chain lube ?

Ja precies ik gebruik het al jaren ook een mooie uitspraak.
Je hebt er meer aan als je verschil aan kan geven tussen levensduur.
Bedoel ik heb die spuitbussen ook gebruikt tot je je ogen echt goed de kost geeft en de reden vind waar de ketting uiteindelijk echt slijt.
En dat na jaren dan kom je er achter dat vet of olie veel beter smeert en de levensduur veel langer word. Bij gelijk blijvende kwaliteit ketting natuurlijk, anders hebben we daar weer een discussiepunt natuurlijk.

Ook een distributie ketting word gesmeerd met olie en niet met een spuit bus toch......( ojee nu komt ie )
 
Hoeveel zand krijg je op je ketting op de weg je moet dan wel langs een zandweg wonen .

Sterker nog kom net uit spanje waar het gort droog is maar de ketting is niet vuil van zand.
 
Stof en zand stuift gewoon door de lucht, kijk maar als je de auto een aantal dagen stil laat staan, zie je allemaal stof op je dak, reken maar dat die zelfde stof troep ook in je plakkerige ketting zit, of terecht komt
 
Ik frituur de ketting op 150 graden.
Na het frituren GEEN zout er op.
Tevens wordt de patat lekker knapperig van al het zand.

Eigenlijk smeer ik hem met de eerste de beste spuitbus die ik te pakken krijg in mijn schuur.
Behalve als dat WD-40 is.
Meestal een professionele Teflonhoudende spray van Würth of Innotec.
 
Bijna goed WD40 is een op zich staand product dat erg succesvol is omdat het naast het verwijderen van water ook allerlei andere eigenschappen heeft. Daarom is het bedrijf WD40 als bedrijfsnaam gaan gebruiken. Zie ook

Ondanks dat de WD in WD40 zou staan voor Water Displacement doet het dat dus niet.
Spuit eens een beetje WD40 in een reageerbuisje met water. Het scheid maar matig van elkaar.
Schud dan het reageerbuisje, en zie dat het 1 homogene vloeistof wordt. Laat het dan een paar uur staan. Geen (of nauwleijks) displacement (scheiding) van water. Er zijn andere multisprays die dat veel beter doen.
 
Cardan olie of kettingzaag olie heb je wel bv een OSCO smeersysteem voor nodig deze smeert continue de ketting .
Smeer je de ketting zo in met een "gear olie" dan is het binnen no-time van je ketting verdwenen . <50 km
Vandaar het hechtende ketting smeer vet, die zijn voor een vorm van enige smering en denk ik meer voor een anti roest vorming(denk aan regen) bij langere intervallen van <500 km mits je de ketting wel op de juiste manier in vet .
Droge kettingsmeer smeert volgens velen nauwelijks, maar een drylube dan weer het voordeel heeft, dat het amper vuil aantrekt.
Dus daardoor weer iets minder slijtage heeft.
'Gewone' kettingvet weer een betere smering geeft maar weer vuil aantrekt wat dan weer averechts werkt.

kortom smeer systeem installeren voor het betere smeer werk of gewoon een vet gebruiken wat voor jouw uitkomt .

Wat het filmpje betreft er zit m.i wel enige vorm van waarheid in .
Een OSCO-smeetsysteem is geen continue-smering. Het is een handbediende puls-smering. Ik denk dat jij de Scott-Oiler bedoeld. Of mogelijk de Pro-Oiler, of een van de andere automaten.
 
ik gebruikte eigenlijk altijd s100 en nog steeds wel maar ben er wel makkelijker mee geworden....
als het maar vettig is en een beetje smeert....
kettingsets kostten tegenwoordig geen drol meer (ook goeie niet) dus als ik maar iets van twijfel heb knal ik er gewoon een frisse op.
daarbij moet je die vetzooi ook altijd maar bij de hand hebben....vaak vergeet ik dat en smeer dan dus niet of met motorolie of snot uit me neus ofzo..
wellicht smeert de inhoud uit de kroon juwelen ook heel goed....heb dat nog nooit geprobeerd...
 
Als je een ketting set moet laten monteren omdat je de kennis en het gereedschap niet hebt.
Kost een beetje fatsoenlijke ketting set dik €200,-
Toch knap geld.
 
Ondanks dat de WD in WD40 zou staan voor Water Displacement doet het dat dus niet.
Spuit eens een beetje WD40 in een reageerbuisje met water. Het scheid maar matig van elkaar.
Schud dan het reageerbuisje, en zie dat het 1 homogene vloeistof wordt. Laat het dan een paar uur staan. Geen (of nauwleijks) displacement (scheiding) van water. Er zijn andere multisprays die dat veel beter doen.

Hmm, ik twijfel bij deze uitleg. Het gaat er om, om water weg te houden of te halen van een oppervlakte. Ik zou eerder dan willen weten wat er gebeurt als een oppervlakte ingespoten is met wd-40 of als een natte oppervlakte bespoten wordt met wd40.
 
Hmm, ik twijfel bij deze uitleg. Het gaat er om, om water weg te houden of te halen van een oppervlakte. Ik zou eerder dan willen weten wat er gebeurt als een oppervlakte ingespoten is met wd-40 of als een natte oppervlakte bespoten wordt met wd40.

Gewoon doen...

Maar toch zijn er bepaalde zaken die een ander product beter kan dan WD-40.
 
Als je een ketting set moet laten monteren omdat je de kennis en het gereedschap niet hebt.
Kost een beetje fatsoenlijke ketting set dik €200,-
Toch knap geld.
Alleen een ketting incl. tandwielen kost voor mijn SV al bijna 200 euro

Ok... kan ook goedkoper kettingset Suzuki SV1000S
 
In de Motoplus nr 23 van 2010 (...) Staat een test waarbij ook echt het smeervermogen van de kettingspray is getest.
Artikel zonder plaatjes: Test 11 kettingsprays - MotoPlus

Als je abonnee van Motoplus bent, kun je het artikel hier terugvinden, blz 66: Uitgave 23 – 2010 - MotoPlus

ketting.jpg
 
Ik gebruik sinds een paar jaar s100, in z’n gouden spuitbus...bevalt goed. Veel minder zwarte zooi op mijn schone velgen. Voor de rest interesseert me geen meter hoelang en hoeveel geld een set kost....ik laat het altijd over aan de specialist en die belt vanzelf wel over de extra kosten. Iig belangrijkste is dat hij me niet breekt.....
 

Hee, het hoogste aantal punten voor profi-dry-lube
_O-
 
Als je een ketting set moet laten monteren omdat je de kennis en het gereedschap niet hebt.
Kost een beetje fatsoenlijke ketting set dik €200,-
Toch knap geld.

klopt idd....heavy duty DID met tandwielen ben je ergens tussen 150-200 euro kwijt....ik vind dat niet wild persoonlijk.
ff eraan vrotten doe ik zelf.
Als je inderdaad niks kan zelf....tsja, dan wordt je door iedereen genaaid uiteindelijk ben ik bang.
 
Ik smeer de de ketting altijd goed alleen al uit veiligheid. en controleer hem bij ouder worden regelmatig.
Een vastgeslagen ketting bij een flinke snelheid wil ik niet keer meemaken
 
Een OSCO-smeetsysteem is geen continue-smering. Het is een handbediende puls-smering. Ik denk dat jij de Scott-Oiler bedoeld. Of mogelijk de Pro-Oiler, of een van de andere automaten.

En met een OSCO moet je ook niet smeren en daarna gaan rijden. Je trekt aan de plunjer vlak voordat je gaat stoppen en niet harder dan 10km/h rijdt. Dan wordt de olie over je ketting verspreidt en wordt er niet direct afgeslingerd, wat wel gebeurt als je harder rijdt.

Overigens gebruik ik ook eens in de zoveel tijd een kettingspray om de zijkant van de ketting in te spuiten wat roest voorkomt. Ik doe dat met S100 omdat ik een paar jaar terug een paar bussen heb toegevoegd bij een bestelling bij Louis om boven de limiet van verzendkosten te komen. En daarna een OSCO gekocht dus het gaat niet hard meer met die spray
 
Terug
Bovenaan Onderaan