chinese motoren een apart idee, of een zeer slechte grap?

oke, zoals beloofd een terugkoppeling n.a.v. de proefrit van vanochtend.
en ook een poging om alle info die ik over de motorfiets (en als bonus ook over de strada-scooter) heb verzameld te ordenen.

vandaag stond ik om pakweg 9:00 bij de mij tot dusver enige bekende E-broh dealer in nederland: Motorservice-ijmuiden.
de Bravo CR hadden ze nog niet, maar wel de naked versie genaamd: Bravo GLE
full

Na een welkomst bakkie en de nodige uitleg, kon de rit beginnen.
De bravo GLE en de bravo CR zijn in weze identiek, op de kuip van de CR na.
Dus hoewel de testrit op de GLE was, valt de ervaring dus ook op de CR.

het blijft een apart gezicht om bij een ge-electrificeerde brandstofmotor geen motorblok te zien, maar een zwarte plaat
full

de eerste conclusie: net als de GLE is de CR een schaap in wolfskleren.
de GLE heeft een 72 volt 5KW motor in het achterwiel, en een topsnelheid van net iets boven de 110kmpu.
als je veel in de stad en op N-wegen rijd (dus niet harder dan 80-90kmpu) kan het ding je +- 100 kilometer ver brengen voordat ie weer aan het stopcontact moet.
dit betreft dan een gewoon 220v stopcontact want aan een openbare laadpaal heb je met deze motor niets, en snel laden kan evenmin.
het van leeg naar volledig opgeladen krijgen van de accu's is in 6-8 uur gedaan.
omdat deze motor net als de brandstof tegenhanger een tankdop heeft, dacht ik dat de stekker daar thuis hoorde
full

maar toen ik m openmaakte, was er slechts een metalen plaatje te zien, waarvan niet vast te stellen was waar het deel van uitmaakte
full


bij het opstappen viel al gelijk op dat er niet alleen met de rechterpols gedraaid kan worden, maar ook met de linker.
full

S - sport mode, hierin geeft ie al zn kracht zowel in acceleratie als in topsnelheid, maar in de praktijk verschilt dit maar weinig van rijden in D
D - Drive, oftewel gewoon rijden. net als in sport prima te doen, alleen nét iets minder power onder de rechterpols
P - parkeerstand, vroeg me af waarom je dat zou willen op een motor, maar het enige wat het doet is de naaf motor uitschakelen...
R - reverse, een handig hulpmiddel om je motor bijv. achterstevoren je schuur in te rijden, waarbij je zelf geen kracht meer hoeft te zetten om m over die hoge drempel heen te duwen.

natuurlijk mocht een USB aansluiting niet ontbreken
full
waarna de uitleg verder ging over het dashboard
full

dit dashboard is an sicht nog prima overzichtelijk, al maakt het goedkope plexiglas het soms lastig afleesbaar.
dagteller - totaal km's en snelheidsmeter zitten onder.
het bovenste gedeelte is puur voor de accu indicatie en storingslampjes, maar naar mijn mening niet helemaal betrouwbaar.
tijdens de rit (vooral tijdens accelereren) verdwenen de groene lampjes snel, om als t gas losliet weer terug te komen.
zodoende gaf ie halverwege mn rit (rijdend) al aan dat de accu half leeg zou zijn, terwijl die in werkelijkheid nog net iets minder dan 80% vol was.
full

achterin vinden we een (merkloze?) instelbare achterveer.
hoewel deze net als de voorvering wat stijfjes afgesteld was, was het rijcomfort goed.

i.p.v. een voetrem, is de achterrem verbonden met de linker rem hendel.
tijdens de eerste meters was dat wel even wennen, maar als je motorscooters gewend bent is het geen probleem.
als eerste een antwoord op ijzervreter:
Wat een gaaf ding! Zie me er al op flaneren,..
Dit vond ik ook, maar kwam wat dat punt betreft ietwat van een koude kermis thuis.
met een max accieradius van pakweg 100KM is het eigenlijk een woon-werk stadsmotor.
totaal geen machine om eens mee te gaan touren met de motorclub...
ook langere afstanden dan de genoemde 100km zitten er niet in, tenzij je ter plekke kunt laden en er 6-8 uur voor over hebt.
het ding heeft een vanaf prijs van ong. 6900,-.
in vergelijking met merken als Zero etc. is dat een budget van een budget prijs.

maar voor een WW stadsmotor rijd ie zeker niet verkeerd!
de motor komt lekker vlot van zn plek en heeft genoeg in huis voor een comfortabele en leuke rit.
het nemen van bochten gebeurt bijna vanzelf, omdat zowel de accu's als de naaf motor dicht bij de grond zitten.
ook de snelweg is te doen, maar met daarbij wel de kanttekening dat je actieradius omlaag duikt en je eigenlijk amper fut hebt om
even snel een vrachtwagen in te halen.

eenmaal terug bij de zaak, mocht ik gelijk ook de E-broh Strada proberen.
hij klikte letterlijk in een minuutje de dealerplaat van de GLE op de Strada, drukte me de sleutels in de hand, en ik mocht weer door :]
full

in eerste instantie dacht ik dat ie t zelfde zou presteren als de GLE, maar dat bleek onjuist.
de 72Volt 9KW motor in het achterwiel, welke gevoed word door een Litium Ion accu van 72V 105Ah, heeft veel meer kracht en blijft deze ook op hogere snelheid goed doorgeven..
de actieradius van deze scooter ligt op zo'n 200KM's voor ie aan t stopcontact moet.
het voordeel van deze Strada, is dat het geleverde accupakket kan worden uitgebreid met een tweede accu.
nadeel is dat ook deze accu 6-8 uur nodig heeft om helemaal op te laden.
full

hoewel de strada niet eerst middels een startknop geactiveerd word, zoals bij de GLE, heeft deze wel een knop met drie verschillende snelheden
full

in stand 1 is het net een bromscooter, want harder dan 41 a 42 gaat ie dan niet.
in stand 2 is z'n snelheid gelimiteerd tot 70 kmpu
en in stand 3 trekt ie gelijk vlot door naar (afhankelijk van de omstandigheden) tussen de 130 a 140 kmpu
full

het dashboard oogt imo wat sober, maar is wel goed overzichtelijk.
nadeel is ook hier weer dat hoog reflecterende plastic glas...
i.p.v. het bekende geklik bij gebruik van knipperlichten, klinkt er een akoestisch signaal.
deze is bij stilstand goed hoorbaar, maar op hogere snelheden niet.

en in tegenstelling tot de GLE, welke slechts een piepkleine ruimte heeft onder t zadel voor de passagier, kan je in de strada je helm, slot én nog wat boodschappen kwijt voordat de topkoffer nodig is
full

ook ontbreken de kleine opbergvakjes bij het stuur (bekend van de suzuki burgman etc.) niet.
achter al die beplating zit blijkbaar zoveel ruimte, dat zelfs de lader (die je apart moet meenemen als je een GLE of CR hebt) in de scooter zit ingebouwd, en je dus alleen om de kabel hoeft te denken.

al met al een leuke ervaring, maar geeft de wetenschap dat de GLE/CR feitelijk geen motor is voor de fun-tour tochten me toch wel een domper.
en hoewel de strada met een realistiche actieradius van 150km me nog wel interesant lijkt, is ie met een vanaf prijs van 9000,- voor mij toch nog te duur.

dus om hiermee mn eigen vraag uit de OP van dit draadje te beantwoorden: ja, deze motoren kunnen het overwegen waard zijn, maar alleen als woon-werk stadsvervoer.
wil je vooral voor t plezier rijden, kijk dan verder. (of overweeg de strada, met eventueel een tweede accu erbij)

mocht ik nog wat dingen vergeten zijn te vermelden, dan zal ik dat hieronder nog aanvullen :)

1: velen van ons hebben tijdens AVB bijv. geleerd om met trekkende motor i.c.m. rem een bocht te maken.
dit is niet mogelijk bij deze E-broh's aangezien ze bij de remhendels schakelaars ingebouwd hebben die de motor uitschakelen zodra je de remmen bediend.
zit je dan net met slepende achterem in een bocht, tja dan....... ;(

2: omdat deze chinese motoren geen ABS hebben, kreeg je ze hier niet door de keuring en mochten ze hier in NL de weg niet op.
E-broh loste dat min of meer op door er CBS (of LBS) op te zetten.

3 ik schreef dat de motorzaak uit ijmuiden de importeur was. dit klopte niet, dat is motor-import

4 heb inmiddels vernomen van de importeur dat de genoemde actieradius cijfers slechts gelden in ideale omstandigheden.
dus a.d.h.v. nieuwe info hieronder de (redelijk) realistische actieradius:
- de Bravo GLE/CR heeft een actieradius van ong. 75km per acculading
- de Strada heeft een actieradius van 150km per acculading
als gevolg van weer, rijstijl, seizoen, bandenspanning en gewicht fluctueert dit nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Leuke review, eigenlijk zou de GLE de eigenschappen van de Strada moeten hebben, ziet er leuk uit. Bedankt voor je moeite van het schrijven van dit stuk. Die scooter zou voor mijn gebruik nog kunnen maar ik wil geen scooter.
 
Leuke review, eigenlijk zou de GLE de eigenschappen van de Strada moeten hebben, ziet er leuk uit. Bedankt voor je moeite van het schrijven van dit stuk. Die scooter zou voor mijn gebruik nog kunnen maar ik wil geen scooter.
dank voor je reactie! :t
en ben t helemaal met je eens; die CR moet de motor+accu van de strada krijgen :Y
 
Eerlijk gezegd kreeg ik die Bravo CR niet uit het hoofd... |( En zit ik er ondanks alles toch serieus aan te denken om er een aan te schaffen.
Puur omdat het zo fijn reed, en ik m hartstikke mooi vind :)

EDIT: de CR is nog niet leverbaar, maar de GLE wel, dus... wie weet.... :]
en v.w.b. E-broh:die heeft nu zn eigen topic
 
Laatst bewerkt:
vrees dat het nog wel even duurt voor een europees merk een goede E-motor gaat bouwen die ook nog es betaalbaar is...
 
wie o wie kent Melo Dakar motorcycles?
ik heb er i.i.g. nog nooit van gehoord.
(grappig detail: een stekkerfiets met een uitlaat...)
 
Als hij het hele filmpje niets had gezegd en alleen had gefilmd.... En de titel zou zijn:

"Nieuwe electrische motorfiets, prijs 29.999 dollar."

Dan had ik 'm geloofd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan