Checklist voor rijden met bijrijder?

denk ook aan je koplamp. want met m'n vriendin achterop.. toch behoorlijk lichter dan mijzelf.
toen kreeg ik verschillende seintjes van tegenliggers.

daarom maar eens de koplamp versteld!

Ik denk dat die seintjes voor je vriendin bedoeld waren (blote benen, rokje, rijwind?):Y
 
Tja, zoals ik het doe...

Banden controleren op spanning.. (had je al)

Vering hoger zetten (had je ook al) maar daar komt ie... Zoals ik het doe... Zet de motor op een rechte weg richting een voorwerp (ca 10 meter verder) zodat je de aftekening kan zien van de koplamp. Plak daarna een stikker (of een papiertje) en teken de komplamp hoogte af...

Vervolgens de veervoorspanning verhogen en de passagier achterop laten zitten (jezelf ook niet vergeten ) en kijk of de hoogte van de koplamp gelijk staat op het stickerjte of papiertje...

De rijhoogte is dan ook gelijk mét passagier... (rijdt een stuk prettiger)

Zelf zette ik de schokbreker wat straffer... (tegen het doorslaan)

Mijn passagier tik top mijn schouder als ze de eerste mogelijkheid wil stoppen...

Tikken op de helm en ik stop direct! (wel waneer het veilig is natuurlijk)

Paasagier mee laten kijken in de bochten...

Je antwoord op vraag 4: remweg wordt langer, let daarop...

Verder, gewoon lekker rijden... Wel met goede bescherming voor beiden... (dus geen spijkerbroek ed...)

Veel plezier met de duo passagier!
 
Uit jouw relaas begrijp ik dat hoogte van de achtervering en de veervoorspanning beiden afzonderlijk in te stellen zijn. Op mijn fiets vind ik echter alleen de veervoorspanning. Kijk ik met mijn neus, of is de instelling van de hoogte niet standaard?
 
Uit jouw relaas begrijp ik dat hoogte van de achtervering en de veervoorspanning beiden afzonderlijk in te stellen zijn. Op mijn fiets vind ik echter alleen de veervoorspanning. Kijk ik met mijn neus, of is de instelling van de hoogte niet standaard?


Veerhoogte en veervoorspanning is het zelfde begrip. Als je de veervoorspanning verhoogd verhoog je ook de hoogte. Maw, je zet de achterkant van de motor wat hoger.
 
Ik snap em :) En heb je dan geen problemen bij drempels? Een langere veerweg in combinatie met het hefboom-effect van het ver achterop de motor zitten betekent voor de bijrijder nog wel eens dat deze behoorlijk omhoog geworpen wordt na een flinke hobbel.
 
De vering heeft een positieve en een negatieve veerweg. De positieve veerweg is de afstand hoever je vering in kan zakken. De negatieve veerweg de afstand hoever je wiel uit kan veren.

Dat laatste is ook belangrijk, bijvoorbeeld bij kuilen in de weg. Je ziet op allroad en offroad motoren dan ook dat die vaak een enorme negatieve veerweg hebben.

Maar gewoon op een goede vlakke weg is positieve veerweg belangrijker. Zet je nou een zwaardere last dan normaal op je motor, dan verkleint je positieve veerweg (de motor zakt al in) en vergroot de negatieve veerweg (waar je dan niet zo veel aan hebt).

Door het ophogen van de veervoorspanning, doe je het omgekeerd, je vergroot positieve veerweg en verkleint negatieve veerweg.

In feite door niks anders dan het aanhechtingspunt van de veer op de demper een stukje hoger te zetten. Daarmee duwt de veer de hele motor een stukje omhoog. Strakker of stugger wordt die veer daar niet van, dat is een constante eigenschap van de veer. En hoewel de term "veervoorspanning" suggereert dat je de veer al meer op spanning zet klopt dat dus net, je zet de veer alleen in zijn geheel wat hoger op de demperstang.
 
De vering heeft een positieve en een negatieve veerweg. De positieve veerweg is de afstand hoever je vering in kan zakken. De negatieve veerweg de afstand hoever je wiel uit kan veren.

Dat laatste is ook belangrijk, bijvoorbeeld bij kuilen in de weg. Je ziet op allroad en offroad motoren dan ook dat die vaak een enorme negatieve veerweg hebben.

Maar gewoon op een goede vlakke weg is positieve veerweg belangrijker. Zet je nou een zwaardere last dan normaal op je motor, dan verkleint je positieve veerweg (de motor zakt al in) en vergroot de negatieve veerweg (waar je dan niet zo veel aan hebt).

Door het ophogen van de veervoorspanning, doe je het omgekeerd, je vergroot positieve veerweg en verkleint negatieve veerweg.

In feite door niks anders dan het aanhechtingspunt van de veer op de demper een stukje hoger te zetten. Daarmee duwt de veer de hele motor een stukje omhoog. Strakker of stugger wordt die veer daar niet van, dat is een constante eigenschap van de veer. En hoewel de term "veervoorspanning" suggereert dat je de veer al meer op spanning zet klopt dat dus net, je zet de veer alleen in zijn geheel wat hoger op de demperstang.
Yep, zo is het.
 
Ik ben zelf regelmatig bij iemand achterop geweest (R1) en dan vond ik het fijner om mijn handen op de tank te leggen (het liefst de tankcover om krassen te voorkomen)
Zo kun je er op leunen bij het remmen en als je gaat accelereren kun je je om de middel van de berijder vast houden

Enjoy the ride! :]
 
Laatst bewerkt:
is het ook niet zo dat je de ketting wat losser moet afstellen? aangezien hij strakker komt te zitten als iemand achterop gaat?
 
beetje overdreven allemaal.
Ik verander helemaal niets aan mijn motor als er iemand achterop gaat.
Als ik elke keer mijn band moet oppompen of mijn vering moet afstellen als er iemand mee gaat dan blijf ik bezig.
Gewoon lekker rijden en iets voorzichtiger zijn dan wanneer je alleen rijd.
 
beetje overdreven allemaal.
Ik verander helemaal niets aan mijn motor als er iemand achterop gaat.
Als ik elke keer mijn band moet oppompen of mijn vering moet afstellen als er iemand mee gaat dan blijf ik bezig.
Gewoon lekker rijden en iets voorzichtiger zijn dan wanneer je alleen rijd.
Nou, het is wel irritant als je koplamp dan verkeerd staat. Voor andere weggbruikers dan. Verder doe ik ook nooit iets extra's, maar de achterveer zet ik wel wat hoger.
 
beetje overdreven allemaal.
Ik verander helemaal niets aan mijn motor als er iemand achterop gaat.
Als ik elke keer mijn band moet oppompen of mijn vering moet afstellen als er iemand mee gaat dan blijf ik bezig.
Gewoon lekker rijden en iets voorzichtiger zijn dan wanneer je alleen rijd.

Hangt er ook van af hoe lang je met die passagier op pad gaat. Een middagje toeren luistert niet zo nauw. Maar ga je samen op vakantie dan ga je waarschijnlijk wel met je banden in de weer. De langste lijst is ook die met afspraken die je met elkaar kan maken. Beter nu besluiten dat je iets niet nodig vindt dan in de praktijk er achter komen dat je iets vergeten bent :)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen.

Is de duopassagier wel verzekerd? In mijn geval zeker weten van niet. Dus bij verzekeren.

Hoe bedoel je "niet verzekerd"? Niet verzekerd tegen/voor wat?
Een motorverzekering is toch geldig voor de motorfiets en zen berijderS?
Of bedoel je de "bestuurdersverzekering" .. dat is iets anders. Hoeveel solo rijders zouden trouwens een afzonderlijke bestuurdersverzekering erbij hebben?
 
gordel om..? :z

- passagier bij 't remmen schrap laten zetten tegen de tank, scheelt voor je polsjes..
- passagier bij een bocht over de juiste schouder mee laten kijken..

Zelf gewoon lekker vloeiend rijden..
 
Vasthouden!

- Voor onervaren bijrijders: het kan gebeuren dat je helm tegen die van de bestuurder tikt bij de eerste paar keer remmen. Is niet erg en je leert snel genoeg hoe je dat voorkomt.
- Bij rood licht: vasthouden! Heb je niet vast bij het wegrijden, kan dat best eng zijn.
- Vasthouden om het middel van de bestuurder, niet aan de schouders of aan de jas.
- Persoonlijk: ik geef altijd een klein duwtje met mijn kont als we een drempel naderen. Bijrijder gaat dan heel lichtjes staan op de stepjes om zadelpijn te voorkomen. (Alleen bij dames achterop. Mannen hebben pech.)

(Kijk Roy, ik spreek uit ervaring! ;))
 
Zorg dat de passagier iets heeft om aan vast te houden. Als deze zich alleen maar aan jou vast kan houden kan je beter thuis blijven of 50 blijven rijden en hard remmen voorkomen...
 
Hoe bedoel je "niet verzekerd"? Niet verzekerd tegen/voor wat?
Een motorverzekering is toch geldig voor de motorfiets en zen berijderS?
Of bedoel je de "bestuurdersverzekering" .. dat is iets anders. Hoeveel solo rijders zouden trouwens een afzonderlijke bestuurdersverzekering erbij hebben?

Hoe het precies heet weet ik niet maar ik heb dus geen opzittende verzekering. De bestuurder van de motor is wel verzekerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan