Het zal vast wel eens voorbij gekomen zijn, maar ik heb het niet kunnen vinden. Welke stappen moet je zetten als je gaat rijden met een passagier?
Bij voorbaat dank. (En als er al een topic bestaat, hoor ik vast snel genoeg )
======================================================
Om eea een beetje overzichtelijk te houden, zal ik de zinnige tips (dus niet de GHB ) hier op een rij zetten. Daar is het een checklist voor Wat je er mee doet, mag je lekker zelf weten.
MOTOR:
AFSPRAKEN BIJRIJDER:
RIJTECHNIEKEN:
Check deze prima link (prima site, eigenlijk )
EN NATUURLIJK:
Bij onvoldoende bescherming voor de bijrijder moet je je afvragen of je er wel aan wilt beginnen. Vaak kan jij de risico's beter inschatten dan een onervaren bijrijder. Kijk ook of je bijrijder wel meeverzekerd is op het moment dat het mis zou gaan.
- Banden steviger oppompen (zo ver was ik)
- Preload achtervering omhoog (minder lanceer-effect bij drempels) of juist omlaag (minder snel door de veer heen)?
- Wat voor afspraken maken jullie mbt non-verbale communicatie en rijhouding?
- Wat is er wezenlijk anders tijdens het rijden en hoe kan je daarop anticiperen?
Bij voorbaat dank. (En als er al een topic bestaat, hoor ik vast snel genoeg )
======================================================
Om eea een beetje overzichtelijk te houden, zal ik de zinnige tips (dus niet de GHB ) hier op een rij zetten. Daar is het een checklist voor Wat je er mee doet, mag je lekker zelf weten.
MOTOR:
- Meer spanning op je banden (check je manual voor de getallen)
- Koplamp eventueel bijstellen (achterkant omlaag betekent voorkant omhoog)
- Veervoorspanning achter hoger (zorg dat je met de nieuwe belasting ongeveer even hoog uitkomt)
AFSPRAKEN BIJRIJDER:
- Alleen op-/afstappen na toestemming
- Stilzitten in bochten en bij stoplichten
- Meekijken in de bocht
- Signaal van bijrijder aan bestuurder om direct te stoppen (noodgeval/paniek)
- Signaal van bestuurder aan bijrijder mbt stevig vasthouden (voor bochten en sprintjes)
- Handgrepen zijn leuk maar de bestuurder vasthouden is beter
RIJTECHNIEKEN:
Check deze prima link (prima site, eigenlijk )
EN NATUURLIJK:
Bij onvoldoende bescherming voor de bijrijder moet je je afvragen of je er wel aan wilt beginnen. Vaak kan jij de risico's beter inschatten dan een onervaren bijrijder. Kijk ook of je bijrijder wel meeverzekerd is op het moment dat het mis zou gaan.
Laatst bewerkt: