centrale onderzoeksvraag voor scriptie

Status
Niet open voor verdere reacties.

pattyboob

MF'er
27 okt 2006
51
0
lelystad
Hey!

voor mijn scriptie moet ik nu een centrale onderzoeksvraag verzinnen om vervolgens te onderzoeken. Deze moet btrekking hebben op duurzaamheid. Nu leek het mij leuk om een scriptie te schrijven met betrekking tot motoren/motorrijders/ motorbranche en duurzaamheid. Zijn er misschien mensen met goede suggesties?
 
Duurzaamheid aangaande... wat? Iets is duurzaam op het moment dat het voldoet aan het algemene verwachtingspatroon van de gebruiker :)
 
Misschien een Ducati imago-onderzoek?

Ducati's rammelen, trillen en zijn alles behalve duurzaam. Het is echter wel een 'levendige' fiets. Zo worden ze ook bewust geproduceerd met 2e klas materialen. Het gevoel dat de berijder heeft dat hij echt op een motor rijd, ipv op een japanse 13-in-een-dozijn fiets, weegt voor ducatisten echter zwaarder dan het nadeel van duurzaamheid. Zo heeft iedereen zijn eigen gedachtes over kwaliteit.

Misschien wel een interessante stelling?
 
Laatst bewerkt:
Duurzaamheid in de zin dat het product lang meegaat, of (aansluitend op lekker hip zijn) duurzaam in de zin dat het niet bijzonder veel schade aan het milieu doet? In dat laatste geval zou je je misschien kunnen richten op de milieurichtlijnen voor motoren, de verschillen met autos, of richtlijnen voor circuits (Assen)...
 
Misschien iets in de trant van: zuiniger rijden ook op de motor? Hoe motoren het milieu ontlasten doordat ze minder ruimte innemen. Maar ook de vraag of motoren echt wel zo goed zijn voor het milieu (in de zin van: hoe zit het met de uitstoot, het lawaai (blerpijpen en zo)

Maar ook een goed onderzoek of motoren het fileprobleem kunnen aanpakken (stel je voor dat de helft van de automobilisten met de motor zou gaan..wat voor problemen kom je dan tegen...

Mocht je meer willen sparren over onderwerpen... dan geef maar een gil...

Job
 
welk aspect van duurzaamheid wil je gaan onderzoeken?
economisch, milieu, eigen plezier?
Welke definitie van duurzaamheid hanteer je?

Motoren op LPG/Diesel?
Kwalitiet van motorfietsen
Waarom loodvervanger?
Wat is duurzamer: elke paar jaar nieuwe fiets kopen of de oude oprijden?
Wat de toen met oude/huidige motorfietsen? (recyclebaar?)
Wat dacht je van de olie uit de versnellingsbakken? is daar wat mee te doen?
 
Bedenk zelf eens wat, of wil je dat wij ook je scriptie nog voor je gaan schrijven ?


Zou niet gek zijn *O*

Nee joh, ik wil er graag wat van leren en een goed onderzoek doen. Ik weet dat een goed begin het halve werk is. Als ik een goede centrale onderzoeksvraaag heb en suggesties heb, heb ik minder kans dat ik straks in de loop van mijn scriptie in de problemen kom. Een interessante, haalbare onderzoeksvraag bedenken die tevens een bijdrage levert aan bestaand onderzoek is nu eenmaal niet zo makkelijk als het lijkt.
 
mmmm ben er nog niet over uit. Nog meer suggesties? Misschien van een paar studenten?
Ik bén student! :(

Maareh, laat eens horen dan wat je zelf bedacht hebt zodat het wat meer tweerichtingsparren kan worden. ;) Ben zelf nu ook een onderzoeksthema aan het bedenken voor een scriptie (premaster Marketing) - 't is inderdaad niet eenvoudig, maar het helpt als je even verder denkt en praat. Dan kunnen wij misschien ook helpen met verderbouwen op ideeën, in plaats van losse flodders te blijven schieten. :+
 
Ik zie hier allerlei suggesties voorbij komen, maar je reageert niet op de suggesties. Vertel eens van de suggesties wat je ervan vindt.

Dan kunnen we misschien wat doel gerichter gaan nadenken. En wie weet gaan mensen dan hun suggestie ook beargumenteren.

Op het eerste gezicht kan iets helemaal niks lijken. Maar een goede argumentatie kan daar een hoop aan veranderen.
 
Voor wat voor studie is het eigenlijk? Ook niet onbelangrijk.

Je kunt denken aan de duurzaamheid van een imago van het merk. Kan dat een stootje hebben of wijzigt zich dat snel? Zijn er merken die 15 jaar geleden nog kud waren en nu top (KTM?).

Of denkt de doorsnee motorrijder na over duurzaamheid en in welk opzicht?
 
Met duurzaamheid bedoel ik dat er bij het ontwerpen/ fabriceren van bijvoorbeel motorkleding/ motorfietsen rekening wordt gehouden met het milieu en daarmee met toekomstige generaties. Ik heb wel aardige voorbeelde gezien zoals het voorbeeld van het asfalt en een 2-tak/4-tak cilinder, maar dit zijn vrij moeilijke onderwerpen om te onderzoeken.

Ik werk zelf in een motorzaak en verkoop motorkleding, dus op zich kan ik makkelijk contact zoeken met leveranciers e.d. Vragen stellen aan motorrijders zal dus ook geen probleem worden. Ik heb al een ideetje, maar misschien is het verstandig om die maar voor me te houden. Maar als iemand een idee heeft waarbij ik leveranciers/producenten/motorrijders kan betrekken, dan hoor ik het graag.

Ik doe dit onderzoek voor mijn bachelorscriptie Bedrijfseconomie
 
Laatst bewerkt:
Centrale vraag: wat gaat er door de hersens van een vlieg heen als die zich te pletter vliegt op je vizier?















Zijn reet. :+

En vandaag de eerste (vier) niet-vliegensvlugge vliegen al weten te verschalken. :] :r :9



Maar het is idd. ook nog vrijdag, duss :W
 
Met duurzaamheid bedoel ik dat er bij het ontwerpen/ fabriceren van bijvoorbeel motorkleding/ motorfietsen rekening wordt gehouden met het milieu en daarmee met toekomstige generaties. Ik heb wel aardige voorbeelde gezien zoals het voorbeeld van het asfalt en een 2-tak/4-tak cilinder, maar dit zijn vrij moeilijke onderwerpen om te onderzoeken.

Ik werk zelf in een motorzaak en verkoop motorkleding, dus op zich kan ik makkelijk contact zoeken met leveranciers e.d. Vragen stellen aan motorrijders zal dus ook geen probleem worden. Ik heb al een ideetje, maar misschien is het verstandig om die maar voor me te houden. Maar als iemand een idee heeft waarbij ik leveranciers/producenten/motorrijders kan betrekken, dan hoor ik het graag.

Ik doe dit onderzoek voor mijn bachelorscriptie Bedrijfseconomie
Levensduur van motorkleding :)
 
Kan iemand voor mij ook even een goede probleemstelling maken dan? + onderzoeksvragen? Wacht, doe mij gewoon een hele scriptie! Kansloos dit :') Je zoekt toch een opdracht inclusief opdrachtgever en aan de hand daarvan ga je een scripte schrijven, niet aan de hand van een onderwerp duurzaamheid.
 
Kan iemand voor mij ook even een goede probleemstelling maken dan? + onderzoeksvragen? Wacht, doe mij gewoon een hele scriptie! Kansloos dit :') Je zoekt toch een opdracht inclusief opdrachtgever en aan de hand daarvan ga je een scripte schrijven, niet aan de hand van een onderwerp duurzaamheid.
Op HBO-niveau is er doorgaans een opdrachtgever en opdracht, op universiteit wordt vaker een paper geschreven zonder directe aanleiding. ;)
 
misschien het verband tussen motorrijders die met pak rijden en motorrijders zonder pak (tov ongevalscijfers)
 
Kan iemand voor mij ook even een goede probleemstelling maken dan? + onderzoeksvragen? Wacht, doe mij gewoon een hele scriptie! Kansloos dit :') Je zoekt toch een opdracht inclusief opdrachtgever en aan de hand daarvan ga je een scripte schrijven, niet aan de hand van een onderwerp duurzaamheid.

Ga lekker buiten spelen of je eigen ter pletter rijden, lul!!

Ik zeg net dat ik al een idee heb, maar graag ook nog andere suggesties hoor. Eerst LEZEN voordat je kritiek geeft. Trouwens, als mensen alleen zin hebben om anderen af te zeiken, moet je niet in dit topic wezen, dit is een serieus onderwerp. Daarbij ben ik VERPLICHT een onderwerp m.b.t. duurzaamheid te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan