Cf moto ervaring

Ik heb hier nog niets gelezen over de MT450. Valt voorlopig ook nog niet veel over te zeggen natuurlijk, want hij is er nog niet.
Maar dit is wel de eerste Chinees die me weet te interesseren omdat 'ie een segment creëert waarvan ik me al jaren afvraag waarom het niet bestaat.
Misschien vergis ik me daar wel in; dan hoor ik het ook graag.
 
Ik heb hier nog niets gelezen over de MT450. Valt voorlopig ook nog niet veel over te zeggen natuurlijk, want hij is er nog niet.
Maar dit is wel de eerste Chinees die me weet te interesseren omdat 'ie een segment creëert waarvan ik me al jaren afvraag waarom het niet bestaat.
Misschien vergis ik me daar wel in; dan hoor ik het ook graag.
Ziet er inderdaad interessant uit :Y
Ik denk dat je daar een Honda NX500 tegenover zou kunnen zetten:
Overzicht

Ik heb de specificaties niet één op één langs elkaar gelegd, maar denk dat dit het dichtste bij komt.
Anders komt je op een Royal Enfield - Himalayan 450, maar dat is een totaal ander type motorblok.
 
Nu zag ik vorige week een berichtje dat Kawasaki de prijzen van het middensegment heeft verlaagd.
Dat wil zeggen dat een Kawasaki Z500 SE op €7049,- komt.
Dat tegenover de CFMOTO 450NK die voor €7199,- in de boeken staat.

Dan vraag ik mij toch af, nu de prijzen de andere kant op kantelen, hoe interessant zo'n chinees nog is.
Zelf heb ik ooit een uitstapje gewaagd naar Hyosung en we weten allemaal hoe dat liep.
Importeurs komen en gaan, onderdelen kun je alleen nog via de kanalen vanuit het land van herkomst krijgen.

Als ik nu voor de keuze zou staan zou ik voor de Kwaak gaan, dan weet je iig zeker dat je over 20 jaar nog steeds elk onderdeeltje gewoon in NL kunt krijgen.
En je houd €150,- benzinegeld in de zak, ook wat waard natuurlijk *D

Onderhoudsschema van de Kawasaki is ook iets voordeliger dan die van de 450 CFMoto. Maar dat is met name voor de olie, dat is in principe makkelijk zelf te doen. Het 270 graden geluid van de CFMoto is wel mooier dan de 180 graden kruk van Kawasaki, maar je hebt wel gelijk dat onderdelen over 20 jaar nog te krijgen zijn voor de Kawasaki. Bij CFMoto is dat inderdaad de vraag, al timmeren ze echt wel heel erg goed aan de weg. De kans is er dus wel dat onderdelen ook straks beschikbaar zijn.

Maar het klopt wel dat CFMoto qua prijs nu te hoog is door die zet van Kawasaki, om een gokje te wagen. Hyosung was toen wel mooi, 3500 euro voor een Comet 650. Maar goed, succes daar nu mee. Ga je voor zekerheid qua beschikbaarheid van onderdelen, dan moet je gewoon voor die Kawasaki gaan.
 
Ziet er inderdaad interessant uit :Y
Ik denk dat je daar een Honda NX500 tegenover zou kunnen zetten:
Overzicht

Ik heb de specificaties niet één op één langs elkaar gelegd, maar denk dat dit het dichtste bij komt.
Anders komt je op een Royal Enfield - Himalayan 450, maar dat is een totaal ander type motorblok.
Nu je 't zo zegt bedenk ik me dat die nieuwe Himalayan met watergekoeld blok misschien ook wel in hetzelfde vaarwater kan komen.
Alleen zo spijtig van dat design, maar goed dat is voer voor een ander topic.
 
Erg leuke fiets ja die Himalayan, zeker nu Enfield de moderne wereld betreed met een full color tripper dash en rij-modi e.d.
Ik weet alleen niet of zo'n 450cc single mij op de lange termijn gaat bevallen, alhoewel 40pk voor een beetje spelen op de zandpaden ruimvoldoende zou moeten zijn.
 
Onderhoudsschema van de Kawasaki is ook iets voordeliger dan die van de 450 CFMoto. Maar dat is met name voor de olie, dat is in principe makkelijk zelf te doen. Het 270 graden geluid van de CFMoto is wel mooier dan de 180 graden kruk van Kawasaki, maar je hebt wel gelijk dat onderdelen over 20 jaar nog te krijgen zijn voor de Kawasaki. Bij CFMoto is dat inderdaad de vraag, al timmeren ze echt wel heel erg goed aan de weg. De kans is er dus wel dat onderdelen ook straks beschikbaar zijn.
Maar heb je jouw motor dan nog wel over 20jr?

Ik zou er meer zorg van hebben, als ik op vakantie in de binnenlanden van Roemenië panne zou krijgen.
Wie gaat mij daar helpen en de benodigde onderdelen leveren?

Nou ja, de meeste motorfietsen doen niet meer dan 'een rondje om de kerk'. Dan speelt dat niet.
 
Maar heb je jouw motor dan nog wel over 20jr?

Ik zou er meer zorg van hebben, als ik op vakantie in de binnenlanden van Roemenië panne zou krijgen.
Wie gaat mij daar helpen en de benodigde onderdelen leveren?

Nou ja, de meeste motorfietsen doen niet meer dan 'een rondje om de kerk'. Dan speelt dat niet.
20 jaar is misschien wat overdreven, maar ze rijden nog steeds rond, misschien niet meer bij de eerste of tweede eigenaar, maar ze rijden nog wel.
Mijn Hyosung als voorbeeld nemende, daar was naar een paar jaar al zo goed als niks meer voor te krijgen.
Dat in combinatie met de vertrokken importeurs en wederom problemen met de reeds nieuw type cilinderkoppen hebben mij destijds doen besluiten om voortaan wat voorzichter te zijn met de nieuwkomers op de markt ;)

In vergelijk, mijn Honda komt uit '86, als die vandaag kapot gaat, bestel ik vandaag het vervangende onderdeel en staat morgen de pakketdienst op mijn stoep.
Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met een onderdeeltje uit zuid Korea of China.
 
20 jaar is misschien wat overdreven;)

In vergelijk, mijn Honda komt uit '86, als die vandaag kapot gaat, bestel ik vandaag het vervangende onderdeel en staat morgen de pakketdienst op mijn stoep.
Mijn Yamaha FZ750 van 39 jr is dus nog 1 jaar ouder.
Tot paar jaar terug waren sloopdelen meestal nog wel te vinden.
Dat wordt steeds minder. Je moet er soms echt voor zoeken.

Veel onderdelen zijn ook nog wel bestellen, maar ook daar steeds vaker 'uitverkocht'. (bijv cmsnl)
Dat geldt op dit moment voor een 'gevormde' brandstofslang onder uit de tank.
Universele slang voldoet (voor nu) dan wel, maar ik blijf toch een originele zoeken. (kans op knikken)
 
Maar heb je jouw motor dan nog wel over 20jr?

Ik zou er meer zorg van hebben, als ik op vakantie in de binnenlanden van Roemenië panne zou krijgen.
Wie gaat mij daar helpen en de benodigde onderdelen leveren?

Nou ja, de meeste motorfietsen doen niet meer dan 'een rondje om de kerk'. Dan speelt dat niet.

Een van de twee heb ik nu 8 jaar, de ander ook alweer ruim 4 jaar. Maar voorheen wisselde ik om het jaar wel van motor. Nu niet echt nodig nu ik elk jaar diverse motoren onder mijn kont heb om wat over te schrijven. Maar heeft de gemiddelde motorrijder zijn/haar motor nog over 20 jaar? Waarschijnlijk niet. Maar stel je koopt een oudere 2e hands motor, dan zijn die onderdelen nog wel gewoon te krijgen bij de Japanse merken.

Onderweg wil je idd wel aan onderdelen kunnen komen. Maar afhankelijk van waar je zit, kan dat ook voor grote merken soms best even wat tijd kosten, al komt het wel richting de plek waar je zit.
 
Maar stel je koopt een oudere 2e hands motor, dan zijn die onderdelen nog wel gewoon te krijgen bij de Japanse merken.
Als jij weet waar ik die brandstof-slang zou kunnen kopen..................?

Een slang van de sloop lijkt niet de goede oplossing.
Mijn slang was verteerd, dat betekent dat slangen van andere FZ's ook al in vergevorderd stadium zullen zijn.
Daarom ga ik bij voorkeur voor 'nieuw'.
 
Als jij weet waar ik die brandstof-slang zou kunnen kopen..................?

Een slang van de sloop lijkt niet de goede oplossing.
Mijn slang was verteerd, dat betekent dat slangen van andere FZ's ook al in vergevorderd stadium zullen zijn.
Daarom ga ik bij voorkeur voor 'nieuw'.

We hadden het over 20 jaar oude motoren, jij komt er met eentje die nagenoeg 2x zo oud is!

Weet je misschien wie de fabrikant is, dat je daar nog wat kan proberen? Of dat wellicht de importeur nog tips heeft? Op eBay nog gezocht? Al zit je dan met hetzelfde probleem dan slangen van die leeftijd ook niet meer betrouwbaar zijn.
 
Allemaal al geprobeerd.
Een slang die jaren in het (donker hoop ik) magazijn ligt, zal nog beter zijn dan wanneer die al 100.000km op de motor heeft gezeten.

Origineel Yamaha onderdeel?
Wrs zal ook deze bij Yamaha ooit zijn aangeleverd door een externe rubber-boer. Vind die maar eens!

Onderdeel niet (meer) te vinden op ebay/ marktplaats/ motorparts-on-line.
Ja, ik zou de importeur nog een keer kunnen bellen. Verwacht daar niet veel van.
 
Allemaal al geprobeerd.
Een slang die jaren in het (donker hoop ik) magazijn ligt, zal nog beter zijn dan wanneer die al 100.000km op de motor heeft gezeten.

Origineel Yamaha onderdeel?
Wrs zal ook deze bij Yamaha ooit zijn aangeleverd door een externe rubber-boer. Vind die maar eens!

Onderdeel niet (meer) te vinden op ebay/ marktplaats/ motorparts-on-line.
Ja, ik zou de importeur nog een keer kunnen bellen. Verwacht daar niet veel van.
Maar een standaard benzineslang zou toch moeten volstaan?
Kun je op het punt waar hij kan knikken niet zo'n knietje of 90° hoekstukje tussen zetten? (Of hoe zo'n verloopstukje mag heten)
 
Zoals jij voorstelt zouden het (op korte afstand van elkaar) 1 knietje en een 180°-bocht moeten worden.

Die universele slang zit er nu met een rare boog op.
Het werkt, maar echt tevreden ben ik er niet over.
 
Ik zag hier een CF Moto tussen speelgoed staan.
a836cf38-57d4-4167-b21c-d2c1eecbb2b8_Original.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan