Checklist voor rijden met bijrijder?

Bassow

MF veteraan
28 jan 2009
1.404
0
Utrecht
Het zal vast wel eens voorbij gekomen zijn, maar ik heb het niet kunnen vinden. Welke stappen moet je zetten als je gaat rijden met een passagier?

  1. Banden steviger oppompen (zo ver was ik)
  2. Preload achtervering omhoog (minder lanceer-effect bij drempels) of juist omlaag (minder snel door de veer heen)?
  3. Wat voor afspraken maken jullie mbt non-verbale communicatie en rijhouding?
  4. Wat is er wezenlijk anders tijdens het rijden en hoe kan je daarop anticiperen?

Bij voorbaat dank. (En als er al een topic bestaat, hoor ik vast snel genoeg ;))

======================================================

Om eea een beetje overzichtelijk te houden, zal ik de zinnige tips (dus niet de GHB :)) hier op een rij zetten. Daar is het een checklist voor :) Wat je er mee doet, mag je lekker zelf weten.

MOTOR:
  1. Meer spanning op je banden (check je manual voor de getallen)
  2. Koplamp eventueel bijstellen (achterkant omlaag betekent voorkant omhoog)
  3. Veervoorspanning achter hoger (zorg dat je met de nieuwe belasting ongeveer even hoog uitkomt)

AFSPRAKEN BIJRIJDER:
  1. Alleen op-/afstappen na toestemming
  2. Stilzitten in bochten en bij stoplichten
  3. Meekijken in de bocht
  4. Signaal van bijrijder aan bestuurder om direct te stoppen (noodgeval/paniek)
  5. Signaal van bestuurder aan bijrijder mbt stevig vasthouden (voor bochten en sprintjes)
  6. Handgrepen zijn leuk maar de bestuurder vasthouden is beter :)

RIJTECHNIEKEN:
Check deze prima link (prima site, eigenlijk :))

EN NATUURLIJK:
Bij onvoldoende bescherming voor de bijrijder moet je je afvragen of je er wel aan wilt beginnen. Vaak kan jij de risico's beter inschatten dan een onervaren bijrijder. Kijk ook of je bijrijder wel meeverzekerd is op het moment dat het mis zou gaan.
 
Laatst bewerkt:
je passagiers-stepjes uitklappen moet je niet vergeten ;)

verder moet je samenwerken dus 1 zijn op de motor,
dus dat dan even afspreken vtv ,
vooral als het een persoon is die onbekend is met het fenomeen motorrijden.
 
lijkt me persoonlijk wel ,ik ben 100 kilo ,mijn vering staat standaard op 125 kg,
ik vind het iig heerlijk rijden ,stugge veren
 
Mja, het is dan de preload. Dus hoe ver die veer (volgens mij) al is ingedrukt. Heb deze na de eerste landweg drempel met 60 km/uur gelijk opgeschroefd, want het arme meisje werd behoorlijk afgeschoten. Maar daarna ook een keer gehad dat-ie bij een flinke kuil door de vering heen sloeg.

(Raar eigenlijk dat dit nooit tijdens je lessen wordt gedaan. Hooguit een keer over geluld en that's it. Wedden dat er meer kilometers gemaakt worden met een bijrijder achterop dan in achtjes? :P)
 
Laatst bewerkt:
Behalve de duostepjes uitklappen doe ik eigenlijk niks bijzonders. Maar al mijn bijrijders zijn dan ook over het algemeen de helft van mijn gewicht dus ik heb er hoegenaamd geen last van :+
 
Heb zelf tot nu toe met 3 mensen achterop gereden. Een iemand was een stuk lichter dan ik, een ander een beetje lichter en de laatste was flink zwaarder. Vooral bij de laatste was mijn begrensde pk-monster niet vooruit te krijgen en zakte de motor ook een heel eind door de vering. Bij de andere had ik nauwelijks door dat er iemand achterop zat, behalve toen eentje er bijna af donderde omdat hij zich vast hield aan de handgrepen in plaats van om m'n middel :+ (ook bijrijders willen posen klaarblijkelijk)
 
Heb zelf tot nu toe met 3 mensen achterop gereden. Een iemand was een stuk lichter dan ik, een ander een beetje lichter en de laatste was flink zwaarder. Vooral bij de laatste was mijn begrensde pk-monster niet vooruit te krijgen en zakte de motor ook een heel eind door de vering. Bij de andere had ik nauwelijks door dat er iemand achterop zat, behalve toen eentje er bijna af donderde omdat hij zich vast hield aan de handgrepen in plaats van om m'n middel :+ (ook bijrijders willen posen klaarblijkelijk)
Een motor is ook niet gemaakt om met 4 mensen te berijden.

/flauwe inkopper :+
 
denk ook aan je koplamp. want met m'n vriendin achterop.. toch behoorlijk lichter dan mijzelf.
toen kreeg ik verschillende seintjes van tegenliggers.

daarom maar eens de koplamp versteld!
 
Leuk topic, heb zojuist (vanavond) voor het eerst met iemand achterop gereden. Bijrijder was de vriendin van m'n broer, en had al aardig ervaring met achterop zitten. Het meeleunen in de bochten kende ze dus al, zo maar even wat tips:

1. bij sportief bochtjes rijden, klop hem/haar even op 't been, zodat hij/zij weet dat ze zich even goed moet vasthouden, en er 'iets' aankomt (meeleunen enz).
2. zelfde klop als punt 1, maar dan ook bij volgas optrekken.... denk om niet bedoelde wheelies!
3. laat hem/haar langs 1 kant meekijken, OF links, OF rechts langs je heen.
4. op/af stappen, alleen na toestemming.
5. bij stoplichten: stil blijven zitten....... 1 overwachte beweging = omvallen

Zomaar wat tips, de helft heb ik ook maar via/via :)
 
Kijk, die zijn fijn :) Ik had in het kader van 'het gevoel dat je telt' ook nog:
  • Twee keer op mijn schouder tikken en subtiel wijzen (op een recht stuk :)) als er iets spannends te zien is of we bij een bepaalde plek moeten stoppen.
  • Vijf keer op mijn schouder tikken als we direct moeten stoppen.
  • Never-nooit aan mijn mouw trekken om aandacht te krijgen ;)
 
Laatst bewerkt:
In bochten, niet zomaar even gaan verzitten omdat je niet lekker zit. Vooral mensen die nog nooit achteropgezeten hebben willen dit wel eens doen
 
Handig topic dit Bassow!

Ben nog aan het lessen, maar wil straks ook de nodige km's maken met mijn vriendin achterop.
Dus bij deze topic in favorieten lijst...

Maybe nog alvast een tip van mezelf... Mijn instructeur roept altijd dat ik strak tegen hem aan moet komen zitten (nee niet die grapjes..) zodat je ook met je knieen vast zit, en niet alleen met je armen..
 
Ik zou de bijrijder ook op je checklist zetten, anders heeft de rest van je lijstje geen nut natuurlijk.
 
Ik ben maar 1,70 lang en weeg maar 65kg, ik heb een best grote motor(voor mij dan) een yam tundercat, ik heb alleen maar grotere mense achterop. Bij mij is het

Beschermende kleding
alleen opstappen met toestemming
STIL zitten in de bochten en stoplichten.
En ik ga niet als een mongool rijden (zoals het hoort) dus daar heb ik niets voor, anders roep ik het wel
 
Laatst bewerkt:
Het meeste is al gezegd, maar hoe luidde dat Amerikaanse gezegde ook al weer? :?


Owja: "Ass, gas or grass, nobody rides for free." 8-) :]





En oordoppen, doof worden doe je maar 1 X :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan