijk.
 
@kawasnellie

Ik rij nog geen jaar.... Maar met vakanties e.d. kan het aantal kilometers snel oplopen. Wellicht zit ik er volgend jaar weer onder. Maar misschien ook niet.
Ik vondt de premie voor een ongelimiteert aantal km's wel heel erg hoog namelijk.

tja, de maatschappij zal alléén bij een eventuele schade de km stand opvragen, zit je er dan (structureel) boven dan hebben ze het recht de premie met terugwerkende kracht aan te passen.

dus als je het niet zeker weet, kijk het dan eerst ff aan voorlopig.

veilige km gewenst! :]
 
Kawa, goed initiatief. Het verzekeringsbos is inderdaad zeer ondoorzichtig. Offertes lopen uiteen van 20€ to 90€ per maand en niet alle aanbieders zijn even duidelijk in de voorwaarden en kleine letters.

Ik ben benieuwd waar we op uit gaan komen. Onze twee nieuwe Raptors hebben toch echt een polisje nodig. Maar dat buiten dit topic *D

Suc7

Sailor
 
Dit topic komt als geroepen, heb vandaag namelijk een Yamaha Fazer 600 uit 1999 gekocht en ben ook in de wereld van de verzeringen aan het neuzen :Z

Aangezien ik nog geen autoverzekering of iets dergelijks heb, heb ik ook geen ervaring met dit gebeuren.

Waar zou ik op moeten letten of kan er voor mij niet veel verschillen tussen alle verzekeraars(qua prijs en voorwaarden)?
Is het de moeite waard om alle verzekeraars af te bellen voor een prijsopgave, of kan ik net zo goed bij de bekende (ANWB etc) een verzekering afsluiten?

Schadevrije jaren, hoe wordt hiernaar gekeken? Aangezien ik nu anderhalf jaar geregeld in de auto van mijn pa rij, waarmee ik nog geen schade heb gehad, heeft dit dan ook betrekking op een motorverzekering??

Dat was het wel zo'n beetje volges mij :P
 
Dit topic komt als geroepen, heb vandaag namelijk een Yamaha Fazer 600 uit 1999 gekocht en ben ook in de wereld van de verzeringen aan het neuzen :Z

Aangezien ik nog geen autoverzekering of iets dergelijks heb, heb ik ook geen ervaring met dit gebeuren.

Waar zou ik op moeten letten of kan er voor mij niet veel verschillen tussen alle verzekeraars(qua prijs en voorwaarden)?
Is het de moeite waard om alle verzekeraars af te bellen voor een prijsopgave, of kan ik net zo goed bij de bekende (ANWB etc) een verzekering afsluiten?

Schadevrije jaren, hoe wordt hiernaar gekeken? Aangezien ik nu anderhalf jaar geregeld in de auto van mijn pa rij, waarmee ik nog geen schade heb gehad, heeft dit dan ook betrekking op een motorverzekering??

Dat was het wel zo'n beetje volges mij :P

Hoi Dreesman, gefeliciteerd met je aankoop!
ANWB is een optie, maar in jouw geval denk ik niet de goedkoopste aanbieder omdat je nog geen 24 bent.
Helaas kun je de jaren die je met de auto van je pa hebt gereden niet meenemen, omdat je hiervoor een verklaring van de maatschappij nodig hebt (zgn. B/M verklaring of Royementsverklaring) waarop staat dat jij de regelmatige bestuurder was die schadevrij heeft gereden.

Ik weet niet hoe lang jij je A-rijbewijs hebt, maar ieder jaar dat je die in je bezit hebt levert bij sommige maatschappijen ook extra korting op, dus daar zou je nog even naar kunnen kijken.

Je schrijft niet hoe je je nieuwe bike verzekeren wilt, maar in de eenvoudige WA dekking zijn die te verwaarlozen.
denk je aan WA+(beperkt casco) of All risk (volledig casco) dan zijn dingen als eigen risico, antidiefstalmaatregelen, (snelle) no claim opbouw, auto/motor koppeling enzo zaken waar je op kunt/moet letten.

suc6 en veel rijplezier!!
 
Mijn complimenten voor de heren van bikerpolis.
Bikerpolis, bedankt.
:}

Graag gedaan!!
Ik ben blij dat we jou probleem konden oplossen!
enne......Jij ook bedankt voor de vlaai!! :}

even weer ON-TOPIC:

Een invordering rijbewijs kan dus grote problemen geven! |( |(

Een tip dus:

Wordt je rijbewijs toch ingevorderd doordat je de naald over die magische 50 km te hard grens duwt, laat dan de verzekering gewoon doorlopen!!

Is deze periode te lang, dan kun je m ook nog laten schorsen (motor + polis)dat geeft verder ook geen problemen. Zodra je weer mag rijden dan meldt je de motor weer aan en kan de verzekering gewoon weer doorlopen.

Zeg dus in géén geval de verzekering op!
Bij het aangaan van een nieuwe polis (óók een autoverzekering) ben je n.l. verplicht te vermelden dat je rijbewijs ooit is ingevorderd (of in ieder geval de afgelopen 5 jaar)
Dit is voor veel maatschappijen al op voorhand reden om je te weigeren, en dan zijn de problemen nog véél groter, want op de meeste aanvraagformulieren staat de vraag of je
OOIT (!!) bent geweigerd door een verzekeringsmaatschappij en daarmee heb je dan dus meteen een soort “levenslang” te pakken!

Dus, voorkomen is beter dan genezen, en gebeurt het je echter toch, zorg dan dat je bij het aanvragen van een nieuwe verzekering, net als YamaMocro, gewoon precies verteld wat er gebeurt is, hoe lang het geleden is en houdt daarbij geen informatie achter !

Er bestaat in Nederland n.l. het CIS (centraal informatie systeem) waarin alle noemenswaardige zaken vermeld staan van verkeersdeelnemers.
(je zou kunnen zeggen een soort BKR maar dan voor bestuurders van motorvoertuigen)
Het niet (volledig)melden van relevante gebeurtenissen levert dan dus onherroepelijk een afwijzing op op basis van verzwijging. Dit kan zelfs achteraf gebeuren, als men er b.v. pas bij een schade achterkomt dat de aanvraag niet klopt met de werkelijkheid.
De gevolgen dáárvan kun je dan wel raden.
 
hallo,

heb onlangs een aanrijding met een konijn gehad, en ben daar door inderuit geschoven.

nu staat het volgende in mijn polis:
aantoonbare botsing met dieren. schade als gevolg hier van ontstaan door botsing met andere zaken is niet mee verzekerdt.

mijn vraag is nu zal de verzekering dit gaan vergoeden?

bvd

gr niels
 
Hoi Hoi,

Ik heb ook nog een vraag naar aanleiding van een discussie, die ik had.

Ik heb een nieuwe motor en omdat ik het zonde vind als er iets gebeurd heb ik hem all-risk verzekerd. Nou had een vriend pas geleden de volgende opmerking gemaakt (let op niet een "echte" quote):

het is onzin om je motor all-risk te verzekeren. Wanneer je een ongeluk hebt, is de motor total loss en krijg je alsnog de dagwaarde vergoed, ondanks het type dekking. Bovendien is bijna ieder ongeluk een total loss van de motor omdat het frame vaak verbogen raakt.

Is dit zo? Hoe zit het dan met WA-plus en een schade waar jij als motor verantwoordelijk voor bent? En hoe zit het dan met 1-zijdige ongelukken?

Betekent dit dan dat het full-casco voor motoren een frace is en niet de moeite waard?

graag de mening van de experts.
 
Hoi Hoi,

Ik heb ook nog een vraag naar aanleiding van een discussie, die ik had.

Ik heb een nieuwe motor en omdat ik het zonde vind als er iets gebeurd heb ik hem all-risk verzekerd. Nou had een vriend pas geleden de volgende opmerking gemaakt (let op niet een "echte" quote):Is dit zo? Hoe zit het dan met WA-plus en een schade waar jij als motor verantwoordelijk voor bent? En hoe zit het dan met 1-zijdige ongelukken?

Betekent dit dan dat het full-casco voor motoren een frace is en niet de moeite waard?

graag de mening van de experts.
Bij all-risk krijg je altijd je centen, ook als je hem zelf plat gereden hebt en bij WA+ krijg je in het laatste geval niks...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan