Chain oiler van ebay

Gebruik nu sinds een jaar Loobman.
Belachlijk simpel in opzet en gebruik. Binnen een 45-60min geinstalleerd.
Kost je net zoveel.

Ebay:
Het tuitje lijkt een op afstand bediende oliekan.
Lijkt me minder geschikt omdat je dan in 1x veel olie, zeer plaatselijk op de ketting krijgt wat waarschijnlijk direct afgelingerd wordt.
 
Ik heb eventueel nog een gebruikte scotoiler liggen. Deze kun je overnemen als je wilt.

Zat op mijn motor bij aanschaf maar heb hem verwijdert.

Ik weet niet waar je vandaan komt?
 
Wil niet stoken in een goed huwelijk, maar mijn ervaring met die originele Scotolier zijn slecht.
Ik heb er ooit ene op mijn Yamaha Fazer 1000 gehad en was er toen al niet onder de indruk van.
Met mijn domme harses verleden jaar er toch maar weer ene aangeschaft en op mijn Z300 gezet.
Ja het werkt, maar ik begrijp absoluut niet de positieve ophef over de Scotoiler als ik lees dat men het een geweldige gadget vind.
In mijn opinie haalt de Scotoiler het in de verste verte niet bij gewoon om de zoveel honderd kilometer lekker met handje de ketting smeren of desnoods even met S100 kettingspray erover.
Ten eerste vind ik de olie van de Scotoiler veels te dun.
Het slingert er toch gauw af en komt dan op de velg en ook nog eens op de zijkant band terecht.
Nou zullen er fervente Scotoiler bezitters zeggen dat het een verdomd handig apparaatje is om bij je te hebben tijdens lange ritten.
Dat zal dan wel zo zijn, maar het effect ten opzichte van bijvoorbeeld hele goede kettingspray zoals S100 gaat het toch echt niet halen.
Op lange ritten of meer dagen weg van huis neem ik wel een klein spuitbusje S100 mee dat amper extra ruimte inneemt.
Mijn ervaring met inmiddels 2 stuks Scotoilers is dus echt knake.
Ik heb em er nog opzitten, maar gebruik em zelden.
Die dunne olietroep wat op mijn band gaat zitten word ik niet vrolijk van.
En JA, ik doe het toch echt op de correcte manier: na de rit even op stapvoets snelheid de Scotoiler gebruiken en dan de motor wegzetten.
Ondanks dat slingert nadien nog steeds de olie weg.
Ik hou het lekker bij handmatig smeren met een tandeborstel en S100.
Voor mij de bewezen methode die super goed werkt.
Vr Gr
 
Ben ook niet van plan om een Scotoiler aan te schaffen, wil niet gaan klooien met slangen van de motor etc. Dan liever een osco met bijv kettingzaagolie erin.
 
Ik vind het allemaal niks daarom heb ik hem er ook afgehaald.

Na het sturen is de ketting lekker warm, motor op de bok en ff kettingspray. Werkt beter, blijft beter zitten, dringt er goed tussendoor en het is meteen een ideaal controle moment voor ketting/tandwiel en band.
 
Osco, Scottoilers en spuitbussen etc zijn een grap.

Osco en Scotoilers mogen ze van mij ook naar de maan sturen.
Maar spuitbussen..........nee toch echt niet.
Niet omdat ik gelijk wil hebben hoor, maar ik begrijp niet helemaal waarom jij spuitbussen ook klote vind.
Ik zweer bij S100 kettingspray en dat is toch een spuitbus.
Motor op de bok of op de paddockstand en dan met een tandeborstel met S100 erop de ketting na de rit langsgaan.
5 minuten werk en volgens mij is dat toch werkelijk DE beste methode om te hanteren.
Althans: voor de levensduur van je ketting.

Ik heb ook een tijdje van die kettingspray gebruikt van de Action.
Leek wel wat op de S100, maar haalde het bij lange na niet.
Ik meet dat aan hoeveel kilometer verder na de laatste smering mijn rolletje weer lichtelijk gaan glimmen.
Met die kettingspray van de Action ging dat al snel weer, en met de S100 kan ik veel langer vooruit.
Dus ik begrijp werkelijk niet waarom jij dan ook de spuitbussen in het verdom hoekje zet.
Kan jij dat wellicht toelichten?
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Motor op de bok of op de paddockstand en dan met een tandeborstel met S100 erop de ketting na de rit langsgaan.
5 minuten werk en volgens mij is dat toch werkelijk DE beste methode om te hanteren.
Althans: voor de levensduur van je ketting.
Vr Gr

Waarom met een tandenborstel? Gewoon er op sprayen en voila klaar, laatste kettingset heeft het tot 27K gehaald.

Ik heb ook zo'n chain oiler geprobeerd, smeert de ketting goed, maar ook de rest van je motor :+. Lekker hoor die olie spetters die altijd in meer of mindere mate op je achterband komen, lig je voor dat je het weet op een kurk droge weg toch met je neus op de grond te kijken :N
 
Erop sprayen kan uiteraard ook.
Maar ik ben wat meer van de mierezifterij.
Met een tandborstel heb ik het idee dat het iets grondiger gedaan wordt en vind het allerminst een kutklus.
En inderdaad: die olie op je achterband is echt klote.
Kwestie van tijd voordat ik mijn Scotoiler er weer af sloop.
En ooit weer de stap maak naar een cardan-fiets.
Effe sparen nog.
Vr gr
 
Wil niet stoken in een goed huwelijk, maar mijn ervaring met die originele Scotolier zijn slecht.
Ik heb er ooit ene op mijn Yamaha Fazer 1000 gehad en was er toen al niet onder de indruk van.
Met mijn domme harses verleden jaar er toch maar weer ene aangeschaft en op mijn Z300 gezet.
Ja het werkt, maar ik begrijp absoluut niet de positieve ophef over de Scotoiler als ik lees dat men het een geweldige gadget vind.
In mijn opinie haalt de Scotoiler het in de verste verte niet bij gewoon om de zoveel honderd kilometer lekker met handje de ketting smeren of desnoods even met S100 kettingspray erover.
Ten eerste vind ik de olie van de Scotoiler veels te dun.
Het slingert er toch gauw af en komt dan op de velg en ook nog eens op de zijkant band terecht.
Nou zullen er fervente Scotoiler bezitters zeggen dat het een verdomd handig apparaatje is om bij je te hebben tijdens lange ritten.
Dat zal dan wel zo zijn, maar het effect ten opzichte van bijvoorbeeld hele goede kettingspray zoals S100 gaat het toch echt niet halen.
Op lange ritten of meer dagen weg van huis neem ik wel een klein spuitbusje S100 mee dat amper extra ruimte inneemt.
Mijn ervaring met inmiddels 2 stuks Scotoilers is dus echt knake.
Ik heb em er nog opzitten, maar gebruik em zelden.
Die dunne olietroep wat op mijn band gaat zitten word ik niet vrolijk van.
En JA, ik doe het toch echt op de correcte manier: na de rit even op stapvoets snelheid de Scotoiler gebruiken en dan de motor wegzetten.
Ondanks dat slingert nadien nog steeds de olie weg.
Ik hou het lekker bij handmatig smeren met een tandeborstel en S100.
Voor mij de bewezen methode die super goed werkt.
Vr Gr

Een mooi verhaal, waar ik toch een paar kanttekeningen wil plaatsen. Op mijn vorige motor (XJR1300) heb ik een tijde gereden met de spuitbus voor het smeren van de ketting. Daarna ben ik overgegaan naar een Scottoiler, maar dan nog met de dosering via het motorvacuum. Nadeel was dat er ook olie kwam als je stilt stond bv bij een verkeerslicht. Op mijn huidige motor (CB1300) heb ik nu een Pro-Oiler gemonteerd. Deze doet een drupje olie op de ketting na een bepaalde afstand. Deze afstand is als gebruiker zelf in te stellen. En via een display met toetsen voor een langere of kortere afstand kan ik ook even 20 druppen olie op de ketting doe. Ik krijg wel wat olie op de velg, maar niet op de band. Daarvoor is de hoeveelheid te gering. En deze olie is gemakkelijk van de velg af te krijgen. Een beetje Dasty en dan gewoon met de waterspuit verwijderen. Vergelijk ik dat met de vroegere spuitbussen is het een eenvoudig karweitje. Die restanten daarvan waren ongevoelig voor Dasty en vereisten dus veel werk en kracht. Doordat ik de ketting nu steeds wat vettig houdt gaat deze volgens mij langer mee. Ik ben wel een rustige rijder, maar ik heb met de originele ketting nog naar 67000 kilometer gereden.
EgbertO
 
Op de fiets van vrouwlief zit een OSCO met 75W90 olie.
Onder de buddy van de mijne ligt een oud flesje (Cyclon ATB dry lube) gevuld met 75W90 olie.

bij tanken ff de rolletjes checken, en evt op de middenbok een drupje olie dr op.

Werkt goed. En ja, d'r zitten wel wat olie spatjes her en der, maar zeker niet op de band.

Zo'n olie systeem als TS is niets anders dan onderstaand, en slecht te doseren..
AIG300481.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kan jij dat wellicht toelichten?

Ik snap dat jij dat niet snapt. Jij vindt dit dus geen probleem;
- geld uitgeven aan spuitbussen
- motor op de bok of paddock stand zetten
- kutten met een tandenborstel
- 5 minuten per keer besteden aan ketting smeren
- ketting na elke??? rit langsgaan

Ik wel. Ik vind dit beter:
- Eenmalig een euro of €25 betalen voor de loobman, kosten motorolie verwaarloosbaar
- kettingsmeren bij elk tankbeurt: voordat ik wegrijd even 1 seconde knijpen in het flesje
- ca 85k gereden met de vorige ketting en toen was het voorste kettingwiel op, ketting zelf was nog redelijk

Iedereen moet vooral zijn ding doen maar meer dan 1-2 seconden per tankbeurt ga ik er niet aan besteden.
 
Ik denk dat je keuze vooral moet worden bepaald door wanneer en hoeveel je motor rijdt.

Ik rij 16.000 km per jaar en ongeveer 5 werkdagen per jaar niet.
een scott oiler is voor mij een uitkomst. En ik adviseer het resevoir achter de kentekenplaat met zo'n rij profiel.
Ja het spettert wat olie maar ik doe 35.000 km met een setje ketting en tandwielen.
En nu er bijna 60.000 km op staan scheelt dat geld.

MKaar als je alleen met mooi weer rijd, of alleen met Pasen en op vakantie/weekenden dan wordt het een ander verhaal. Bij minder dan 5.000 per jaar... gebruik een spuitbus.
Daarboven wordt het belangrijk of je met regen en pekel ook rijdt.
Er is overigens een heel goedkope D.I.Y. oplossing op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
Loobman hier, wel de versie met het knopje ipv. het knijpflesje. Rondom de verdeler en op de velg komt wel wat olie, maar goed.. Als je dagelijks rijdt is het veeel makkelijker dan dat gekut met een spuitbus (die idd ook nog eens duur zijn).

Heb wel van andere jongens gehoord die met het knijpflesje in de bergen zijn geweest, dat deze zichzelf ging legen door de lagere druk daar. Das niet zo handig.. De versie met het knopje heeft daar geen last van.

Dat ebay ding ziet er wel degelijker uit dan een loobman, het ijzerdraadje waarmee de verdeler vast zit is nogal gammel (net zoals de verdeler zelf). Wel lijkt het me onhandig dat die gewoon boven op de ketting druppelt ipv. aan weerzijden van het tandwiel.
 
Rij al jaren met een Scottoiler en ben er zeer tevreden over :Y , Maar die Loobman zit er ook heel interessant uit :Y :Y .
Aangezien mijn vrouw nu vaker de motor pakt voor naar het werk zal ik die maar eens gaan bestellen bij de man die geen reclame voor zichzelf mag maken :+
Wellicht gelijk 2, ook voor de motor van mijn zoon.
 
Helemaal mee eens X7.

Alle klachten hier over de Scottoier wijt ik direct aan onkunde.
Indien correct geinstalleerd doet ie wat ie moet doen. Punt.

(Ik duik nu in mijn schuilkelder)
Het probleem met de oude Scottoiler die op vacuüm werkt is dat de hoeveelheid smering direct afhankelijk is van de viscositeit van de olie. En die is wel sterk afhankelijk van de temperatuur, dus bij koude smeert hij te weinig, en bij warmte te veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan