chinese motoren een apart idee, of een zeer slechte grap?

Dr1v3r 7

2 wheels 4 ever!
1 feb 2016
2.903
4.403
ergens in NL
Beste mede MF-ers

Hoewel ik nog steeds op olie-sap door Nederland rij, denk ik zo af en toe eens hoe het zou kunnen zijn
als er een elektrische motor in de garage zou staan.
Heb voordat ik mijn huidige motor (Suzuki GSX) kocht al eens gekeken naar een Zero, maar de prijzen van die modellen maakten m'n wens met de grond gelijk.
Op de motorbeurs van laatst waren al wat elektrische modellen te bewonderen, maar qua aanschaf nog steeds ver boven wat ik ervoor op tafel kan leggen.
Via internet daarentegen stuitte ik op allerlei webshops, die goedkope (op benzine motoren gebaseerde) elektrische motoren uit china aanprezen.

Ik vond hier nog geen topic over (of ik keek niet goed, waarvoor dan bij voorbaat mijn excuses) dus via dit draadje de vraag: als die vroeg of laat
ook naar europa komen, zijn ze dan het overwegen waard?? :/

foto als voorbeeld ende verduidelijking: let op de motor in het achterwiel
HTB1SU7dCQyWBuNjy0Fpq6yssXXaX.jpg


Gr.
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
Bikes and beards heeft een paar afleveringen over amazon motoren. Beetje hetzelfde idee. Ik zou die eens gaan bekijken.
 
Volgens mij heeft @Worldbeater de Chineze electrische motoren uitgebreid bekeken en vergeleken. Misschien kan hij er wat zinnigs over zeggen
Ik was enthousiast, en wilde er ook serieus eentje als proef over laten komen, maar ik heb ze uiteindelijk na enig onderzoek en prijsaanvragen niet goed in kaart kunnen brengen.
Van een aantal leveranciers kreeg ik zulke vage berichten, ze beloven veel, maar van wat wij in het Westen willen (vermogen) zijn ze alleen maar build tot order. Er is (of was op dat moment) geen ervaring van terug te vinden.
De 'snelle' modellen waar ze mee naar buiten komen (>10 kW) zijn niet de motorfietsen die ze dagelijks maken.
Zelfs 5 kW was een special, standaard 2-3 kW (en, wat mij zorgen baarde, de oplader moet ook speciaal vervaardigd worden). :?
Een half jaar terug stond het voor mij nog verbijsterend laag in de kinderschoenen.
De brommers er bling bling eruit laten zien voor heel weinig geld kunnen ze wel. 8-)

Transport per zeecontainer was ook nog wel een puntje.
Ik zag op YouTube een Amerikaan die zes maanden heeft gewacht.
Na zijn eerste filmpje zonder rit veranderde elke dag zijn stemming dramatisch.
De prestaties waren lang niet zoals ze belooft waren.
Hij twijfelde of de elektromotor wel aan de opgegeven specificaties voldeed. :)
 
Laatst bewerkt:
De motortjes die ze daar aanbieden vallen in een klasse die wij hier niet kennen, vergelijkbaar met 70 of 80 cc, zeg maar de opgevoerde brommer.
Voorbeeld van een Chinese motor die er qua techniek best goed uitziet: Super SOCO TC MAX € 4.499,00


Ook uit India komen steeds meer van dergelijke motortjes, sommige zullen technisch best goed zijn maar qua vermogen zijn het niet de motoren zoals wij hier kennen.
Zelf zat ik voorzichtig te kijken naar een licht scootertje voor “erbij”. Ik vond o.a. deze Ather, uit India: Ather 450. Wordt hier niet geimporteerd, moet je dan zelf doen.
Naar wat ik er over lees is het technisch best goed, nieuw ontwikkeld en zelfs modern. Maar het is hier niet meer dan een zware brommer.
 
Laatst bewerkt:
Naar wat ik er over lees is het technisch best goed, nieuw ontwikkeld en zelfs modern. Maar het is hier niet meer dan een zware brommer.
tja, daar zeg je wat

dank allen voor de reacties.
inmiddels ben ik via YT ook wijzer geworden, en harder dan 70 kmpu blijken ze inderdaad niet te gaan...
wel jammer, maar misschien dat dit in de toekomst verbetert?

Gr.
Lonewulf
 
tja, daar zeg je wat

dank allen voor de reacties.
inmiddels ben ik via YT ook wijzer geworden, en harder dan 70 kmpu blijken ze inderdaad niet te gaan...
wel jammer, maar misschien dat dit in de toekomst verbetert?

Gr.
Lonewulf
Ik hoop het ook. ;)
De wet van Moore moet toegepast worden op accu's. :+
 
Tja, je hebt Chinese fabrieken en je hebt Chinese fabrieken. Er worden ook heel veel kleine, goedkope elektrische auto's gemaakt in China. Ik weet niet of iemand Wie is de Mol gezien heeft afgelopen seizoen, maar toen waren ze in zo'n 'fabriek'. Vaak niet meer dan een paar hallen met simpele apparatuur en behoorlijke lowtech producten. Een beetje vergelijkbaar met hoe in Nederland de Canta wordt gebouwd. Veel handwerk ook. Ik vermoed dat ook dit soort motoren uit dat soort fabriekjes komen.

China-electric-vehicle-maker-battery-2018-e1530245208723.jpg


Er staan ook autofabrieken zoals wij die in het Westen kennen in China, waar de grote merken hoogwaardige auto's bouwen, zoals de hier nu ook leverbare MG ZS EV. Op het moment dat ze in China ook op die manier elektrische motoren gaan bouwen kan het wel eens interessant worden. Ninebot (moederbedrijf van Segway) heeft met de Apex One Concept al laten zien waar het naar toe kan gaan.

apex_segway_front_1.jpg


Veel specs nog niet bekend, maar zou om 150 pk moeten gaan.
 
Tja, je hebt Chinese fabrieken en je hebt Chinese fabrieken. Er worden ook heel veel kleine, goedkope elektrische auto's gemaakt in China. Ik weet niet of iemand Wie is de Mol gezien heeft afgelopen seizoen, maar toen waren ze in zo'n 'fabriek'. Vaak niet meer dan een paar hallen met simpele apparatuur en behoorlijke lowtech producten.
Ik kon er igg niets van onderdelen of producten herkennen die met het productieproces te maken hadden.
Of ze hadden alles opgeruimd, of ze gebruiken de karretjes voor intern transport, of de productie heeft ons voorgelogen.

(Zoals vaker bij Campinglife gebeurde, rits dicht van tent [einde opname] naar een hotel gaan, terug naar de tent de volgende ochtend [start opname]) :+
 
Leuk ding en lijkt verdacht veel op mijn Honda Grom wat formaat en looks betreft.
Maar......een actieradius van gemiddeld een 70 kilometer is toch wel om van te huilen vind ik.
De topsnelheid zou ik mee kunnen leven en als een stadsmachine geen enkel probleem.
Maar die maximale actieradius die zo kort is vind ik zwaar shit.
 
Leuk ding en lijkt verdacht veel op mijn Honda Grom wat formaat en looks betreft.
Maar......een actieradius van gemiddeld een 70 kilometer is toch wel om van te huilen vind ik.
De topsnelheid zou ik mee kunnen leven en als een stadsmachine geen enkel probleem.
Maar die maximale actieradius die zo kort is vind ik zwaar shit.
En reken dan maar op een werkelijke actieradius van een kwart van de opgegeven waarde.
 
Een kwart? Dat heb je zelf getest? Ja, NEDC/WLTP wijkt af van praktijk, maar een kwart is wel heel erg overdreven.

Bedenk wel dat deze fiets minder kost dan een Speed Pedelec die dezelfde of minder actieradius heeft en een tiende van een Livewire die twee tot drie keer zo ver komt.
 
Laatst bewerkt:
Op Marktplaats krijg ik bij het bladeren op de telefoon om de haverklap een reclame van de Gomax Dragon-E.

Knipsel.JPG

40 ampere 2880W.

Is het niet, maar lijkt wel op de City Slicker.
 
En reken dan maar op een werkelijke actieradius van een kwart van de opgegeven waarde.

In het habitat waar dit formaat E-bikes voor bedoeld is, in en rond de stad, komen heul veel stopcontacten voor.
Gauw je accu opladen als je op de plaats van bestemming bent aangekomen is dus vrijwel gegarandeerd. :Y
 
Even verder over die Brekr...

Zeker een leuk ding, ik zag hem al eens langskomen. Leuk initiatief.

Dit is de achterbrug van de Brekr en ik heb daar mijn bedenkingen bij.
Kijk eens hoe kort het bewegende deel van deze achterbrug is, tenminste als ik het goed zie.


E827089E-E44B-4467-8346-7CC8B0905938.jpeg


Ik heb de armen van de hefbomen even verduidelijkt met pijlen. Die hefbomen, de feitelijke achterbrug, zijn ultrakort. Voordeel is de torsie op de as, omdat de as de enige verbinding is tussen links en rechts (nou ja, er is ook nog een spatbordbeugel) zal die as ervoor moeten zorgen dat het wiel niet scheef inveert, er komt dus torsie op de as en dat die hefboom zo kort is helpt daarbij.

Maar, de motor en de rem zetten zich beide af tegen die korte hefboom. Wat gebeurt er als je gas geeft, het wiel wil rechtsom, de as van de motor wil linksom, doordat die hefboom zo kort is tilt ie de achterzijde met kracht omhoog.

Als je achter remt wil de hele achterkant ineens ruw omlaag.

En wat gebeurt er als je over hobbels of drempels rijdt, het wiel wordt naar boven geduwd, de achterbrug veert in maar moet daarbij een relatief grote hoekverdraaiing maken. De motoras is gekoppeld aan de achterbrug en die geeft die verdraaiing door aan het wiel...
Dat zal zich uiten in een pulserende aandrijving lijkt me.


Andere fabrikanten leggen dat draaipunt van de achterbrug juist zo ver mogelijk naar voren zodat de brug binnen de gewenste wielbasis zo lang mogelijk kan zijn en verder ligt de achterbrug liefst horizontaal, en niet voor niets. Dan is die hoekverdraaiing van de achterbrug bij inveren zo klein mogelijk, zeker bij een naafmotor speelt dat extra en bij een cardan.

Misschien valt het mee maar ik zou er zeker eerst op willen proefrijden.
 
Laatst bewerkt:
Even verder over die Brekr...

Zeker een leuk ding, ik zag hem al eens langskomen. Leuk initiatief.

maar als je achter remt wil de hele achterkant ineens ruw omlaag.

De motoras is gekoppeld aan de achterbrug en die geeft die verdraaiing door aan het wiel...
Dat zal zich uiten in een pulserende aandrijving lijkt me.

Misschien valt het mee maar ik zou er zeker eerst op willen proefrijden.
de juiste instelling :t
heb hem ook gezien op de motorbeurs, en misschien rijd het wel beter dan gedacht.

boel reacties hier :)
inmiddels is mij wel duidelijk (om even op t type motor in mn OP terug te komen) dat je zo'n chinees van voorwiel tot achterwiel moet verbouwen
wil je er een A2 fiets uit kunnen halen.

het rijdt wellicht niet verkeerd, maar Zero en Kymco leveren denk ik dan toch ´meer motorfiets´....

voor nu blijven electro motoren voor mij een wens op de verlanglijst.. :9~
 
Een kwart? Dat heb je zelf getest? Ja, NEDC/WLTP wijkt af van praktijk, maar een kwart is wel heel erg overdreven.

Bedenk wel dat deze fiets minder kost dan een Speed Pedelec die dezelfde of minder actieradius heeft en een tiende van een Livewire die twee tot drie keer zo ver komt.
Dit is dan ook speelgoed voor op een camping,.
 
de juiste instelling :t
heb hem ook gezien op de motorbeurs, en misschien rijd het wel beter dan gedacht.

boel reacties hier :)
inmiddels is mij wel duidelijk (om even op t type motor in mn OP terug te komen) dat je zo'n chinees van voorwiel tot achterwiel moet verbouwen
wil je er een A2 fiets uit kunnen halen.

het rijdt wellicht niet verkeerd, maar Zero en Kymco leveren denk ik dan toch ´meer motorfiets´....

voor nu blijven electro motoren voor mij een wens op de verlanglijst.. :9~

Deze is wel volledig gemodificeerd door die kerel. Maar uiteindelijk net over de 5000 dollar zei hij ergens volgens mij. Topspeed van 70 miles best acceptabel.
Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om een goede electrische bike te maken voor onder de 12K zou je zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan