Patrick @ ErZes
MF veteraan
Het zal zondag de laatste keer zijn dat we Pier Francesco ‘Frankie’ Chili in actie zullen zien komen in het WK Superbike. De nog immer populaire Italiaan vindt zichzelf te oud worden en gaat er mee stoppen.
De DF Xtreme Honda coureur die later vandaag op de valreep nog de Superpole mag rijden vertelde het volgende:
“Ik ben blij maar er is een probleem – ik wordt oud. Ik kijk uit naar de race morgen. Ik wil graag mijn fans bedanken voor hun steun de afgelopen jaren en ik vind het jammer dat dit mijn laatste race wordt op Brands Hatch.”
De in 1964 geboren Italiaan begon zijn race carrière in 1982 en deed toen voornamelijk mee aan het Italiaanse kampioenschap in de 125cc klasse op een Malanca. In 1983 volgde een MBA en hij werd toen vice kampioen waarna in 1984 een jaar militaire dienst volgde maar hij reed tussendoor wel in het Europese kampioenschap.
In 1985 begon de carrière van Chili wat duidelijker vormen aan te nemen toen hij het Europese kampioenschap won op een 125 MBA en aan het einde van dat jaar kreeg hij de kans om de 500cc HB Suzuki te testen in Australië waarna hij in 1986 zijn debuut maakte in de Grand Prix’. Zijn beste resultaat dat jaar was een zesde plaats op een nat Spa-Francorchamps en hij werd tiende in het eindklassement. In het daaropvolgende jaar nam Chili plaats op een driecilinder Honda en pakte met een tweede plaats op het natte Le Mans zijn eerste podium en werd uiteindelijk achtste in het eindklassement. In 1988 kreeg Chili een V4 Honda, de NSR500. De V4 was wat minder vergevingsgezind dan de driecilinder en Chili behaalde dat jaar als beste resultaat een zevende plaats en zakte een plaatsje in het eindklassement.
1989 was eigenlijk het bekendste Grand Prix seizoen voor Chili maar dan om de verkeerde redenen. Tijdens de GP van Misano regende het op de racedag en omdat het circuit nogal gevaarlijk kon zijn, zeker in de regen, besloten bijna alle fabriekscoureurs de race te boycotten behalve Chili. De Italiaan reed voor een Italiaans team op Italiaanse banden - Pirelli’s - en moest dus eigenlijk wel. Hij won de race maar niet met plezier.
In het jaar daarop ging het wat minder met Chili en het was dan ook Chili’s laatste jaar in de 500cc klasse.
Daarna volgde een verassende overstap naar de 250cc klasse en hij wist dat jaar op Assen zijn eerste echte GP zege te pakken, dit ging overigens ten koste van Luca Cadalora en onze eigen Wilco Zeelenberg. Het jaar daarop won Frankie drie keer en maakte aan het einde van dat seizoen de overstap naar Yamaha maar wist toen geen races meer te winnen.
In 1994 volgde een jaar buiten de circuits maar in 1995 keerde de goedlachse Chili terug naar de racerij maar nu in het WK Superbike, in eerste instantie met een privé machine maar in de tweede helft van dat seizoen kreeg hij fabrieksondersteuning en na de overwinning in Misano kreeg hij de kans om als wildcard deel te nemen aan de GP van Mugello op een Cagiva. Hij trainde vijf jaar na zijn laatste 500cc rit als derde en werd na een slechte start en een stukje door de grindbak tiende. Hij bleef het jaar daarna bij hetzelfde team rijden en won twee races waarna hij en zijn team beloond werden met fabrieksmachines in 1997 en ook dat jaar won hij de race op Misano, zijn thuisrace. Na Carl Fogarty in ’97 een helpende hand te hebben geboden zat Chili in 1998 in het fabrieksteam naast Troy Corser en beleefde met vijf overwinningen zijn beste jaar in het WK Superbike. Het was ook het jaar dat Chili en Fogarty elkaar te lijf gingen op Assen en dankzij deze uitbarsting zou Chili in 1999 niet op een Ducati zitten.
Het werd het Alstare Suzuki team van Francis Batta waar Chili wel een plekje vond. Het jaar begon op de GSX-R750 niet echt goed maar toch wist Chili twee overwinningen te pakken, de eerste overwinningen van Suzuki buiten Japan.
Ook in 2000 en 2001 zat Chili in het zadel van de 750cc Suzuki en wist in beide seizoenen een race te winnen waarna hij voor 2002 terug keerde naar Ducati bij het NCR team met een 998 RS. Chili raakte in het begin van dat seizoen voor langere tijd geblesseerd en wist dat seizoen geen races te winnen. Ook in 2003 reed Chili met een 998 RS maar nu voor het PSG-1 team en hij wist dat jaar de eerste manche op Laguna Seca te winnen.
In 2004 volgde weer een bijzonder jaar voor de Italiaan. Hij bleef bij het PSG-1 team en kon de beschikking krijgen over een Ducati 999 maar kon daar niet mee overweg en besloot een 999 blok in het frame van een 998 te plaatsen en wist ook dat jaar weer, op zijn veertigste, een race te winnen te weten zijn thuisrace op Misano.
In het jaar dat volgde wilde Chili onder andere ook vanwege de problemen met Ducati een andere competitieve machine en probeerde diverse mogelijkheden uit voordat hij zijn keuze maakte, uiteindelijk zou het een Honda CBR1000 worden voor het Klaffi Honda team. Het jaar bracht hem niet de ‘successen’ die hij had willen zien en toen kwamen de eerste tekenen van een mogelijk stoppen van Frankie. Frankie besloot toch nog een jaartje door te gaan en vond een plaatsje bij het DF Xtreme team maar kende dit seizoen een lange periode van herstel na het breken van zijn bekken en keerde pas recent weer terug en zal morgen dus zijn laatste twee races rijden.
In totaal reed Chili in zijn Grand Prix carrière 102 GP's en behaalde daarin 5 pole posities, 11 podiums en 4 overwinningen, waarvan 1 in de 500cc klasse en hij reed 4 keer de snelste race ronde
In zijn Superbike carrière reed Chili 268 races en behaalde daarin 10 pole posities, 61 podiums en 17 overwinningen te behalen, tevens reed hij 29 keer de snelste raceronde.
Een aardige staat van dienst dus.
BRON: Racesport.nl
Disclaimer en copyright ©
Bewerking: Rene van der Does; rene@racesport.nl
het zat eraan te komen natuurlijk, maar blijft toch jammer, zal hem missen.
Laatst bewerkt: