chang jiang stopt na 45 seconden

stempel

MF'er
5 jul 2009
41
0
biezelinge
Nou, ik heb direct na aanmelden als forumlid een apart probleem met mijn Chang Jiang, een zijklepboxer 750.
Het ding start prima en draait ook goed, totdat hij na ongeveer 45 seconden langzaam uitvalt.
De tankdop is er af, dus dat is het niet. Er zit een nieuwe kraan op die goed doorloopt als ik de slangetjes eraf haal. Maar de boel stroomt niet als het is aangesloten.
Als ik vlak voor het definitief uitvallen snel de beide vlotterpennetjes indruk lopen de vlotterkamers weer vol en pikt de motor weer keurig op.
Het is een heel eenvoudige kraan en ook de carburateurs zijn overzichtelijk; het is om gek van te worden. Bovendien was dit probleem er al met de originele kraan, dus dat is het ook niet.
De vlotters lijken dus de boel af te sluiten, maar bij demontage was er niks te zien aan de afdichtkant, zal ik maar zeggen. Ook al de naald in beide richtingen verschoven. Maakt geen verschil.
Kan het zijn, dat de naald naast zijn onderste zitting terechtkomt? Maar dan zou ik er niet 1000 km . zonder dit probleem mee gereden kunnen hebben. Bovendien zou de boel dan juist niet goed afsluiten en de vlotterkamer constant moeten overstromen.
Er zittern geen braampjes of andere storingen aan vlotters, naalden enz.
Wie weet er iets voor dit geval?
 
Ga ik binnenkort proberen; moet nog even uitzoeken hoe dat werkt.
Heb nog wel even vanavond wat hightech toegevoegd aan het gevaarte. D.w.z. 2 componenten metaallijm gekit waar de demper aan de uitlaatbocht vast zou moeten zitten. De keurmeesters van de RDW keken ook al zo bedenkelijk en eigenlijk maakte de boel halverwege het uitlaatsysteem net zoveel (bescheiden) herrie als aan de uitgang.
 
Het heeft toch wel wat bijzonders....

Je koopt in verhouding voor een appel en ei een motor met zijspan. Goed, je moet wel technisch er wel mee overweg kunnen, maar volgens mij is het dan ook veel fun voor relatief weinig geld. Het lijkt me niet dat je zoiets koopt als de daar dagelijks van afhankelijk bent, maar dan nog...
Koop maar eens een dikke 1100cc motor met b.v EML zijspan. Ik denk dat je toch wel schrikt van de prijs...
Zo'n Ural of weet ik al voor soortgelijk spul repareer je toch nog gewoon met een hamer..... :) :) Geen ingewikkelde hi-tech snufjes die alleen met gelijksoortig gereedschap of computers te repareren is....

Nee, back to basic.... ;)
 
Appels hangen hier bij mij in de tuin (net nog één geplukt en gegeten: heerlijk), een ei heb ik nog in de koelkast liggen :Y

Maar wat kost zoeits eigenlijk, ik zag op de eerder genoemde site geen prijzen.
 
Oeps, die foto ja. We gaan weer een poging doen.
Het zijspan doet het nog steeds. Flitspalen zullen me niet veel kosten , tenzij op een woonerf, hellingafwaarts en de wind mee...
Camera en Pc zijn niet van Chinese makelij. Camera is (voormalig) Oostduits; een hele geruststelling...
full
 
Ik meen dat een nummerbord (metaal!?) op voorspatbord toch in Nederland allang niet meer is toegestaan?

Wel een knus model, vind ik, vooral ook dat zijspan.
 
Laatst bewerkt:
Dat nummerbord is van voetgangervriendelijk rubber gemaakt. Geen echte 'pedestrian slicer' dus.
Dit weekend een Chang-Treffen gehad in Zuid-Limburg. Alle 10 Nederlandse eigenaren waren er. Overzichtelijk, niewaar? In totaal (uit en thuis) 500 km. Zonder echte problemen. Gooit wat olie uit de kardan. Kijken of dat niet te erg wordt. Verder geen klap verkeerd, na een juiste synchronisatie door de kenner/organisator.
 
Appels hangen hier bij mij in de tuin (net nog één geplukt en gegeten: heerlijk), een ei heb ik nog in de koelkast liggen :Y

Maar wat kost zoeits eigenlijk, ik zag op de eerder genoemde site geen prijzen.

Ik ben waarlijk geïnteresseerd. Hoe kom ik aan zo'n ding? (oriëntatie-fase)

PM me desnoods maar even, als je eea niet hier kwijt wilt, aub, dank u wel..
 
Linkie:
VINTAGE CHANGJIANG 750 MOTORCYCLE WITH SIDECAR

Een soort chinese ural (Die ural was al een afgeleide van een oude BMW Boxer)


Je zit er niet ver naast !! De ural is een kloon van de Duitse BMW's, die de Russen in WO II op de Wehrmacht hebben buitgemaakt. Vervolgens hebben de Russen militair materieel, waaronder Ural en Dnjepr (ook een kloon) zijspan motoren aan aan China geleverd in de tijd van de Korea oorlog, begin jaren 50. De Chinezen, die een reputatie op hebben te houden op het gebied van kopieren, hebben uiteraard de Ural ook gekopieerd. Ik heb ze in China overigens zien rijden en ze hebben daar maar 1 kleur: legergroen.

De chang-jiang is dus een kloon van een kloon.

Deze fabriek produceerd overigens ook veel honda motoren in licentie, vooral lichte 125 en 250 cc viertaktjes. deze worden vooral in het zuidelijker deel van china veel gebruikt als dagelijks goedkoop vervoermiddel, in plaats van een auto. Je zag daar hele hordes van die dingen de straten bevolken


Ik vind het ding er overigens prachtig uitzien. Het zou me overigens niet verbazen, dat een oud boxerblok er zo in past. Dit zie je ook regelmatig bij Urals, waarvan de kwaliteit van de blokken op een gegeven moment erg bedenkelijk was. Wat niet verwonderlijk is, als je machinepark 50 jaar oud is en eigenlijk versleten, dan worden de toleranties in de produktie vanzelf groter
 
Ik vind hem leuk! Zo!

Check dat blok op de website, die ziet er nieuw al uit alsof hij net 3 winters pekel voor zijn flikker heeft gehad. Check die kleppendeksels, net een plak gietijzer net uit de mal!

Goed man, die wil ik wel hebben. Oerdegelijk en gewoon... stoer!

@ Bolski: legendarische opmerking, ik lag stuk!
 
Laatst bewerkt:
Tja, deze komt 'gewoon' van Marktplaats. Er staan er regelmatig wel 1 of 2 op. Meestal kosten ze rond de 2000 euro. Dat betekent echter niet dat ze dan ook op NL-kenteken staan! En hier begint het gelazer.
De RDW heeft nogal wat bedenkingen bij deze motoren. En terecht. De remmen bv. zijn lachwekkend (angstwekkend) slecht en de wielen soms niet helemaal rond om maar eens wat details te noemen. De uitstoot meten ze gelukkig niet, anders waren we direct uitgepraat. Techniek uit 1937 immers.
Die van mij was door de vorige eigenaar al onder handen genomen, wat betreft bedrading, de algehele constructie, enz.
De funfactor en het benzineverbruik zijn echter wel heel hoog; dit in tegenstelling tot de maximumsnelheid.
Meer vragen? Stel ze gerust!
 
Hoi Allemaal. Ook ik heb deze week zo'n prachtig Chinees stukkie handwerk aangeschaft. Ding stond al een tijd te koop. Het is een zijklepper met, schrik niet, een elektrische starter. Ja!!!. Een knoppie. Bouwjaar is echt 1993. En dan nog gewoon met een zijklepper maar wel weer 12 volt. Waarom zou je wat veranderen als het werkt? Aanschafprijs is ongeveer gelijk aan een een grote beurt van een BMW of Harley. Groot voordeel van deze machine: je mag alles zelf doen. Ik houd hem deze winter nog even binnen om wat te poetsen en alles na te lopen maar volgende voorjaar mag hij buitenspelen bij de grote jongens. Groot voordeel van een zijspan: je kan er mee naar de Aldi en je valt niet om.

Groet Bendix.
ChangJiang_CJ750_1990b.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan