Chang Jiang 750

PieterPeking

Rookie
20 aug 2018
5
0
Apeldoorn
Dag geacht Forum.

Ik ben sinds 1993 in het bezit van een heel mooie CJ 750 met zijspan. Ik kocht de machine van een FB-manager van het Swissotel in Peking toen ik daar woonde.
Het apparaat heeft me in 25 jaar feitelijk nooit in de steek gelaten. Het is heel robuust gebouwd en als je het rustig aan doet zijn er geen problemen.
De aanbevolen kruissnelheid is 45 km per uur en dat alleen op binnenwegen.
De snelweg is niet zijn terrein.

Nu heb ik een probleempje.
Een tijd geleden heb ik de motor weer eens schoongemaakt met water en zeepsop.

Een dag later stond ik in de garage en hoorde dat de CJ plotseling uit zichzelf begon te starten.
Ik heb gauw de accuklem losgemaakt want hij reageerde niet op de stopknop.

Hoe kan dat?

Weet iemand hoe ik dit kan uittesten? Ik heb de accu zojuist nog weer aangesloten, maar hij begint direct weer te starten.

Alvast dank voor de hulp.

Groet,

Pieter Noordman
Apeldoorn
full
 
Klinkt alsof je startrelais blijft hangen vanwege roestvorming, de laatste wasbeurt was misschien net de druppel. Tikkie erop geven om te kijken of het probleem dan niet meer voorkomt. Als dat zo is, op zoek naar een nieuw relais.
 
Of de startknop met het eerder genoemde probleem. Al zou dat niet moeten kunnen als het contact uitstaat.
 
Dag Bert111.

Dat zijn mijn aanbevelingen hoor. Niks officieels dus. Ik toer rond als een bejaarde chinees.

Je kunt er ook mee rijden alsof het een suzuki of yamaha o.i.d is, maar dan duurt de pret erg kort.
 
Beste Ralfie en Hellracer,

Zeer bedankt voor jullie reactie.

De tip van Ralfie was een schot in de roos. Ik had nog een startrelais (en nog een andere) liggen. Ze zijn beide gemonteerd. De motor loopt weer als een zonnetje.

Mooi forum dit.

Bedankt!
full
 
Dag Bert111.

Dat zijn mijn aanbevelingen hoor. Niks officieels dus. Ik toer rond als een bejaarde chinees.

Je kunt er ook mee rijden alsof het een suzuki of yamaha o.i.d is, maar dan duurt de pret erg kort.
De rotatiemotoren van verschillende typen vliegtuigen in WO I moesten ook na tien vlieguren in de revisie _O-
 
@PieterPeking;

Dus de Chang is electrisch gestart, startmotor? Waar zit deze dan gemonteerd? Ik heb nog een Ural M72 gehad, ook zijklepper en die had dat niet.
Leuk dat je er al zo lang mee rijdt. Gewoon doorgaan.
 
Dag GSlandrover.

De latere meer voor burgers bedoelde modellen hadden wat meer luxe, zoals dus elektrisch starten, verchroomde velgen en -niet onbelangrijk- achteruitversnelling.
Dat het oorspronkelijk toch Volkslegermotoren zijn zie je aan allerlei onderdelen met een legergroene grondlaag.

Bijgaand de foto van de startmotor.

Groet,

Pieter
full
 
Laatst bewerkt:
Dag GSlandrover.

De latere meer voor burgers bedoelde modellen hadden wat meer luxe, zoals dus elektrisch starten, verchroomde velgen en -niet onbelangrijk- achteruitversnelling.
Dat het oorspronkelijk toch Volkslegermotoren zijn zie je aan allerlei onderdelen met een legergroene grondlaag.

Bijgaand de foto van de startmotor.

Groet,

Pieter[afbeelding]

Zo te zien is het gecombineerd met de dynamo. Logisch, is gelijkstroom dynamo en kun je dus ook als motor gebruiken. Leuk hoor, hopelijk nog veel kilometers ermee en meld je hier af en toe eens, vinden we leuk. Russen en Oekrainers zijn hier wel meer, Chinezen wat minder.
 
nee hoor dynamo zit voor op het blok net zoals bij BMW. Verdeler aan de zijkant en gewoon een losse startmotor.

changs rijden er genoeg rond, ook in Nederland. zo zeldzaam zijn ze ook weer niet. een goede 750 zijklepper kan zeker rond de 70-80 km/uur cruisen zonder kapot te gaan.

nadat de Russen ze beu waren zijn de zijkleppers als ontwikkelingshulp overgeheveld naar China, die hebben er nog jaren lang mee gespeeld tot ook daar de milieueisen ze de das omgedaan hebben. zijn nog lang als NOS te koop geweest (gewoon geantidateerde spullen natuurlijk).


Benno
 
Benno, zitten hier op het mf veel Chang rijders? Bij mij was dat de dynamo. Heeft de TS op de versnellingsbak dan gewoon een startmotor zitten?
Dat zou vast kunnen. De 72 had dat niet.
 
Benno, zitten hier op het mf veel Chang rijders? Bij mij was dat de dynamo. Heeft de TS op de versnellingsbak dan gewoon een startmotor zitten?
Dat zou vast kunnen. De 72 had dat niet.

nee hoor dynamo zit voor op het blok net zoals bij BMW. Verdeler aan de zijkant en gewoon een losse startmotor.

changs rijden er genoeg rond, ook in Nederland. zo zeldzaam zijn ze ook weer niet. een goede 750 zijklepper kan zeker rond de 70-80 km/uur cruisen zonder kapot te gaan.

nadat de Russen ze beu waren zijn de zijkleppers als ontwikkelingshulp overgeheveld naar China, die hebben er nog jaren lang mee gespeeld tot ook daar de milieueisen ze de das omgedaan hebben. zijn nog lang als NOS te koop geweest (gewoon geantidateerde spullen natuurlijk).


Benno
 
De Chang 'doet' het vooral goed bij films en reanactment groepen.
Ze zijn snel "om te toveren" tot iets wat voor het grote publiek al snel 'WWII duits' aandoet..
Aangezien zijklep Urals en Dnjeprs in waarde stijgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan