Checklist voor rijden met bijrijder?

Zorg dat de passagier iets heeft om aan vast te houden. Als deze zich alleen maar aan jou vast kan houden kan je beter thuis blijven of 50 blijven rijden en hard remmen voorkomen...
Uhhh waar haal je dit vandaan? Heb afgelopen zomer toch behoorlijk wat dijkritjes gemaakt met passagier, die zich gewoon aan mij vasthield...
 
Hoe bedoel je "niet verzekerd"? Niet verzekerd tegen/voor wat?
Een motorverzekering is toch geldig voor de motorfiets en zen berijderS?
Of bedoel je de "bestuurdersverzekering" .. dat is iets anders. Hoeveel solo rijders zouden trouwens een afzonderlijke bestuurdersverzekering erbij hebben?

Je hebt niet automatisch een 'schadeverzekering opzittenden' bij iedere polis. Bij de ANWB is dat bijvoorbeeld een optie. Geen idee of je persoonlijke WA dit dekt als een verkreukelde bijrijder je aansprakelijk stelt. Als dat niet het geval is, kan het een erg prijzige bedoening worden.
 
Laatst bewerkt:
kleine tip

Als je iemand achterop hebt die nie veel ervaring heeft en iedere keer met zn helm tegen de jouwe aantikt kan je bij deze momenten anticiperen en zelf ff een knikje maken op die moment.

Gaan beide helmen een beetje naar voren en krijg je niet iedere keer die 'klak' :+
 
Uhhh waar haal je dit vandaan? Heb afgelopen zomer toch behoorlijk wat dijkritjes gemaakt met passagier, die zich gewoon aan mij vasthield...

Nou ja, miss verschilt het per motor.

Maar ik heb gister nog met iemand achterop gereden. Als die zich aan mij zou vast houden dan praatte ik nu een stuk hoger. Lijkt me logisch ook. Als diegene zich aan jou vast houd dan krijg je elke keer zijn gewicht tegen je (ballen) aan met remmen....
 
Nou ja, miss verschilt het per motor.

Maar ik heb gister nog met iemand achterop gereden. Als die zich aan mij zou vast houden dan praatte ik nu een stuk hoger. Lijkt me logisch ook. Als diegene zich aan jou vast houd dan krijg je elke keer zijn gewicht tegen je (ballen) aan met remmen....

Voor zover ik begrijp:
Als je standaard met je ballen tegen de tank zit, zit je zelf al verkeerd. Je zou een paar centimetertjes ruimte over moeten laten. Ik moet zeggen, ik herken je opmerking dat het per motor verschilt: mijn ouwe FZR is lekker ruim, een R1 geeft me het gevoel met m'n ballen haast op het voorwiel te zitten.

De bijrijder moet zich niet vasthouden aan jouw pook, maar gewoon in je zij. Bij het remmen zijn er verschillende mogelijkheden: jij remt niet zo hard, of je bijrijder zet zich af tegen je rug, of je bijrijder zet zich af tegen de tank. De laatste en eerste oplossingen hebben de voorkeur.

En ook een goede tip (ik spreek hier uit ervaring): als je allebei niet zo breed bent, kán het gebeuren dat je bijrijder de fout maakt bij jou achterop het zadel te kruipen. Twee man in één zadel, da's vragen om een hoog stemmetje, de bijrijder moet toch echt op de duozit gaan zitten. ;)
 
Laatst bewerkt:
En natuurlijk niet vergeten:

T-Shirtjes bestellen....


Voor haar: http://www.amazon.com/Drive-Womens-Shirt-Colors-Small/dp/B00172TNB2/ref=pd_sbs_a_6/182-9089297-8876934
41LUCfZ5e6L._SS400_.jpg


Voor hem: http://www.amazon.com/Read-Bitch-Shirt-colors-Small/dp/B00171GTSS/ref=pd_sbs_a_5
41cuc%2BKhMUL._SS400_.jpg
 
Enneh, hem of haar zo snel mogelijk leren je nummerplaat af te schermen :P

.... heb je er zelf ook nog een beetje lol van *D
 
In feite door niks anders dan het aanhechtingspunt van de veer op de demper een stukje hoger te zetten. Daarmee duwt de veer de hele motor een stukje omhoog. Strakker of stugger wordt die veer daar niet van, dat is een constante eigenschap van de veer. En hoewel de term "veervoorspanning" suggereert dat je de veer al meer op spanning zet klopt dat dus net, je zet de veer alleen in zijn geheel wat hoger op de demperstang.

Mooi dat jouw i het ook niet zo goed doet, anders had ik namelijk uit moeten leggen dat je wel degelijk de voorspanning verhoogt, en wel met het gewicht van de passagier, meestal zo'n tachtig kilo extra voorspanning.

Immers als er zou kloppen wat jij (met i erin) wou beweren zou die veer evenhard doorslaan, of je hem nou wat hoger op de demper zet of nit, maar het tegendeel is waar (gelukkig)

De veer word er niet stugger van, maar word wel verder opgespannen, het kost dus steeds meer moeite om hem in te drukken, hoe meer vorspanning je hem geeft, is ook eigenlijk heel simpel te bedenken, want eigenlijk wat je doet is een hele lange staaf torderen, hoe verder je hem tordeerd hoe meer je probeert om de staalmoleculen uit te rekken.



Maar nu nog paar tips:

Als de AOV(m/v) opstapt, eff in je rem knijpen, dan sta je veel stabieler.

Laat de AOV(m/v) altijd in de binnenbocht meekijken, daarmee voorkom je dat ze in de bocht rechtop blijven zitten (motocross-style tegenhangen)

En niet te vergeten als je lange halen maakt check regelmatig of de AOV(m/v) niet in slaap aan het sukkelen is, want je zal de eerste niet zijn die dat meemaakt. Vooral kleinere kinderen hebben daar een handje van, die dromen makkelijk weg in het voorbijglijdende landschap

En natuurlijk oefen vooal in heel soepel schakelen, dus vlak voor de eigenlijke schakelgang alvast het gas heel soepel even vieren, dat scheelt helmbotsen...

En het allerbelangrijkste, vooral niet gaan laten zien dat je je eigen grenzen niet goed kent en proberen indruk te maken op de AOV(m/v) door platter dan plat door de bochten te jagen, zo zijn al heel wat meiden de stuipen op het lijf gejaagd waardoor ze nu niet meer achterop willen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan