Checklist niet startende motor

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.335
5.689
checklist.jpg





Bron: motorzot
 
Laatst bewerkt:
startprobleem? Brand het oliedruklampje niet bij het aanzetten van het contact, dan zit er een contact los bij het contactslot of accu. Bij het contactslot kan het gebeuren doordat er ook veel troep in zit door het volspuiten met olie in de wintermaanden.
 
De ontsteking van mijn honda 125 cr ( bj 83 ) doet het niet. Aan de bougie ligt het niet :? hij vonkt gewoon niet meer

Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn, of waar ik kan controlere wat er fout is ??
 
De ontsteking van mijn honda 125 cr ( bj 83 ) doet het niet. Aan de bougie ligt het niet :? hij vonkt gewoon niet meer

Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn, of waar ik kan controlere wat er fout is ??

Ik zou het bij de ontsteking zoeken ;)

Waarschijnlijk heb je een spanningsgever spoel, een pulsgever, een CDI unit en een bobine.

De spanningsgever spoel moet wisselspanning naar de cdi geven.
De pulsgever moet varierende weerstand hebben als je de krukas ronddraait
De bobine moet tussen de aansluiting met de geel/zwarte draad en de groene een weerstand van minder dan 2 ohm hebben en tussen de bougiekabel en de groene aansluiting een weerstand van meer dan 3000 ohm.
Klopt dat allemaal dan nog even goed de bedrading na lopen en de massa aansluiting. Klopt dat ook, dan ga je de cdi unit verdenken.
Die kun je niet makkelijk controleren, dus ff testen met een andere erin als dat mogelijk is. Anders de CDI opsturen naar www.carmo.nl
 
Mijn motor heeft een probleem met starten als hij koud is en het heeft geregend.

Als ik 's morgens in deze tijd mijn Soes wil starten als het geregend heeft, of als het regent dan krijg ik hem nauwelijks of niet aan de praat.
Zoals vanmorgen heb ik een kwartier geprobeerd, maar krijg hem niet aan de praat, ik krijg het gevoel dat hij dan verzuipt.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Aangezien ik dat op dat moment niet kan meten, en je zult zien dat als ik ze los haal dat ze inmiddels weer droog zijn.

Iemand tips?
Het gaat trouwens om een Soes GSX 550 ES '83

Gr, Mark
 
aanvulling

startmotor gaat niet rond. slecht contact van killswitch of startknop door vochtwerking(lees roest)contacten schoon krabben.
draadbreuk, stekkertje los, vocht werking schakelaars koppelinghandel of zijsandaard.
soms helpt het ook om een aantal keer de schakelaar heen en weer tebedienen.

andere fout: accu polen niet goed vast geschroeft
 
Ik had net hetzelfde probleem met mijn SV650..

Nu hang ik 'm gewoon elke avond aan de Optimate,
en 's morgens draait 'ie zonder mopperen in gang..

Terwijl ik vroeger toch echt elke morgen met bibberende
knieën schietgebedjes stond te prevelen..

Effect is dat het lijkt alsof de startmotor niet snel
genoeg ronddraait, en na enkele keren gewoon er mee stopt
omdat de motor verzopen zit ..

Met volle batterij: vroem!

Kan soms simpel zijn :]

P.S. Jammer genoeg heb ik aan mijn collega's beloofd dat
zolang de motor start, ik er mee naar het werk kom ..
 
Ik had net hetzelfde probleem met mijn SV650..

Nu hang ik 'm gewoon elke avond aan de Optimate,
en 's morgens draait 'ie zonder mopperen in gang..

Terwijl ik vroeger toch echt elke morgen met bibberende
knieën schietgebedjes stond te prevelen..

Effect is dat het lijkt alsof de startmotor niet snel
genoeg ronddraait, en na enkele keren gewoon er mee stopt
omdat de motor verzopen zit ..

Met volle batterij: vroem!

Kan soms simpel zijn :]

P.S. Jammer genoeg heb ik aan mijn collega's beloofd dat
zolang de motor start, ik er mee naar het werk kom ..

tijd voor een nieuwe accu dus :)
 
Ik had net hetzelfde probleem met mijn SV650..

Nu hang ik 'm gewoon elke avond aan de Optimate,
en 's morgens draait 'ie zonder mopperen in gang..

Terwijl ik vroeger toch echt elke morgen met bibberende
knieën schietgebedjes stond te prevelen..

Effect is dat het lijkt alsof de startmotor niet snel
genoeg ronddraait, en na enkele keren gewoon er mee stopt
omdat de motor verzopen zit ..

Met volle batterij: vroem!

Kan soms simpel zijn :]

P.S. Jammer genoeg heb ik aan mijn collega's beloofd dat
zolang de motor start, ik er mee naar het werk kom ..

Helaas is dat het probleem niet. De startmotor draait echt goed dus dat moet het probleem niet zijn.
Hij verzuipt inderdaad, maar heb dan geen tijd om te wachten dus dan pak ik de fiets maar weer
:( :(

Zal er even nieuwe bougies en kabels+doppen op zetten, en hopen dat het probleem dan over is.

We zien het wel weer.
In ieder geval bedankt voor je reactie.

Gr, Mark
 
Hee de MF oma doet het nog niet helemaal....
Maar ik wilde bij deze graag een bij dragen leveren aan het niet starten topic.

Wanneer (vooral oudere motoren?) de kleine sproeiers in de vlotterbak verstopt zitten, zal die cilinder niet mee gaan doen (ook niet als hij eenmaal gestart is (berg af rijden ofzo) )

Ook al lijken ze nog zo onbenullig en onbelangrijk, die kleine sproeiertjes zijn essentieel voor het starten van de motor, en voor het stationair draaien ervan.

Mijn Z liep stationair wel, maar had start problemen (minuten lang doorstarten en dan op 1 of 2 pitten pruttelend tot leven komen.) als hij dan liep, liep hij ogenschijnlijk ook wel netjes. Maar toen ik die kleine sproeiers had schoongemaakt, starte als een gek, 1 kick, 1 druk op het knopje uitstekend! EN opeens liep hij stationair Veel sneller (omdat die kleine sproeiers dicht / dichter zaten ga je de motor afstellen dat hij op de hoofd sproeiers gaat lopen, en dat is heel anders dan op die kleintjes. )

Dus vooral bij slecht starten, of niet goed mee komen van 1 cilinder (of meerdere natuurlijk) is dit echt een aanrader!!

Overigens hoeft niet altijd de motor uitelkaar (carbs demontere) er zijn bij de automaterialen zaken blikken te koop die je in je vlotter bakken giet, dat laat je daar dan (volgens de gebruiks aanwijzing) een nachtje of langer in staan en dat helpt ook (uit eigen ervaring).

Maar niets helpt zo goed als een grondige sonicsche reiniging.
 
Mijn CB-1 begon gisteren moeite te hebben met starten, maar vandaag is die helemaal mee gekapt. Zelfs toen ik bij lange stoplicht slaapt die af bij stationair, een beetje gas opendraaien heeft wel geholpen om hem weer aan te krijgen. Maar vanavond doet die niks meer. Wanneer ik de knop drukt maakt die wel geluid, maar starten doe die echt niet. Uiteindelijk is nu de accu leeg, die ga ik opladen en morgen weer verder proberen.

Hebben jullie misschien een idee waar het aan ligt?
BTW, er zit genoeg benzine in en de doodmansknop staat op 'run'.
 
Mijn CB-1 begon gisteren moeite te hebben met starten, maar vandaag is die helemaal mee gekapt. Zelfs toen ik bij lange stoplicht slaapt die af bij stationair, een beetje gas opendraaien heeft wel geholpen om hem weer aan te krijgen. Maar vanavond doet die niks meer. Wanneer ik de knop drukt maakt die wel geluid, maar starten doe die echt niet. Uiteindelijk is nu de accu leeg, die ga ik opladen en morgen weer verder proberen.

Hebben jullie misschien een idee waar het aan ligt?
BTW, er zit genoeg benzine in en de doodmansknop staat op 'run'.
Je kunt beter een eigen topic aanmaken :)
 
De accu is vandaag vol op geladen en meteen in de motor gezet, toen start de motor in een keer zonder enige moeite. De accu was maandje geleden al een volledig opgeladen, nu vermoed ik dus dat de probleem bij de accu ligt, dat die misschien versleten is.

Maar dan heb ik misschien een stomme vraag. Wanneer de accu tijdens het rijden begeeft, kan de motor dan afslaan bij stationair?
 
De accu is vandaag vol op geladen en meteen in de motor gezet, toen start de motor in een keer zonder enige moeite. De accu was maandje geleden al een volledig opgeladen, nu vermoed ik dus dat de probleem bij de accu ligt, dat die misschien versleten is.

Maar dan heb ik misschien een stomme vraag. Wanneer de accu tijdens het rijden begeeft, kan de motor dan afslaan bij stationair?
Ja.

En als je nog meer hebt: eigen topic aanmaken.

Dit ook doen: how to - accu en laadsysteem controleren.
En niet in dat topic reageren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan